Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:36

Hè, wat vervelend zeg!

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:39

Hoe gaat het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:08

Dierenarts is net weg. Ze hebben vitaminen, cortisone etc gehad. Ze zijn ook beide gesondeerd en hebben zo de biest gehad. Waarschijnlijk, maar dit is giswerk, heeft de 2de fase van de bevalling te lang geduurd. Dan zijn ze nog niet in arbeid maar gaan de lammeren klaar liggen. Dit heeft voor een beetje zuurstofgebrek gezorgd want de bevalling zelf was 1 uit het boekje. Volgens de dierenarts gaan ze er wel door komen. Het was echt een : Net niet geval. Ze waren flink aan het tegenstribbelen tegen de sonde dus wij verwachten hun tegen de middag up and running :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:48

Oef hopelijk heb je bij de rest toch meer geluk en minder stress.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:20

Moestuin schreef:
Dierenarts is net weg. Ze hebben vitaminen, cortisone etc gehad. Ze zijn ook beide gesondeerd en hebben zo de biest gehad. Waarschijnlijk, maar dit is giswerk, heeft de 2de fase van de bevalling te lang geduurd. Dan zijn ze nog niet in arbeid maar gaan de lammeren klaar liggen. Dit heeft voor een beetje zuurstofgebrek gezorgd want de bevalling zelf was 1 uit het boekje. Volgens de dierenarts gaan ze er wel door komen. Het was echt een : Net niet geval. Ze waren flink aan het tegenstribbelen tegen de sonde dus wij verwachten hun tegen de middag up and running :D


Heeft ze je ook gelijk leren sonderen? Altijd makkelijk om te kunnen namelijk als het in de nacht eens nodig mocht zijn. We hebben er best al wel een paar mee op weg geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:27

Nee daarvoor komt ze zo meteen terug. Wij krijgen ze helaas nog steeds niet op gang. Ze gaat het mij dan ook direct leren.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:07

Jammer dat ze nog niet zo lekker gaan. Sonderen is inderdaad heel fijn om te kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:59

Nou jullie verdienen een update. Het rammetje is helaas gisterenochtend overleden. Hij was de sterkste van de 2, stond recht etc. Helaas is er nooit een zuigreflex gekomen. Wij hebben ‘s avonds nog geleerd om een sonde te steken en hebben dit dan ook gedaan bij hem. Helaas is hij over de nacht volledig weggezakt.

Het ooitje leeft nog. Zij heeft wel een zuigreflex ondertussen. Wij geven haar om de 6 uur een fles. Zo stimuleren wij haar om zelf bij moeder te gaan zoeken en dit doet ze wel. Wij geven dan toch af en toe wat bij omdat ze nog zeer zwak is. Zo zijn wij zeker dat ze toch genoeg heeft. Gisteren is ze begonnen met pogingen tot recht te staan. Wij hebben haar hierin geholpen, gestimuleerd. Sinds deze voormiddag kan ze volledig zelf recht staan en wat pasjes zetten.

Deze ooi is in de 2de maand van haar dracht zwaar ziek geworden. Zij is stevig behandeld en is ook heel lang ziek geweest. Ondertussen zijn wij achter de diagnose van haar ziekte. Dit is een chronische ziekte geworden. Zij was nochtans gevaccineerd hiertegen. Wij zoeken de zwakte van de 2 lammeren nu wel in de richting van de vele, op momenten zware, behandelingen en de fysieke zwakte die de moeder zelf even heeft opgelopen.

Nu beter nieuws! De 4 lammetjes buiten doen het super! Ik heb echt nog een super leuk filmpje voor deze avond! De 3 papfles baby’s (van de 2de drieling is de kleinste uiteindelijk alsnog naar binnen gekomen) gaan vandaag of morgen ook naar een hokje in de stal. Zij doen het ook gewoonweg super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:36

Ze zijn er eindelijk! Dolores heeft haar baby’s gehad! Een oersterke drieling!


Afbeelding

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:41

Hoera!

In the meanwhile.......



Afbeelding
:')

Brimi_Disa

Berichten: 499
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:41

Fijn dat deze drieling zo gezond is geboren *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:58

lizy29 schreef:
Hoera!

In the meanwhile.......



[ [url=m/pqwFFu.jpg]Afbeelding[/url] ]
:')


Oh god Lizy :')

Brimi: Ja wij zijn blij! Dierenarts zegt wel dat het sterftecijfer tussen de 10 en 15 % is vlak voor, tijdens en na de geboorte, maar liever niet uiteraard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:03

Moestuin schreef:
[Dierenarts zegt wel dat het sterftecijfer tussen de 10 en 15 % is vlak voor, tijdens en na de geboorte, maar liever niet uiteraard.

Heeft hij het dan specifiek over drieling lammeren, of lammersterfte in het algemeen?
Want 10 tot 15 % sterfte zou ik veel te hoog vinden...
(Heeft overigens geen betrekking op jouw groep, die is zo klein dat de invloed van toeval op 1 lammertijd veel te groot is omdaar conclusies aan te verbinden).

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:47

Wat leuk, allemaal een andere tekening ook :)

Lizy, als je nog een bijzettafeltje nodig hebt... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:50

Kuggur schreef:
Moestuin schreef:
[Dierenarts zegt wel dat het sterftecijfer tussen de 10 en 15 % is vlak voor, tijdens en na de geboorte, maar liever niet uiteraard.

Heeft hij het dan specifiek over drieling lammeren, of lammersterfte in het algemeen?
Want 10 tot 15 % sterfte zou ik veel te hoog vinden...
(Heeft overigens geen betrekking op jouw groep, die is zo klein dat de invloed van toeval op 1 lammertijd veel te groot is omdaar conclusies aan te verbinden).


Zij heeft het over specifiek lammersterfte. Zouden ook cijfers zijn die ze leren tijdens de opleiding. :) Ik vond het ook aan de hoge kant, maar bij het gros van de kwekers die ik ken lijkt het toch in de buurt te komen. Ook wel veel 3 lingen daar vaak.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:35

Dat zijn denk ik getallen van commerciele grote schapenbedrijven.
Voor kleine schapenhouders is dat écht véél te hoog ingeschat.
Wij hebben een kudde van zo'n 70 schapen, als ik jaarlijks zo'n percentage zou verliezen in de lammertijd zou ik ermee kappen.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:38

Voor ons is 10 tot 15% inderdaad ‘normaal’. Op dit moment halen we dat helaas ook. Doel is toch om dat een flink stuk naar beneden te krijgen.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:03

lizy29 schreef:
Voor ons is 10 tot 15% inderdaad ‘normaal’. Op dit moment halen we dat helaas ook. Doel is toch om dat een flink stuk naar beneden te krijgen.

Wat voor doodsoorzaken moeten we dan aan denken vooral?

Ik vond het ook hoog klinken, toen ik verloskundige stage had was dat voor mijn gevoel een stuk lager. En dat jaar was er toen ook veel schmallenberg gemeld. Maar dat is mijn gevoel, zou de cijfers niet exact weten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:07

Ah, schmallenberg is natuurlijk een nare streek in de rekening. Hopelijk blijven wij daar vrij van.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:08

Kuggur schreef:
Ah, schmallenberg is natuurlijk een nare streek in de rekening. Hopelijk blijven wij daar vrij van.

Is dat zo'n voorbeeld van een ziekte die IJsland tot nu toe buiten de deur weet te houden door geen dieren te importeren? Of geldt dat niet voor schapen? Ik heb echt geen idee :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:22

Ik denk het eigenlijk niet, het wordt door een vliegende insectensoort overdragen die hier niet voorkomt.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:32

Ik had vorig jaar bij 7 ooien 2 dode lammetjes. 1 was mismaakt en kwam samen met 2 goede. 1 ooi lamde 5 dagen te vroeg en was me ontkomen, 1 goed en 1 dood en ik denk dat die al dood was en ze er daarom uitgekomen zijn.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:07

Ik had vorig jaar 6 ooien, 7 lammen en 2 dood. 1 dood geboren, is gewoon niet beginnen ademen. De andere is op 2 maand gestorven na intensief behandelen aan iets waarvan wij nog altijd niet weten wat het was. Ze zijn zo teer en klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 04:16

Suffolk ooilam is momenteel een antibioticakuur gestart. Zij wou weer de hele dag niet/nauwelijks drinken. Dat ze een keer minder drinken gebeurt wel eens. Zeker omdat ze nog steeds bij de moeder loopt. Maar deze namiddag werd wel duidelijk dat het weer de verkeerde kant op ging. Ik werd zonet wakker van haar geroep en ze heeft zo 140 ml gedronken. Wie weet... Het stemt mij hoopvol maar ik ga nog niet te vroeg juichen.

Ik wil deze man hier toch even delen. Hij is vrijdag op zaterdag geboren. Hij charmeert mij enorm. Stevig kereltje.


Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:32

Stevig mannetje idd. Mooi stevige benen ook