'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:39

Deoiridh schreef:
Nachocheese schreef:
Maar ik snap niet dat iedereen nu zegt dat katten binnen moeten blijven?

Sluit je tuin goed af en en ga er mee lopen? Dat is toch wat hondeneigenaren ook doen?

Lopen met een kat? De gemiddelde kat vind dat wss echt verschrikkelijk.
Tuin afsluiten kan maar dan beperk je in de stadstuintjes wel aardig de ruimte, plus dat de gemiddelde eigenaar dat wss teveel moeite vind met als resultaat kat binnen of in asiel.

Ik neem aan dat als je van jongs af aan een kat ook gewoon dat soort zaken kan leren.

En als de ruimte beperkt wordt dan maar wat vaker lopen. Als eigenaar dat te veel moeite vindt, waarom dan überhaupt een dier nemen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:43

Hondenbezitters betalen al jaren en jaren belasting die nergens meer op slaat. Ga je nu dan als kattenbezitter zeggen dat het niet eerlijk is dat honden losloopvelden hebben en katten niet? Overigens zie ik nog niet 10-20 katten tegelijk op één losloopveld=slagveld

Alle dieren hebben bepaalde vrijheid nodig. In een druk land is deze vrijheid voor de niet wilde dieren nou eenmaal beperkt en als eigenaar dien je dan zorg te dragen voor deze dieren; en dan wel zo dat een ander er geen last van heeft. Maakt dan niet uit wat voor een dier het is.

Met een hond ga je ook drie keer per dag uit, laat je ook niet door een luik naar buiten, hooguit in je eigen tuin. Dus waarom niet met een kat?

Zelfs mét een hond, nog steeds katten in onze tuin waarin we vissen onder een net hebben :(

Goed plan dus, vind ik, dan wel de belasting afschaffen en boetes gelijk trekken. Helaas dan weer voor de hondenbezitter, dat deze altijd wel in de buurt van zijn/haar hond is ;) En alleen binnen de bebouwde kom.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:44

Een kat is geen hond en moet je niet gaan behandelen als een hond. Mijn aanloper zou echt knettergek worden van een tuigje. Daarbij ook gevaarlijk i.v.m. honden die de aangelijnde kat aan kunnen vallen.

Dat mensen die geen die geen moeite voor een dier willen doen geen dier moeten nemen ben ik met je eens, maar bepaalde maatregelen zijn echt belachelijk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:48

Resistance schreef:
M_D_H schreef:

De kat kan in je eigen tuin :j

Net als dat mijn paard in zijn eigen wei kan :j
Heel normaal om zorg te dragen voor je eigen dieren en je eigen rotzooi :j

Hond dan ook maar in de tuin houden? :7

Je vind het wel moeilijk om niet naar andere te wijzen volgens mij?

Honden mogen alleen los in losloop gebieden en blijven voor de rest in de tuin of aan de lijn. Dit kan voor katten ook als je dat een goed idee lijkt?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:48

Nachocheese schreef:
Ik neem aan dat als je van jongs af aan een kat ook gewoon dat soort zaken kan leren.

En als de ruimte beperkt wordt dan maar wat vaker lopen. Als eigenaar dat te veel moeite vindt, waarom dan überhaupt een dier nemen.

En daar zit meteen een knelpunt: "van jongs af aan". Oudere katten is dat echt niet meer aan te leren, ze zijn nu eenmaal niet op een zelfde manier af te richten als honden.
Voordat mensen daar weer over vallen, mijn katten 'luisteren' goed, voor een kat dan ;) Ze komen netjes als ik fluit (ze luisteren iig beter dan de doorsnee hond die in het bos achter mijn paard aan zit)

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:52

Het is eigenlijk belachelijk dat katten nu zomaar op andermans grond komen. Als je vind dat een kat meer ruimte nodig heeft dan je hem op eigen grond kan bieden, neem dan geen kat! Hoe zot zou het zijn als iemand zijn paard in andermans tuin zou laten grazen omdat hij geen wei heeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:54

Ik vond het eigenlijk wel gezellig, een kat in de tuin. Ook die van de buren :) Helaas heb ik nu geen tuin meer dus zeg ik de buurtkatten op straat maar af en toe gedag.

Uiteindelijk heb ik over katten op zich niet zo heel veel mening. Maar waar ik me wel zorgen om maak: dat er voor erg veel dingen gegrepen wordt naar boetes. Dat brengt vaak incassokosten met zich mee, en een boete van 400 euro op de verkeerde plek kan tot duizenden euro's aan maatschappelijke schade leiden. (Jesse Frederik heeft een hele serie gemaakt over hoe relatief kleine bedragen kunnen leiden tot kostenexplosie, gigantische incassokosten, maar daarna dus ook huisuitzetting enzo... Lees bijvoorbeeld https://decorrespondent.nl/6162/de-schu ... 8-376e1b09 )
De neiging om overal maar boetes op te willen zetten om mensen in het gareel te dwingen (en daarna met schulden te maken te krijgen), is duur voor ons als maatschappij. En daarnaast ook erg onaardig, alsof alles alleen maar uit straf kan bestaan.

En het tweede is: gemeentes doen veel belangrijke dingen. Ze moeten bijvoorbeeld de jeugdzorg regelen, en ondersteuning voor ouderen of mensen met een beperking. Je kunt met ze te maken krijgen als je geen werk meer hebt, ze bepalen belangrijke dingen over vervoer en wonen. De gemeenteraadsverkiezingen zijn wat dat betreft toch best belangrijk.

En het is zonde als zo'n onderwerp als dit de toon zou zetten. Qua toon, waar mensen voor de zoveelste keer tegenover elkaar lijken te staan, en het alweer een strijd is, met 'ophef'. En qua inhoud, want er zijn vaak best onderwerpen die groter zijn dan dit en waar het helpt als we nadenken over wat we daar eigenlijk mee willen.

(We kunnen geen goede bestuurders verwachten als we niet ons niet druk maken om het echte bestuurswerk.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 20:55

Yentaah schreef:
Ik vind het alleen zo vervelend om dan naar mijn (lieve) buren toe te gaan stappen, met 'ik ben een drol tegengekomen (vermoedelijk) van jouw kat (hoe ga je dit trouwens bevestigen?)

Een cat-cam 8-)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:57

En er is niks te doen tegen katten in je tuin? Iets neerzetten of strooien of iets dergelijks waar ze een hekel aan hebben zodat je je tuin kat-proof kunt maken?

Dan krijgen we natuurlijk weer het argument dat het niet normaal is dat je iets moet doen tegen een dier wat niet van jou is. Maar dat doen we ook met ongedierte, vliegen, slakken en weet ik het wat. Lijkt me makkelijker te realiseren dan de voorgestelde kattenboete.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:59

Deoiridh schreef:
M_D_H schreef:
Maar ik wordt niet blij van de drollen in mijn tuin of de katten in mijn huis die mijn dure bank aan gort helpen.
IK heb niet gekozen voor die dieren dus IK ben er ook niet verantwoordelijk voor.

Nogmaals, de buurman van een topicstarter moet zich gedragen met zijn overlast maar mijn buurkatten mogen gewoon bij mij naar binnen en alles onder zeiken en verwoesten. Dat vinden we maar normaal :roll:
IK laat mijn paard ook niet los omdat hij elke dag 80 km wil kunnen lopen, die moet het ook doen met zijn weitje, dus waarom is jou kat specialer dan mijn paard?

Dat katten bij jou binnen overlast veroorzaken is natuurlijk behoorlijk klootte, dat snap ik ook wel. Maar met zon regelgeving zorg je ervoor dat katten alleen nog binnen kunnen blijven, dat werkt ook niet.
Dieren horen er gewoon bij. Denk dat de overbevolking van de mens eigenlijk het probleem is. Men woont veel te dicht bovenop elkaar en dat veroorzaakt op wat voor manier dan ook overlast en wrijving.

Grappig dat er zo selectief wordt gelezen.
Volgens mij staat niet los lopen niet gelijk aan binnen houden.
Je hebt nog altijd een tuin waar je dier in kan verblijven... Net als dat de andere dieren moeten doen :roll:

Deoiridh schreef:
Nachocheese schreef:

Sluit je tuin goed af en en ga er mee lopen? Dat is toch wat hondeneigenaren ook doen?

Lopen met een kat? De gemiddelde kat vind dat wss echt verschrikkelijk.
Tuin afsluiten kan maar dan beperk je in de stadstuintjes wel aardig de ruimte, plus dat de gemiddelde eigenaar dat wss teveel moeite vind met als resultaat kat binnen of in asiel.

Dan moet je geen kat nemen.
Datzelfde wordt ook gezegd tegen mensen die een paard in de randstad houden maar dit dier niet in de weide kunnen houden.
Als je ruimte te beperkt is neem je geen dier.

liedje89 schreef:
M_D_H schreef:
IK laat mijn paard ook niet los omdat hij elke dag 80 km wil kunnen lopen, die moet het ook doen met zijn weitje, dus waarom is jou kat specialer dan mijn paard?

Je paard iedere dag 80km over straat laten wandelen lijkt me voornamelijk een heel onpraktische manier van doen. Dan moet je straks uren rijden om bij dat beest te komen, dat beest hou je echt niet enkel uit maatschappelijk belang op een postzegel.

Genoeg mensen die een paard dat begeleid word in het verkeer ook al een hele overlast vinden en dan helemaal als ie een keuteltje laat vallen. Genoeg mensen die paarden uit het straatbeeld willen hebben omdat ze vinden dat ze overal last van hebben. Net als met katten. Terwijl die beesten er in principe al tijden zijn en al jaren precies hetzelfde doen. Het lijkt me eerlijk gezegd gewoon beter als mensen die niets meer kunnen tolereren en alles en iedereen uit de buurt willen hebben gewoon zelf in een afgesloten kamertje blijven waar ze niets gebeurt.

Volgens mij is het gewoon niet sociaal toelaatbaar om mijn paard los te laten op straat, of ik dat nou wel of niet wil.
Kan je beginnen over mijn persoonlijke redenen maar daar gaat het hier niet om, het gaat er om dat het niet sociaal toelaat baar is.
Dat zelfde vind ik van de katten die overlast veroorzaken.

Het lijkt mij beter dat je zorgt draagt voor de dieren die van jou zijn.
Zorg dragen betekend ook de overlast voor derden beperken en dat doe je niet door je dier maar overal los te laten lopen.

Deoiridh schreef:
Een kat is geen hond en moet je niet gaan behandelen als een hond. Mijn aanloper zou echt knettergek worden van een tuigje. Daarbij ook gevaarlijk i.v.m. honden die de aangelijnde kat aan kunnen vallen.

Dat mensen die geen die geen moeite voor een dier willen doen geen dier moeten nemen ben ik met je eens, maar bepaalde maatregelen zijn echt belachelijk.

Grappig, enerzijds is een kat geen hond maar anderzijds vergelijken we het handhaven van deze regel wel moet honden in een losloopgebied, krijsende kinderen, drummende buurjongens enzovoorts enzovoorts.
Je kan niet wel de ene vergelijking willen maken maar bij een andere vergelijking zeggen dat die vergelijking niet opgaat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:59

Nachocheese schreef:

Afbeelding

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:02

Resistance schreef:
Nachocheese schreef:

[ [url=m/Y7OMbk.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- _O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:03

Het is wachten totdat de bom echt barst met al die loslopende katten.
Beter achteraf boos worden dan vooraf zorgen voor preventie toch?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:05

Ik maak de vergelijking met ceen krijsend kind omdat ik "overlast" van andermans kind ook tollereer.
Over honden heb ik niets gezegt. Een kat is geen hond en de gemiddelde kat is niet te houden als een hond.
Volgens mij staat de regel voor de meeste mensen gelijk aan het binnen moeten houden of het binnen gaan houden van de kat.
En ik snap echt wel dat kattenpoep en katten die andere huisdieren aanvallen erg vervelend zijn, maar ik denk niet dat het haalbaar is katten uit het straatbeeld te weren. Dar is gewoon onrealistisch.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:06

magda_90 schreef:

Wachten tot de bom barst met de overbevolking van de mens. Die katten zijn het echte probleem niet. :')

magda_90

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:07

Oh nee? Leef je soms onder een steen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:07

Jildau schreef:
En er is niks te doen tegen katten in je tuin? Iets neerzetten of strooien of iets dergelijks waar ze een hekel aan hebben zodat je je tuin kat-proof kunt maken?

Dan krijgen we natuurlijk weer het argument dat het niet normaal is dat je iets moet doen tegen een dier wat niet van jou is. Maar dat doen we ook met ongedierte, vliegen, slakken en weet ik het wat. Lijkt me makkelijker te realiseren dan de voorgestelde kattenboete.

Mijn tuin is erg groot :+

En daarbij, waarom je dier gewoon niet je eigen zorg laten zijn?
Als de buurman overlast geeft is het ook normaal om dat we daar wat van zeggen en verwachten we ook dat daar iets mee gedaan wordt :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:08

Deoiridh schreef:
Ik maak de vergelijking met ceen krijsend kind omdat ik "overlast" van andermans kind ook tollereer.
Over honden heb ik niets gezegt. Een kat is geen hond en de gemiddelde kat is niet te houden als een hond.
Volgens mij staat de regel voor de meeste mensen gelijk aan het binnen moeten houden of het binnen gaan houden van de kat.
En ik snap echt wel dat kattenpoep en katten die andere huisdieren aanvallen erg vervelend zijn, maar ik denk niet dat het haalbaar is katten uit het straatbeeld te weren. Dar is gewoon onrealistisch.

Nee dat is het niet, het enige wat hiervoor moet veranderen is de denkwijze van de mens.

Een krijsend kind kan je corrigeren, schijnbaar een kat niet, dus voorkom je dat die overlast veroorzaakt en hou je de kat op je eigen grondgebied.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:12

Jildau schreef:

ongedierte als slakken, vliegen of wat ook zijn geen huisdieren van een ander en deze kan je verdelgen. ik zie me echt geen kat verdelgen als deze n mijn tuin loopt, heb ik gelijk de eigenaar op m'n dak. Dus geen vergelijking!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:15

Katten worden al verdelgd, zover is men al. Dat bedoel ik nu met mijn ena laatste bericht.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-17 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:15

Deoiridh schreef:
magda_90 schreef:

Wachten tot de bom barst met de overbevolking van de mens. Die katten zijn het echte probleem niet. :')

Katten zijn wel kwaadaardig (dat ziet ieder kind) dus je moet ze niet onderschatten. Als we ze te lang gewoon los laten lopen dan nemen ze de wereld over! (Er is een aflevering van futerama over :j )

Het is trouwens compleet normaal/sociaal geaccepteerd etc om je kat los te laten lopen. Er zijn vast een boel mensen die een kat wel eens vervelend vinden enzo maar ik ken in de echte wereld echt maar heel weinig mensen die het abnormaal vinden dat katten er nu eenmaal zijn.
Overlast is sowieso altijd een relatief begrip trouwens, sommige buren hebben nog last van de kleur van je tuinstoelen achter je schutting, ik neem klachten van buren serieus als het serieuze klachten zijn? (Als er iets trouwens niet te corrigeren valt is het een krijsend kind, ze groeien er meestal wel overheen hoor maar er zijn sowieso een jaar of 3/4 dat krijsen er gewoon bij hoort en je bind ze nu eenmaal niet de bek dicht?)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:17

Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-17 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:17

Als een kind van een ander bij mij in de hal staat te krijsen zonder dat ik kind en ouders heb uitgenodigd dan bel ik toch even de politie en jeugdzorg gaat zich er zeer zeker mee bemoeien. Maar die kat moet ik dan zelf maar weren door alles te beveiligen?

Is het dan niet beter om kattenbelasting te heffen en dit geld te verdelen over de mensen zonder kat, zodat die mensen hun tuin kat vrij kunnen maken?

Vroeger was er ook ophef over aanlijnen van honden. Honden konden ook niet aan een lijn, liepen liefst de hele dag door het dorp etc. Maar geeft overlast, is gevaarlijk etc. Nou, een kat is ook gevaarlijk voor mens en dier. Geeft ook overlast.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:21

wie gaat er dan de muizen bij mij in de stal vangen? :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:25

Wat al eerder gezegd is, het is een verschil als je kat op het platteland zit of alleen al 40 in een woonblok zoals waar ik woon. Tel uit het resultaat en waar de meeste problemen zich bevinden.