[VOLG] Uilskuiken Charlie!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:19

Desty schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met het in huis hebben van raven? Mag dat zomaar? Want weet dat het bij Kauwen en Kraaien etc verboden is.
Er leuk om dit topic te volgen!

Kauwen, raven, roeken, eksters en kraaien mag je gewoon houden. Mits geringd en met de juiste papieren Je kan ze legaal bij kwekers kopen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:22

Gave foto Tessa! Zijn ze dan ook makkelijk te leren terug te komen? Ze zijn best zelfstandig en eigenwijs toch? En neem aan gewoon een mega volière buiten?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:22

VisibreTeam schreef:
absque_dubio schreef:
Ahh die raaf :+: dat lijkt me zo gaaf om een te hebben! Kan je daar wat meer over vertellen? Zijn het 'makkelijke' vogels?
Edit; niet dat ik er een ga houden hoor. Maar gewoon benieuwd met los laten vliegen etc. :)

Raven zijn vooral enorm slim, en dat vergeten mensen vaak :p

Ze kunnen rustig sloten open maken en dat soort dingen :)) verder heb ik zelf totaal geen ervaring met een raaf, alleen met rover kroelen :')

Desty schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met het in huis hebben van raven? Mag dat zomaar? Want weet dat het bij Kauwen en Kraaien etc verboden is.
Er leuk om dit topic te volgen!

Kauwen en kraaien mag... mits cites :) evenals Raven. Ze moeten dus in gevangenschap gekweekt met de cites er bij.

Knap dier Tessa!

Hier moest ik even hardop om lachen :')

Harrisen zijn ook heel slim en moeten ook bezig gehouden worden.

Alleen raven zijn geen roofvogels maar zangvogels dus hebben echt de behoefte om te bewegen in tegenstelling tot een roofvogel.

Je ziet ze ook soms in papegaaienkooien zitten, of in een spitshuis.. Dan breekt echt je hart :'(

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:25

absque_dubio schreef:
Gave foto Tessa! Zijn ze dan ook makkelijk te leren terug te komen? Ze zijn best zelfstandig en eigenwijs toch? En neem aan gewoon een mega volière buiten?

Ze zijn inderdaad makkelijk te trainen. Het probleem is alleen dat hij niet is weg te slaan bij mij en huppelt dan ook gewoon achter je aan. Zelfstandig vliegen ho maar. Vlieg hem dus ook veel van hand naar hand of ga een rondje rennen dan komt ie wel :')
Voliere is 2.00x1.80x2.00. Vind het te klein dus grotere is in aantocht :j
verder natuurlijk bezig houden met denkspelletjes en voedsel verstoppen. Hij doet ook voedsel onder bekertjes vandaan halen en onder kleedjes enzo op het veld.
Afbeelding

luuntje

Re: [VOLG] Uilskuiken Charlie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:56

Tessa wat leuk een raaf.
Zijn echt heel slim volgens mij.

Kauwen die in onze tuin komen buurten zijn vindingrijk.
Eten in netjes, hijsen ze de netjes op. Zo leuk om te zien.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:59

Wat is dit dan?
Onze buurman haalt er elke jaar uit het nest en dan maakt hij ze tam.
Maar als ze groter worden vallen je ze aan.
Kan je niet fatsoenlijk meer naar buiten of je hebt een pikkend beest op je zitten.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:01

Een kauw, en wat je buurman doet dat mag eigenlijk niet...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:03

Een kauwtje.
Inderdaad mega strafbaar. En de overlevingskans is ook meteen met 80% verkleint van het beestje.. Triest.
Vraag mij ook af wat voor nut het heeft in zijn ogen.
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 19-04-17 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:06

Hier kan je goed het formaat zien van een raaf: (hij is ruim een kilo)
Grim voor een fotoshoot byMarije
Afbeelding

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:19

Een raaf, heerlijke beesten! Die van de valkenier deed inderdaad ook geluidjes na, zo kon hij blaffen, niesen zoals de valkenier en lachen :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:22

Hier zitten sporadisch weleens roeken, ook zo mooi :j

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:28

Ik volg ook, ontzettend gaaf!
Succes met wachten nog :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:37

Daantjee12 schreef:
Een raaf, heerlijke beesten! Die van de valkenier deed inderdaad ook geluidjes na, zo kon hij blaffen, niesen zoals de valkenier en lachen :')

Die van mij praat ook en doet van alles na. Soms heeel irritant want dan denk ik dat er iemand in mijn tuin staat, gezien ze ook stemgeluid na doen. :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:51

Ohh wauw, ik vind vogels heel fascinerend. Ik volg graag

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:06

Wat een leuk topic, vind James echt onwijs mooi en die raven zijn ook echt super leuk.
Kan je ze ook in koppels houden? Ik weet dat de meeste roofvogels solitair zijn, maar raven niet toch?

Charlie is nog een lelijk uilskuiken (sorry :o), maar die wordt zeker heel erg knap als ik de andere foto's zo zie.

Hoe zit het met de 'moeilijkheidsgraad' van valken? Aangezien die zo populair schijnen te zijn voor het echte jagen? Of is het omdat het betere jagers zijn? (uilen vangen alleen muizen ed toch?)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:30

Solleke_Noah schreef:

Dat probeer ik hem al jaren wijs te maken, maar hij luistert niet.
Ook wel eens tegen de dierenbescherming gezegd, die komen 1x in het jaar hier controleren want ik heb schildpaddenopvang. Doen er niks mee.

Woow mooie foto met die raaf!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:04

Birdie60 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dat probeer ik hem al jaren wijs te maken, maar hij luistert niet.
Ook wel eens tegen de dierenbescherming gezegd, die komen 1x in het jaar hier controleren want ik heb schildpaddenopvang. Doen er niks mee.

Woow mooie foto met die raaf!

144 bellen..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:11

Ilse_123 schreef:
Wat een leuk topic, vind James echt onwijs mooi en die raven zijn ook echt super leuk.
Kan je ze ook in koppels houden? Ik weet dat de meeste roofvogels solitair zijn, maar raven niet toch?

Charlie is nog een lelijk uilskuiken (sorry :o), maar die wordt zeker heel erg knap als ik de andere foto's zo zie.

Hoe zit het met de 'moeilijkheidsgraad' van valken? Aangezien die zo populair schijnen te zijn voor het echte jagen? Of is het omdat het betere jagers zijn? (uilen vangen alleen muizen ed toch?)

In Nederland mag je alleen met een slechtvalk of havik jagen als je valkenier bent (Dus in het bezit van een valkeniersakte en jachtveld)
Met een slechtvalk jaag je op veerwild en met een havik op haarwild. Je mag uiteraard niet zomaar alles vangen. Je moet je houden aan het aangewezen wild waarvan op dat moment de jacht geopend is.

Uilen vangen van muizen tot konijnen. Een Europese Kan incidenteel wel een lammetje of vos vangen.
In Duitsland jagen ze met een Europese oehoe op vossen..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:07

Ah bedankt voor het antwoord. Ik wist inderdaad dat alleen echte jagers met vogels mogen jagen, en dan net zoals met de jacht zonder vogels ook alleen op bepaald wild. Vroeg me vooral af of dat het gebruik van valken (slechtvalken kennelijk) te maken had met het karakter van de vogels of de natuurlijke prooien. Gebruiken bv echte jagers geen arenden ofzo voor haarwild? (wat voor die vogels ook natuurlijke prooien zijn toch?)

Reuze interessant allemaal :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:55

Ilse_123 schreef:
Ah bedankt voor het antwoord. Ik wist inderdaad dat alleen echte jagers met vogels mogen jagen, en dan net zoals met de jacht zonder vogels ook alleen op bepaald wild. Vroeg me vooral af of dat het gebruik van valken (slechtvalken kennelijk) te maken had met het karakter van de vogels of de natuurlijke prooien. Gebruiken bv echte jagers geen arenden ofzo voor haarwild? (wat voor die vogels ook natuurlijke prooien zijn toch?)

Reuze interessant allemaal :j

Arenden worden inderdaad ook gebruikt maar niet in Nederland, is bij wet niet toegestaan. Tot nu mag je alleen jagen met de aangewezen inheemse soorten. Ze zijn wel bezig met een nieuwe natuurwet, waarbij je bepaald vogelsoorten alleen nog met een akte mag houden, o.a de harris hawk en dan mag je daar ook mee jagen. Ze willen de roodstaartbuizerd en steller zeearend ook toe gaan voegen. Bij die laatste heb ik mn vraagtekens waarom die toegevoegd word, jagen op walvissen?? :')
In Mongolië jagen ze met de Steenarend op wolven. In Duitsland op ree en zo vast in nog meer landen. Gaaf om te zien hoor. Staat ook veel op YouTube. Machtige vogels. (youtibe: hunting with the golden eagle)

Een valkenier is een echte jager. :j Alleen arenden zijn veel te groot en lomp voor zo'n snel en behendig konijn. Zelfs een havik, die tot de shortwings behoort is soms zelfs te lomp en ontkomt het konijn. Ze worden wel soms voor haas gebruikt, gezien een haas geen sprinter is qua vluchtgedrag maar meer een lange afstandloper. Die zijn dus net wat minder snel en wendbaar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:22

Hier worden slechtvalken vooral ingezet tegen de stadsduiven :j

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:57

Leuk topic en wat leuk om wat meer te lezen over de vogels!

Bij mijn ouders hebben we twee uilenkasten en een valkenkast. Ieder jaar hebben we een nest torenvalken en bijna ieder jaar een nest steenuiltjes. Echt heel leuk om ze zo rond om het huis te zien. Als je de valken een beetje volgt is het een hele soap :D :')

In de veldschuur zit ook nog een kerkuil, maar deze is tot nu toe altijd alleen gebleven.

Zag pas een vrouw op de fiets, en ze had een raaf op haar stuur zitten. Zo fietste ze samen rond.
Moest wel twee keer kijken!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:07

Hier ook een valkenkast, ook bewoond dit jaar. En inderdaad echt een soap, wat kunnen die vogels een lawaai maken :')

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:10

Je hebt het telkens over cites, maar wat is dat?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:20

Vind het Zo leuk dat iedereen gezellig mee kletst en info en kennis deelt! :D

De cites is het papiertje met gegevens van de vogel, ringnummer en het bewijs dat de vogel in gevangenschap is gekweekt en dus niet illegaal is gevangen :)

Geld voor vogels die in Europa voorkomen :j