Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:43

AlwaysH schreef:
jokari schreef:
Wat een leukerd, die Mushu !

Gerbilarium, weer een nieuw woord geleerd. :)

Ja een soort tank speciaal voor gerbils, uiteraard dan ook geschikt voor hamsters en muizen.

Haha klopt!

_KiMmi_

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:51

Wat een leuk topic!
En Nimfee wat een prachtige bakken heb je. Hou wel van dat natuurlijke.
En wat een toeval dat ik dit topic tegen kom. Wil al een tijdje een hamster en zit me hier en daar al in te lezen. En wil graag zelf ook een eigen hok maken. Vind die kooien ook niks. Heb nu 2 opties van mijn man gekregen. Of een ikea Billy ombouwen ( de 40x28x202cm en dan alle 6 verdiepingen) of onze bestaande buffetkast ombouwen. En die is 130x37x37cm ( het middelste gedeelte). Mijn voorkeur gaat uit naar de buffetkast. Iemand nog ideeën of tips? Ben er ook nog niet uit of ik een Russische dwerghamster wil of een Syrische hamster. Lastig :D maar een heel leuk topic ga in ieder geval volgen...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:38

Ik denk dat een Syr, zeker als eerste hamster, het leukste voor je is, vooral als je er de ruimte voor hebt!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 10:14

Bedankt _KiMmi_!
Ik zou dan ook kiezen voor de buffetkast, alleen zou ik daar geen syr in doen. Qua oppervlakte is het 4810 cm2 en dat lijkt mij prima voor een rusje. Russen zijn als 'eerste hamster' prima en ook goed tam te krijgen :) Ik heb nu een rusje, een jong mannetje, maar die is echt heel makkelijk tam te krijgen. Hij heeft nu door dat ik zonnebloempitjes geef en wordt mega ongeduldig, dus hij zit binnen no-time op mijn hand :)
Misschien kun je wat met deze link: http://www.das-hamsterforum.de/index.ph ... dID=182805

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 10:15

Melissaaxo schreef:
Wat een onwijs gave bak TS! Heb zelf ook een detolf en ga hier zeker wat insperatie uit halen!

Wat leuk! Heb je een foto?

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:36

Hebben jullie ideeen voor een deksel op mijn vitrinekast?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:38

MelissaYM schreef:
Hebben jullie ideeen voor een deksel op mijn vitrinekast?

Planken, houtlijm, gaas en nietjes.

Klaar :P
Afbeelding

(wel houtnietjes)

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:47

Ik heb nog wel wat foto's van een tijdje terug. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is allemaal nog wat rommelig op de foto ik had m toen net, zal binnenkort even nieuwe foto's maken :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:48

Ziet er anders super leuk uit!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:30

Mag ik ook mee doen? :o Hier geen hamsters, maar muizen. Ik heb ze als voederdier. Tenminste, de kleintjes er van. Zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maaaar, ik heb liever dat ze een beetje dierwaardig kunnen ''wonen'' in plaats van met 30 in een labbak. Foto van mijn beide bakken komt er aan!

Edit; foto:

Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:32

kiwiwitje schreef:
Mag ik ook mee doen? :o Hier geen hamsters, maar muizen. Ik heb ze als voederdier. Tenminste, de kleintjes er van. Zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maaaar, ik heb liever dat ze een beetje dierwaardig kunnen ''wonen'' in plaats van met 30 in een labbak. Foto van mijn beide bakken komt er aan!

Ik heb nu ook twee voedermuisjes zitten die allebei drachtig zijn, belanden over een aantal weken ook bij de slangen.
[BB] [VOLG] Kraamkamer voor twee voerdames!

Die van mij zitten niet belachelijk groot maar hebben wel een flying saucer, klim spulletjes, knaag en klimtakken, leuk om te zien dat ik niet de enige bent!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:35

Gaaf om te zien dat ze een dier waardig leven hebben! Mag ik wat vragen? Vind je het niet ontzettend moeilijk om ze op te voeren? Het lijkt mij dat je, je er aan gaat hechten, zeker als je er een hele gave kooi om heen bouwt ed?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:57

AlwaysH schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik heb nu ook twee voedermuisjes zitten die allebei drachtig zijn, belanden over een aantal weken ook bij de slangen.
[BB] [VOLG] Kraamkamer voor twee voerdames!

Die van mij zitten niet belachelijk groot maar hebben wel een flying saucer, klim spulletjes, knaag en klimtakken, leuk om te zien dat ik niet de enige bent!

Had ook op jouw berichtje gereageerd.. :) Zo zitten ze in ieder geval dierwaardig toch?

eclair98 schreef:
Gaaf om te zien dat ze een dier waardig leven hebben! Mag ik wat vragen? Vind je het niet ontzettend moeilijk om ze op te voeren? Het lijkt mij dat je, je er aan gaat hechten, zeker als je er een hele gave kooi om heen bouwt ed?

Nou ja ik probeer mij er niet aan te hechten. Ze hebben ook geen namen. Baby's voeren heb ik alleen moeite mee als ze niet in een keer dood gebeten worden. De kooien zijn heel simpel eigenlijk; Wilgentakken, lege doosjes van bijv Dolce Gusto of pringles bussen. En rest hout voor een plankje. En een radje. Moet tzt er nog een tweede komen. Omdat ik twee bakken gebruik. Maar ze hebben al heel veel klim mogelijkheden gelukkig. En de terra's komen gratis van MP.. De volwassenen gaan hier over het algemeen ook niet dood. Als ik zie dat ze wat slechter in hun vel gaan zitten, of de nesten beduidend kleiner worden, dan gaan ze naar een vriend van ons naar zijn slang.

Het is (helaas) zo dat veel van onze gekko's uit Amerika komen, daar krijgen ze bijna alleen meelwormen. Dus levende babymuisjes worden beter gepakt dan de dode(die gewoon diepgevroren geleverd worden). En ik moet zeggen dat ik ze ook wel leuk vinden, en de katten ook. Die kunnen rustig op een krukje uren voor die bak zitten kijken.En ik heb liever dat ik weet wat er in mijn muizen gaat, en ik vind labbakken echt zielig.. Ik pluk zo nu en dan levende uit een dierenwinkel oid, om te zorgen dat inteelt niet te ver gaat. Of ik bestel bij een voederdierenbedrijf wat muizen. Ook een teveel aan mannen gaat uiteindelijk weg voor de slang. Ik heb nu zo'n 22 baby's liggen, en ik denk zo'n 25 muizen. De meeste baby's mogen groot worden. Ik had er 30 en er zijn er een paar gevoerd aan de kweekdames. Omdat ik op vrij kleine schaal ''fok'' is het dus eigenlijk alleen voor eigen gebruik.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:48

Zo'n terrarium met schuifdeurtjes werkt dus prima?
Ik heb er een gezien op marktplaats, maar zie het al voor me hoe zo'n beestje die deurtjes openschuift of zich ertussen wurmt en probeer hem dan nog maar eens te pakken :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:50

Mijn muisjes krijgen dat niet voor elkaar.En anders zijn er slotjes voor. Of gewoon een stokje oid er tussen schuiven. :)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:54

Ohja :Y)

Maar de breedte tussen glasplaat en glasplaat (die spleet zeg maar?) is niet breder als de gemiddelde traliekooitje?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:57

licht aan de bak. maar dan kan je zoon tochtstripje er tussen plakken. ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:06

Bij een terrarium zit aan de bovenkant z'n plaatje met gaatjes. Komt er dan wel voldoende lucht binnen voor een hamster?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:06

Over het algemeen is het profiel 12mm Daar gaan sowieso 2x 4 mm ruitjes vanaf. Dus houd je een ruimte van 4mm max over. Dat lukt hier echt niet hoor! En er gaat ook ong. nog 1 mm van het profiel af(de scheiding van de banen van de ruitjes! :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:07

WinSel schreef:
Bij een terrarium zit aan de bovenkant z'n plaatje met gaatjes. Komt er dan wel voldoende lucht binnen voor een hamster?

Hier merk ik daar geen problemen in! :) En dan zitten er zo'n 10 muizen in een bak. :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:11

hamster heeft maar kleine longen dus verbruikt echt niet zo veel zuurstof etc. ;)
en kwa ventilatie is het ook voldoende.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:12

kiwiwitje schreef:
Over het algemeen is het profiel 12mm Daar gaan sowieso 2x 4 mm ruitjes vanaf. Dus houd je een ruimte van 4mm max over. Dat lukt hier echt niet hoor! En er gaat ook ong. nog 1 mm van het profiel af(de scheiding van de banen van de ruitjes! :)

wij hebben het dus wel een keer gehad met een terra dat ze er tussendoor zijn gegaan.
maar dat is al lang geleden dus weet niet meer hoe of wat precies :+
wij hebben er toen dus zoon schuimrubber tochtstripje tissen gezet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:15

Hier kan het niet met profielmaat. Het is af en toe al lastig om de ruitjes er uit te halen om schoon te maken.. :P

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:33

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Poetin is zojuist verhuisd! Er komen nog meer spullen want ik wil de inrichting nog wat anders. Maar hij is er iig al heel blij mee!

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:30

Zien jullie je hamsters ook ooit? :p ze zijn toch nachtactief?