Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:27

Ah okay. Ik ga eens op Marktplaats kijken :D.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:33

Ik broed eieren van eigen kippen uit.

@AnnaXBoy: het is geen ideale broedmachine, wel erg onderkant van de markt. Mocht het weer niet lekker lukken, dan wil ik best wel een poging doen met mijn nieuwe broedmachine. Dan mag je er 10 bijleggen en haal je de kuikens wanneer ze uitgekomen zijn weer op.

Mijn broedmachine is dus binnengekomen. Toch maar nu al besteld: de Brinsea 56 EX. Mijn bankrekening klaagt steen en been, maar ik ben er enorm blij mee. Morgen in huis wat opruimen, dan kan hij warmdraaien en kunnen de eieren omgelegd worden. Mijn huidige broedmachine (maxi2eco) wordt dan een uitkomstmachine, daar slijt je broedmachine nogal hard van namelijk en de 56ex heeft allerlei hoekjes waar vuil in kan komen, veel schoonmaakwerk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:38

@Mizora, leuk zeg :D. Wat doe jij met de hanen/het teveel aan kippen?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:41

Wat leuk! Hier alleen geen broedmachine meer na zeer tegenvallende resultaten. Maar heb ik nu wederom een Cochin kriel zitten op 9 brahma eieren. 6x porselein en 3x wit mogelijk Krulveer.
Van de zomer ga ik ook een rondje Cochin kriel uitbroeden omdat ik nu eindelijk een ras haantje erbij heb

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:45

De hanen eet ik op, de hennen verkoop ik. De kuikens worden overigens eerst ongesekst aangeboden. Ik wil mijn eigen koppel over een tijdje wel nog wat uitbreiden, maar dat moet met broedeieren van een ander koppel. Ik wil waarschijnlijk naar 10 hennen toe (ik heb er nu 6). Ik wil geen kippen meer kopen i.v.m. het risico op ziekteinsleep. Mijn ouders hebben sinds de aanschaf van de laatste 2 hennen, een jaar terug, steeds weer wat problemen in hun hok. Dat wil ik voorkomen, het koppel is nu heel gezond.

Mogelijk wil ik wat uitproberen met een kruising, maar daar ben ik nog even over aan het denken. Dan zou ik er Wyandotte kriel bij willen. Het is altijd puzzelen met de ruimte, zowel voor het houden van een fokgroep als voor het opfokken van de kuikens en in principe wil ik er een deel van mijn inkomen uit halen, dus ik ben ook terughoudend. Tegelijkertijd zou het wel goed zijn voor de bloedlijn om er eens wat vers bloed in te doen. Veel kippenfokkers geloven namelijk nog niet in (effecten van) inteelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:02

Mizora schreef:
De hanen eet ik op, de hennen verkoop ik. De kuikens worden overigens eerst ongesekst aangeboden. Ik wil mijn eigen koppel over een tijdje wel nog wat uitbreiden, maar dat moet met broedeieren van een ander koppel. Ik wil waarschijnlijk naar 10 hennen toe (ik heb er nu 6). Ik wil geen kippen meer kopen i.v.m. het risico op ziekteinsleep. Mijn ouders hebben sinds de aanschaf van de laatste 2 hennen, een jaar terug, steeds weer wat problemen in hun hok. Dat wil ik voorkomen, het koppel is nu heel gezond.

Mogelijk wil ik wat uitproberen met een kruising, maar daar ben ik nog even over aan het denken. Dan zou ik er Wyandotte kriel bij willen. Het is altijd puzzelen met de ruimte, zowel voor het houden van een fokgroep als voor het opfokken van de kuikens en in principe wil ik er een deel van mijn inkomen uit halen, dus ik ben ook terughoudend. Tegelijkertijd zou het wel goed zijn voor de bloedlijn om er eens wat vers bloed in te doen. Veel kippenfokkers geloven namelijk nog niet in (effecten van) inteelt.

Klinkt goed :j.

Waar laat jij ze slachten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:06

Ik slacht zelf, dat doe ik met al mijn kleindieren. Ik heb één keer geïnvesteerd in goed gereedschap (en kijk zo af en toe eens lief naar mijn vader of hij mijn messen wil aanzetten, want dat kan ik niet) en nu hoeven ze nooit meer te reizen voor de laatste afslag.

Ik vind het een onaangenaam klusje, maar het valt steeds minder zwaar. Het feit dat mijn vlees van dag 1 tot dag slacht een zeer goed leven heeft gehad, compenseert een hoop, zelfs als het een keer iets minder soepel gaat (maar dat gebeurt helaas ook in slachthuizen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:40

Mizora schreef:
Ik slacht zelf, dat doe ik met al mijn kleindieren. Ik heb één keer geïnvesteerd in goed gereedschap (en kijk zo af en toe eens lief naar mijn vader of hij mijn messen wil aanzetten, want dat kan ik niet) en nu hoeven ze nooit meer te reizen voor de laatste afslag.

Ik vind het een onaangenaam klusje, maar het valt steeds minder zwaar. Het feit dat mijn vlees van dag 1 tot dag slacht een zeer goed leven heeft gehad, compenseert een hoop, zelfs als het een keer iets minder soepel gaat (maar dat gebeurt helaas ook in slachthuizen).

Het lijkt mij ook zeker onaangenaam... Maar onder de streep wel een betere optie dan naar het slachthuis.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:19

_San87_ schreef:
Wat leuk allemaal :D.

Ik heb een vraag. Voor onze dames zijn we op zoek naar een raszuivere Sussex columbia haan. Weet iemand van jullie waar ik hobbyfokkers met een haan kan vinden waar onze Tok een weekje uit logeren mag?

De stress van het verhuizen zorgt er met een beetje pech voor dat je hen dagen van de leg is.

Ik zou het zelf gewoon bij broedeieren houden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:52

Heb wel een Sussex rood porselein haan voor de verkoop. Heb aan 1 genoeg.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:03

AnnaXBoy schreef:
Klopt! Ik had me er ook al op voorbereid maar het is toch jammer als de meerderheid van de bevruchte eieren niet uitkomt. Betwijfel ook of het aan de machine ligt. Ik heb deze:

https://www.kippenhuis.nl/broedmachine-puisor-nou-103th

Ik heb ook een puisor gehad maar heb die weggedaan omdat ik daar de temperatuur totaal niet stabiel in kreeg. Heb je er een thermometer in liggen? Ik heb nu een andere machine en veel betere uitkomst. :)

Ik haalde vorig jaar m'n broedeieren van marktplaats, nu van eigen kippen. Heb nu zelf ook eieren (poule de Bresse en Noord-hollands Blauw) op marktplaats staan, maar nog geen interesse in helaas.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:09

Ik heb alleen eitjes van de Chinese dwergkwartel in de broedmachine.
Ik heb een heel kleine waar 7 eitjes in kunnen. Ik heb nu 5 mooie jonge kwartels van 3 maand oud. 5 witte en 1 bonte. De eitjes had ik gekocht via Marktplaats.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:57

Ik ga even volgen hier omdat ik zelf ook een prachtige weide met kippen hebben van verschillende pluimage. Ik heb een stuk grond met paarden en kippen maar niet bij huis. Wij wonen 5 hoog in de haven en mijn man laat niets levends in ons huis behalve ons gezin := dus een broedmachine is helaas echt geen optie. Nou ja de machine wel, maar de kuikens niet dus dat heeft geen zin.

Ik heb wel 6 zijdehoenders waarvan er nu alweer 1 broeds is, die haal ik dagelijks even van het nest om te eten en drinken := 2 van de 6 zijn zo broeds dat ze er soms wel 9 weken op zitten. En ik wil dus heel graag broedeieren onder 1 of beide dames leggen. We hebben ook een Araucana (we hadden er 2 waarvan er helaas 1 dood is) en we willen heel graag wat araucana eieren laten uitbroeden door de zijdehoenders. Hoeveel leg je er eigenlijk onder? en wanneer weet je eigenlijk of ze broeds genoeg zijn? (leg je er pas eieren na een week onder oid??). Wat is het juiste seizoen?

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 01:03

Mizora schreef:
Ik broed eieren van eigen kippen uit.

@AnnaXBoy: het is geen ideale broedmachine, wel erg onderkant van de markt. Mocht het weer niet lekker lukken, dan wil ik best wel een poging doen met mijn nieuwe broedmachine. Dan mag je er 10 bijleggen en haal je de kuikens wanneer ze uitgekomen zijn weer op.

Dat vind ik een super lief aanbod! Helaas woon je niet in de buurt. Misschien moet ik toch maar eens een betere machine aanschaffen.

En knap dat je zelf de haantje slacht. Helemaal gelijk, hebben ze een mooier leven gehad dan bij een slachthuis.

@julius_juut
Ja heel vervelend dat je niks aan de temperatuur kan veranderen. Sinds gister staat ie ook ineens op 34 graden en daar blijft die hangen. Of de meter stuk is of de temp echt te laag is weet ik niet. Een andere temperatuurmeter die er in zit zegt 36 graden. Heb de winkel al gemaild want dit gaat zo niet.
Welke machine heb je nu?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:14

Ik heb nu een Fiem smart. Die is wel goed in te stellen qua temperatuur en draait ook nog eens automatisch dus na het instellen is het alleen water bijvullen en de boel een beetje in de gaten houden. :D

Ook mijn eitjes eens even geschouwd en was toch wat te vroeg met inleggen aangezien ik er zes uit moest halen omdat ze niet bevrucht waren. :( Ongeduld is niet altijd goed, had beter even een weekje of twee kunnen wachten. Nou ja, dan nog maar een ronde hierna.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:06

julius_juut schreef:
Ik heb nu een Fiem smart. Die is wel goed in te stellen qua temperatuur en draait ook nog eens automatisch dus na het instellen is het alleen water bijvullen en de boel een beetje in de gaten houden. :D

Ook mijn eitjes eens even geschouwd en was toch wat te vroeg met inleggen aangezien ik er zes uit moest halen omdat ze niet bevrucht waren. :( Ongeduld is niet altijd goed, had beter even een weekje of twee kunnen wachten. Nou ja, dan nog maar een ronde hierna.

Dat merk ken ik niet. Ik ga eens even kijken.
Ik ben namelijk helemaal klaar met de puisor. Vandaag weer gekeken, bijna 2 weken er in en alles afgestorven. Vind dat zo sneu.. ook zo veel bevruchte eitjes nog wel.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 00:19

AnnaXBoy schreef:
julius_juut schreef:

Dat merk ken ik niet. Ik ga eens even kijken.
Ik ben namelijk helemaal klaar met de puisor. Vandaag weer gekeken, bijna 2 weken er in en alles afgestorven. Vind dat zo sneu.. ook zo veel bevruchte eitjes nog wel.

Waar heb je de broedmachine staan en hoe warm is het daar?

Ik heb verschillende van deze machines staan en die werken perfect.

Kan het zijn dat de broedmachines te koud staan of teveel afkoelen van onderen? En er dus een te lage temperatuur in de machine heerst?

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 00:23

Broedmachine staat op kamer temperatuur in huis en niet op de tocht. Maar hij had een mankement waardoor de temp ineens rond de 34 graden stond. Via fabrikant gehoord hoe ik dit weer goed kon zetten maar dit was een paar dagen later. Hij lijkt gewoon helemaal niet stabiel te zijn. Schommelde na het aanpassen nu steeds tussen de 36 en 38 graden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 00:43

AnnaXBoy schreef:
Broedmachine staat op kamer temperatuur in huis en niet op de tocht. Maar hij had een mankement waardoor de temp ineens rond de 34 graden stond. Via fabrikant gehoord hoe ik dit weer goed kon zetten maar dit was een paar dagen later. Hij lijkt gewoon helemaal niet stabiel te zijn. Schommelde na het aanpassen nu steeds tussen de 36 en 38 graden.

Wat is kamertemperatuur?

Staat de machine wellicht op de grond?

Is de machine wel stabiel geweest wat temperatuur betreft?

Als de machine nog niet zo oud is zou ik dit onder garantie claimen. Een machine als dit hoort bij 20 graden omgevingstemperatuur goed te functioneren. Natuurlijk kan de temperatuur iets verschillen, paar tienden van een graad maar meer mag de afwijking niet zijn.

Heeft hij überhaupt goed gewerkt?

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 00:52

19/20 graden in de kamer. Staat op een kastje.

Ik heb de machine vorig jaar juni gebruikt en toen werkte die redelijk. Temperatuur was meer stabiel, maar ook weinig uitkomsten.
Ik ga inderdaad de winkel opnieuw contacteren. Hopelijk valt het onder de garantie.

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:15

Wat mooi om te volgen! Mijn dochter van 10 is helemaal gek op onze kippen. Normaal kopen we ze altijd maar ze zou het geweldig vinden om haar eigen kippen eens uit te broeden. Zal een eenmalige actie zijn (hoop ik :o ) Dus mocht ik een keer een broedmachine van iemand mogen lenen dan houd ik mij aanbevolen :))

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:51

PenP schreef:
Wat mooi om te volgen! Mijn dochter van 10 is helemaal gek op onze kippen. Normaal kopen we ze altijd maar ze zou het geweldig vinden om haar eigen kippen eens uit te broeden. Zal een eenmalige actie zijn (hoop ik :o ) Dus mocht ik een keer een broedmachine van iemand mogen lenen dan houd ik mij aanbevolen :))

Hou wel in de gaten dat je ook de helft hanen hebt. Daar zul je ook een oplossing voor moeten hebben.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:34

las wel dat je ze kan testen of het haantje wordt of niet.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:59

speurneusc schreef:

Je bedoelt de kuikens seksen? Dit kunnen sommige mensen inderdaad zien bij eendagskuikens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:13

robert45 schreef:
speurneusc schreef:

Je bedoelt de kuikens seksen? Dit kunnen sommige mensen inderdaad zien bij eendagskuikens.

Al in de machine in het ei : van pag. 1 in dit topic :
Ylana schreef:
Om kort uit te leggen; eieren rond 9 dagen bebroeden, dan met een mini boor gaatje maken in ei op een groot bloedvat, met injectienaald gaatje maken, bloed afnemen en opsturen voor DNA test, gaatje afplakken.
Dan krijg je met ongeveer 3 dagen uitslag van de DNA en kan je de haantjes eieren eruit halen.