Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:43

And we're back!
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:43

Ik ga zo ook kijken :D

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:02

Heel erg bedankt voor jullie meningen en informatie! :) Kan ik zeker wat mee!

Hij komt waarschijnlijk rond april op proef om te kijken of er een klik is en of hij in ons leven past! <3
Hier alvast een foto:
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:03

Hij is wel knap!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:58

Wat leuk!

Zie bij de Crufts heel veel slordige en onnodige fouten. Echt jammer. Heb ook nog niet één parcour gezien waarvan ik denk dat ik hem niet kan uitlopen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:12

Ik keek net een stukje terug en vond de JP erg leuk!
Ook leuk dat er erg lange stukken in zitten en dat niet alles hutje mutje op elkaar staat

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:16

Ja! Ze hadden nu een paar leuke wissels. :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:45

eestheer schreef:

Hij komt waarschijnlijk rond april op proef om te kijken of er een klik is en of hij in ons leven past! <3
Hier alvast een foto:
[ [url=m/jAw7ZE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie hond!
Een proeftijd is bij een herplaatser altijd het beste wat je kunt doen.

Hebben wij ook altijd gedaan, zowel met honden die we zelf overgenomen hadden, als ook met rescue honden die ik zelf naar andere mensen herplaatst heb.

Onze Mouse die eind vorig jaar naar een nieuw gezin is gegaan (nadat we die hier een jaar opgevangen hadden) hebben we een proeftijd gedaan van ruim 3 maanden, was een angsthondje, en die had gewoon heel veel tijd nodig om te wennen, en voor de mensen was die tijd ook nodig om te leren omgaan met zo een extreem bange hond.

Waar het meestal vanaf hangt of het lukt in een nieuw gezin is hoe de andere honden ermee omgaan.
Als er al een stabiele hond voorhanden is bij de nieuwe mensen heeft een herplaatsing meer kans van slagen is mijn ervaring.

Verder kan ik je aanraden om niet te veel naar uiterlijk van de hond te kijken, maar meer naar karaktereigenschappen (en of je daar me om kunt gaan), er met vooral niet te veel verwachtingen aan de hond in te stappen, en met eigenlijk iedere herplaatser aan de slag te gaan zoals je dat met een pup zou doen.

Je weet niet wat ze wel of niet kunnen, wat je ervan verwachten kunt...
Leg er vooral niet te veel druk op meteen, go with the flow...kijk wat die hond aanbiedt, en ga daarin eerst eens een stuk mee. Pas daar je manier van handlen op aan dan.
Niet alles te gelijk goed willen hebben. Dat is waar het vaak fout gaat, onder druk van de omgeving gaan mensen zichzelf en de hond te snel te veel druk opleggen.

Meestal heb ik met een rescue hond eerst aan een dingetje getraind, en dan stap voor stap er heel langzaam pas andere dingen bij gepakt.

Zindelijkheid op plek 1, naar me toe willen komen op 2 (vooral dat moet voor de hond erg leuk zijn, en als we daarvoor veel snoepjes en mezelf belachelijk maken nodig is dan moet dat maar).
En dan pas aan de lijn lopen en andere "huisregeltjes" wat wel en niet mag.

Om voor de hond de overgang van het ene gezin naar het andere iets gemakkelijker te maken heb ik meestal de eerste dagen bach rescue druppels gegeven (tenzij het een heel stabiele hond is, maar ga er maar vanuit dat de hond ofwel om een bepaalde reden weg moet, of toch wel wat moeite heeft met verandering van woonplaats, een border is toch een redelijk gevoelige hond).
Baat het niet, dan schaad het niet gaat in dit geval wel op, en het kan je hond alleen maar helpen.

Alvast veel succes en plezier ermee :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:12

Sassy schreef:
eestheer schreef:

Hier alvast een foto:
[ [url=m/jAw7ZE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie hond!
Een proeftijd is bij een herplaatser altijd het beste wat je kunt doen.

Hebben wij ook altijd gedaan, zowel met honden die we zelf overgenomen hadden, als ook met rescue honden die ik zelf naar andere mensen herplaatst heb.

Onze Mouse die eind vorig jaar naar een nieuw gezin is gegaan (nadat we die hier een jaar opgevangen hadden) hebben we een proeftijd gedaan van ruim 3 maanden, was een angsthondje, en die had gewoon heel veel tijd nodig om te wennen, en voor de mensen was die tijd ook nodig om te leren omgaan met zo een extreem bange hond.

Waar het meestal vanaf hangt of het lukt in een nieuw gezin is hoe de andere honden ermee omgaan.
Citaat:
Als er al een stabiele hond voorhanden is bij de nieuwe mensen heeft een herplaatsing meer kans van slagen is mijn ervaring.

Verder kan ik je aanraden om niet te veel naar uiterlijk van de hond te kijken, maar meer naar karaktereigenschappen (en of je daar me om kunt gaan), er met
Citaat:
vooral niet te veel verwachtingen aan de hond in te stappen, en met eigenlijk iedere herplaatser aan de slag te gaan zoals je dat met een pup zou doen.

Je weet niet wat ze wel of niet kunnen, wat je ervan verwachten kunt...
Leg er vooral niet te veel druk op meteen, go with the flow...kijk wat die hond aanbiedt, en ga daarin eerst eens een stuk mee. Pas daar je manier van handlen op aan dan.
Niet alles te gelijk goed willen hebben. Dat is waar het vaak fout gaat, onder druk van de omgeving gaan mensen zichzelf en de hond te snel te veel druk opleggen.

Meestal heb ik met een rescue hond eerst aan een dingetje getraind, en dan stap voor stap er heel langzaam pas andere dingen bij gepakt.

Zindelijkheid op plek 1, naar me toe willen komen op 2 (vooral dat moet voor de hond erg leuk zijn, en als we daarvoor veel snoepjes en mezelf belachelijk maken nodig is dan moet dat maar).
En dan pas aan de lijn lopen en andere "huisregeltjes" wat wel en niet mag.

Om voor de hond de overgang van het ene gezin naar het andere iets gemakkelijker te maken heb ik meestal de eerste dagen bach rescue druppels gegeven (tenzij het een heel stabiele hond is, maar ga er maar vanuit dat de hond ofwel om een bepaalde reden weg moet, of toch wel wat moeite heeft met verandering van woonplaats, een border is toch een redelijk gevoelige hond).
Baat het niet, dan schaad het niet gaat in dit geval wel op, en het kan je hond alleen maar helpen.

Alvast veel succes en plezier ermee :)

Citaat:

Dat kan ik alleen maar beamen, Guinness is een hele stabiele reu, die kan ik met heel veel honden met uiteenlopende problemen bij elkaar zetten, hij zoekt altijd de juiste weg. :j Hij heeft ons ontzettend geholpen met Abbay (onze eerste herplaatser), dat is nou ook een fantastische hond maar heeft wel ruim anderhalf jaar geduurd. Dat is voor ons geen probleem trouwens, het resultaat mag er zijn.

Citaat:
vooral niet te veel verwachtingen aan de hond in te stappen, en met eigenlijk iedere herplaatser aan de slag te gaan zoals je dat met een pup zou doen.

Ook absoluut waar! Wij verwachten niks van Puk, wij werken nu alleen fulltime aan haar angst agressie. Dat vind ik een vervelend probleem en dat wil ik zo snel mogelijk hebben opgelost, niet zozeer omdat ik het vervelend vind dat ze vreemde mensen niet mag, het is meer omdat ze echt tanden bloot op mensen aanvliegt en heel veel mensen dat niet kunnen waarderen en ik bang ben dat doordat ze gaan schreeuwen of wat dan ook het probleem versterken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:37

Tja, toen wij op zoek gingen naar een nieuw plekje voor Mouse was het "probleem" dat het zo een mooi hondje was, dat mensen te veel naar alleen uiterlijk keken, ipv het "totaal-paketje".
Ik kreeg aanvragen van mensen die er behendigheid mee wilden gaan doen, en of ze al heupen geröntgend was, ze was immers gesteriliseerd, waarom we dat dan niet meteen mee hadden laten doen?
:?
Overbodig te zeggen dat die kandidaten al meteen afvielen hé.

Enige harde eis van onze kant was dat er al minstens een stabiele hond aanwezig zou zijn, het beste een reu. Gezien de ervaringen die we hier op ruim een jaar tijd met haar gemaakt hadden.

Dit was een hondje die we de eerste dagen echt alleen benaderen konden door ons roedel honden.
Ik kon de rest roepen, en dan liep ze mee.
Aanlijnen kon je haar immers niet, laat staan dat ze meeliep, die kroop over de grond, de eerste dagen heb ik die op moeten tillen om te laten plassen buiten.

Ik had haar en een andere hond meegenomen van een plek waar ze zowat een jaar op een zolder (boven een schapenstal) op een vierkante meter ongeveer opgesloten had gezeten.
Was nog maar de vraag of die ooit nog herplaatsbaar zou gaan worden.

De reu heeft het helaas niet gered, buiten dat die angstagressief was naar mensen, was die na een mislukte herplaatspoging ook niet meer hondsociaal.
Die kon ik dus helemaal niet meer benaderen, en omdat we beiden (mijn man en ik) al flink gebeten waren door die hond hebben we uiteindelijk de beslissing moeten nemen die in te laten slapen.
Die hond was gewoon echt te erg "beschadigd". Had je nooit meer met een goed geweten gerust ergens achter gelaten |(

Als je bedenkt dat het teefje al een rib gebroken heeft gehad door de klappen die ze bij de vorige baas gehad heeft kun je je wel bedenken hoe die twee honden er aan toe geweest zijn.
Er zaten daar ook nog een stel pups, die zijn mentaal ook wel beschadigd, maar omdat die er minder lang gezeten hadden waren die relatief snel te herplaatsen.
Ergste is nog dat die vent waar ze vandaan kwamen ooit goeie werklijnhonden gefokt heeft (Tony Ottensens Bob kwam daarvandaan), en hij zelfs nog een koninklijke onderscheiding gehad heeft omdat ie zoveel jaren gemeenteraadslid was :r

Laat ik die nooit ergens tegen komen irl, ik weet niet of ik dan voor mezelf kan instaan :x

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:54

Super rondje van Tanja!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:06

Vanmorgen laatste training gehad voor morgen. We hadden een grote groep dus niet overdreven veel gedaan.
Jinn was wat gejaagder (?) dan anders en niet alles ging goed.
We hadden een heel stuk van de ene kant van het veld naar de andere kant een rij van sprongen maar niet recht achter elkaar en dat deed Jinn heel fijn! Heel fijn vooruit kunnen sturen. Raakvlakken gingen wel lekker alleen het blijven liggen ging weer wat moeizamer.
Palen gingen ook niet helemaal lekker. Wanneer ie er goed in zit dan gaat het ook goed maar het is puur de insteek.
Al met al wel tevreden en nu mag ie lekker buiten bij mijn papa in de tuin. Lekker met de bal en papa gooit af en toe en vanavond mag ie lekker slapen :P

We zullen zien morgen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:36

Afbeelding

Wij bereiden ons samen voor op de wedstrijd van morgen <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:17

Vroeg op! :z Dan ben ik in het buitenhuizen blij met mijn tent met slaapcabine. _O-

Succes!

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:52

Veel succes Mariska!
Hier ook vroeg op, straks richting Joure voor frisbeewedstrijd :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:42

Succes straks en vooral veel plezier toe gewenst!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:34

Iedereen veel succes en plezier vandaag...

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:09

Heel veel succes op de wedstrijden vandaag! Het is prachtig weer ervoor (als je buiten bent tenminste haha)

Na een week flink ploeteren, (Marloes ziek, ik ziek) is iedereen hier weer beter.. Marloes heeft geen diarree meer, kennelhoest is over en ze is ingeënt. Ze heeft alleen enorme pijn aan haar rechter achterpoot, groeipijn. Er zijn foto's gemaakt en gevoelt maar het is gelukkig echt gewoon omdat ze groeit. Helaas heeft ze ernom last van.. ze jankt/piept als ze opstaat vanuit het liggen en tijdens het wandelen zakt ze soms door haar poot heen.. Ze heeft Rimadyl 20mg gehad maar ik heb het idee dat het niet veel doet. Met wandelen is ze dus niet vooruit te branden door haar pijn. Uiteraard geen grote rondes, de grootste die we deden was 10min vanwege haar leeftijd (10 weken).

Wel een enorm leuke foto van ons saampjes gemaakt <3
Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:18

Super dat Marloes zo goed opgeknapt is!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:43

Mooie foto van jullie twee! En fijn dat ze opgeknapt is.

Voer je haar brok of vers?
Anders misschien eens kijken naar een brok die lager in calcium gehalte is wat puppy brok betreft?
Canex puppybrok voor grote rassen zou ik dan eerder gaan voeren, ook al is het geen echt groot ras wat je hebt. Ik heb dat ooit een keer eerder met een pup gehad, en na een aantal weken op dit voer waren de groeipijnen over, nooit meer last gehad.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:54

Ze krijgt nu Royal Canin Junior gevoerd? Is dat goed? Anders probeer ik dat voer wat jij net noemt Sassy, heb je misschien een linkje?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:47

Ja weet je, iedereen moet dat voeren wat ie goed vindt...ik kan je alleen zeggen waar ik zelf al goeie ervaringen mee opgedaan heb.

http://www.canex.nl/product/puppy-junio ... rge-breed/
Je zou eens moeten kijken naar de inhoud en dan je beslissing moeten maken.
Het duurste voer is niet altijd het beste. Kijk gewoon waar je hond het goed op doet...

Bij een pup kijk ik naar calcium gehalte in een brok, en als ze al groeipijnen hebben dan beter een met een nog lager calcium gehalte (en dan bijv. een brok voor large breed, minder calcium, minder snel dat ze groeien, en dus minder groeipijn en kans op problemen als ze groter zijn, even heel simpel gezegd)

Bij de RC zit het calcium percentage op 1,15%, bij de Canex pup LB op meen ik 0,85%
Zou voor mij reden genoeg zijn over te stappen, zeker bij een pup met groeipijnen, en wat prijs betreft denk ik dat de RC ook nog duurder is.
(Mocht je willen overstappen naar een ander voer, wel heel geleidelijk aan onder elkaar mengen, zeker omdat puppy al zo ziek geweest is)

En nee, ik heb geen aandelen in die club, voordat iemand dat denkt :+

Edit: Ik heb net eens gezocht, en de Giant Puppy van RC heeft 1% calcium, en de Canex Puppy LB zit op 0,80%
Hier vind je daar ook nog wat info over: http://www.voerwijzer.com/calcium-puppy ... ote-rassen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:36

Nou.. Waar zal ik beginnen xD

Rondje 1 Gambling. Hij ging qua luisteren erg goed. Goeie reactie allen van de 10 sprongen gingen er gewoon 8 af.

2e rondje was Jumping. Zelfde als hier boven maar dan 9 van de 11 latten er afgetikt.

3e en laatste rondje was Vast. Van de 11 er 6 af getikt. Mega dikke vette flyer op de wip wat ie nooit heeft dus heb die opnieuw gedaan en dus een DK. Voor de rest alle raakvlakken erg fijn!

Waarom die zo ontzettend veel latten tikt? Geen idee, stukje spanning van beide kanten maar hij sprong niet eens echt. Sommige latten gingen er door zijn borst.
Op training gaat het de laatste tijd echt zo fijn! Enkele keer een lat maar dit was wel heeeeel erg!
Al met al wel een tevreden gevoel over de rest :D

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:57

Wat jammer dat hij er zo veel heeft afgetikt, voor de rest heb ik 0,0 verstand van agility haha

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:09

Jammer van de latten!
Is hij niet gewoon heel erg slim, dat hij weet dat de latten los liggen?

Ik heb van die pionnen met gaten waar de latten in gaan. Die zitten dus vast maar als ze erg grof erin gaan dan gaat de hele sprong om.
Isis springt erg royaal dus dit is bij ons nog nooi gebeurd.