Puppy erbij 2018

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:31

Lotte; toch ieder opzich best verschillende rassen dan.

Er zal vast een ander topic voor zijn.. Maar van de andere kant, aangezien er hier dus ook stamboomloze nesten gefokt worden heeft het wel een toevoeging..(denk ik dan)

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:36

Euhm er is nog geen debat geweest, dus de wet hr honden is er nog niet door.

als je ermee wilt gaan jagen raad ik je aan met meerdere jachten mee te kijken en daar ook om advies te vragen.

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:39

Ga ik zeker doen Romy! :D Ik heb meerdere jagers in mijn vriendenkring, dus ga bij hen nog even polsen. Maar ik moet eerst nog eens zekerheid krijgen over mijn studie, want anders wordt het sowieso een jaar uitgesteld, dus ik ben ook nog maar een beetje aan het verkennen :j Heeft geen haast.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:39

Ik weet dat er nog geen debat is geweest over de wet, maar omdat er op meerdere sites waaronder die van rijksoverheid staat dat de gedragstest al definitief is ging ik er van uit dat dit al zo was. Dit is dus nog niet zo.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:52

Hier worden sommige testen zelfs voor elk nest gedaan, de teef die ik nu in huis heb kreeg jong staar dus die mocht geen nesten meer. Ze had ervoor al pups gehad en het is niet zeker dat het erfelijk is maar de kansen op een gezond nest moet je als fokker zo groot mogelijk maken denk ik.

Hr heb ik weinig mee van doen met poedels, zijn ook het type wel mooi maar past kwa karakter niet. Poedels vind ik niet echt mooi maar ze zijn zo rustig binnen, toch sportief en knuffelig <3

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:58

Een gedragstest is trouwens altijd goed om te doen voordat je gaat fokken... Maar dit zeg ik ook tegen fokkers van een golden retriever nest.

Lotte, al een idee welk werk je wilt doen met je hond binnen de jacht? Dat maakt het ook al een stuk makkelijker natuurlijk.

Hoe werken jullie als fokker trouwens met puppy keuze? Mag iemand gewoon kiezen of kijk je naar de persoon en geef je ze opties of bepaal jij of....

Zelfde vraag voor de kopers trouwens. Wat vinden jullie fijner en wat doet jullie fokker? welke pup kiezen jullie en volgens welke theorie?

Zelf twijfelde ik bij Olivia tussen 2 honden. Vanaf foto 1 na geboorte. Uiteindelijk bij kijken voor de hond gegaan die ik wakker heb moeten maken na 1 uur haha. Was een van de dominantere pups, maar nam wel haar rust en ze beet niet, likte alleen maar.

Volgende pup is voor mijn ouders en vind het lastig welke ik voor ze moet uitkiezen. Ze willen een kopie van Olivia, maar dat lijkt me voor het roedel weer niet goed.

http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/me ... -castratie Kwam dit artikel laatst tegen. Vond het wel interessant voor toekomstige pup kopers.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:04

Wij laten mensen zelf kiezen, maar geven wel aan welke pup wij bij hun vinden passen. Wil iemand een wat rustiger hond en kiest diegene de drukste van het nest geven wij wel aan dat het de drukste is en wij een andere pup beter bij hun eisen vinden passen, we hebben eigenlijk nog nooit gehad dat de koper dan niet ons advies aannam eigenlijk.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:13

Kiwitje voor de Berner is wel iets meer verplicht dan enkel HD en ED voor de rasvereniging. Dan moeten zowel reu als teef ook nog de keuring doorkomen die bestaat uit twee delen. Karakter en exterieur.

Raadzaam daarnaast is DM voor teef en reu en de puppy's zelf op levershunt.

Zoals eerder gezegd ben jij als fokker aansprakelijk te stellen wanneeer je pups iets hebben wat eventueel erfelijk kan zijn. Zulke zaken kunnen tot in de 1000den euro's lopen.

Bij onze pup koos de fokker voor ons en ik weet van de fokkers die ik ken dat ze vaak een puppytest doen, kopers hun keuze laten doorgeven en zelf vervolgens kijken of dat past. Zeker bij rassen als de Berner erg belanvrijk imo ivm gedrag.

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:18

Ken ook gevallen waar het helemaal fout gegaan is met fokker die puppy toedeelt aan iedereen. Zou daarom ook nooit voor een fokker gaan die een pup toewijst aan mij. Heb imo veel ervaring met het ras en met wat ik wil. ( en met mijn roedel honden )

Hier zou een pup met een mindere werkdrang niet gepast hebben bijvoorbeeld. Voor de volgende pup bijvoorbeeld weer wel.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:21

Het is altijd geen garantie. Maar een fokker die een puppytest doet in samenweeking met een gt krijgt van mij meer vertrouwen dan de gemiddelde leek. Nu heb jij veel lennis StonedRomy maar de gemiddelde koper niet. Die denken vaak met hun awwww wat schattig brein e n niet met realistisch oog.

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:27

Dan is de keuze tussen een paar pups een goede optie en je hoeft niet iedere kijker een pup mee te geven natuurlijk. Liever de volgende op de wachtlijst met veel ervaring laten komen voor een felle pup dan die meegeven aan een leek omdat die nummer 8 is op de wachtlijst bijvoorbeeld.

Qua foutgaan heb ik het over fokkers die een duidelijk hele 'dominante' teef meegeven aan een eerste hond baasje... Puur omdat de teef niet goed is voor de fok en de rest van de kijkers allemaal fokkers zijn. Die krijgen dan dus de goede honden en dan zit een leek met een hele felle hond.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:28

Wij vinden het ook erg belangrijk hoe de pup terecht komt. Als wij geen goed gevoel hebben over een koper krijgen ze ook geen pup mee.

Dorus

Berichten: 13273
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:37

kiwiwitje schreef:
Dorus; tuurlijk! :D Welkom! Weer een rottweiler?

Uiteraard :D
Waarschijnlijk weer van dezelfde fokker, dat is goed bevallen! Ik werk er meer mee dan waarop ze gefokt zijn, maar deze dame doet het super en een hondje uit een werklijn is waarschijnlijk toch iets te fel voor mij. En ach, ik hoef er geen IPO 3 op te krijgen, laat staan wedstrijden lopen. Laat ons maar lekker samen lol hebben op het veld en dat hebben we!

@StonedRomy: mijn ervaring is dat het soms best snel kan gaan. De gewijzigde regels mbt oldtimer auto's zijn medio december 2013 vastgesteld en 1 januari 2014 ingegaan.
Maar ook ik houd het niet echt meer bij sinds blijkt dat het voor ons waarschijnlijk niet van toepassing is. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook dacht dat eea al definitief was.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:12

Billy schreef:
Probleem is dat er bijna geen stamboomloze honden zijn uit geteste ouders. En ik denk dat de meeste rashonden aan de eisen van de rasverenigingen voldoe en getest zijn

Ze zijn er wel hoor, maar nog niet veel! http://www.fokregistratie.com/

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:37

Wij wachten op een tjechisch wolfhond pupje. Heb een jaar terug al gereserveerd := Dan nog bij een fokker in Italie.

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:18

Billy schreef:
Ik snap alniet dat je stamboomloos en ongetest fokt, maar dat je dan ook nog met een ras wilt fokken wat onder de HR hondenregeling valt snap ik al helemaal niet. Je zadelt eigenaren behalve met gezondheidsrisico’s ook met muilkorfplicht en meer van dat soort ellende op....


Stamboomloos is prima, maar ongetest vind ik een nogo. En dan ook al 5 nesten gefokt te hebben zonder testen... poeh!

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 10:24

Romy; Hoe we het hier willen gaan gaan doen met pups ''uitdelen'' weet ik nog niet precies. We gaan natuurlijk zelf goed informeren bij de mensen wat ze verwachten en dergelijke en zo zelf ook kijken wie goed bij wie zou passen.. En dan is het natuurlijk aan de pupkoper of ze het daar mee eens zijn en hoe we er wel of niet uit kunnen komen. In het idee, mijn teefje is niet voor iedereen geschikt. Alleen al door haar hoge energie level. Mijn reu daar in tegen is eerder voor iedereen geschikt. Makkelijk, relatief laag energielevel en rustiger in het algemeen.

Amanda; het ging alleen om de gezondheid. Dus de testen die daar verplicht voor gesteld worden in het VFR.
Dorus; leuk hoor! Je traint dus IPO? :)

Betadine; Das een flinke trip voor een pupje! Leuk! En spannend. Kun je het nestje via Facebook volgen bijvoorbeeld?

Machi ; Eens, ik zou er ook niet voor kiezen om zonder testen te fokken. Al kan Jasmijn er natuurlijk weinig aan doen omdat haar ouders dus fokken. Van de andere kant, ik heb ook al wat ''kritiek'' voorbij zien komen in een ander topic over het fokken met een stamboomloze Rottie juist vanwege de testen. Omdat het een eenmalig nest zou zijn, ze wilde de teef testen en er een geteste hond op zetten en omdat ze de eerste was die getest werd vonden ze het ook niks omdat het nog steeds weinig zekerheid heeft. Ja dan denk ik, ze test tenminste, denkt er goed overna. Uiteindelijk heeft ze gezegd niet meer te gaan fokken.
Ook de HR regelgeving was een ding maar dat kan ik wel snappen.

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:21

Ik ben sowieso geen voorstander van fokken met rasloze honden. Kijk, weet je nu de oorsprong van zo'n hond dan kan je wat. De kans is groot dat mijn teefje tzt een nest krijgt met een reu van een ander ras. Maar dit zijn alle twee rashonden met papieren waarvan de geschiedenis bekend is. Alle twee de lijnen doen al generatie op generatie aan gezondheidsonderzoeken. Dat is heel anders dan een teef hebben en zeggen ik wil een nest, gewoon voor de fun. Ik had niks liever gehad dan een pup van mijn andere teef, maar omdat ik niks van haar weet heb ik dat nooit gedaan.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 11:28

Machie schreef:
Ik ben sowieso geen voorstander van fokken met rasloze honden. Kijk, weet je nu de oorsprong van zo'n hond dan kan je wat. De kans is groot dat mijn teefje tzt een nest krijgt met een reu van een ander ras. Maar dit zijn alle twee rashonden met papieren waarvan de geschiedenis bekend is. Alle twee de lijnen doen al generatie op generatie aan gezondheidsonderzoeken. Dat is heel anders dan een teef hebben en zeggen ik wil een nest, gewoon voor de fun. Ik had niks liever gehad dan een pup van mijn andere teef, maar omdat ik niks van haar weet heb ik dat nooit gedaan.

Ja maarja kijk dan eens naar het nest wat ik (hopelijk) mag fokken.
Volgens de rasverenging is alleen L2-HGA en HC ''verplicht'' in de zin van als bijvoorbeeld alle opa's en oma's vrij zijn, hoeft er niet getest te worden.
Ik ben het daar niet mee eens om meerdere redenen. Patella luxatie begint best een ding te worden in het ras en daarnaast vermelden ze HD en ED zelf op hun gezondheidspagina maar testen is niet verplicht en daarnaast er staat niet eens genoemd dat honden met HD en/of ED uitgesloten moeten worden.

Ik heb er dus voor gekozen om toch te testen op L2-HGA en HC aangezien hier nergens een registratie van bijgehouden word. Daarnaast heb ik er voor gekozen om WEL op PL, HD en ED te testen. Op dat vlak weet ik dus ook helemaal niets van de lijnen vanuit mijn teef terug en vanaf mijn reu terug. Want er is zover ik terug kan vinden nergens op getest. (al zouden ze(en zijn ze) wel vrij van L2-HGA en HC.
Maar ik zal toch ergens moeten beginnen..

Daarnaast is de stamboomfokkerij ook gewoon verre van heilig.

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:39

StonedRomy schreef:
Een gedragstest is trouwens altijd goed om te doen voordat je gaat fokken... Maar dit zeg ik ook tegen fokkers van een golden retriever nest.

Lotte, al een idee welk werk je wilt doen met je hond binnen de jacht? Dat maakt het ook al een stuk makkelijker natuurlijk.

Hoe werken jullie als fokker trouwens met puppy keuze? Mag iemand gewoon kiezen of kijk je naar de persoon en geef je ze opties of bepaal jij of....

Zelfde vraag voor de kopers trouwens. Wat vinden jullie fijner en wat doet jullie fokker? welke pup kiezen jullie en volgens welke theorie?

Zelf twijfelde ik bij Olivia tussen 2 honden. Vanaf foto 1 na geboorte. Uiteindelijk bij kijken voor de hond gegaan die ik wakker heb moeten maken na 1 uur haha. Was een van de dominantere pups, maar nam wel haar rust en ze beet niet, likte alleen maar.

Volgende pup is voor mijn ouders en vind het lastig welke ik voor ze moet uitkiezen. Ze willen een kopie van Olivia, maar dat lijkt me voor het roedel weer niet goed.

http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/me ... -castratie Kwam dit artikel laatst tegen. Vond het wel interessant voor toekomstige pup kopers.
Hier kies ik in principe welke pup naar wie gaat maar overleg is altijd mogelijk, al heb ik altijd het laatste woord. Er word ook sowieso een puppytest gedaan. Er zullen ook pups naar het buitenland gaan en diegenen hebben niet altijd de mogelijkheid om te komen kijken dus zelf kiezen is dan ook niet mogelijk.
Het staat de koper natuurlijk altijd vrij om een pup te weigeren.

Als koper vind ik dit ook wel een fijn systeem. Mijn teef heb ik in overleg met de fokker gekozen. Er waren maar 2 teefjes en ik had geen sterke voorkeur. De fokker wist heel goed wat ik wou en zei al vrij snel welk teefje volgens haar het best zou passen, ik had juist een hele kleine voorkeur voor de andere. Na samen de puppytesten door te hebben genomen waren we het er over eens dat het inderdaad dat pupje zou worden en als ik nu haar zusje zie ben ik heel blij met mijn keuze. De fokker kent uiteindelijk de pups toch het best.

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:44

StonedRomy schreef:
Dan is de keuze tussen een paar pups een goede optie en je hoeft niet iedere kijker een pup mee te geven natuurlijk. Liever de volgende op de wachtlijst met veel ervaring laten komen voor een felle pup dan die meegeven aan een leek omdat die nummer 8 is op de wachtlijst bijvoorbeeld.

Qua foutgaan heb ik het over fokkers die een duidelijk hele 'dominante' teef meegeven aan een eerste hond baasje... Puur omdat de teef niet goed is voor de fok en de rest van de kijkers allemaal fokkers zijn. Die krijgen dan dus de goede honden en dan zit een leek met een hele felle hond.
Imo is dat niet de juiste manier van pups matchen met nieuwe eigenaren >;)
Dit zijn juist de dingen die ik wil voorkomen door als fokker zelf te kiezen. Natuurlijk is het belangrijk om te proberen dat er met de beste pups verder word gefokt maar dat betekend niet dat je een mindere pup in een familie plaatst waar die helemaal niet past 8)7

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:51

Meeste fokkers die ik ken of ben gaan bij kijken hanteren de regel dat iedereen een voorkeur mag opgeven, er overlegd kan worden, maar dat zij het laatste woord hebben. Slechts 1 fokker "verdeelt" zonder overleg tenzij het over een fok-/showtoekomst gaat.

Zo ook waar ik mijn teef ben gaan halen. Gezien het om ene buitenlands nest ging, eerst via mail goed uitgelegd wat onze intenties waren voor de betreffende pup, welke eigenschappen het belangrijkst waren en welke mooi meegenomen waren. Dan op basis van de foto's onze eerste voorkeur uitgedrukt en fokker zijn indruk en raad laten geven. Op 6 weken bezoekje gebracht en de geselecteerde pups eerst geobserveerd en daarna gezien of er een klik was met de pup die aan onze "verwachtingen" voldeed.
Fokker had gelijk :+

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:05

Interessant om te lezen allemaal. Zo veel, dat ik al niet eens meer weet waar ik op wilde reageren...
Ow in de Berner X Rottweiler discussie...
Ik zou toch voor een heel ander ras gaan kijken. Misschien zoiets als de Newfoundlander, de Zwitserse Sennenhond of de Hovawart

Hovawart
Afbeelding Afbeelding


In combinatie met het wit van de moeder, zal de helft van de pups witte aftekeningen krijgen en de andere helft niet. Maar ze zullen iets minder grof gebouwd zijn en dus wat HR eigenschappen inleveren wat gunstiger is van de nieuwe eigenaren met de aankomende wet..

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:12

Mag ik mij hier ook melden?

Wij staan op de wachtlijst voor een australian shepherd :D
De teef zou in december ongeveer loops moeten worden. We gaan ook voor een teefje.
Ivm keuze van puppy: dit is de aller eerste keer dat de fokker voor ons kiest. Je moet op voorhand zeggen wat je wilt/verwacht. Vanaf week 2 verwachten ze dat je om de 2 weken komt. (dus op week 2, week 4 en week 6)Dan kan je ook u voorkeuren doorgeven qua klik enz. En dan beslist de fokker. Moest je er niet mee akkoord zijn of er zit niets bij dat je aanstaat mag je wachten op het volgend nestje. Het is ook zo dat er geen plaatsen zijn op de lijst.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 15:18

Welkom Lara!

Wat leuk zeg! Altijd leuk die pups.