Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathas

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:01

Zo he, das een flinke vechtpartij geweest. Misschien een jong er bij halen en haar dan apart met een jong zetten ?
Of haar alleen houden want dit soort vechtpartijen is ook niks.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:06

Ja |( zij en kimo hebben elke keer bonje, waarschijnlijk wie de baas is.
maar elke keer is zij degene met de wondjes terwijl kimo de draak is.
Hier zegt iedereen zet haar apart straks tref je haar dood aan ofzo.. maar ik heb dan zo'n gevoel dat ze dan tekort gaat komen omdat ze alleen zit..
Ik mag er geen rat bij van me ouders dus dat is uitgesloten :n

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:07

Probleempje!:
Ik heb deze kooi http://www.animal-stars.be/index.php?it ... 21&lang=NL maar die bak vanonder die sluit niet geheel tegen de kooi zelf aan waardoor er dus ongeveer een kleine centimeter, het zal minder zijn maar dus een spleetje is waar soms vuil door valt. Nu ligt er een grote plastic mat onder de kooi omdat mijn mama niet wilt dat de parket beschadigd raakt maar nu met de grote kuis merk ik dat er ook nog met die mat een vieze vlek is op de grond... Hoe krijg ik die eruit?? Ervaring? mama gaat kwaad zijn als ze dit ziet..
Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:32

Saaarr schreef:
Ja |( zij en kimo hebben elke keer bonje, waarschijnlijk wie de baas is.
maar elke keer is zij degene met de wondjes terwijl kimo de draak is.
Hier zegt iedereen zet haar apart straks tref je haar dood aan ofzo.. maar ik heb dan zo'n gevoel dat ze dan tekort gaat komen omdat ze alleen zit..
Ik mag er geen rat bij van me ouders dus dat is uitgesloten :n

Als je echt geen andere rat mag zou ik haar toch appart doen want idd, volgende keer tref je haar zo gewond aan en dan moet ze worden in geslapen of ze is dood.
Is het andere ratje trouwens een man of ook een vrouw?

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:54

Ja inderdaad.. |(
Het zijn allemaal vrouwtjes..

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:58

Saaarr schreef:
Ja inderdaad.. |(
Het zijn allemaal vrouwtjes..

Ik zou ze appart doen en toch met je ouders gaan praten voor misschien een jonger vriendje er bij of een gecasteerd mannetje uit de opvang ofzow

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:16

Nee wordt 'm niet.. mijn 4e rat is pas overleden en ze willen er geen 4 meer.
Ze vinden de lucht stinken, en ze zien zowieso niet in dat ze eigenljik niet alleen kan.
' zoveel ratten zitten alleen' en komt ze ermee dat een vriendin ook altijd een rat alleen had en die was heel aanhankelijk blablabla.. ze zien het zeg maar gewoon niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:17

Ik ben sinds 2 dagen de eigenaresse van 2 ratjes die na een mislukt huwelijkscadeau bij mij terecht zijn gekomen :) Hiervoor nog nooit ratten gehad.
Alleen het zijn geloof ik echt een mannetje en een vrouwtje. Ik was niet van plan te gaan fokken maar een castratie is duur plus veel DA hebben nog nooit een rat gecastreerd, dus vind ik dat te riskant.
Misschien kan ik hier iemand vinden die een ratje wil ruilen?

Heb wel een ruime kooi met speeltjes en ruimte om te klimmen enzo.

Zak straks een foto plaatsen, ze zijn zwart: Ratatouille (man) en Rataplan (vrouw) en zij is albino.

Weet nog niet of ik mannetjes of vrouwtjes wil. Ze zijn allebei nog jong en even nieuwsgierig.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:34

Toen ik mijn mannen kreeg en zeker wou zijn dat het allemaal mannen waren, kon je niet liegen aan de ballen te zien. Dat was wel redelijk duidelijk.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:41

@saaarrr: als je er geen andere ratten bij mag nemen zodat je er 2 groepjes van kan maken dan wordt het toch wel lastig.
ik vind dat je een rat niet alleen kan houden, in het belang van de ratjes kan je misschien 1 van de 2 naar de opvang brengen, en kijken of daar een ratje zit die beter klikt met het ratje dat uiteindelijk bij je blijft?
(ik weet niet hoeveel ratten je nu hebt trouwens, misschien heb je er wel meer dan 2)

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:49

Ja daar ben ik het dus ook wel mee eens.. ik heb nu 3 ratjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:07

Saaarr schreef:
Ja daar ben ik het dus ook wel mee eens.. ik heb nu 3 ratjes..

Wat een rotsituatie. :(:) Ik denk ook dat je, voor het welzijn van de ratjes, misschien het best eentje naar de opvang kan brengen. Een ratje alleen is eigenlijk geen optie, zeker niet als het komt omdat ze elkaar niet liggen terwijl ze misschien wel met een andere rat een goede match zijn.

LA_Woman schreef:
Ik ben sinds 2 dagen de eigenaresse van 2 ratjes die na een mislukt huwelijkscadeau bij mij terecht zijn gekomen :) Hiervoor nog nooit ratten gehad.
Alleen het zijn geloof ik echt een mannetje en een vrouwtje. Ik was niet van plan te gaan fokken maar een castratie is duur plus veel DA hebben nog nooit een rat gecastreerd, dus vind ik dat te riskant.
Misschien kan ik hier iemand vinden die een ratje wil ruilen?

Heb wel een ruime kooi met speeltjes en ruimte om te klimmen enzo.

Zak straks een foto plaatsen, ze zijn zwart: Ratatouille (man) en Rataplan (vrouw) en zij is albino.

Weet nog niet of ik mannetjes of vrouwtjes wil. Ze zijn allebei nog jong en even nieuwsgierig.

Weet je zeker dat het een mannetje en een vrouwtje zijn? Het verschil is goed te zien, bij mannen kan je de ballen niet missen. ;) Anders kan je hier misschien een foto plaatsen. :)
Er van uitgaand dat het inderdaad man en vrouw zijn: Grote kans dat het vrouwtje al zwanger is als ze al een tijdje samen zitten. Als je geen echte voorkeur hebt welke je wilt houden is de beste optie waarschijnlijk om het vrouwtje naar een opvang te brengen, dan zit je niet met een bevalling (+ eventuele problemen) en jonkies die je moet plaatsen.
Ruilen klinkt een beetje naar, maar ik heb hier nu wel twee lieve mannen in de opvang zitten die geplaatst mogen worden en dan zou ik het vrouwtje eventueel kunnen opvangen. Kan wellicht ook bij andere opvangen natuurlijk. :j

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:13

Ik kan echt niet een van mijn ratjes wegbrengen |(
Kiaar gaat zowieso niet weg.. maar kimo kan ik ook niet laten gaan |(
Nog maar keertje met ouders praten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:16

Dat begrijp ik ook wel, moet er zelf ook niet aan denken. :(:)
Dan kijken we naar een andere oplossing!

Hoe oud zijn ze precies, ik welke volgorde heb je ze gekregen en sinds wanneer vechten ze? Zijn ze gecastreerd of gesteriliseerd, of worden ze op een andere manier beinvloedt door hormonen (gebruik van Galastop bv.)? Hoe is je kooi ingericht, komen ze verder nog buiten de kooi? Zijn er externe factoren (andere dieren in huis, of kinderen bv.) die stress kunnen veroorzaken bij ze?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:19

Jeetje :oo iks chrok best van die foto!
He bah meid,ik wens je ratje heel veel beterschap :(:) en jou heel veel sterkte met de keus :(:)

En ik las even snel iets over ballen.....geloof me die kun je niet missen :')
als ik zie hoe groot die van mijn mannetjes waren toen ze klein waren...hahahah echte nu zijn het eieren wat ze hebben.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:25

Ik begon met kimba en kiara oktober 2010 kwamen ze bij mij, nou het zijn echt droomratjes hoor die 2.
Ze werden nog liever en aanhankelijker toen ze bij ratjetoe in hoofddorp in de vakantie hadden gelogeerd.
Toen vorig jaar november kwamen kitana en kimo erbij. (alle 4 kwamen ze met 7 weken)
Ja intro is fout gegaan.. ben gewoon niet helemaal goed geinformeerd erover.
Naar de rattery een kooi meegenomen en daar erin, we moesten wel al ingrijpen bij kiara en een van die klein.. nou reis naar huis was rustig.
Ook thuis af en toe een ruzie. eind van de dag in de kooi (had ze langer moeten laten zitten)
kooi was te vol dus vanaf toen begonnen de ruzies al. (ja ik heb heel veel wondjes gezien)
De kleintjes hadden af en toe stresspoepjes. Waarvan kitana het nog wel is heeft als ik ze in de vervoerskooi zet als ik ze schoonmaak.
Nou ja alles ging uit de kooi ze konden nergensm eer inkruipen alleen maar lig hangmatten etc.
Daar werd het wel rustiger door.
Maar kimo ging toen na een tijd elke keer op kiara rijden nou echt vreselijk die kimo.
nou ja eind mei is kimba geopereerd en rond die tijd was er ook wel rust.
nou toen kreeg ik het gedoe met kimba.
Die heb ik op 1 augustus in laten slapen en toen begon het eigenlijk wel weer met de ruzie.
Ik heb verder niks gebruikt kwa medicijnen.
Ze zitten nog steeds in de furet xl heb nog een jenny liggen.
ze hebben nu wel inkruiphangmatten maar verder weinig andere inkruipdingen.
Ze komen dagelijk buiten de kooi. Of in mijn kamer waar ze overal mogen komen.
of in de kamer op de bank. Los gaath et altijd prima.
Er zijn geen andere factoren, geen dieren geen kinderen, ze staan afgelegen dus ook geen herrie etc.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:26

liesje.. kun je nagaan hoe ik de vorige keer stond toen het bloed uit haar oog kwam toen zag ze er ook zo uit, ga al weer janken als ik eraan terugdenk. Arm beestje ze is altijd zo lief ;(

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:32

erg lastig zo'n situatie.
zou het misschien een idee zijn om ze even een paar dagen uit elkaar te halen, zodat er weer wat rust is, en om ze dan opnieuw te introducere en dan echt dus stapje voor stapje de intro opbouwen?
misschien dat je dat kan doen met behulp van een ervaren rattenpersoon?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:53

BArts17 schreef:
@Mistral_Bink. Goed dat je er nog een verdieping op gaat maken, ratten houden heel erg van klimmen =) De hoogte in is dus best belangrijk! Hij ziet er echt mooi uit, mooi hout. Ik hoop ook voor je dat je nieuwe ratjes zindelijk zijn, die van mij zijn het namelijk niet xD

Dankje:) ja ik hoop het ook, maar ja anders maar niet, zal ze er niet minder leuk om gaan vinden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:45

Ik weet niks van mijn ratjes, hoe lang ze al samen zitten. Ze zijn nog jong en hoop daarmee nog niet geslachtsrijp.

Is het zo dat Albino's korter leven en mannetjes erger stinken? Ze ruiken nu wel, maar vind het zelf niet zo storend. Heb nog geen vaste plek voor ze, ze staan in de schuur. Als het kouder wordt, kunnen ze daar dan blijven?

Snap echt niet dat de dierenwinkel een paartje verkocht heeft, de mensen die ze gegeven hebben dachten ook niet verder na over waar de ratten naartoe moesten en hun kooitje was erg klein :(
Gaan 2 mannetjes met elkaar niet vechten?

Wil mijn ratjes graag houden, maar ik vind castreren te duur en te riskant dan liever 'ruilen'

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:51

LA_Woman schreef:
Ik weet niks van mijn ratjes, hoe lang ze al samen zitten. Ze zijn nog jong en hoop daarmee nog niet geslachtsrijp.

Is het zo dat Albino's korter leven en mannetjes erger stinken? Ze ruiken nu wel, maar vind het zelf niet zo storend. Heb nog geen vaste plek voor ze, ze staan in de schuur. Als het kouder wordt, kunnen ze daar dan blijven?

Snap echt niet dat de dierenwinkel een paartje verkocht heeft, de mensen die ze gegeven hebben dachten ook niet verder na over waar de ratten naartoe moesten en hun kooitje was erg klein :(
Gaan 2 mannetjes met elkaar niet vechten?

Wil mijn ratjes graag houden, maar ik vind castreren te duur en te riskant dan liever 'ruilen'

als je ratjes een man en vrouw zijn dan is de kans groot dat het vrouwtje zwanger is, vanaf een week of 4-5 zijn ze namelijk al geslachtsrijp.
dat albino's korter leven is naar mijn weten onzin, mannetjes kunnen een iets sterkere lijfgeur hebben dan vrouwtjes, maar dat ruik je als het goed is pas als je ze echt bij je hebt zitten, het is niet zo dat je de ratten door het hele huis heen ruikt.
ratten kunnen in de schuur, maar ze kunnen niet goed tegen tocht en wisselende of zeer lage en hoge temperaturen, is de schuur geisoleerd?
verder zijn ze wel erg gesteld op aandacht dus het zou het leukst zijn om ze in huis te hebben.
iedere rat kan gaan vechten, maar ratten die op een goede manier aan elkaar geintroduceerd zijn zullen dit niet zomaar doen.
zelf heb ik een groepje van 7 mannen, de leeftijden liggen tussen de 4 maanden en 3,5 jaar, af en toe stoeien ze wel eens, maar er is nooit echt gevochten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:58

Oh echt? Ik las ergens pas vanaf 3 tot 6 maanden.. Maar ik heb ze nog niet zien dekken of iets en ik gok dat ze in de dierenwinkel nog niet samen zaten.
De schuur is slecht geïsoleerd, dus denk ergens in huis maar plaatsen, maar ik ruik ze nu wel al hoor als ik de schuur binnenkom en hun kooi is pas verschoond. Dus ben bang dat het wel een beetje gaat stinken.

Hoe kun je ratten het beste aan elkaar introduceren? Neutraal terrein?
Ik kan ze nog niet oppakken, zo tam zijn ze nog niet maar ik geef ze wel aandacht en uit mijn hand eten.
Ze eten hun rattenvoer niet heel snel op, het zijn rood/roze brokjes maar groente en muesli lusten ze wel graag en kattenvoer in zo'n kuipje geef ik ze af en toe een klein hapje van.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:23

veneri schreef:
erg lastig zo'n situatie.
zou het misschien een idee zijn om ze even een paar dagen uit elkaar te halen, zodat er weer wat rust is, en om ze dan opnieuw te introducere en dan echt dus stapje voor stapje de intro opbouwen?
misschien dat je dat kan doen met behulp van een ervaren rattenpersoon?

Ja nja nu liggen ze weer met zijn 3en rustig op elkaar te slapen..
Kan het inderdaad wel doen! Heb verder niemand in de buurt wonen die me kan helpen dat ik weet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:47

meldt je anders eens op een rattenforum aan, wie weet zitten daar mensen die je kunnen en willen helpen?
een leuk forum is www.pirats.nl en www.ratten.nl op die forums kan je ook een hoop info vinden over intro's en dergelijke.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:49

ik zit al op het ratten forum