Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:15

De keuze is zo moeilijk.
:(:)
Vooral omdat er zoveel op het spel staat.
Je hoopt op een wonder, en dat gun ik jullie ook.
Ik denk dat niemand van achter het beeldscherm een oordeel kan geven over jullie situatie.
Daarvoor moet je er midden in staan.

Overleg met elkaar en neem het onmogelijke besluit waar jullie allebei achter staan.

Sterkte

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:20

mvdende schreef:
appiesjappie schreef:
De hond krijgt voldoende aandacht. We wandelen heel vaak. We hebben het bos en het strand ongeveer 3 minuten van ons huis. De kinderen gaan dan gewoon mee en dat vindt ze allemaal prima daar is ze dan totaal niet mee bezig omdat ze dan druk is met snuffelen en rennen. Als onze zoon bij de peuterspeelzaal is en onze dochter op bed ligt speel ik met haar inde tuin. Geaaid of geknuffeld worden wil ze alleen als zij zin heeft. Dat is niet in te plannen

Ik denk dat je je aardig vergist in: "de kinderen gaan dan mee en dat vind ze prima".

Ze heeft echt wel door dat de meeste aandacht nog steeds bij de kinderen ligt.

Erg fijn dat je even met haar speelt in de tuin, maar heel eerlijk? Hoe lang is dat? Want op het moment dat er even geen kinderen zijn, moeten er vast nog 10000 andere dingen gedaan worden, en/of wil je die tijd waarschijnlijk ook aan jezelf spenderen, dus echt rustig relaxed in je hoofd ben je dan ook niet.

Neem haar nou gewoon eens een aantal uur alleen mee, zonder kinderen in de buurt.

Ik heb zelf geen kinderen (en die gaan er ook niet komen)

Maar als ik nu "ineens" want een hond merkt echt wel de verandering van zwanger zijn, een kindje in huis zou hebben, dan is Skip ook aardig van de leg en die is juist extreem goed met kinderen. De aandacht die er al die tijd alleen voor hem was, moet nu gedeeld worden. En zodra nr 2 zich aandient, moet de aandacht nog meer verdeeld worden en logisch dat de altijd nr 1 in je leven dat niet zo geweldig vind.

Wat een onrealistische kijk op het leven heb jij.
Kinderen opsluiten, geen vriendjes laten spelen....
Even dagelijks een paar uur alleen met de hond zijn, whaha hoe zie je dat voor je in een jong gezin.
En daarbij een hond denkt echt niet Nou we hebben net 2 uur gewandeld nu mag de aandacht naar de kinderen en zal ik niet neer grommen.
Ze draait gewoon mee in het gezin en krijgt genoeg aandacht zoals ik het lees.
Het karakter van de hond is minder sociaal dat gaat niet veranderen als door een lekkere lange wandeling.

Ts laat je niks wijsmaken hoor.Het is nu eenmaal zo deze situatie en het is wel heel duidelijk dat je weloverwogen een keus wil maken en absoluut niet met je hond om gaat als een wegwerpproduct.
Veiligheid staat voorop en als een andere plek vinden mogelijk is zou ik dat zeker doen en tot die tijd nooit de hond zonder toezicht bij de kinderen laten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:22

karakter
Het karakter van een Appenzeller is zelfverzekerd, levendig, betrouwbaar en onbevreesd. Hij is erg aan baas en gezin gehecht, hetgeen hem ongeschikt maakt om in een kennel te houden. Hij heeft een zekere mate van wantrouwen ten opzichte van vreemden, echter voor eigen mensen en bekenden beslist niet. Zijn enthousiasme moet in goede banen geleid worden en veel contact met de baas is nodig om er een evenwichtige kameraad van te maken. Hij leert snel, waardoor hij zich gauw verveelt bij het steeds herhalen van oefeningen. Als een Appenzeller niet consequent wordt opgevoed zal hij proberen om de leiding over te nemen. Het is dus belangrijk om te investeren in een zeer duidelijke, maar beslist geen harde opvoeding.
De Appenzeller heeft veel beweging nodig en houdt van lange wandelingen, fietsen, zwemmen en sporten. Ook in reddingswerk worden wel Appenzellers gebruikt.

Ik ken de geschiedenis van jou hond niet TS, maar ik denk als ik het goed lees dat de problemen met de hond niet per sé zijn begonnen met de komst van jou kinderen.
Ik denk nog steeds dat er of wel in de bloedlijnen van jou hond ergens iets niet helemaal lekker zit of dat de inprentingsperiode niet helemaal goed is gegaan, óf dat jullie zelf gaande weg kleine gedragsveranderingen niet zijn opgevallen, wat langzaam maar zeker is gaan escaleren in het gedrag van de hond.

Of dat terug te draaien is kan alleen een goede doorwinterde gedragsdeskundige bepalen, en of dat mogelijk is met jou kinderen en drukke huishouden is een tweede.
Een hond "gevangen houden "in zijn eigen huis is in mijn ogen misdadig.
Ik heb niks tegen muilkorven, maar niet thuis.
Nogmaals, hoeft hier niet met een schuldig vingertje worden gewezen, het hoe wat en wanneer doet er niet meer toe.
Jullie hebben gewoon een serieus probleem wat betreft de veiligheid van je gezin en het plezier en geluk van de hond.
Heb je al eens contact opgenomen met de rasvereniging/ opvang van de Appenzellers?
Persoonlijk zou ik het in die hoek zoeken en niet hier.
Daar zitten de deskundige!!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:33

Gillbo schreef:
mvdende schreef:

De hond krijgt voldoende aandacht. We wandelen heel vaak. We hebben het bos en het strand ongeveer 3 minuten van ons huis. De kinderen gaan dan gewoon mee en dat vindt ze allemaal prima daar is ze dan totaal niet mee bezig omdat ze dan druk is met snuffelen en rennen. Als onze zoon bij de peuterspeelzaal is en onze dochter op bed ligt speel ik met haar inde tuin. Geaaid of geknuffeld worden wil ze alleen als zij zin heeft. Dat is niet in te plannen

Ik denk dat je je aardig vergist in: "de kinderen gaan dan mee en dat vind ze prima".

Ze heeft echt wel door dat de meeste aandacht nog steeds bij de kinderen ligt.

Erg fijn dat je even met haar speelt in de tuin, maar heel eerlijk? Hoe lang is dat? Want op het moment dat er even geen kinderen zijn, moeten er vast nog 10000 andere dingen gedaan worden, en/of wil je die tijd waarschijnlijk ook aan jezelf spenderen, dus echt rustig relaxed in je hoofd ben je dan ook niet.

Neem haar nou gewoon eens een aantal uur alleen mee, zonder kinderen in de buurt.

Ik heb zelf geen kinderen (en die gaan er ook niet komen)

Maar als ik nu "ineens" want een hond merkt echt wel de verandering van zwanger zijn, een kindje in huis zou hebben, dan is Skip ook aardig van de leg en die is juist extreem goed met kinderen. De aandacht die er al die tijd alleen voor hem was, moet nu gedeeld worden. En zodra nr 2 zich aandient, moet de aandacht nog meer verdeeld worden en logisch dat de altijd nr 1 in je leven dat niet zo geweldig vind.

Wat een onrealistische kijk op het leven heb jij.
Kinderen opsluiten, geen vriendjes laten spelen....
Even dagelijks een paar uur alleen met de hond zijn, whaha hoe zie je dat voor je in een jong gezin.
En daarbij een hond denkt echt niet Nou we hebben net 2 uur gewandeld nu mag de aandacht naar de kinderen en zal ik niet neer grommen.
Ze draait gewoon mee in het gezin en krijgt genoeg aandacht zoals ik het lees.
Het karakter van de hond is minder sociaal dat gaat niet veranderen als door een lekkere lange wandeling.

[/quote]

Ik heb het ook niet over een paar uur per dag, maar over een paar uur per week.

En een uurtje per dag moet er toch wel vrij te maken zijn om één van de gezinsleden even appart aandacht te geven? Als de oudste op de peuterspeelzaal zit, de jongste een ochtend naar opa/oma? Of 's avonds als haar man thuis is even met de hond naar het strand?

Nee, een hond denkt idd niet "nou geef de aandacht maar aan de kinderen, ik heb mn portie gehad, ik zal niet meer grommen"

Maar een hond die fysiek en mentaal voldaan is, gaat wel lekker slapen voor een aantal uur. En dat slapen kan dan ook gewoon prima in zn kennel in de woonkamer:

https://www.grootplezier.nl/hondenhokken/hondenbench/hondenbench-136cm-stevige-zwarte-bench-met-3-deuren-136x83x92cm

Duhelo

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:41

Ik ben ook van mening dat het met een goede planning perfect combineerbaar kan zijn.
Ik veronderstel dat de keuken uitkomt op de tuin? Dan zou ik de tuin en de keuken toewijzen aan de hond. Kindjes in de woonkamer en enkel id keuken onder strikt toezicht.
Als de kindjes in de tuin zitten kan de hond id living en woonkamer ( of als jullie allemaal buitenzitten de hond in een buitenkennel.
De mijne zit bv niet graag alleen, maar kan prima id de kennel op het gemakje liggen zonnen als ze ons kan zien.
Op momenten dat kinderen in bed liggen,op de opvang zijn enzo kan de hond door het ganse huis en desgewenst bij jullie komen liggen.
Zo maak je een echte veilige plaats waar ook niet perongeluk een kind dichterbij kan komen en waar hond zich volledig kan wegtrekken van de prikkels.
De hond zal niet zomaar in een furie over het hekje gaan en kind bijten, die reageert vooral op dingen die in haar persoonlijke ruimte komen (borstelen, wegsturen,...)

Daarnaast ook meer met de hond ondernemen (wat is een "eind" wandelen? Is dat kms maken of een snuffelwandeling? Krijgt ze "taken"?)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:44

Witchcraft schreef:
wantrouwend tegenover vreemden betekent niet dat het ras standaard gromt naar vreemde mensen.

Maar ze moet er wel mee dealen. En haar kinderen zijn niet veilig. Herplaatsen wil niet, ik kan me nl niet voorstellen dat iemand zo'n hond neemt, de hond heeft de grootste tijd erop zitten, heeft het altijd goed gehad met z'n nukken en grillen. De eerlijkste oplossing voor iedereen is inslapen. Die hond wordt niet gelukkig van herplaatsen, is niet gelukkig bij de kinderen en weet ook niet dat hij nog een jaar of 2 had kunnen leven. Die gaat gewoon slapen en wordt niet meer wakker. Je moet het niet groter maken dan het is.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 09:10

Het was niet de bal van de hond. Het was de bal van mijn zoon. Het is net al het speelgoed wat per ongeluk een vertoeven haar buurt komt.

Zoals ik al zei we wandelen veel met haar we hebben het bos en strand dichtbij. Als mn zoon naar de peuterspeelzaal is en zij ligt op bed dan speel ik met haar in de tuin. En dat is zeker een dik half uur want dan dan is ze kapot en heeft ze geen zin meer. Ze is al op leeftijd dus uren wandelen doe je haar echt geen plezier meer mee. S'morgens wordt ze sowieso alleen door mijn man uit gelaten en s'avonds vaak ook. Soms gaat onze zoon mee.

Onze hond heeft een bench waar hij in kan liggen. Dat weet ze en doet ze ook. Daar mag niemand bij komen en doet ook niemand.onze woonkamer is gewoon klein en lastig om een stuk af te zetten voor haar omdat het smal is en we er wel langs moeten om in de leuke te komen. Slaapkamer is geen optie. Ze haast op dit moment giga uit en wil haar niet op bed.

Verder denk ik inderdaad dat het bij de Fokker mis is gegaan. Haar moeder zat apart in een hok toen we haar gingen bekijken en ging ook flink tekeer maar dat is ook niet gek Als je pups ergens anders zit en dacht ik nog. Maar denk dat zij ook gewoon niet de vriendelijkste was.

Als pup was ze heel bang en verstopte zich voor iedereen toen ze bij ons thuis was daarom toen op puppycursus gegaan en daar is ze toen heel erg van gegroeid (misschien te) de cursusleider zei al oh oh een Appenzeller... dacht dat ik dit wel kon. Ging ook super. Ze luisterde super alleen het aanraken en betasten door een vreemde en andere honden in de buurt laten komen dat was niks.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:21

appiesjappie schreef:
Het was niet de bal van de hond. Het was de bal van mijn zoon. Het is net al het speelgoed wat per ongeluk een vertoeven haar buurt komt.

Zoals ik al zei we wandelen veel met haar we hebben het bos en strand dichtbij. Als mn zoon naar de peuterspeelzaal is en zij ligt op bed dan speel ik met haar in de tuin. En dat is zeker een dik half uur want dan dan is ze kapot en heeft ze geen zin meer. Ze is al op leeftijd dus uren wandelen doe je haar echt geen plezier meer mee. S'morgens wordt ze sowieso alleen door mijn man uit gelaten en s'avonds vaak ook. Soms gaat onze zoon mee.

Onze hond heeft een bench waar hij in kan liggen. Dat weet ze en doet ze ook. Daar mag niemand bij komen en doet ook niemand.onze woonkamer is gewoon klein en lastig om een stuk af te zetten voor haar omdat het smal is en we er wel langs moeten om in de leuke te komen. Slaapkamer is geen optie. Ze haast op dit moment giga uit en wil haar niet op bed.

Verder denk ik inderdaad dat het bij de Fokker mis is gegaan. Haar moeder zat apart in een hok toen we haar gingen bekijken en ging ook flink tekeer maar dat is ook niet gek Als je pups ergens anders zit en dacht ik nog. Maar denk dat zij ook gewoon niet de vriendelijkste was.

Als pup was ze heel bang en verstopte zich voor iedereen toen ze bij ons thuis was daarom toen op puppycursus gegaan en daar is ze toen heel erg van gegroeid (misschien te) de cursusleider zei al oh oh een Appenzeller... dacht dat ik dit wel kon. Ging ook super. Ze luisterde super alleen het aanraken en betasten door een vreemde en andere honden in de buurt laten komen dat was niks.

Slaapkamer is dus wel een optie, alleen omdat de hond verhaard....dan stofzuig je toch een keer extra, als de hond en de kinderen er blij van worden als hond in de slaapkamer mag, zijn haren dan echt het grootste probleem?

Hoe groot is de bench? Want met die bench die ik al 2x door stuur, hoeft er niets afgezet te worden want deze is ruim genoeg. Met een bench van 90cm (of kleiner) ga je haar geen plezier doen.

Verder tussen elke deur een hekje plaatsen zoals die ik heb gestuurd zodat elke ruimte veilig is af te sluiten zonder dat de hond achter een dichte deur komt te zitten.

Vraagt dit een inverstering in geld, ruimte en tijd? Absoluut, maar ik mag hopen dat je dat wel voor je maatje over hebt, want zoals je nu op mij overkomt is de hond een overlast ipv een "uitdaging" waar zo goed mogelijk mee om wordt gegaan, want alle ideeën van bokkers worden afgedaan als: huis te klein, geen tijd, geen geld....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:25

Ts in mijn ogen hoef je jezelf helemaal niet te verdedigen! Jij kent je hond, jij hebt de verantwoording over je kinderen. Ik zou het met je dierenarts bespreken.

Een dier denkt gelukkig niet van ik wordt straks ingeslapen en ik mis een hoop van mijn leven. Een kind dat wordt gebeten die houd dat wel een leven lang bij zich.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:29

Maar wandelen is vaak niet voldoende. Welke "taken" krijgt ze? Zijn er nog nieuwe dingen waar je mee bezig bent?
Dit wordt vaak onderschat, de eerste jaren wordt er vanalles geleerd en plots zijn ze iets ouder en vervallen mensen in de dagelijkse wandelingetjes en een apportje of speelmoment in de tuin,maar komt er niks nieuws meer.
Ik denk dat je voor jullie persoonlijke band nog een hoop baat kan halen door nieuwe dingen aan te leten, in die nieuwe dingen kan je op een spelenderwijze een grens en terugkeercommanfo insteken,waardoor je daar ook minder problemen zal hebben in het dagelijkse leven.

Bal van de zoon of haar bal maakt niks uit. Als de bal in haar persoonlijke ruimte komt (en die is bij sommige honden groot) heb je een probleem. Ik denk dat een fysieke barrière beter is dan "uit de buurt" blijven. Voor de hond zelf ook, als ze doorheeft dat het hek haar beschermt zal ze ook relaxter zijn.
Net de kat van onze buren. Komen we ze tegen is ze direct weg. Komt zij aan de andere kant van de omheining gaat ze zich op 3 m afstand van onze hond rustig liggen wassen.

De woonkamer afschermen kan niet. Slaapkamer geen optie ivm verharen (bij ond ligt er overdag gewoon een deken over bed die er in de avond afgaat. Met een grote hond en 3 katten is dat wel zo fijn :D )
Komt je keuken uit op de tuin? Kan je de keuken afscheiden met een hekje?
(Opmerking over kasten opendoen: je hebt daar hele goede kinder (magneet)sloten voor. Die zijn onzichtbaar en effectief.

Ik vind het jammer dat je advies vraagt, maar ergens niet meer bereid bent om adviezen uit te proberen?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:36

@mvdende
Ik snap dat hier een heel andere kijk op hebt( en je hebt op een aantal zaken misschien echt wel een punt) ....maar op deze manier, zo veroordelend, je punt maken gaat er alleen maar voor zorgen dat TS zich nog rotter voelt

Ik heb zelf ook een gezin en ja dat veranderd echt heel veel...mijn hond is mijn alles( nog steeds) maar als de kinderen in gevaar komen worden de keuzes wel echt een stuk lastiger....en ze uit elkaar houden zoals jij het aangeeft is in praktijk met kleine kinderen( en vriendjes) echt heel erg lastig...

Wat niet inhoud dat het denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden in deze casus het wel een stuk makkelijker zou maken om de situatie veiliger te maken voor hond en kind

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:39

Ik snap eerlijk gezegd het probleem met vriendjes niet zo.
Als er vriendjes komen spelen kunnen die met mooi weer prima in de tuin, hond in huis. (Als er al vriendjes thuis moeten komen spelen, er zijn ook speeltuinen enzo. Maargoed)
Bij slecht weer kan de hond toch prima in de bench? Investeer tijd om de bench en muilkorf goed aan te leren en dan vinden de honden dat ook gewoon prima. Ideaal? Zeker niet. Maar 3 uurtjes in de bench terwijl de vriendjes er zijn en in de avond een uurtje gaan uitwaaien aan de zee is echt heus niet zo erg...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:40

Maar moet je het risico willen lopen. Stel dat er iets fout gaat. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:41

mvdende schreef:
appiesjappie schreef:

Slaapkamer is dus wel een optie, alleen omdat de hond verhaard....dan stofzuig je toch een keer extra, als de hond en de kinderen er blij van worden als hond in de slaapkamer mag, zijn haren dan echt het grootste probleem?

Hoe groot is de bench? Want met die bench die ik al 2x door stuur, hoeft er niets afgezet te worden want deze is ruim genoeg. Met een bench van 90cm (of kleiner) ga je haar geen plezier doen.

Verder tussen elke deur een hekje plaatsen zoals die ik heb gestuurd zodat elke ruimte veilig is af te sluiten zonder dat de hond achter een dichte deur komt te zitten.

Vraagt dit een inverstering in geld, ruimte en tijd? Absoluut, maar ik mag hopen dat je dat wel voor je maatje over hebt, want zoals je nu op mij overkomt is de hond een overlast ipv een "uitdaging" waar zo goed mogelijk mee om wordt gegaan, want alle ideeën van bokkers worden afgedaan als: huis te klein, geen tijd, geen geld....

Pardon? Mag TS zelf ook nog even beslissen over haar eigen slaapkamer ? :')
En daarbij; de een zegt dat ze niet genoeg tijd met haar hond doorbrengt en de ander stelt voor de hond ergens af te schermen.

En wat zou het probleem zijn als TS besluit om niks met de adviezen te doen? Het is haar eigen hond en mag dus zelf beslissen wat ze wel en niet doet. Vragen staat vrij maar dat betekend niet meteen dat er dan ook wat met die adviezen gedaan moet worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:02

Dovahkiin schreef:
mvdende schreef:

Pardon? Mag TS zelf ook nog even beslissen over haar eigen slaapkamer ? :')
En daarbij; de een zegt dat ze niet genoeg tijd met haar hond doorbrengt en de ander stelt voor de hond ergens af te schermen.

En wat zou het probleem zijn als TS besluit om niks met de adviezen te doen? Het is haar eigen hond en mag dus zelf beslissen wat ze wel en niet doet. Vragen staat vrij maar dat betekend niet meteen dat er dan ook wat met die adviezen gedaan moet worden.

Ik zeg ook allebei! En meer alleen tijd met de hond en daarna een rustige plek in de slaapkamer afgezet met een hoog traphekje. Ts geeft aan de slaapkamer op de begane grond te hebben dus als de hond daar ligt met een traphekje ertussen, is de hond nog steeds in het gezin aanwezig.

+ een ruime bench van 136cm in de woonkamer en de hond heeft genoeg "veilige" plekken waar kind en hond afgescheiden zijn.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 10:03

Opsluiten in de slaapkamer wordt ze daar gelukkig van denk je?? Dan zonder ik haar toch nog af? Als ik haar daar in die zit ze continu te joelen dat ze terug wil. Dat is ook zo als we haar in de gang doen of alleen buiten. We hebben de grootste bench. Je hebt ons huis niet gezien er is gewoon geen mogelijk tot afzetten. Het kan gewoon niet.

Marjan je hebt gelijk een kind blijft levenslang bang voor een hond plus de littekens die ze hebben. Ik wil dat ze honden geweldige dieren vinden net als ik dat altijd al heb gevonden.

Ik doe zeker wat met de adviezen. Maar mensen lezen blijkbaar alleen maar wat ze willen lezen. Mn ouders wonen ook op het erf en krijgen vaak bezoek vanwege het bedrijf dat ze hebben. Ze komen via dezelfde gang binnen waar wij naar de tuin moeten en waar ze achter de hekken kan blijven daar moet iedereen langs om binnen te komen. Is ook geen optie. En ik durf haar niet alleen achter dechekkwn te laten. Stel je voor dat ze er in een gekke bui over het hek springt en een andere hond grijpt of kind wat toevallig langs loopt.

Ik ga naar de dierenarts en ga eens overleggen maar denk dat ik haar antwoord wel weer omdat we al vaker bij haar zijn geweest en haar gevaarlijk vond. Maar we zullen zien.

Qua spelletjes doen we genoeg met haar denk ik. We hebben zelfs puzzels, ballen met snoepjes, verstoppen dingen voor haar om te gaan zoeken, laten haar zwemmen, laten haar rennen naast de fiets, enzovoort.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:15

Ts je doet je best.

Wat ik zo lees krijgt je hond een op een aandacht.
Mag vaak los en uit, wil niet afgezonderd worden.

Tja en dat is lastig als er kleine kinderen zijn.
Kinderen gaan gewoon voor op huisdieren. Tenminste bij mij.
Kinderen willen thuis kunnen spelen al dan niet met een vriendje en dat moet veilig zijn.

Ik ben gek op mijn huidige hond. Was gek op voorgaande honden.
Maar ze komen pas na het gezin. Gezin gaat voor. Altijd.

Honden zijn geen kinderen. Leven in het hier en nu.
Betekent niet dat het voorwerpen zijn, absoluut niet. Maar het zijn ook geen mensen.

Ik zou de hond nog 1x goed laten nakijken door de dierenarts, eventueel op pijnstillers zettenen werkt dat niet laten inslapen.
En ja dat is rot en verdrietig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:25

Tenenkrommend als ik sommige reactie lees zeg, wat veroordelend en kwetsend naar ts. En daarnaast zijn sommige gewoon niet haalbaar maar ook niet eerlijk tegenover de hond.

TS heel veel sterkte met deze lastige keuze.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:32

TS, mag ik ook een vraag stellen aan jou?
Wat is jou dilemma bij het laten inslapen van de hond?

Het betreft een Appenzeller van 10 jaar, dus al behoorlijk in de herfst van haar leven.
En ik begrijp nog goed gezond, lichamelijk gezien.
Toch weet je dat er realistisch gezien ieder moment verandering in kan komen met zo een leeftijd.

Ik heb makkelijk praten, dat besef ik goed!! maar ik vraag me af wat eerlijk is voor haar.
Om haar na al die gelukkige "vrije "jaren te gaan beperken tot kamers, en kennels en in het ergste geval thuis moet muilkorven, of om haar te laten gaan?
( en alle stress van kinderen hier, hond daar "pas op de deur, ga af, kom hier, niet doen" ) voor zowel kinderen als hond nog daar gelaten .
Mij!! lijkt dat voor niemand leuk.

Zoals ik al eerder verwachte en zoals je ook schreef is het eigenlijk al vroeg niet helemaal goed gegaan met de hond.
Persoonlijk vind ik dat zowel de hondentrainer van de club als de dierenarts jou niet goed hebben geadviseerd.
Ik heb een vriendin met een Rottweiler teef die ook tegen het gevaarlijke aan hangt, en gelukkig heeft deze vriendin tot op heden alle kennis in huis om het veilig te houden, maar zelfs haar dierenarts heeft haar al eens verteld dat zonder haar deze hond "eentje was voor de naald "
Maar zij heeft geen kinderen!!

Ik kan me spontaan voorstellen dat je "schuldgevoelens "hebt richting jou hond die toch al die tijd een fijn gezinslid is geweest, maar zoals gezegd het gaat hier niet om wie of wat er wanneer fout is gegaan.
Sommige dingen gebeuren, hoe zeer je ze ook betreurd.
De échte vraag lijkt mij wie er gelukkig wordt van een paar jaar extra met veel stress en beperkingen/ veranderingen.
Jij??
Je gezin??
De hond????

Probeer jezelf geen schuldgevoel aan te praten bij wat je ook kiest.
Soms is een oplossing niet zo makkelijk als dat het op afstand lijkt.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 25-05-19 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:32

Ik heb t/m pagina 3 gelezen en dan pagina 7 weer.

TS luister alsjeblieft naar je eigen gevoel hierin en stel dat niet onder voor de meningen van vreemde. Jij kent je hond van pup af aan, jullie zijn ermee opgegroeid.
Ik heb 6 jaar een herplaatser gehad (ander maar ook geen makkelijk ras) en je krijgt bepaald gedrag er niet helemaal uit. (Het werd wel mijn maatje, maar hij kwam met 4 jaar)

Ik heb bij een andere hond ook teveel naar andere geluisterd en heb daar onwijs spijt van. Was met een hond die meerdere bazen had gehad, waaronder ook mijn ex. Een best extreem moeilijke hond met gedragsproblemen waar je U tegen zegt. Maar ik kon er mee lezen en schrijven, bij mij was ze haarzelf.
Ik zag haar in een politie bericht terug komen, gevonden en ze zochten informatie. Ik wist haar eerste eigenaar terug te vinden en die vroeg of ik haar alsjeblieft uit het asiel wou halen en naar haar terug te brengen.
Ik het asiel bellen en die vroegen of ik haar alsjeblieft per direct wou ophalen, zo een agressieve hond hadden ze nog nooit mee gemaakt, niemand kon erbij in de buurt komen.

Ik daarheen en ze stonden al van "ja hoor, weer zo iemand die denkt er wel bij te komen" . Ik betaald, naar de kennel (afgeschermd en niemand ging mee, deuren werden dicht gedaan achter me) ik voor de kennel kijken of ze me herkende (binnen 1 seconden) en wat was ze blij me te zien. Ik haar vast maken en naar buiten (stonden ze te kijken, monden vielen open dat ik met een mak lammetje naar buiten liep, keurig naast lopend en een open houding).

Ik kon er alles mee, maar heb 3 kinderen, hond/kat(ten), konijn en nog wat dieren.
Was ik er niet, was er niks mee te beginnen. Door onverwachte situatie heb ik haar een week thuis gehouden (in een bench, wel uitlaten en veel beweging aan de lijn gegeven).

Ik de eerste baas gemeld dat ze zelfs slechter was dan de periode waarin ik haar kende, uitgelegd waar ze tegenaan zou lopen, waar ze extra op moest letten en gevraagd of ze daar wel mee kon leven. Anders zou ik zelf haar een eind spuit door de dierenarts laten geven, ze had een mooie week gehad, dan was het mooi geweest.

Ik vond het een hel om zo te denken, dat een spuit waarschijnlijk het beste was geweest. Nu denk ik alleen maar, Had ik maar echt naar mijn gevoel geluisterd.
Ik had haar niet kunnen houden ivm mijn kinderen (die ze accepteerde en lief tegen deed) en mijn dieren. Oja en ik woon in een drukke wijk in een drukke flat.

Als het goed is is ze na 1 a 3 weken bij haar eerste baas, ingeslapen.
Nadat ze een zeldzaam schaap gedood heeft, wat honden aangevallen en haar baas heeft gegrepen.
Alles maar dan ook alles wat ik aanbracht hoe ze moest doen om de hond goed te laten zijn... Heeft ze direct genegeerd, zij wist wel hoe ze een hond moest benaderen en er mee om moest gaan etc.
En toen stond ze nog met een "het is zo een mooie mooie hond, ik ken iemand die er een nest mee wil doen"

Bizar.

Maar goed, het is een totaal andere ervaring van een totaal andere situatie. Maar luister alsjeblieft naar jou eigen gevoel. Die verteld zoveel meer dan al het andere.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 10:37

Dankjewel. Fijn dat er toch nog mensen zijn die sommige reacties ook niet binden kunnen. Dacht al dat het aan mij lag. Dat het stomme gedachte is om haar in te laten slapen. Het voelt ook stom dat ik überhaupt kan denken aan het inslapen van haar. Maar ik wil gewoon geen ongelukken. Ben blij dat onze zoon ook echt nooit bij haar in de buurt komt en altijd netjes aan mij vraagt als er iets in haar buurt ligt of ik het dan wil pakken voor hem. H Maar het moet toch niet zo zijn dat hij zich een keer vergist en per ongeluk wel snel even iets pakt en hem dan grijpt.of mij. Hij ziet andere kinderen knuffelen en honden aaien. Hij wil dat ook graag maar doet dat niet omdat hij dat thuis ook niet mag bij Lieke. Vind ik soms echt sneu. We hebben een hond en het enige wat we met haar kunnen is wandelen en spelen. Knuffelen of aaien gaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:45

Ik ga mee met andere bokkers om een tijdje pijnstilling te proberen.

Ga je een hond van 10 jaar medisch binnenste buiten keren dan ga je altijd! iets vinden. Maar dat hoeft niet te beteken dat dat ook de oorzaak van het gedrag is.

De meeste honden tolereren kleine kinderen omdat ze die als pups zien. Pups vallen voor een hond niet binnen de regeltjes van de rangorde. Sommige honden zijn dol op kindjes en andere kijken liever vanaf de zijlijn toe. Maar op een bepaald moment zijn ze 'pup' af. En dan wordt het pas echt gevaarlijk. Want vanaf dat moment moet het kind een bepaalde plek in de rangorde gaan krijgen. Als de hond het kind niet direct als ranghogere accepteert zijn de gevolgen niet te overzien.

Ik krijg ook de indruk dat er in de socialisatie van jouw hond als pup er in de eerste 8 weken na geboorte een hoop mis is gegaan. Lees weinig prikkels en gewenning aan een menselijk leven.

Als pijnstilling niets helpt zou ik ook kiezen voor inslapen. Ze heeft een fijn leven gehad en leeft in het nu, niet in het morgen. Het is geen ras waarvoor dit gedrag vreemd is en wat met training relatief snel en veilig op te lossen is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 10:45

Dankjewel raafsmits en primera. Dit zijn dingen waar ik wat mee kan zulke vragen en ervaringen zijn altijd fijn om te lezen en zet je aan het denken. Ik voel me echt schuldig tegenover haar. 10 jaar mijn vriendinnetje geweest. We deden alles samen. Ze ging overal mee naar toe ook al was het soms echt niet verantwoord om haar overal mee naar toe te nemen maar wilde haar niet alleen laten behalve als ik aan het werk was natuurlijk of ging winkelen haha en dan denk ik moet het dan zo voor haar gaan eindigen? Ik kan er zo slecht tegen om een dier in te laten slapen. Moest al huilen toen we ons konijn moesten in laten slapen terwijl ze echt niet meer kon. Het is zo lastig om te beslissen over het leven van een dier.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:47

Persoonlijk vind ik het een stomme gedachte om haar te herplaatsen.
En zowel hond als kinderen aan de ketting te leggen vind ik nog gruwelijker.
Maar dat het een keuze nou mákkelijker maakt om haar te laten gaan is weer het andere uiterste.
Ik vind dat je als moeder een wijs besluit neemt om haar te laten gaan, en wens jou veel sterkte met de keuze/ de beslissing.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:48

Je hond gromt ook tegen jou. Kinderen zijn niet veilig. Hond is op leeftijd en heeft een goed leven (gehad), en nu moet ze maar opgesloten worden omdat het niet veilig is voor de kinderen.
Dat heeft ze toch ook niet verdiend?! Opsluiten in slaapkamer. Jeetje wat een reacties...
Ik zou afscheid nemen van haar. Die stress en neiging om zichzelf steeds te moeten verdedigen is ook niks.
Het risico dat je zelf of je kinderen gebeten word is groot. Afzonden is ook sneu en moet je niet willen is mijn mening.
Prik een datum, maak mooie fotos, verwen haar tot het laatste moment en herinner haar zoals ze was.
Laat het niet escaleren, want ook dat heeft ze niet verdiend.
Sterkte!