Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 23:01

Jackytje, het nest zit op het plankje tegen de balk toch? Of bouwen ze dat op de richel boven de deur :=

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:24

Nest zit idd op de plank gelukkig. Er hangt verder in de stal nog een tweede plankje met oud nest en een nestbeginsel aan de muur in één van de stallen zelf. Maar daar hebben nooit jongen in gezeten.

Ze rusten vaak op de richel of op de kabels van de elektriciteit. Overigens hebben ze ook vanuit dat nest al eens raak gemikt op mij hoor :')

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 23:34

Vandaag een drukte van jewelste boven onze tuin **\O/** zeker 8 zwaluwen scheerden door de lucht en eentje kwam tegen de wind in boven mij zweven :wave:
Door de regen is er momenteel veel modder dus hoop ik dat ze hier op z'n minst wat nestmateriaal komen halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:46

Ik blaas dit topic even nieuw leven in.

Wij hadden in de schuilstal op 3 plekken een plankje gehangen onder de balken, want verder kunnen ze nergens gaan zitten.
Nu komt er steeds een stelletje aanvliegen, gaan op het middelste plankje zitten, maar doen verder dus niks.
Ze komen wel al 2 weken steeds terug en zijn druk bezig, maar maken geen nestje.

Op 1 plankje iets verder had ik wat hooi en haren gelegd, maar die is wat strakker tegen de balk en daar komen ze niet.

Plankje waar ze op zitten zit tegenover de grote opening van de schuilstal en is ongeveer 30cm breed en 15cm diep. ML wilde de zijkanten dichtmaken???

We hebben hier geen oude nestjes. Stallen zijn jaren niet gebruikt en alles heeft vorig jaar dicht gezeten ook.

Gewoon afwachten wat ze gaan doen en blij zijn dat ze onze plek observeren?? Of toch een nestje scoren??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:59

Weet je heel zeker dat er niet toch ergens een nestje verstopt zit...? :)

Is er wel modder in de buurt voor ze om mee te bouwen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:20

pmarena schreef:
Weet je heel zeker dat er niet toch ergens een nestje verstopt zit...? :)

Is er wel modder in de buurt voor ze om mee te bouwen?

Nee, dat kan niet. Dak ligt pal tegen de balken strak. Zie ze ook op dat plankje zitten. Was vd week er tegenover palen aan het draaien en zag ze aan en uit vliegen en daar zitten.

Er is verderop een poel, we sproeien elke dag de nieuwe bomen en planten tegenover de schuilstal en aan andere kant spuiten we steeds stenen schoon, dus op zich wel materialen. Maar misschien niet voldoende of voor hun goed te vinden? Verder haren, hooi, takken, bladeren........

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 19:49

Zou het misschien kunnen dat het jonge vogels zijn die nog niet bezig zijn met broeden?

Hier bij ons vliegen nu hele families boven de tuin. Je kan goed zien dat het jongen zijn die net uitvliegen want ze zijn nog minder handig en kleurrijk dan de ouders :)

Vandaag is het me gelukt om hun vliegkunsten boven het water op beeld vast te leggen! Hier wordt je toch vrolijk van? <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 01:09

Ik denk ook dat ze nog jong zijn. Maar ik wil ze wel graag behouden en maakte me zorgen omdat ik overal lees dat ze naar een oud nestje gaan en die zijn er niet.

Modder wel, maar steeds kort vanwege de droogte eigenlijk.

Leuk dat je hebt gefilmd. Ik vind het echt leuke vliegers :)

We hebben een oude, dode boom laten staan en daar zit vaak een specht en een mereltje had een nestje geheel bovenin. Moeder voerde de jonkies goedm gefilmd en hoorde je ze ook. Maar er was een kraai die het nest heeft leeg gepikt, ggrrr......Zo sneu. Die moeder werkte zo hard.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:17

Weet hier ook iemand of het problemen gaat geven wanneer je een valkenkast op het erf plaatst, voor de zwaluwenpopulatie?

Overigens is onze trailer ook weer ingepikt door een stel. Vorig seizoen stonden de achterkleppen open toen de zwaluwen arriveerden en voor dat door hadden zat er een gevuld nest in. Dat zou me dit jaar niet weer gebeuren. Trailer afgesloten weg gezet. Nu hangt er een gevuld nest aan de buitenkant van de laadklep

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:41

Ik denk dat als valken niet binnen komen het wel meevalt. Ik krijg waarschijnlijk heel moeilijk zwaluwnestjes door de kerkuil. Die komt namelijk graag naar binnen en heb ik ook weleens op muizenjacht in de paardenstal gezien. Als je veel zwaluwen hebt plaatsen ze ook geen uilenkast heb ik gelezen.

Ik vermoed dat de buren waar tot vorig jaar een paard stond en waar altijd het bovenluik open staat maar wel met tralies ervoor een nest hebben. Want er vliegen wel vaak zwaluwen rond en ook in de stal.
Nu overweeg ik dus om een soort van langwerpige grote 'kooi' te maken van planken met grof gaas ervoor waar zwaluwen wel door kunnen maar de uil niet. Kijken of dat werkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:55

Zo'n watertje met bijbehorend insectenspul is natuurlijk ideaal voor de zwaluwen +:)+

Bij ons in de stal zitten ze ook heel veel op de plankjes. Maar er zitten ook 3 nesten.
Paar jaar geleden snapte ik er niks van waarom ik ze maar af en aan zag vliegen maar niks in de nestjes zag zitten en ze ook niet bij de nestjes zag...

Toen de poepjes van de kuikens flink gingen vallen werd het duidelijk: ze hadden er nog een nieuw nest bij gemaakt dat goed verstopt zat!

Haren / hooi / takjes / bladeren daar heeft een zwaluw niks aan, die werken met modder :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:24

Dit jaar voor het eerst geen zwaluwen in de stal en dat kwam omdat een zwarte roodstaart er een nestje had, precies boven de deur. Als ik in de stal kwam, probeerden ze me er uit te verjagen, dus de zwaluwen hadden ook geen kans. Maar nu is het nestje uitgevlogen en er vliegen weer zwaluwen in en uit.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:31

FleurVP schreef:
Ik denk dat als valken niet binnen komen het wel meevalt. Ik krijg waarschijnlijk heel moeilijk zwaluwnestjes door de kerkuil. Die komt namelijk graag naar binnen en heb ik ook weleens op muizenjacht in de paardenstal gezien. Als je veel zwaluwen hebt plaatsen ze ook geen uilenkast heb ik gelezen.

Ik vermoed dat de buren waar tot vorig jaar een paard stond en waar altijd het bovenluik open staat maar wel met tralies ervoor een nest hebben. Want er vliegen wel vaak zwaluwen rond en ook in de stal.
Nu overweeg ik dus om een soort van langwerpige grote 'kooi' te maken van planken met grof gaas ervoor waar zwaluwen wel door kunnen maar de uil niet. Kijken of dat werkt.

Heb inderdaad nadat uilen hier de populatie bijna volledig hadden op gegeten de invliegopening aangepast. Inmiddels worden we weer bezocht door meerdere paartjes.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:16

Bij ons zitten dit jaar 9 koppeltjes boerenzwaluwen met jongen. Iets minder dan vorig jaar, maar nog prima. De eerste jongen zijn al weer uitgevlogen. Wel maar 3 koppeltjes huiszwaluwen, we hebben 12 nesten voor huiszwaluwen, dus dat is wel een stuk minder dan gewoonlijk.

En van de week zijn de uiltjes geringd, het is een nestje met 3 jonge steenuiltjes. Binnen nu en een dag of 5 gaan die uitvliegen <3. De kast van de steenuil heeft 2 jaar leeg gestaan, dus super dat die nu weer in gebruik is genomen!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:37

Ah wat leuk, hier zitten helaas duiven in de uilenkast. Ze zeiden dat er erg weinig kerkuilen broedsels waren maar wel veel steenuilen.
Goed om te horen dat zoiets blijkbaar werkt herintreder! Lijkt me sowieso veiliger voor de jongen. Ga eens kijken of ik dat zelf kan, man heeft het al druk met mijn konijnenhok en hooistomer :o .

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:16

herintreder1 schreef:
Weet hier ook iemand of het problemen gaat geven wanneer je een valkenkast op het erf plaatst, voor de zwaluwenpopulatie?

Wij hebben Ria. Ria Valk. Normaal zit Ria vaak op de baklampen en de nok van de hooischuur. Maar nu mag ze niet in de buurt komen. De hele groep zwaluwen in rep en roer en aanvalsvluchten om haar te verjagen.
Vorig jaar was het chaos op het erf. Zwaluwen alarm en allemaal van streek. Bleek Ria de koestal ingevlogen te zijn waar nestjes zaten. Ria helemaal de weg kwijt dus die mocht ik naar buiten gidsen.

Waar we de meeste problemen mee hebben zijn eksters. Die roven de nesten leeg als ze de kans krijgen.
Dus die verjaag ik altijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:39

Nou, niet goed gekeken dus..........

Ik zag de hele tijd een klein vogeltje zitten, maar te snel om te zien wat het is. Loop ik schuur uit, zie ik opeens voor me een nestje op de rand van een lamp. Een nestje van blaadjes en een gaatje als ene holletje. Hartstikke leuk.

Dus vanmiddag denk ik; ik zie steeds die zwaluwen in en uit vliegen, dus toch maar zoeken. Het past echt nergens dan op de plankjes onder de balken...........
Maar ze hebben dus ook op een lamp gebouwd. Maakt niet uit, we hebben een nestje :)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:01

Hier vliegen de eerste alweer uit, inmiddels 13 nesten gevuld dus ik heb een halve dagtaak aan alles schoonhouden ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:43

Wij waren even hoopvol. Hadden 3 zwalutjes die steeds een stal invlogen. Hebben er een paar dagen rondgehangen. Toen hebben we ons kunstnestje in de buurt bij gehangen.
Nu zijn ze weer pleitte. Ik twijfelde al of het geen 'hangjeugd' was omdat ze met zijn 3en waren. Helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:01

Hier worden nestjes ook vaak door meer dan 2 vogeltjes gevoerd hoor :)

Misschien dat ze het kunstnestje aanzagen als "oei, er zit hier ineens concurrentie"? Je weet het niet :)
Wel jammer zeg! Maar wie weet krijgt het verhaal nog een staartje, ik duim voor je!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:54

Dat nestje ophangen was al een discussiepunt tussen mij en mijn vriend }>
Ik was inderdaad bang dat ze zouden denken: hee, deze plek is blijkbaar toch al bezet. Ik wilde er al een te huur bordje bij zetten om verwarring te voorkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:22

Rood lopertje had ook een optie geweest :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:35

superpony schreef:
Nou, niet goed gekeken dus..........

Ik zag de hele tijd een klein vogeltje zitten, maar te snel om te zien wat het is. Loop ik schuur uit, zie ik opeens voor me een nestje op de rand van een lamp. Een nestje van blaadjes en een gaatje als ene holletje. Hartstikke leuk.

Dus vanmiddag denk ik; ik zie steeds die zwaluwen in en uit vliegen, dus toch maar zoeken. Het past echt nergens dan op de plankjes onder de balken...........
Maar ze hebben dus ook op een lamp gebouwd. Maakt niet uit, we hebben een nestje :)

Haha, ik zei het nog zo.... _O-

Tof joh, je hebt kinders!!!! *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:58

Ja, ik dacht gelijk aan dit topic. Maar wie kijkt nou bij een lamp? En dus 2 nestjes. Heb inmiddels gezien; andere is van een winterkoninkje en deze dus van zwaluwen. Maar echt......Er hangen 6 van die ronde lampen, eentje hangt bij de hoek zelf op een plankje. Dan hebben we 3 plankjes gehangen onder balken, maar nee...........ga op een lamp zitten. En is niet heel warm, want staan momenteel 's avonds amper aan ook.

Maar geen kids nog. Denk echt jonkies met eerste nest. Is ook nog niet vies eronder of er omheen??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:46

Soms bouwen ze een nest op de kleinste randjes, zoals een snoertje dat langs de muur loopt, of een uiststekende schroef of spijker ofzo :j Of gewoon tegen een bloot liggende balk. Daar blijft klei ook best goed aan plakken blijkbaar :=

In mijn beleving zie je pas echt poep liggen als de kinders wat groter worden. Alsof ze dan zelf met hun kont over het randje heen gaan zitten kakken ofzo :P Misschien zijn die mini-poepjes nog zo klein dat het niet opvalt :)