Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:29

Animal schreef:
Solleke_Noah schreef:
Nog steeds voorkeur voor de broedstoof. Ik denk omdat de omstandigheden dan toch beter te controleren zijn. Hij heeft ook best veel slangen zitten (stuk of 40? 50?) dus heel veel schoonmaakwerk enz. Toch makkelijker als de eieren niet bij de moeders liggen.

Zelf ben ik totaal geen fan van het racksysteem :o maar ik zie wel dat de dieren allemaal gezond zijn en zich prettig voelen.

Juist bij dragende en broedende slangen heb je eigenlijk amper werk :D
Die dieren hebben dan al een hele tijd niet gegeten, dus ontlasten in principe ook niet. Plus je hoeft ze ook niet te voeren als ze zelf broeden, want in principe pakken ze dat toch niet.
Daarnaast wil je deze dieren zoveel mogelijk met rust laten en eigenlijk zo min mogelijk aan de omgeving doen. Bij deze dame lag het velletje van de vervelling van 30 dagen terug ook nog gewoon in de bak. In de natuur ligt deze ook bij de dame als ze een nest maakt of aan het broeden is en je wilt bij voorkeur niet te veel met je handen de bak in gaan bij drachtige dieren.

Hier hebben we ook een stuk of 40-50 dieren liggen. Slangen en in het bijzonder pythons zijn best wel onderhoudsarm. De meeste houders verversen 1x per week water. Zelf doe ik dat om de dag omdat ik 1x per week niet zo fris vind. Hier ben ik met alle dieren in 45 minuten klaar. Dan heb ik ook alle knaagdieren, hagedissen, etc. ververst en de waterbakken omgespoeld. Poep en velletjes ruimen zit daar ook bij in, maar een koningspython poept eigenlijk maar maximaal 1x per week. Soms zelfs maar 1x per maand.

De knaagdieren zorgen hier denk ik wel voor 10x meer werk dan de reptielen zelf :')

Dat laatste kan ik me voorstellen :D

Ik doe inderdaad wel om de twee dagen al het water verversen, huidjes weghalen en evt poep opruimen. Sta er altijd van te kijken wat een gigantische drollen die slangen leggen :')

Animal

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 15:45

Ik had gisteren inderdaad ook zo'n drol van de Super Enchi. Hierop riep ik direct tegen mijn vriend dat de Enchi Pastel Clown met haar slugs niks te klagen had :+ Die drol was groter dan alle 5 de onbevruchte eieren bij elkaar :') Maargoed, dat was wel lang opgespaard. De Super Enchi poept eigenlijk alleen als ze vervelt.

Ja, het is warm in de dierverblijven, dus persoonlijk vind ik dat best wel noodzakelijk om te doen. Bacteriën en schimmels groeien echt heel makkelijk. Ik heb wel eens iemand een bak open zien trekken waar een drol in lag die haast niet meer te herkennen was. Die drol was compleet verschimmeld. Die lag er geen 1, 2 of zelfs 3 dagen meer in :(

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 18:20

Dit zie je trouwens bij het schouwen. Als je heel goed kijkt (en inzoomt) zie je ook het oog van het embryo. Niet de allerbeste kwaliteit, want mijn schouwlampje had een lege batterij en ik kreeg hem niet open om hem te vervangen :+

Maar goed genoeg om te zien dat het bevrucht is en er een kleine slang in ontwikkeling is.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:44

Super interessant topic! Ik heb niets speciaals met slangen, het heeft me nooit echt specifiek aangetrokken, liever iets fluffy, maar ik lees graag mee. Je schrijft en vertelt op een leuke manier.

Wat ik moeilijk kan vatten is dat een slang “lief” kan zijn. Hoe moet ik me dat voorstellen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:49

Maar ze schreef eerst dat ze lief zijn en niks doen en later las ik het stuk over dat ze boos was en wilde aanvallen :') maar goed dat was natuurlijk een andere situatie maar toch grappig als je alles in 1x hebt gelezen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:57

Ik wil al heel lang slangen, maar helaas geen plek voor op het moment. Misschien als ik verhuisd ben.

Een jaar of 15 geleden vroeg een huisgenoot mij om op zijn beesten te passen. Kwam in zijn kamer en hij had van alles wat. Slangen, baardagamen, gekko’s, kikkers, hagedissen. Een hele muur bedekt met terraria. De huisbaas zal wel geschrokken zijn van de rekening. :')

Ik ben benieuwd of je wens vervuld wordt. En je je speciale kleurtje krijgt

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 21:01

Hahaha, dat snap ik helemaal! De dame die vandaag gelegd heeft, is echt wel een hufter soms. Zij heeft helemaal niks met mensen en wil nog wel eens uithalen. Verder is de rest juist heel vriendelijk, maar ook die zijn niet blij als je hun eieren komt stelen :)

Koningspythons zijn rustig, maar toch onderzoekend en gewoon heel vriendelijk over het algemeen. Ik wordt echt sporadisch gebeten, terwijl ik wel regelmatig krassen op mijn armen heb van de 2 katten. Ik laat mijn jonge nichtjes en neefje ook zonder problemen een van de pythons vasthouden. Mijn hamster zou ik ze dan weer niet zo snel in de handen geven. Mensen zien slangen vaak als gevaarlijk en eng, maar dat is deze soort dan weer absoluut niet. Zie het niet als "lief" in "knuffelig", maar meer als in vriendelijk :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:17

Wat heb je een prachtige slangen TS! Vooral die nieuwe man die komt is echt ge-wel-dig! Ik ben benieuwd naar de babies, en eigenlijk ook heel erg naar jullie toekomstige verblijf plannen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:53

Wat een heerlijk topic! Wat schrijf je fijn en eerlijk! Ik ga je volgen de komende tijd :D

En ik ben nu heel benieuwd hoe een drol van een slang eruit ziet :')

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 19:02

Ladybird schreef:
Wat een heerlijk topic! Wat schrijf je fijn en eerlijk! Ik ga je volgen de komende tijd :D

En ik ben nu heel benieuwd hoe een drol van een slang eruit ziet :')

Als ik weer een megadrol tegenkom zal ik hem voor je op de foto zetten :D

Leuk nieuws weer hier! Er komt over 1,5 maand nog een nestje eieren aan *\o/*

Mijn GHI pastel dame is aan het ovuleren. Dit is waarschijnlijk de voorbereidende fase, want ze kan nog veel dikker, maar wie weet is het een bescheiden ovulatie.
Zo zag ze er in januari uit, toen at ze nog elke week. Ze is nu 2 maanden gestopt met eten.

Afbeelding

Dit was zojuist. Bij de pijl zie je de zwelling waar je naar zoekt bij een ovulatie:
Afbeelding

Als ze nog verder opzwelt zal ik het hier nog even delen. Ik denk dat ze nog wel een beetje verder kan opblazen.

In ieder geval is ze drachtig! Hopelijk krijgen we over 45-50 dagen mooie bevruchte eieren van haar :)

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:05

Ik vind de slangen toch nog wel een beetje spannend, maar het topic wel erg interessant.

Wat ik me wel af vraag, is dat onregelmatige eten voor jullie ook niet lastig? Qua bijhouden maar ook qua zorgen lijkt het me niet fijn als je dieren niet goed eten?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 23:58

_Floortje schreef:
Ik vind de slangen toch nog wel een beetje spannend, maar het topic wel erg interessant.

Wat ik me wel af vraag, is dat onregelmatige eten voor jullie ook niet lastig? Qua bijhouden maar ook qua zorgen lijkt het me niet fijn als je dieren niet goed eten?

In principe heb ik maar 1 echt moeilijke eter en die eet sinds hij van een terrarium naar het rack verhuisd is bijna wekelijks.

Verder stoppen vrouwen die follikels aan het bouwen en/of drachtig zijn ook met eten. Dat is bekend en daar stel je je ook op in. Het moment dat goede eters na verparen stoppen met eten, is eigenlijk vaak een teken dat er een ovulatie en eieren aan zitten te komen. Vind ik niet heel erg. Heb het vaker meegemaakt en een slang kan dit van nature goed hebben.

Verder willen mannen nog wel eens stoppen met eten tijdens het kweekseizoen waarin ze verpaard worden. Hier stel je je ook vooraf op in. Mijn mannen hebben dit jaar allemaal doorgegeven. Dat is altijd prettig!

Ook tijdens vervellen slaan veel dieren een maaltijd over. Ongeveer 50% eet wel rustig door.

Wij zetten een kruisje boven de bak als een dier een maaltijd mist. Als het dier dan eet, haal ik het kruisje weg. Als er 3 kruisjes staan, schrijf ik de datum van de laatste maaltijd boven de bak totdat het dier weer gaat eten. De dames die deze week gelegd hebben, hadden een datum op de bak staan. Vandaag hebben ze allebei gegeten, dus staan er geen notities meer.

Bij jonge dieren noteer ik altijd een reeks van 5 voerbeurten, ook als ze wel eten. Bij 3x achtereenvolgend eten mogen ze in principe verhuizen, maar bij voorkeur na 5x. Als een dier naar een particulier gaat, stel ik strengere eisen dan wanneer ze naar kwekers gaan. Kwekers zijn meer ervaren in zowel het houden als het voeren. Dieren eten daar over het algemeen beter en bij problemen weten zij het vaak op te lossen. Particulieren hebben vaak meer moeite met dieren die van nature slecht eten. Gelukkig zijn dat er niet zo heel veel :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 10:42

Vandaag zit ze ongeveer op het toppunt van haar ovulatie. Kan nog iets extremer, maar ik vind hem duidelijk genoeg om deze datum te noteren. Je kijkt naar de hoeveelheid zwelling in het onderlijf. Ook verandert tijdens de ovulatie de onderkant van haar buik naast de cloaca. Dat wordt wat naar binnen getrokken en noemen ze dan een "tailsuck".
Afbeelding
Afbeelding

Ik reken de legdatum altijd op 2 manieren uit. De eerste manier is dat ik 44 dagen optel na de ovulatie. Dat zou 4 juli zijn. Over 14-18 dagen zou ze ongeveer moeten gaan vervellen. Als ze vervelt is, pak ik die datum en tel ik daar 30 dagen bij op. Deze data kunnen een paar dagen uit elkaar liggen. De meeste kwekers kiezen 1 van beide manieren en ik markeer het hele stuk in mijn agenda :D

We verwachten haar eieren in ieder geval in de 2e week van juli :)

De Orange Dream het. Clown heeft gelegd op 45 dagen na ovulatie en 27 dagen na haar vervelling (de pre lay shed).

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:47

En TS, hoe staat t ervoor?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:11

NadineK schreef:
En TS, hoe staat t ervoor?

Ze leefden nog slang en gelukkig. :P

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 03:21

:')

Hier nogsteeds aan het wachten.. Wachten duurt lang. Nog ongeveer 23 dagen tot de eerstvolgende eieren en iets minder dan 32 dagen totdat de huidige eieren uit zullen komen :D Het schiet gelukkig al wel aardig op.

Heel misschien kan ik jullie binnenkort ook mee laten volgen met een andere diersoort. Het kan zijn dat er eieren van een Griekse landschildpad bij ons in de stoof komen. Die zullen hier dan blijven tot ze uitkomen. Nog even afwachten of dat doorgaat of dat de eigenaar zelf optijd een stoof kan bemachtigen. Dat worden voor ons de eerste schildpadeieren. Lijkt me ook echt ultiem schattig <3

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 18:29

Nou, hier ook maar weer eens een berichtje :D

De komende 2 weken wordt het hier weer wat spannender. Over een dag of 4/5 verwacht ik de eieren van de GHI Pastel dame. Over 9 dagen verwachten we de baby's :D

De eieren beginnen nu al flink in te deuken. Dat hoort bij de laatste dagen voordat ze uitkomen. Ze zitten al een tijdje in 2 bakken omdat de temperatuur in 1 bak te laag bleef bij 10 eieren. Nu de eieren bijna uitkomen, is de temperatuur wat aan de hoge kant. Met 5 eieren per bak is dat beter te controleren.

Afbeelding
Afbeelding

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:48

Spannend!! Ik ben super nieuwsgierig, kan ze er wel uit kijken!

Komen ze er helemaal zelfstandig uit of heben ze sind ook hulp nodig?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:14

Ik vind slangen echt fascinerend.

Als ik in het najaar gesetteld ben, dan ga ik toch eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:47

Spannend! Ben benieuwd.

Knip je de eieren ooit in? Vriendin van mij doet dat altijd een paar dagen van te voren. Om te kijken of alles goed is met, onder andere de navelstreng.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 20:18

Wij gaan inderdaad ook knippen. Dat heeft voor mij met name te maken met het feit dat het steeds vaker voorkomt dat de ei-tand minder ontwikkeld is bij jongen.

In principe hebben ze allemaal een "ei-tand", een hard puntje waarmee ze een gat in het ei kunnen maken. Een aantal generaties geleden werd er amper geknipt. Dieren met een minder ontwikkelde ei-tand, kwamen niet uit het ei en overleden.

Nu er veelvuldig standaard geknipt wordt (omdat men te nieuwsgierig was naar de aftekeningen en kleur), is er geen sprake meer van selectie op dat vlak. Tegenwoordig komt het veel vaker voor dan vroeger dat een ei-tand minder ontwikkeld is.

Een tijdje terug was ik bij een vriend. Hij had een clutch van 7 eieren waarvan er al 2 "gepipt" waren (die dus al een gat gemaakt hadden en er met de kop uitstaken). Na 2 dagen was er nog geen 3e bij en zijn we gaan knippen. Resultaat, helaas 5 dode baby's en aan de binnenkant van het ei veel kleine krasjes te zien. Die dieren hebben dus tot het einde geleefd en zijn gestorven voor ze eruit konden komen. Dat wil ik nooit meer zien, dus vandaar dat wij ook een knipje gaan zetten.

Nadeel van knippen is wel dat je ze een beetje stoort waardoor ze meer gaan bewegen en de kans op verstrekking in de navelstreng wat groter is. Maar dat kun je aanpakken. Je moet op het moment dat er een knip in zit intensiever gaan zorgen voor de baby's. Maar dat hebben wij er graag voor over :)

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:27

interessant!

Wat erg van die 5 babies |( zal niet zo'n fijn gezicht zijn geweest..

Dat je knipt om te kijken of alles goed is en er geen problemen zijn snap ik wel, maar dat je gaat knippen om de kleur alvast te zien vind ik stom :+

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 20:31

janneke_S schreef:
interessant!

Wat erg van die 5 babies |( zal niet zo'n fijn gezicht zijn geweest..

Dat je knipt om te kijken of alles goed is en er geen problemen zijn snap ik wel, maar dat je gaat knippen om de kleur alvast te zien vind ik stom :+

Ik ook.. De hele ontwikkeling omtrent knippen vind ik vervelend en ik was er eerder op tegen (behalve als eentje er echt lang over doet na de laatste die uitgekomen is). Nu doe ik het zelf ook. Liever een ingreep doen die van origine onnodig is, dan dode baby's door een slechte ei-tand omdat daar al jaren niet meer op geselecteerd wordt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:15

Animal schreef:
Ik ook.. De hele ontwikkeling omtrent knippen vind ik vervelend en ik was er eerder op tegen (behalve als eentje er echt lang over doet na de laatste die uitgekomen is). Nu doe ik het zelf ook. Liever een ingreep doen die van origine onnodig is, dan dode baby's door een slechte ei-tand omdat daar al jaren niet meer op geselecteerd wordt.

Dus als ik het goed begrijp hebben wij / mensen / fokkers dit probleem zelf veroorzaakt? Interessant hoe snel evolutie gaat

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 22:21

Luxorvalkje schreef:
Animal schreef:

Dus als ik het goed begrijp hebben wij / mensen / fokkers dit probleem zelf veroorzaakt? Interessant hoe snel evolutie gaat

Dat is wat ze zeggen.. Er is nog niet echt gedegen onderzoek gedaan, maar de eitand kun je wel zien (moet je wel heel goed kijken). Er zijn kwekers die opgemerkt hebben dat deze steeds minder vaak te zien is op de dieren. Nu gaat het over 40 jaar explosief kweken met deze soort. Ik geloof best wel dat het zich snel kan verspreiden als er eenmaal een dier met een bepaalde mutatie is. Kleur- en patroonmorphs verspreiden zich ook in no-time over de hele wereld en in vele collecties. De banana morph bestaat nog geen 20 jaar, maar bijna iedereen met koningspythons heeft er wel eentje :D