kiwiwitje schreef:Ik vraag mij altijd oprecht af om wat voor hond het gaat als er gesproken word over staffords..

Uit ervaring, en dan echt puur ervaring, gaat het namelijk vaak om Amerikaanse staffordshireterriër. De Amstaff dus. Die een behoorlijk ander gedrag heeft, en veel vaker en veel goedkoper stamboomloos te koop is. Maar ook in zekere zin lastiger op te voeden is dan een Stafford, een staffordshire bull terrier.
En daarmee bedoel ik niet dat alle Engelse staffords dus heilig zijn. Maar dat ik daar echt minder problemen tegen kom.
Wat mij betreft zelden of nooit problemen met de Engelse Stafford. Lopen ook andere eigenaren mee.
En de Amstaff, tja mijn kruising was fantastisch en een hond met meer zelfbeheersing ben ik nog nooit tegen gekomen.
Maar zij is 16 jaar geleden overleden. Toen waren de AmStaffs nog niet zo'n hype.
Ik ken mensen die goed met hun AmStaff omgaan.
Maar ik ken ook de stoere 'ik heb geen bal verstand van honden' types.
En omdat je niet altijd direct ziet wat je voor je hebt ben ik erg op mijn hoede bij deze honden en ga ik ze liefst uit de weg.
En dat is ook ingegeven door het feit dat de schade niet te overzien is bij een negatieve confrontatie.
Overigens, als ik kijk naar de ervaringen die ik heb dat mijn honden daadwerkelijk werden aangevallen zijn dat voornamelijk en met stip op 1 ridgebacks geweest.
(Incidenteel: husky, boxer, Rottweiler, Bullterrier)