Katten fokkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:45

Bedankt voor alle tips! Ik ga nog eens goed nadenken over de catterynaam.
Wnnr laten jullie de poes voor het eerst dekken? Sommige doen al met 10 maanden, de ander met 1,5jaar.
En geven jullie dan in de tussentijd de pil?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 13:08

Ik vond Nishi echt nog niet klaar voor een nestje met een jaar. Ik heb haar laten dekken toen ze een jaar en 8 maanden was. Ging even niet eerder ivm mijn vakantie. En ik wilde haar graag kampioen hebben voor ze gedekt werd. Helaas gooide corona roet in het eten.
En ja ik heb haar op de pil gehad. Maar wel 1 pil in de 2 weken.
En ik wist dat haar moeder 2 maanden nodig had om weer krols te worden.
En daarop gegokt. Zou ze eerder zijn geen probleem maar ze deed t precies 2 maanden na d’r laatste pil.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:14

KellyDV schreef:
Wnnr laten jullie de poes voor het eerst dekken? Sommige doen al met 10 maanden, de ander met 1,5jaar.

Het slechtste voor een baarmoeder is krols worden zonder gedekt te worden. Er is in de wetenschap een gezegde “a happy cat is a pregnant cat”. Dus kijk naar de poes en de cyclus, het moet een optelsom zijn van goed uitgegroeid, in goede gezondheid en niet vaak krols laten worden. Katten worden veel vermenselijkt, maar in theorie is hun lijf er klaar voor als ze krols zijn. Maar een kat jonger dan een jaar vind ik zelf eigenlijk not done tenzij alle andere vakjes mooi aangevinkt zijn.

Als je al de pil geeft, dan liever niet de mini-pil, maar Perlutex, die geeft veel minder baarmoederontstekingen. Maar het risico blijft, de pil creëert namelijk een soort van kunstmatige (chemische)zwangerschap, waardoor ze niet krols worden.
Ik zelf gebruik Melatonine implantaten, die geven 2-5 maand rust en het is een lichaamseigen stof, dus geen hormonale of chemische troep. De injectienaalden zijn zo groot als chipnaalden, dus het zetten is even een handigheidje en moet je niet doen als je geen ervaring ermee hebt.
Voor een lange pauze (van 12-18 maand) laat ik bij de dierenarts een Suprelorin implantaat zetten. Dat zorgt ervoor dat ze zo goed als castraat zijn, weer mooi in de vacht komen te zitten en flink aankomen (wat na een nest wel heel fijn is). In die periode show ik ze dan ook vaker.

Ik fok vaak als ik ze een Suprelorin pauze wil geven 2 nesten wat korter op elkaar, dus met 6-10 maanden tussenpoze, dat is wel als de poes het aan kan en goed op gewicht is/blijft. Dan Suprelorin er in als de kittens 3 maand zijn en tot nog toe heeft dat elke keer nog 18 maand gewerkt. In die periode wat vaker met die kat showen en je merkt vanzelf als het uitgewerkt begint te raken.
Bij de eerst volgende krolsheid dan weer laten dekken En dan zit er ongeveer 2 jaar tussen de nesten.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:27

Daphara, wanneer ben jij zeker of een kitten tabby is? En waar zie je het aan? Ik meen het te weten maar er is natuurlijk ook ghostmarking. Ik denk btw dat ze alle 6 tabby zijn maargoed haha.
Mooi nest heb je!

Onze cattery heet Dyma, helemaal kort haha

Ik denk er ook over om suprelorin of melatonine te geven. Onze oude dame hebben we al 2x laten opereren aan mama tumoren en die kreeg de pil bij de vorige eigenaar, dus de DA wijt het daaraan. Je begrijpt dat ik de pil dus niet durf te geven.
Mijn vriendin heeft nu 1 poes op suprelorin en die kamt nu wat met overgewicht..

Vandaag heeft onze oude Abessijn haar verdere onderzoeken gehad. Na 1 week bloeddrukverlagers is haar oogdruk en dus ook de pupilreflex weer goed! Haar hart heeft iets oedeem erom maar verder werkt die naar behoren. Gelukkig! Over 1 maand weer een hartecho en verder de rest van haar leven aan de bloeddrukverlagers.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:43

Toess schreef:
Daphara, wanneer ben jij zeker of een kitten tabby is? En waar zie je het aan? Ik meen het te weten maar er is natuurlijk ook ghostmarking. Ik denk btw dat ze alle 6 tabby zijn maargoed haha.
Mooi nest heb je!

Onze cattery heet Dyma, helemaal kort haha

Ik denk er ook over om suprelorin of melatonine te geven. Onze oude dame hebben we al 2x laten opereren aan mama tumoren en die kreeg de pil bij de vorige eigenaar, dus de DA wijt het daaraan. Je begrijpt dat ik de pil dus niet durf te geven.
Mijn vriendin heeft nu 1 poes op suprelorin en die kamt nu wat met overgewicht..

Vandaag heeft onze oude Abessijn haar verdere onderzoeken gehad. Na 1 week bloeddrukverlagers is haar oogdruk en dus ook de pupilreflex weer goed! Haar hart heeft iets oedeem erom maar verder werkt die naar behoren. Gelukkig! Over 1 maand weer een hartecho en verder de rest van haar leven aan de bloeddrukverlagers.

Tabby is toch wel vrij gemakkelijk te zien ook bij point kittens (even voor de rest, die worden wit geboren en kleuren langzaam in op de points)
In ieder geval zie ik het tussen de 5-10 dagen oud al wel, tenzij het een hele lichte kleur is zoals lilac of cream.
Het begint met de binnenkant van de oren, die blijft wit, dan komt het vlinderstrikje op de bovenlippen naast de neus en als laatste de witte bril.

Als je hier foto’s van de snoetjes van je kittens post kan ik je wel vertellen of ze tabby zijn of niet.

Kitten 1,5 week oud en duidelijk tabby, kijk maar naar het vlinderstrikje en de binnenkant van de oortjes.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:17

Eergisteren ofzo plaatste ik hier een berichtje van dat Pluim maar niet krols werd, nou... ze is vandaag plotseling ongelofelijk krols geworden. :') Alleen hebben we de pil niet bij ons omdat we er niet vanuit gingen dat ze het werd, en we zijn in Zweden (hebben we een huis; zijn we nog tot eind augustus). Heeft iemand toevallig kennis van een noorse boskatten cattery omgeving Karlstad/Värmland in Zweden? :')

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:24

Resistance schreef:
Eergisteren ofzo plaatste ik hier een berichtje van dat Pluim maar niet krols werd, nou... ze is vandaag plotseling ongelofelijk krols geworden. :') Alleen hebben we de pil niet bij ons omdat we er niet vanuit gingen dat ze het werd, en we zijn in Zweden (hebben we een huis; zijn we nog tot eind augustus). Heeft iemand toevallig kennis van een noorse boskatten cattery omgeving Karlstad/Värmland in Zweden? :')

[ [url=m/X8nKze.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb je het telefoonnummer op PB gezet van iemand die misschien kan helpen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:38

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:44

Van 1, 3 en 6 weet ik het vrijwel zeker dat ze tabby zijn. De rest niet...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:03

Alleen nummer 2 staat er echt duidelijk op, de rest is echt heel onduidelijk, maar dit zijn mijn gokjes op basis van de foto’s:

1. Tabby (tortie tabby?) Mitted
2. Sealpoint
3. (Blue) tabby
4. Sealpoint
5. Seal mitted
6. seal/Blue tabby

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:25

Daphara schreef:
Alleen nummer 2 staat er echt duidelijk op, de rest is echt heel onduidelijk, maar dit zijn mijn gokjes op basis van de foto’s:

2. Sealpoint
3. (Blue) tabby
4. Sealpoint
5. Seal mitted
6. seal/Blue tabby

Ik zal morgen even betere maken. 4 en 5 zijn seal mink.
Oma van de kittens was wel een tortie maar moeder is seal tabby mitted en vader seal mink. Geen idee hoe groot de kans is op tortie dan.
Kun je dan nog eens kijken. Nu inderdaad niet ideale foto's. Thanks!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:28

Afbeelding
Vorige week in het daglicht.
Maar morgen maak ik betere in daglicht :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 22:29

Resistance schreef:

[ [url=m/X8nKze.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een portret zul je altijd zien :')

Ik ben echt niet thuis in die kleurtjes. Hou t lekker bij de abessijn en somali. Iets minder variatie. Thans waar ik mee fok. Ik wil alleen sorrel en wildkleur. Hoef die fancy kleurtjes niet.
Ze zijn wel schattig!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:38

Toess schreef:
Daphara schreef:

2. Sealpoint
3. (Blue) tabby
4. Sealpoint
5. Seal mitted
6. seal/Blue tabby

Ik zal morgen even betere maken. 4 en 5 zijn seal mink.
Oma van de kittens was wel een tortie maar moeder is seal tabby mitted en vader seal mink. Geen idee hoe groot de kans is op tortie dan.
Kun je dan nog eens kijken. Nu inderdaad niet ideale foto's. Thanks!

Heb je een foto van moeders? Dan graag de zijkant, voorkant gezicht (met kin er duidelijk op) achterkant oren en de staart.
Als moeder geen tortie is en pappa niet rood, dan is tortie onmogelijk.
Maar als oma tortie is, kan moeder het wel zijn, alleen verstopt onder de point vachtkleur verdeling.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:43

Ook bij de Somali heb je een hoop kleuren. Naast wildkleur en sorrel heb je ook nog chocolate, red en tortie. En daarvan ook weer de verdunde kleuren blauw, fawn, lilac en creme. En dan ook nog eens met of zonder zilver. Onze Somali was een lilac zilver. We hebben hem 1,5 jaar geleden in moeten laten slapen en ik mis hem nog steeds.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:47

Citaat:
Heb je een foto van moeders? Dan graag de zijkant, voorkant gezicht (met kin er duidelijk op) achterkant oren en de staart.
Maar als oma tortie is, kan moeder het wel zijn, alleen verstopt onder de point vachtkleur verdeling.

Ze had als kitten, en nu nog een beetje, wel wat een oranje neusje. Mij werd verteld dat dat bij seal tabby hoort?
Ik maak morgen van haar ook foto's!

Waarom denk je dat kitten tortie is? Vanwege de witte neus? Ik vond dat namelijk wel apart want dat zou anders onder bicolor vallen en dat zit niet in de lijnen.

Van moeders kant:
Oma black tabby, opa red point.
Moeder tortie tabby mitted, vader blue point.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:01

Toess schreef:
Citaat:

Ze had als kitten, en nu nog een beetje, wel wat een oranje neusje. Mij werd verteld dat dat bij seal tabby hoort?
Ik maak morgen van haar ook foto's!

Waarom denk je dat kitten tortie is? Vanwege de witte neus? Ik vond dat namelijk wel apart want dat zou anders onder bicolor vallen en dat zit niet in de lijnen.

Van moeders kant:
Oma black tabby, opa red point.
Moeder tortie tabby mitted, vader blue point.

Het kan bicolor zijn hoor, maar ik vind het meer naar tortie neigen.
Over een week kun je het beter zien aan de haaraanzet van de staart en de achterkant van de oren. Maar ook ik heb tortiepoints gehad waarvan de oren geen rood hadden, pas heel laat zag ik een rood vlekje in de staart.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 23:03

Annemiek73 schreef:
Ook bij de Somali heb je een hoop kleuren. Naast wildkleur en sorrel heb je ook nog chocolate, red en tortie. En daarvan ook weer de verdunde kleuren blauw, fawn, lilac en creme. En dan ook nog eens met of zonder zilver. Onze Somali was een lilac zilver. We hebben hem 1,5 jaar geleden in moeten laten slapen en ik mis hem nog steeds.

Dat weet ik maar ik vind ze niet mooi en wil ze ook niet in mijn lijnen hebben. Een goede blauwe gaat nog wel maar die heb ik nog niet veel gezien.

Snap dat je hem mist. Ze zijn zo aanwezig en actief in je huishouden.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:12

Voor mij maakt kleur ook niet uit, we gaan vooral voor het karakter. We hopen over een tijdje weer 2 Somali's te kunnen verwelkomen. Het wachten is op het krols worden van de poes. Het worden dan als alles goed gaat half zusjes/broertjes van jou kittens.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 23:16

Annemiek73 schreef:
Voor mij maakt kleur ook niet uit, we gaan vooral voor het karakter. We hopen over een tijdje weer 2 Somali's te kunnen verwelkomen. Het wachten is op het krols worden van de poes. Het worden dan als alles goed gaat half zusjes/broertjes van jou kittens.

Oh van Ravi? Of van welke poes? En bij welke fokker?

Nee op zich ben ik ook meer voor karakter maar als het even kan wil ik geen verdunning in mijn lijn. Voorlopig nog niet. Misschien ooit blauw. Maar nu lekker sorrel en wildkleur.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:34

Bedankt voor de tips! Hier heb ik wel echt wat aan :D
Vind het soms lastig, alle meningen en tips van iedereen is moeilijk.
Ik ga inderdaad naar haar kijken, volgend jaar pas kan ze pas gedekt worden dus maar even zien.
Eerst nog alles aanvragen :=

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:55

KellyDV schreef:

Ik heb mijn poes met 11 maanden laten dekken. Ze werd graatmager van het krols zijn en mijn da deed moeilijk over een suprelorin staafje. Pil wilde ik niet. Toen maar laten testen en naar de kater gebracht. Nu heb ik inmiddels een da gevonden die wel suprelorin wil zetten. Dus na de kittens krijgt ze die.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 06:37

Ik durf t niet een supralorin bij Nishi. Ze doet teveel wat haar moeder Ook altijd deed en die is ruim 2 jaar niet krols geworden van supralorin.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:24

Mag ik mij hier melden :D?

Wij hebben thuis 2 birmanen en zijn aan het wachten op een geschikt poesje voor de fok. Het is voor mij allemaal nieuw dus kan veel informatie uit dit topic halen.

Verder kan ik nog niet zoveel mee praten. Aanmelden vereniging, aanvragen cattery naam moet allemaal nog. Eerst wachten op een geschikt poesje :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:08

Patty14 schreef:
Mag ik mij hier melden :D?

Wij hebben thuis 2 birmanen en zijn aan het wachten op een geschikt poesje voor de fok. Het is voor mij allemaal nieuw dus kan veel informatie uit dit topic halen.

Verder kan ik nog niet zoveel mee praten. Aanmelden vereniging, aanvragen cattery naam moet allemaal nog. Eerst wachten op een geschikt poesje :)

Wachten of ben je actief op zoek?

Doorgaans zijn goede fokkers niet snel geneigd een fokpoesje te plaatsen bij beginnend fokkers, tenzij die alles er omheen gewoon al netjes voor elkaar hebben. Dus aangesloten als fokkerslid bij een vereniging en catteryregistratie compleet.