nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 14:13

Ja we hebben een dathépijp (die prima was toen we nog rookten, nu zorgt ie voor flinke hoestbuien, maar dat terzijde)
Ze worden idd meteen relaxter zodra ik een pufje rook naar ze toe blaas

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:20


Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 15:25

Haha ja die komt er binnenkort hoor :o
Ff wachten tot de financiën iets beter zijn, dan bestel ik hem mee bij mn volgende imkershop bestelling :D

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:53

Gister geen beste bijendag voor mij.
We gingen kastcontrole doen, maar ze waren best een beetje bozig. (het was prima weer verder, ze hebben alleen enigzins ruimte tekort. We twijfelen om er een honingkamer als broedkamer bij op te zetten. We zijn bang dat ze anders misschien nog gaan zwermen.)
In eerste instantie ging alles goed, tot ze ontdenken dat ze bij mijn bovenbeen, waar mijn 3 broeken over elkaar wat strakker zitten, door de broeken heen konden prikken.
Ik heb nu dus meerdere rode zere jeukende plekken op mijn bovenbenen +:)+
Als klap op de vuurpijl floepte er een bij via het gaatje voor mijn dathépijp (met de dathépijp er in!) zo mijn kap in.
Nou vind ik het verder niet heel erg om gestoken te worden, maar als er opeens zo'n beest in je kap zit dan panikeer je echt wel een beetje, althans, ik dus wel _O-

Verder zag alles er wel goed uit. Broed in alle stadia, kransen stuifmeel alsof ze zo uit het boekje komen, en meer dan genoeg opgeslagen voer. En nog steeds geen verroa gespot in de la *\o/*

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:39

Klinkt ls een gezellige dag ;)
Heb je geen tweede broed kamer voor ze? Op zich is het niet erg om ze een honing kamer te geven om uit te bouwen voor broed, maar ramen waarin gebroed is kleuren snel zwart door de schimmel en bacterie culturen die in de was gaan worden en de propolis waarmee ze dat afsmeren, dat heb je liever niet in je honing, dus het kan zijn dar hierna die ramen ongeschikt zijn om volgend jaar honing uit te oogsten...

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 17:51

Ja we hebben eventueel ook nog wel broedkamers, maar we vragen ons af of dat niet teveel ruimte is in een keer. We hebben momenteel geen kantraampjes om de ruimte te beperken.
Overigens zijn deze honingkamers en ramen al eens gebruikt als broedkamer bij ons eerste volk, dus nieuwe raampjes voor honing moeten er sowieso komen tzt.

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:57

Zou er lekker een extra broedkamer op zetten dan. Het is warm weer, je hebt een groot volk en er is voldoende dracht in de buurt om de boel uit te gaan bouwen... En dan gaan ze ook lekker groot en sterk de winter in.

Toffeltje

Berichten: 531
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 00:07

Hier ging het vanavond ook niet helemaal lekker met ons en de bijen. We waren de tijd een beetje vergeten en we moesten nog met de bijen bezig (net nieuwe koninginnen gekweekt en die moesten in opkweekkastjes). Maar in de haast had ik mijn kap niet goed dichtgedaan. Dus toen had ik zo tien bijen in mijn pak rond mijn hoofd vliegen... Ik raakte toch wel wat in paniek, bah! Ben ook flink gestoken.
Ik ben wel benieuwd hoe de koninginnen het gaan doen, als alles goed gaat hebben we straks vier volken in plaats van een!

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 01:43

Toffeltje schreef:
Hier ging het vanavond ook niet helemaal lekker met ons en de bijen. We waren de tijd een beetje vergeten en we moesten nog met de bijen bezig (net nieuwe koninginnen gekweekt en die moesten in opkweekkastjes). Maar in de haast had ik mijn kap niet goed dichtgedaan. Dus toen had ik zo tien bijen in mijn pak rond mijn hoofd vliegen... Ik raakte toch wel wat in paniek, bah! Ben ook flink gestoken.
Ik ben wel benieuwd hoe de koninginnen het gaan doen, als alles goed gaat hebben we straks vier volken in plaats van een!


Ai balen! Dan viel het nog wel mee met mijn ene bij in de kap :')

Wat betreft onze kasten, we hebben uiteindelijk toch een honingkamer op beide kasten gezet. Ik had niet meer genoeg raampjes om 2 broedkamers te vullen, nog niet bijbesteld |o
Zsm alsnog bijbestellen, hopen dat ze hier even genoeg aan hebben en dat ze niet alsnog gaan zwermen...

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:33

We hebben vandaag de kennismakingscursus gehad.
Superleuk!
Ik dacht best al wel wat van bijen te weten, maar mèn wat weet ik nog veel níet! :)
Heel erg interessant allemaal.
Ik ben zelf op dit moment met een studie bezig, dus is het niet handig om de basiscursus nu te gaan doen, maar mijn man gaat deze waarschijnlijk wel doen (het was tenslotte ook zijn cadeautje... ;) ).
Hij gaat kijken waar en wanneer er een cursus is.

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:42

Die cursus begint eigenlijk overal in het nieuwe jaar. Dan maak je met 1 cursus een hele jaar cyclus van een volk mee, vanaf het moment dat ze uit de winter komen...

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:00

Klopt! We hebben intussen "ontdekt" dat de cursus in maart begint :)

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 21:52

Hee wat leuk dat jullie zo enthousiast zijn Akires!

Gister hadden wij weer een iets betere bijendag, deze keer niet gestoken :D
Ze doen het nog steeds heel erg goed onze lieve bijtjes. We hebben wederom de koningin gespot van 1 van de kasten, zo machtig mooi om te zien <3

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:01

Jullie hebben ook twee mooie jong- volwassen koninginnen daar zo!!
Onze bijen staan nog steeds bij mijn ouders in de Betuwe... Ik mis het wel dat ze niet achter huis staan, maar daar is wel veel meer voor ze te halen...

BelgenGek

Berichten: 2285
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:18

mijn schoonpa is al jaren imker
en geeft ook cursus aan nieuwe mensen.
schoonma is honingkeurmeester,
en wij? vinden het prachtig om te zien en heerlijk om de honing te proeven ;)

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:34

Klinkt als een hele goede deal BelgenGek! ;)

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:50

Wij zijn vorige week zondag naar de open imkerdag geweest.
Super leuk weer :)
Mijn man heeft zich opgegeven als lid van de vereniging en gaat de cursus volgen.

Zopas was hij een aantal stropakken op de zolder boven onze stal aan het opruimen; blijkt er een bijennest in te zitten! (3x geprikt...)
Het lijkt erop dat ons eerste volk ons zelf heeft uitgezocht....;)
We hebben contact gezocht met een van de imkers van de vereniging en hij komt zo langs om te kijken wat voor bijen het zijn en wat we er het beste mee kunnen doen.
Hij neemt in elk geval een raam (?) en een kastje mee.

Ik hou jullie op de hoogte!

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:11

:D Blijkt het toch gewoon een wespensoort te zijn! :?
We hadden een aantal in een jampot gevangen, om ze goed te kunnen bekijken. Al vliegend was het niet te zien. Het zijn wel kleine wespen en wat bovendien vreemd was, is dat er wel angels in de steken zaten. En dat past toch eigenlijk niet bij wespen.
De imker heeft het potje meegenomen, om ze thuis nog goed te bekijken en op te zoeken wat voor wespen (of misschien stiekem toch nog bijen) het zijn.
Ik ben benieuwd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:30

Akires1 schreef:
:D Blijkt het toch gewoon een wespensoort te zijn! :?
We hadden een aantal in een jampot gevangen, om ze goed te kunnen bekijken. Al vliegend was het niet te zien. Het zijn wel kleine wespen en wat bovendien vreemd was, is dat er wel angels in de steken zaten. En dat past toch eigenlijk niet bij wespen.
De imker heeft het potje meegenomen, om ze thuis nog goed te bekijken en op te zoeken wat voor wespen (of misschien stiekem toch nog bijen) het zijn.
Ik ben benieuwd.

Ben ook wel benieuwd. Heb je er foto's van?

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:16

Oew, spannend in je stro!
Wel gaaf dat er zo veel mensen geïnteresseerd zijn in bijen en cursussen volgen.
Wij hebben vandaag 35 kilo honing uit onze vier volken geoogst... De helft zit er nog in ongeveer...Afbeelding

Afbeelding

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:23

oomens schreef:
Ben ook wel benieuwd. Heb je er foto's van?


Nee, helaas bedacht ik dat ik een foto had moeten maken, toen de imker al weg was.
Ik zou nog een paar in een potje kunnen vangen. Maar ik wacht eerst even het antwoord van de imker af.
Zo op het zicht waren het idd kleine wespen, maar de angels brachten ons aan het twijfelen.

@Nickeltje: Wat een honing! 8-) Dat wordt heel wat potjes vullen.
Wat voor honing is het?

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:30

De eerste oogst dit jaar was 13 kilo fruitbloesem honing.
Deze is van de Lindes en een klein beetje zomer koolzaad.

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 01:17

Wauw Nickeltje! Super mooie oogst! *\o/*


Akires, wespen verliezen ook heel soms hun angels bij het steken. Het gebeurt niet vaak, maar als ze diep genoeg steken kan de angel vast blijven zitten.
Is mij ook wel eens gebeurd, instant karma voor de wesp ;)
Ben heel benieuwd wat er tussen jullie stro zit :D

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:29

Afbeelding

Wij hebben gister avond toch maar even schaduw aangelegd boven de bijen... In de heetste uren staan ze namelijk vol in de zon en aangezien het deze week mogelijk richting 35 graden gaat is dat niet overbodig lijkt me...

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:22

Wat een opbrengst Nickeltje!

Wat zijn eigenlijk de eisen aan een plek voor je bijenkast? Hoe beschut moet het staan bijvoorbeeld?