Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:41

X_Nadia gaaf gedaan zeg, heel mooi!

Zertab, gewoon rustig wachten denk ik ;) Hoe meer je gaat rommelen, hoe lastiger het wordt. Ik zou even afwachten hoe het verder gaat met je planten. En heel leuk aquarium trouwens!

Melyoramel schreef:
En mijn favoriete visjes: de pygmy corydoras. Die gaan dus sowieso over naar de nieuwe bak als ie staat en is ingedraaid.
[ [url=m/WJDYUs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ohh nu ga ik weer helemaal twijfelen :) ... ik zit te twijfelen tussen de Sterbai (want mooi mara wel groot), de Panda (want bruinig en leuk en mijn bodem is zwart) maar die pygmies zijn wel vreselijk leuk... vooral qua scholen. Ik denk dat er ik er wel 20 kwijt zou kunnen in mijn bak...

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:14

Nja dan laat ik hem maar gewoon verder groeien boven water. Kijken wat er gebeurt.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:46

Dank jullie wel voor de Betta input. Melyoramel, waar komt jouw plakat betta vandaan? Uit de dierenspeciaalzaak of bij een particuliere kweker vandaan? Bumblebee is echt prachtig qua kleur en type betta.

Verder komen er mooie aquariums voorbij! :-)

DiscoDipp

Berichten: 2887
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:46

Zertab schreef:
Nja dan laat ik hem maar gewoon verder groeien boven water. Kijken wat er gebeurt.



Gewoon laten groeien, en aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:52

nps schreef:
X_Nadia gaaf gedaan zeg, heel mooi!

Zertab, gewoon rustig wachten denk ik ;) Hoe meer je gaat rommelen, hoe lastiger het wordt. Ik zou even afwachten hoe het verder gaat met je planten. En heel leuk aquarium trouwens!

Melyoramel schreef:
En mijn favoriete visjes: de pygmy corydoras. Die gaan dus sowieso over naar de nieuwe bak als ie staat en is ingedraaid.
[ [url=m/WJDYUs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ohh nu ga ik weer helemaal twijfelen :) ... ik zit te twijfelen tussen de Sterbai (want mooi mara wel groot), de Panda (want bruinig en leuk en mijn bodem is zwart) maar die pygmies zijn wel vreselijk leuk... vooral qua scholen. Ik denk dat er ik er wel 20 kwijt zou kunnen in mijn bak...


Sterbai en pygmy zijn veel sterker dan panda (inteelt). Wil je een bodemvis zou ik voor sterbai gaan, vind je het niet erg dat ze ook veel in het midden van de bak dan pygmy.

Wat ontzettend leuk om te zien hoeveel mensen er bij dit tooic aangeschoven zijn, wat een mooie bakken komen er allemaal voorbij! :D

Ik heb de laatste tijd weinig tikd voor onderhoud, dus 1 foto van mijn schaamtelijk bealgde 80cm bak en mijn wel mooie 60cm bakje.

Afbeelding
80cm. Tanichthys albanubes 12, Petruichthys sp. 'Rosy' 7 , Pangio semicincta 3 of 4, Caridina multidenta 5 en roodstaartgrondels 5waar ik de Latijnse naam niet van weet.


Afbeelding
60cm. Enteromius hulstaerti 6, Heterandria formosa 2, Boraras merah 1 en Ancistrus dolichopterus 1. Hier zijn ook wat van de beukenbladeren te zien die ik af en toe in de bak gooi.

Mayasfrenk

Berichten: 1404
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:59

Ik kom ook volgen! Na een heuuule poos weinig met het aquarium gedaan te hebben omdat het steeds weer doffe ellende was ( algen explosies. Stip. Fin rot. Er uiteindelijk achter gekomen dat mijn enorme Crossocheilus Reticulatus van een paar jaar oud, snachts gingen jagen op de maan vissen en alles overstuur maakten. Deze 2 ( ik had een man en een vrouw. Al jaren dus ze waren echt heel groot) weg gedaan. En sinds dien gaat het stukken beter.

Helaas het hele biologisch evenwicht naar de maan door al het behandelen natuurlijk. Veel planten dood. Veel vissen verloren. Maar sinds een week of 4 heb ik de motivatie terug om deze 240 liter bak weer voor elkaar te krijgen.

We wisselen nu elke week 1/3 van het water. In de hoop dat het algen/ groen water probleem beter word. En ik heb vorige week wat plantjes gekocht en er bij in gedaan zodat er meer afvalstoffen verwerkt worden.

Alle tips zijn welkom natuurlijk en ik lees graag mee over jullie prachtige bakken die ik hier langs zie komen!!Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:02

Zertab schreef:
Nja dan laat ik hem maar gewoon verder groeien boven water. Kijken wat er gebeurt.

Volgens mij heb ik deze ook in mijn bak en geen hangende blaadjes gewoon mooie lengte knippen top terug plaatsen ( onderste blaadjes er af halen) en groeit zo verder ik moet sinds mijn nieuwe aquarium ( dat ik nu een jaar heb ) elke 2 weken zeker snoeien anders oerwoud maar er gaat ook redekijk was " mest" in en max 7 uur licht anders alg problemen

DJZ

Berichten: 3161
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:22

Gebruiken jullie waterverbeteraars na een waterverversing, zoals aquasafe??

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:28

Nee niet veel maar als ik een week geen tijd heb gebruik ik wel filtermedium van easy life of als ik een vissen die " ziekig"lijkt maar ik heb er wel ruime filterpomp in hangen de originele en extra extreme van tetra de ex 1200 plus

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:31

snorkel1986 schreef:
Zertab schreef:
Nja dan laat ik hem maar gewoon verder groeien boven water. Kijken wat er gebeurt.

Volgens mij heb ik deze ook in mijn bak en geen hangende blaadjes gewoon mooie lengte knippen top terug plaatsen ( onderste blaadjes er af halen) en groeit zo verder ik moet sinds mijn nieuwe aquarium ( dat ik nu een jaar heb ) elke 2 weken zeker snoeien anders oerwoud maar er gaat ook redekijk was " mest" in en max 7 uur licht anders alg problemen


Ik durf echt niets meer in mijn bak te doen nu hoor haha. Al zou ik hem het liefst er gewoon uitgooien, want hij doet het dus niet goed. -O- Maar ook zo zielig voor de plant. :')

Ik weet dus ook niet de naam van deze... anders had ik kunnen opzoeken hoe en wat. Iemand een idee?

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:35

Hier ook geen waterverbeteraars. Als er iets niet goed zou lijken te gaan, zou ik eerder een 50% waterwissel doen met het leidingwater wat we hier hebben. Filter medium is wel handig om in huis te hebben voor iets onvoorziens waar je snel op moet inspelen.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:44

Spruit schreef:
Sterbai en pygmy zijn veel sterker dan panda (inteelt). Wil je een bodemvis zou ik voor sterbai gaan, vind je het niet erg dat ze ook veel in het midden van de bak dan pygmy.


Leuke bakken zeg! Iets alg inderdaad ;)

Ik ben van de sterbai dan weer een beetje bang dat ze al m'n planten eruit woelen. Vind het niet erg dat ze ook in het midden zitten, ik vind juist dat scholen van de pygmy fantastisch, net kolibrietjes. En ik kan er nu veel kwijt in deze bak. Aan de andere kant wil ik ook weer een vrij kleine scholenvis (afrikaans lichtoogje) en dan heb ik wel heel veel kleine visjes. Nog andere suggesties voor leuke bodembewoners? Ik wil zoiezo 1 L-nummer...

@Mayasfrank toch gaaf hoor qua planten! Welk plantje heb je daar linksachter staan? Vind die varen in het midden ook heel mooi!

Over waterverbeteraars - heb er wel 1 gebruikt voor de opstart, daarna niet meer. Water verversen is altijd goed, na een grote waterverversing zou je nog kunnen overwegen wat waterverbeteraar erin te doen.
Laatst bijgewerkt door nps op 11-01-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:44

Ik heb geen aquarium en op het moment geen plannen maar wat een leuke bakken en vissen komen er voorbij! Daar blijf ik voor mee kijken hahaha!

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:53

Zertab, 22 graden is te koud voor de meeste tropische vissen en planten.
Dan kom je meer in de sub-tropische categorie. Wat voor vissen wil je gaan houden?

Met je handen in het aqauarium verstoord het evenwicht niet zo maar hoor, dat valt reuze mee.
Wel de kans dat hij overloopt, als hij niet zo groot is :D

Eilepel, dat ziet eruit als een eikenbladeren of vaantjesplant? Ik zie toch dat hij begint te groeien hoor, of zie ik dat verkeerd? Zie kleine, frisgroene blaadjes.

Als grind/bodembedekking: tip. Filterzand van Wildkamp.
Kost niks, is licht van kleur, zacht voor corydora’s ed en in diverse groottes verkrijgbaar.
Ook is de bodem goed schoon te houden.

Maaike5581, wat een prachtige disussen aquarium had je! Jammer, dat je gezondheid je hobby hebt moeten beëindigen.

En wat betreft het glas schoonmaken, filterwatten of een oud (bank)pasje werkt hier prima.
De bodem bij je bodembedekking heel voorzichtig schoon maken, want grind en glas zorgt voor krassen. Een sponsje is een goed idee, maar alleen de zachte kant.

Nu weer verder als thuis-juf :P

Mayasfrenk

Berichten: 1404
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:57

nps schreef:
Spruit schreef:
Sterbai en pygmy zijn veel sterker dan panda (inteelt). Wil je een bodemvis zou ik voor sterbai gaan, vind je het niet erg dat ze ook veel in het midden van de bak dan pygmy.



@Mayasfrank toch gaaf hoor qua planten! Welk plantje heb je daar linksachter staan? Vind die varen in het midden ook heel mooi!



Die varen was zo groot geworden dat hij tot aan het voor raam gekomen is. Die moest ik alle 3 weken snoeien anders hadden de maan vissen ( die dus allemaal weg zijn nu) geen plek. Helaas kon de varen ook niet zo goed tegen dat behandelen tegen ziektes dus die groeit al heel lang niet meer maar gaat ook niet dood. Ik hoop dat hij weer op krabbelt. Ik zal even een foto toevoegen van de labels van de planten die ik gekocht heb. Misschien dat die die jij bedoeld er bij zit?

Zijn jullie trouwens bekend met die kasten voor water planten waar ze in zakjes in zitten? Wat een top systeem! Staat precies op wat het is. Hoe hoog het word. Makkelijk of minder makkelijk. En waar in de bak het moet etc. Ik had dat nog nooit gezien.
Afbeelding

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:09

@Allejandro: Japonica garnalen. Bak is nu 24-24,5 graden.

Overigens heb ik ook geen waterverbeteraar gebruikt. En van jullie geleerd dat als er iets mis ik, ik eerst waterwissel moet doen en niet meteen naar middeltjes moet grijpen. :)

Ik ga denk ik woensdag maar terug naar de winkel met de vraag: wat moet ik met deze plant? :')
Hij groeit dus wel, maar niet goed blijkbaar, als zijn blaadjes gaan hangen.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:12

Je moet de plant ook even de tijd geven om te settelen? Zolang hij niet verslijmt, is er nog hoop.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:12

Wij gebruiken meestal wel aquasafe als wij een verversing doen (doen wij trouwens volgens de standaard niet vaak genoeg maar de waterwaardes controleren wij wel vaak en zijn wel goed). Wij wonen in frankrijk en het leiding water is hier niet echt zo lekker.

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:21

@Ann: Hij verslijmt nog niet.

Waterverbeteraar is niet echt nodig in Nederland, ook in dit topic geleerd haha :) Ik heb wel bacto start gebruikt toen ik het aquarium opstartte. Meer omdat dat dus bij mijn aquarium zat. Nu zegt de winkel dat ik bij elke verversing een beetje erbij moet doen. Maar zou dat echt moeten?

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:23

Zou ik niet doen.. geef het tijd.. genoeg tijd ( ik had ook teveel haast )

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:45

snorkel1986 schreef:
Zou ik niet doen.. geef het tijd.. genoeg tijd ( ik had ook teveel haast )


Ja ik dacht zelf al dat dat niet nodig was. Heb het nu voor opstart filter gedaan en nu idd gewoon wachten tot de filter goed draait.

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:57

nps schreef:
Spruit schreef:
Sterbai en pygmy zijn veel sterker dan panda (inteelt). Wil je een bodemvis zou ik voor sterbai gaan, vind je het niet erg dat ze ook veel in het midden van de bak dan pygmy.


Ik ben van de sterbai dan weer een beetje bang dat ze al m'n planten eruit woelen. Vind het niet erg dat ze ook in het midden zitten, ik vind juist dat scholen van de pygmy fantastisch, net kolibrietjes. En ik kan er nu veel kwijt in deze bak. Aan de andere kant wil ik ook weer een vrij kleine scholenvis (afrikaans lichtoogje) en dan heb ik wel heel veel kleine visjes. Nog andere suggesties voor leuke bodembewoners? Ik wil zoiezo 1 L-nummer...


Ik heb nog nooit gehad dat een Corydoras planten los woelt. Jullie wel ?

Een kennis van mij had weer problemen met de gezondheid van de sterbai.

Ik vind zelf de Matae een hele mooie corydoras.
Lekker groot en grof gebouwd haha.
Ik denk dat de Adolfoi heel mooi staat op een donkere bodembedekking.

Nog een leuke suggestie voor bodembewoners.
Rineloricaria sp. red :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:20

kwa bodem bewoners zweer ik bij pleco's. In mijn ogen simpelweg de beste in schoon maken.

Ik zal eens gaan zoeken of ik nog foto's heb van onze oude aquarium bewoners, en dan met name onze reuzen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:29

Edit: Hier zijn ze al.
de foto's in het mini aquarium ter uitleg. Toen we ze gingen ophalen had de oud eigenaar nog maar een bodempje water in het aquarium zitten (al het oude water weg gegooid) en lagen de maanvissen plat op de bodem en staken de vinnen van sommige andere boven het water uit. We hebben toen snel een emmertje gepakt wat we altijd in de auto hebben liggen voor met vissen (in de rivier). Ook die was natuurlijk heel erg krap. Gelukkig was het maar een korte rit terug naar huis maar eenmaal hier lagen de 2 haaitjes op hun rug van de stres enz. Dus toen snel mijn oude aquarium vol water gegooit en ze daar in gedaan in de tijd dat wij het joekel naar boven droegen en klaar maakte voor hun weer. De laatste foto was onze joekel van een grondvis. Ongelogen was hij een cm of 25 a 30. Hij lag de hele dag in zijn hoekje (op zijn rug ook vaak) en deed verder eigenlijk niks dan daar filteren en de plant waar hij in lag kapot maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van die witte hadden we ook een bruin/zwarte variant maar die was wat kleiner en zagen we echt zo goed als nooit.

Door de manier van hoeveelheid water toen we ze gingen ophalen heeft trouwens onze witte maanvis een oog verloren :( Ze heeft wel nog ruim 1 jaar met 1 oog geleefd. Toen zij dood ging, Ging haar man (de zwarte) ook heel snel erna dood. Beide waren al erg oud en na het verlies van zijn dame kwijnde hij echt weg, was heel sneu om te zien :(

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:32

XxLiEsJuHhxX schreef:
Edit: Hier zijn ze al.
de foto's in het mini aquarium ter uitleg. Toen we ze gingen ophalen had de oud eigenaar nog maar een bodempje water in het aquarium zitten (al het oude water weg gegooid) en lagen de maanvissen plat op de bodem en staken de vinnen van sommige andere boven het water uit. We hebben toen snel een emmertje gepakt wat we altijd in de auto hebben liggen voor met vissen (in de rivier). Ook die was natuurlijk heel erg krap. Gelukkig was het maar een korte rit terug naar huis maar eenmaal hier lagen de 2 haaitjes op hun rug van de stres enz. Dus toen snel mijn oude aquarium vol water gegooit en ze daar in gedaan in de tijd dat wij het joekel naar boven droegen en klaar maakte voor hun weer. De laatste foto was onze joekel van een grondvis. Ongelogen was hij een cm of 25 a 30. Hij lag de hele dag in zijn hoekje (op zijn rug ook vaak) en deed verder eigenlijk niks dan daar filteren en de plant waar hij in lag kapot maken.
[ [url=m/y13cbE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/b0mGoZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VMyaip.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ybIlyO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van die witte hadden we ook een bruin/zwarte variant maar die was wat kleiner en zagen we echt zo goed als nooit.

Door de manier van hoeveelheid water toen we ze gingen ophalen heeft trouwens onze witte maanvis een oog verloren :( Ze heeft wel nog ruim 1 jaar met 1 oog geleefd. Toen zij dood ging, Ging haar man (de zwarte) ook heel snel erna dood. Beide waren al erg oud en na het verlies van zijn dame kwijnde hij echt weg, was heel sneu om te zien :(


Och gossie :'( zulke bakjes maken me tijd verdrietig, arme vissen!

@Ann - Bumblebee komt bij een dierenspeciaalzaak vandaan (Discus van de Weert, Veenendaal), net als als mijn visjes. Ik vind ze er daar altijd netjes bij zitten en het personeel heeft wel verstand van vissen (ik was er toen iemand een kommetje wilde kopen en die grote mooie goudvis, maar ze werd geadviseerd het toch anders aan te pakken).

Hier ook geen waterverbeteraar. Alleen bij de opstart bacteriën erbij gedaan, indraaien met beetje visvoer erbij, en toen slakjes erin, toen garnaaltjes, toen schooltje corydoras, toen Bumblebee en toen de ruby tetras, telkens met wat weken verschil zodat het aquarium kon balanceren.

Pygmy cories zijn echt mijn absolute favoriet, juist omdat ze ook veel in de middenzone zijn. Zo snoezig als ze in een groepje op de Anubias liggen <3 Ook leuk interactief met elkaar en gewoon actief over het algemeen.
Maar als je echt bodembewoners wilt, dan zou ik ze niet aanraden. Die van mij eten hun voer beter als het op de Anubias is gevallen, ze komen niet zoveel op de bodem, maar daar ruimen de garnalen wel flink op :')