Animal schreef:Solleke_Noah schreef:Nog steeds voorkeur voor de broedstoof. Ik denk omdat de omstandigheden dan toch beter te controleren zijn. Hij heeft ook best veel slangen zitten (stuk of 40? 50?) dus heel veel schoonmaakwerk enz. Toch makkelijker als de eieren niet bij de moeders liggen.
Zelf ben ik totaal geen fan van het racksysteemmaar ik zie wel dat de dieren allemaal gezond zijn en zich prettig voelen.
Juist bij dragende en broedende slangen heb je eigenlijk amper werk![]()
Die dieren hebben dan al een hele tijd niet gegeten, dus ontlasten in principe ook niet. Plus je hoeft ze ook niet te voeren als ze zelf broeden, want in principe pakken ze dat toch niet.
Daarnaast wil je deze dieren zoveel mogelijk met rust laten en eigenlijk zo min mogelijk aan de omgeving doen. Bij deze dame lag het velletje van de vervelling van 30 dagen terug ook nog gewoon in de bak. In de natuur ligt deze ook bij de dame als ze een nest maakt of aan het broeden is en je wilt bij voorkeur niet te veel met je handen de bak in gaan bij drachtige dieren.
Hier hebben we ook een stuk of 40-50 dieren liggen. Slangen en in het bijzonder pythons zijn best wel onderhoudsarm. De meeste houders verversen 1x per week water. Zelf doe ik dat om de dag omdat ik 1x per week niet zo fris vind. Hier ben ik met alle dieren in 45 minuten klaar. Dan heb ik ook alle knaagdieren, hagedissen, etc. ververst en de waterbakken omgespoeld. Poep en velletjes ruimen zit daar ook bij in, maar een koningspython poept eigenlijk maar maximaal 1x per week. Soms zelfs maar 1x per maand.
De knaagdieren zorgen hier denk ik wel voor 10x meer werk dan de reptielen zelf
Dat laatste kan ik me voorstellen

Ik doe inderdaad wel om de twee dagen al het water verversen, huidjes weghalen en evt poep opruimen. Sta er altijd van te kijken wat een gigantische drollen die slangen leggen