Canicross, wie doet het ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drogon

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:17

O wat gaaf dit, heb niet het hele topic doorgelezen, alleen de eerste pagina. Zou dit ook kunnen met een Cocker Spaniel?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:22

Wat een leuk topic!!

Ik ben sinds kort aan het hardlopen met mijn hond en hij vindt het zó leuk. Ik wil in de toekomst ook gaan canicrossen met hem, maar hij is pas een jaar en 2 maanden en erg aan de maat dus wil er nog even mee wachten. Daarnaast lijkt me het één groot fiasco te worden om met meerderen tegelijk te gaan. Ik lig dan binnen 0,1 sec op m'n plaat gok ik :'). Die van mij wil dan maar één ding: spelen.

Mijn mattie:
Afbeelding

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:24

in mijn ogen kan het met iedere hond Drogon

het kan ook in je voordeel werken als je hond zo met andere honden is. zorg dat je een stukje achter de rest loopt en hij trekt wel :Y)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:28

Ja dan lig ik sowieso gauw op m'n plaat omdat m'n lijf het begeeft :'). Wij rennen 5k in 30min dus zoooo langzaam gaan we niet. Na 4k voelt mijn lijf echt top en ga ik sprinten. Maar Yaro bijhouden gaat me van m'n leven niet lukken :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:35

Een ridgeback.. Stoer!
Misschien beginnen met fiets :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:36

Lisitano schreef:
Canicross is hardlopen met de hond maar dan net ietsje anders.

Wie doet het nog meer?

Ik doe het met m'n shet :') Telt dat ook?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:49

webster543 schreef:
Een ridgeback.. Stoer!
Misschien beginnen met fiets :D

Dat wordt denk ik het einde van ons beiden _O-

Hahaha Eline, geniaal. Daar wil ik wel een foto van zien!

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:52

Ik kom een beetje binnen vallen maar ben net een beetje begonnen met canicross, gewoon voor de fun.
ga dan een blokje om te rennen met me 2 husky's en ben later van plan de 3 de er ook bij te zetten maar die is nog een pup.

ben nu ongv een weekje bezig maar ben niet zo actieve sporter dus doe nu 1 km rennen en voor de rest rustig opbouwen.
Afbeelding

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:09

Hii allemaal :wave:

Kom per toeval weer eens op bokt en kwam dit topic tegen. Wat leuk dat er zoveel mensen zo fanatiek met hun honden bezig zijn.

Ik ben Canicross nu al meerdere malen op het internet tegengekomen en het wekt elke keer toch mijn interesse.
Als ik het goed begrijp is het hierbij de bedoeling dat je hond ook écht trekt toch? En je hierdoor dus 'samen' zo snel mogelijk hardloopt?

Hoe zit het als ik vragen mag met het type honden. Ik hoorde van kennissen uit de slede honden dat maar enkele rassen officieel mogen trekken. Zou je een ander type hond voor een karretje/slee o.i.d. zetten zou je strafbaar kunnen zijn (als ik het goed heb begrepen?). Nu vind ik dit zelf vrij onlogisch aangezien er veel meer honden gebouwd zijn om te kunnen trekken en het erg hond afhankelijk is en vraag me dan ook af, hoe die selectie tot stand is gekomen (samoyeden, husky's, mallamutes, sint bernards, e.d. als 'officiele' trek honden).

Ik heb zelf een middelmaat buitenlandertje, waar wat herder, border en podenco in zit. Hij raced regelmatig los 15km mee met de paarden, loopt los mee met hardlopen en haalt naast de fiets zonder trekken de 40km/h.
Paar jaar terug hem wel eens voor mij op het longboard gehad en dat trekken was no problemo voor hem, maar buiten dat laat ik hem eigenlijk nooit trekken.. (dit snapte hij overigens qua commando's gelijk en de links/rechts vooruit e.d. zit er ook al op vanuit het meelopen met de paarden op buitenrit)

Hoe zit het met de beleving voor de honden, naar mijn idee is los rennen voor een hond toch altijd leuker dan vast zitten? Dan maar pech voor mij en moet ik zelf wat harder rennen, denk ik dan haha :P. Zijn er mensen met ervaring dat de honden het trekkend toch echt leuker vinden?
Ik hardloop eigenlijk altijd in de duinen en over het strand, mijn hond luistert super en mag overal los.. is dan beetje de afweging voor wie ik het dan doe om hem te laten trekken. Als hij los loopt raced hij met mach 10 alle kanten uit en klimt overal op en af en rent mijn rondje 6x zegmaar, het is geen "ik slof achter je aan type". Dus ben benieuwd naar meningen die mij wellicht toch overhalen om dit eens te gaan proberen!

Om dit monstertje gaat het :)
Afbeelding

En vanwaar de afweging canicross of bikejoring voor mensen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:23

canicross kan en mag iedere hond (mits gezond natuurlijk).
zodra je de hond voor een step, fiets of karretje gaat zetten heb je een ontheffing nodig. deze meot je aanvragen via de belastingdienst.

beleving met los meerennen of vast zitten is (voor mijn hong iig) zeker verschillend. los is spelen en uitleven, vast is werken. wordt ze dus ook op een andere manier moe van. beide vindt ze leuk om te doen.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:45

canisia schreef:
Hii allemaal :wave:

Kom per toeval weer eens op bokt en kwam dit topic tegen. Wat leuk dat er zoveel mensen zo fanatiek met hun honden bezig zijn.

Ik ben Canicross nu al meerdere malen op het internet tegengekomen en het wekt elke keer toch mijn interesse.
Als ik het goed begrijp is het hierbij de bedoeling dat je hond ook écht trekt toch? En je hierdoor dus 'samen' zo snel mogelijk hardloopt?

Hoe zit het als ik vragen mag met het type honden. Ik hoorde van kennissen uit de slede honden dat maar enkele rassen officieel mogen trekken. Zou je een ander type hond voor een karretje/slee o.i.d. zetten zou je strafbaar kunnen zijn (als ik het goed heb begrepen?). Nu vind ik dit zelf vrij onlogisch aangezien er veel meer honden gebouwd zijn om te kunnen trekken en het erg hond afhankelijk is en vraag me dan ook af, hoe die selectie tot stand is gekomen (samoyeden, husky's, mallamutes, sint bernards, e.d. als 'officiele' trek honden).

Ik heb zelf een middelmaat buitenlandertje, waar wat herder, border en podenco in zit. Hij raced regelmatig los 15km mee met de paarden, loopt los mee met hardlopen en haalt naast de fiets zonder trekken de 40km/h.
Paar jaar terug hem wel eens voor mij op het longboard gehad en dat trekken was no problemo voor hem, maar buiten dat laat ik hem eigenlijk nooit trekken.. (dit snapte hij overigens qua commando's gelijk en de links/rechts vooruit e.d. zit er ook al op vanuit het meelopen met de paarden op buitenrit)

Hoe zit het met de beleving voor de honden, naar mijn idee is los rennen voor een hond toch altijd leuker dan vast zitten? Dan maar pech voor mij en moet ik zelf wat harder rennen, denk ik dan haha :P. Zijn er mensen met ervaring dat de honden het trekkend toch echt leuker vinden?
Ik hardloop eigenlijk altijd in de duinen en over het strand, mijn hond luistert super en mag overal los.. is dan beetje de afweging voor wie ik het dan doe om hem te laten trekken. Als hij los loopt raced hij met mach 10 alle kanten uit en klimt overal op en af en rent mijn rondje 6x zegmaar, het is geen "ik slof achter je aan type". Dus ben benieuwd naar meningen die mij wellicht toch overhalen om dit eens te gaan proberen!

Om dit monstertje gaat het :)
[ [url=m/hoaViF.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vanwaar de afweging canicross of bikejoring voor mensen?

honden mogen voor een slede voor tuig als ze een ontheving hebben. dit is ook zo met de slede rassen die geen stamboom paieren hebben die moeten eerst een ontheving aanvragen, en of dit nu presies het zelfde is met andere honden weet ik niet.

met de husky's die ik heb die staan voor de step. ik doe aan canicross omdat ze gewoon weg niet los kunnen omdat als ze samen zijn ze op onderzoek uit gaan en ze terug komen warneer ze er zelf zin in hebben, dit komt nartuurlijk doo hun jacht instinct en omdat ze met hun 3 zijn. dus heb ik gekozen voor canicross zodat ik me beweging ook krijg,(hier in de buurt is ook niet echt plek om ze los mee te kunnen laten rennen dus als ze vast zitten is makkelijker ivm auto's)
in het begin word ik wel echt mee getroken naar mate ik verga blijfen ze wel trekken maar vermindert de snelheid en de kracht die ze uitoefenen.

en ik betwijfel of een hond het leuker vind om los te rennen, nartuurlijk mogen ze wel eens los rennen door het weiland heen maar als ik aan het tuig van de honden zitten horen ze dit in de woonkamer en worden ze helemaal gek omdat ze er zo ontzeten veel zin en lol in hebben.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:31

Ik doe niet officieel aan canicross, maar loop wel hard met mijn hondje (Havanezer x Maltezer van 6 kg). Hij vindt het geweldig als hij mee mag! Ik ga sowieso niet meer zonder hem hardlopen, saaaaai. :p Hij loopt dan de stukken langs de weg e.d. aan de lijn die om mijn middel vastzit en in het bos gaat hij gewoon los en rent hij mij regelmatig voorbij, of blijft een stukje achter (nogal een snuffelaar...) maar dan haalt hij me zo weer in :P

Zoals dus ook al aangeven, met elke gezonde hond kan je canicrossen/hardlopen.

Dat van die ontheffing was mij niet bekend. Maar officieel mogen honden natuurlijk niet meer als lastdier gebruikt worden zoals vroeger voor de melkkar enzo... Dus het klinkt wel logisch dan dat je dat moet aanvragen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:07

Wij canicrossen sinds kort ook met de hond van mijn vriend. En als bezuiniging hebben we inderdaad een bergsport-heupgordel. Dit gaat prima, al zitten de bandjes om je benen af en toe een beetje in de weg. Zijn mechelaar vind het prachtig, is na 5 km kapot! Terwijl ze zo 15 km naast de fiets mee rent en ook 10 km hardlopen prima vind (ze loopt dan los). Dus dat trekken zorgt voor extra werk en ze vind het echt ontzettend leuk. Dus wij zijn enthousiast! Ik loop zelf halve marathons, dus ben benieuwd of ze me ooit op zo'n afstand gaat vergezellen (denk dat dat wat te ver is, haha).

Canicross/bikejoring: Hier was de keuze snel gemaakt; Vriend en ik lopen graag hard, en we vonden het ook best eng om te gaat MTB-en met een hond die héél hard gaat. Maar dat zal na training ook wel goed gaan hoor ;).

@Nynke1: Als hij oud genoeg is gewoon eens met een trainingsgroep meegaan. Dan rent hij zo mee! Zo zijn wij ook begonnen, en leer je het het makkelijkst aan.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:50

HoiHoi iedereen! Wat leuk, een topic hier op bokt!

Ik ben zelf actief als fotograaf op wedstrijden en trainingsweekenden in Zuidwest Nederland.

In principe kun je met iedere hond canicrossen. Wanneer je een grote hond hebt en deze trekt goed, ga je natuurlijk een stuk harder. Een goede kennis van mij rent met zijn herder soms 20 km/u op de korte cross. Een mevrouw zie ik wel eens lopen met een chihuahuamix.

Ontheffing wb. het trekken van de hond met BJ & steppen klopt. Honden mogen namelijk geen voorwerp trekken, tenzij jij er een ontheffing voor hebt aangevraagd, die pas na dierenartsonderzoek wordt toegekend. Het bikejoren gaat al snel 30 - 40 km/u. Fantastisch om te zien, maar vergt veel behendigheid en durf. Zo was er in Bergen op Zoom afgelopen jaar een wedstrijd wat grotendeels over het zwarte MTB-parcours ging, daar zaten zeker wat technisch moeilijke klimmen en afdalingen bij.

Tegenwoordig heb je ook Dogscooter (steppen). Erg leuk ook om te zien!

28 Februari is er een leuke wedstrijd over strand, duinen en veldwegen. Qua hellingen zal dit geen zwaar parcours zijn, maar ik heb tijdens het trainingsweekend wel gezien dat de stukken strand iets minder makkelijk zijn. Die dag zijn er 3 afstanden op de canicoss (5000m, 3200m en fun & kidsrun: 950 m) en heb je ook Bikejoring (5000m) & Steppen(3200m)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:33

EllisL schreef:
28 Februari is er een leuke wedstrijd over strand, duinen en veldwegen. Qua hellingen zal dit geen zwaar parcours zijn, maar ik heb tijdens het trainingsweekend wel gezien dat de stukken strand iets minder makkelijk zijn. Die dag zijn er 3 afstanden op de canicoss (5000m, 3200m en fun & kidsrun: 950 m) en heb je ook Bikejoring (5000m) & Steppen(3200m)

Waar is dat?

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:24

Lisitano schreef:
EllisL schreef:

Waar is dat?

In Bruinisse, Zeeland :-)!
http://www.canicrossnederland.nl/images ... 202016.pdf

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:36

is me iets te ver weg

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:11

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:15

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:37

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:33

Inmiddels een tuig voor de hond aangeschaft en schoenen voor mezwlf. Nu alleen nog een heupband. Hebben jullie nog advies welke wel of juist niet? Ik wil bewust een band die niet ook nog is om je benen zit, dus echt enkel om je heup. Budget ongeveer €35. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:52

juist dat wat om je benen zit, zorgt ervboor dat je hond alleen aan je onderrug en heupen trekt. zonder deze bandjes krijgt je gordel omhoog en laat de gordel draaien. absoluut niet comfortabel.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:19

Ik had de variant zonder bandjes om de benen en hij zat telkens in mijn oksel :') niet aan te raden, maar volgens mij gebeurt dit niet bij iedereen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:45

Ik duw de mijne laag, tot op mijn kont bijna. Maar die kruipt makkelijk omhoog en dan zit die meer op je rug te trekken dan op je bekken.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:14

Ik gebruik het oude klimtuig van mijn vriend. Misschien iets minder comfortabel, maar zit nog steeds best prima en zó lang heb je hem nou ook weer niet om :).