Jachthonden topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:56

Top! Wordt er soms ook flauw van dat mensen beginnen van ‘ja het is een jachthond eh’ maar juist deze soorten kan je makkelijk leren om los te lopen want ze zijn er op gericht om met de baas te werken. Als hij zelf achter konijnen en herten aanschiet zit zr iets niet juist in de opvoeding. De ene is wel makkelijker dan de andere maar bv een podenco is gewend om alleen te jagen, dat is wel een uitdaging!

Hier wordt zelfs amper naar vogels gekeken, hij vindt het leuk en interessant maar zal er echt niet achteraan gaan. Enige puntje zijn zwaluwen, daar wordt die me een partij zenuwachtig van maar dan nog staat die aan de rand van het pad/weiland gespannen te kijken en zal doe er niet zelf op af vliegen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:15

Schuur_ schreef:
Top! Wordt er soms ook flauw van dat mensen beginnen van ‘ja het is een jachthond eh’ maar juist deze soorten kan je makkelijk leren om los te lopen want ze zijn er op gericht om met de baas te werken. Als hij zelf achter konijnen en herten aanschiet zit zr iets niet juist in de opvoeding. De ene is wel makkelijker dan de andere maar bv een podenco is gewend om alleen te jagen, dat is wel een uitdaging!

Hier wordt zelfs amper naar vogels gekeken, hij vindt het leuk en interessant maar zal er echt niet achteraan gaan. Enige puntje zijn zwaluwen, daar wordt die me een partij zenuwachtig van maar dan nog staat die aan de rand van het pad/weiland gespannen te kijken en zal doe er niet zelf op af vliegen.

Goed dat je wel de nuance maakt: mijn spaniel had ik zó geleerd bij me te blijven en NIET te 'springen' op vogels. Mijn podengo... not so much ;) die blijft jagen en loopt dus ook echt niet los. Hij zal heus weer terugkomen, maar NL is te druk qua verkeer om het risico te nemen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:40

Ja een jachthond en een jachthond zijn nog 2 verschillende dingen.

Ik kan trouwens echt genieten van de lijn en vorm van mijn hond.

Op het strand met zijn zusjes

Afbeelding

En afgelopen weekend tijdens de jachtles

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:04

Schuur_ schreef:
Ja een jachthond en een jachthond zijn nog 2 verschillende dingen.

Ik kan trouwens echt genieten van de lijn en vorm van mijn hond.

Kan ik me helemaal voorstellen! Is een prachtig dier ook!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:05

Mijn schoonouders hebben ook een DSK korthaar (de hoofdletter K staat in dit geval ook voor kneus, net als bij Frits. Floris had namelijk helemaal geen staart, ook geen gecoupeerde) gehad. Die was opgeleid voor de jacht maar bang voor het schot. Die kon prima los in het bos maar bij een knal was hij weg.
Frits laten we niet los. Hij kan het wel maar hij heeft nogal moeite om zijn neus in combinatie met zijn oren te laten werken. En omdat we anders alleen maar “FRITS!” moeten roepen in het bos, hebben we ook geen zin in. Gemakzucht ja, ik durf het te zeggen. Wel loopt hij aan een lange lijn en als we met andere honden samen zijn, is hij wat vaker los om even lekker te kunnen ravotten.
Volgende week nog lasertherapie en dan zijn we klaar. De wond is nu dicht maar de nieuwe huid is nog wat fragiel. Je ziet al wel aan de randen dat de huid langzaamaan begint te vereelten maar voordat de hele zool echt stevig is, zijn we nog wel even zoet.
Wel zagen we twee plekjes die er eerst niet waren en die hebben we preventief met de laser gelijk meegenomen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:06

Meld zich ook weer even, hier een pup besmet met Giardia gehad, dus 2-3 weken lang poepruimen, huis soppen, bench soppen, 2x per nacht eruit voor spetterpoep.... Goddank lijkt ie er nu vanaf te zijn, poep is weer normaal na 2x ontworming en AB kuur. Heeft ie opgelopen van die opvangpup, ook fijn, wat vooral leuk is, die stichting geeft niet thuis, dus ik draai zelf volledig voor alle kosten op. Denk je ook iets goeds te doen voor een hondje, zit je zelf met de gebakken peren... -O-.

Verder is de pup wel echt geweldig, ze zijn echt nog leuker dan ik al dacht, ben heel benieuwd hoe hij zichzelf gaat ontwikkelen, wil toch ook wel graag wat veldwerk met hem gaan doen als ik dat zo zie. Die neus werkt al erg goed, vogeltjes zijn heel interessant en wil ie wel graag achteraan, maar hij is meestal wel goed terug te roepen. Alleen is het even een dingetje met de duitse herderpup van mn vriend, die luistert slecht (naar mij), en die neemt dan Wall-E mee in zijn ongewenste gedrag. Maarja, zomervakantie is weer bijna voorbij, dus dan heb ik weer meer tijd alleen met die gup. Komt wel goed :j.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 06:52

hyppolyte schreef:
Meld zich ook weer even, hier een pup besmet met Giardia gehad, dus 2-3 weken lang poepruimen, huis soppen, bench soppen, 2x per nacht eruit voor spetterpoep.... Goddank lijkt ie er nu vanaf te zijn, poep is weer normaal na 2x ontworming en AB kuur. Heeft ie opgelopen van die opvangpup, ook fijn, wat vooral leuk is, die stichting geeft niet thuis, dus ik draai zelf volledig voor alle kosten op. Denk je ook iets goeds te doen voor een hondje, zit je zelf met de gebakken peren... -O-.

Verder is de pup wel echt geweldig, ze zijn echt nog leuker dan ik al dacht, ben heel benieuwd hoe hij zichzelf gaat ontwikkelen, wil toch ook wel graag wat veldwerk met hem gaan doen als ik dat zo zie. Die neus werkt al erg goed, vogeltjes zijn heel interessant en wil ie wel graag achteraan, maar hij is meestal wel goed terug te roepen. Alleen is het even een dingetje met de duitse herderpup van mn vriend, die luistert slecht (naar mij), en die neemt dan Wall-E mee in zijn ongewenste gedrag. Maarja, zomervakantie is weer bijna voorbij, dus dan heb ik weer meer tijd alleen met die gup. Komt wel goed :j.

He bah! Daar word je niet gelukkig van! Wat fijn dat het nu weer normaal lijkt te zijn. Het komt vást goed met de pups als jij na de vakantie degene bent die primair de zorg en opvoeding draagt, twee kapiteins op een schip is voor pups best verwarrend :j

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:05

Heb inmiddels de boeken "Wat een jachthond moet weten" en "Hond Staat" gelezen, zeker Hond Staat is een tof boek, door een werkveldkeurder/meester geschreven. ik heb ervan genoten om dit boek te lezen. Spooks onze engelse setter groeit als kool, luistert redelijk goed, maar ik heb er wel een goed oog in.
De kinderen (6-10 jaar) helpen ook goed mee, hij is voor 95% zindelijk, heel af en toe vergeet hij dat hij naar de hondenweide moet gaan om zijn gevoeg te doen dan durft hij het nog eens in de schuur te doen.
Heb wel gemerkt dat je met enthousiasme meer bereikt dan streng zijn dat lukte met de GM wel.
Het is een heus avontuur, maar we hebben er veel plezier mee.

Onze setter is nogal een grote, hij is nu 17 wkn, ik ga met hem niet zo lang wandelen, maar laat hem wel veel los op de velden. Hoe doen jullie dat? Thuis heeft hij ook veel bewegingsvrijheid.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:01

Ik kom even binnen met een vraagje omdat ik niet zo vlug weet waar ik hem anders moet stellen en ik wil graag vandaag bestellen. Ik wil graag een jachtlijn kopen voor die kleine frummel van me, maar welke doorsnede raden jullie aan? Die in de dierenwinkel hebben alleen maar zon leren dingetje dus dat wil ik niet. Hij moet wel een goede stop hebben.
Ik zat te denken aan Hunter, die heeft 8 of 10mm.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:33

Frits is klaar met de lasertherapie. De wond is dicht. Wel moet hij voorlopig buiten een schoen aan houden en binnen een kraag om zijn drang om te likken in te dammen. So far so good. Ik ben blij dat het zo snel is gegaan.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:44

Wat een leuk topic!
Hier twee Flatcoats.
Boots van 2,5 en Bullet van 5 maanden.

Afbeelding
Hier liggen ze braaf samen naast de bak te wachten tot ik klaar ben met rijden.

Afbeelding
Een Flatcoat is het meest gelukkig in een Wetcoat.

Afbeelding
Boots tijdens een proef op een apporteerwedstrijd.

Afbeelding
Bullet trots op zijn vogel tijdens puppy jachttraining.

Afbeelding
Lekker stel zo samen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 06:50

Azmay schreef:
Ik kom even binnen met een vraagje omdat ik niet zo vlug weet waar ik hem anders moet stellen en ik wil graag vandaag bestellen. Ik wil graag een jachtlijn kopen voor die kleine frummel van me, maar welke doorsnede raden jullie aan? Die in de dierenwinkel hebben alleen maar zon leren dingetje dus dat wil ik niet. Hij moet wel een goede stop hebben.

Ik weet niet of je inmiddels besteld hebt, maar ik zou voor 10mm gaan. 8 mm is erg dun. Tenzij je hond natuurlijk al 100% onder appel is, en de riem nauwelijks functioneel meer is? Ik heb het bij onze spaniel altijd op 10mm gehouden, en zou voor mijn kleine spring in het veld nu ook geen 8mm durven pakken (die sprint nogal eens uit t niets naar voren).

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:57

Ooh die flatcoats, wat een leukers, een en al aandacht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:08

Knappe flatcoat, zijn leuke honden die ik ken.

Lasertherapie werkte voor Spip super, niet meer gelikt sindsdien.

Skippy01 schreef:
Azmay schreef:

Ik weet niet of je inmiddels besteld hebt, maar ik zou voor 10mm gaan. 8 mm is erg dun. Tenzij je hond natuurlijk al 100% onder appel is, en de riem nauwelijks functioneel meer is? Ik heb het bij onze spaniel altijd op 10mm gehouden, en zou voor mijn kleine spring in het veld nu ook geen 8mm durven pakken (die sprint nogal eens uit t niets naar voren).

Ben na eeuwig googlen op 10mm geland, echt weinig over te vinden. Vond die in de winkel zo dik maar bleek 13mm dus durfde toen wel voor 10 te gaan.
Staat haar goed :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:36

Mooi blauw Azmay! Staat mooi bij haar vacht!

Ik heb dezelfde maar dan in het zwart.

Fijn dat Frits klaar is met de therapie! Nu hopen dat het mooi dicht blijft. De flatcoats zijn ook gaaf! Daar hebben wij ook naar gekeken toen we een jachthond zochten.

Ik heb hier het boek "Anders" van Ralph Bos (tevens trainer) liggen. Schitterend mooi boek met veel uitleg over het jagen in zijn algemeen, verschillende trainingsmethoden en prachtige foto's! Zeer waardevol voor mij als beginner :D
Afbeelding

Hier van de week een halve dag bij de dierenarts en later bij de kliniek gezeten. Mijn grote vriendje had iets in zijn oor...… Eigen d.a. kreeg het er wel uit, maar twijfelde of er nog een zaadje was blijven zitten, dat mogelijk in het middenoor (dus door het trommelvlies heen) terecht is gekomen, dus naar het mcd in Amsterdam voor een video oto-scopie. Het lijkt allemaal in orde te zijn, trommelvlies nog in tact. Voor de zekerheid een paar dagen ontstekingsremmers en dan goed in de gaten houden. Maar bah wat is dat toch sneu voor zo'n beest. Hij is bijna vanaf 12:00 onder narcose geweest.
Afbeelding

Dit zat er heel diep in zijn oor:

Afbeelding

Uiteindelijk om 18:30 weer thuis waar hij nog lange tijd mega suf is geweest, hij wilde persé buiten liggen, maar ik was bang dat dat te koud was ivm het wakker worden uit narcose. Toen maar zo opgelost:

Afbeelding

We zijn nu 3 dgn verder en het gaat goed! Wel heeft hij bedacht heel heftig te moeten likken aan het kale stukje huid op zijn poot waar het infuus heeft gezeten. Hopelijk maakt hij het niet te gek anders moet hij ook een kap op. Nu zit hij er weer zo bij tijdens het wandelen als hij een haas ziet.....

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:55

Azmay schreef:
Ben na eeuwig googlen op 10mm geland, echt weinig over te vinden. Vond die in de winkel zo dik maar bleek 13mm dus durfde toen wel voor 10 te gaan.
Staat haar goed :j

[ [url=m/SkgPDk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Staat goed! Hele mooie kleur op jouw hond.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:30

Azmay schreef:

Ik vind persoonlijk 6 of 8 mm het fijnste. Maar het is den persoonlijke voorkeur natuurlijk

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:32

De 10mm bevalt prima, heb er voor mijn andere hond ook maar een besteld. Wilde nooit aan die wurgbanden maar met die stop is er weinig mis mee :Y)

Puppy van de week mee geweest naar de kroeg waar we met luchtbuksen schoten, geen krimp gegeven. Schotvast is ze in ieder geval al wel :D
Afbeelding

Op het moment is de behendigheid voor mijn lichaam al bijna te veel, moet je echt als pup al beginnen met de jachttraining of is gewoon gehoorzaam zijn ook prima en kan je later instromen?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:37

Het is wel handiger om toch als pup wat jachtlessen mee te pakken. Sommige dingen zijn net wat anders als gehoorzaamheid en bv vast en apporteren kan dan wat moeilijker worden als je later instroomt. Ik ben begonnen toen Jack 18 maanden was. Alles gaat prima maar dat zijn wel puntjes waar de rest op vooruit was. Met veel trainen, geduld en af en toe de boel de boel te laten lukt het nu wel om alles netjes zittend af te geven.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:18

Mooie honden hier!
Wij hebben een er ook twee, waarvan een jachthond.
Een flatcoated retriever van bijna vier maanden. We doen nu puppy cursus met haar en waarschijnlijk ga ik daarna met haar speuren.
Het is een grote ondeugende clown die alles leuk vindt. Erg slim ook.

Indy

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:35

Hier een kleine tegenvaller met onze Duitse Staande Kneus Frits. De wond was toch weer open gegaan. Waarschijnlijk te vroeg gestopt met de lasertherapie dus daar gaan we weer mee verder.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:10

Wat leuk Def, ik heb ook 2 platjassen, oftewel Flatcoats :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:38

Freggle_Edge schreef:
Wat leuk Def, ik heb ook 2 platjassen, oftewel Flatcoats :D

Leuk! Heel toevallig loopt hier in het bos ook iemand met een flatcoat die Boots heet. Maar ik zie dat jij helemaal niet bij mij in de buurt woont, dus dat zal iemand anders zijn!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:03

De flatcoats zijn wel ubercute. Veel plezier ermee.

Hier nog eentje van Spooks, nu 18 weken oud.

Afbeelding

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:12

Hahaha, platjassen, geweldig!