Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
canisia schreef:Hii allemaal![]()
Kom per toeval weer eens op bokt en kwam dit topic tegen. Wat leuk dat er zoveel mensen zo fanatiek met hun honden bezig zijn.
Ik ben Canicross nu al meerdere malen op het internet tegengekomen en het wekt elke keer toch mijn interesse.
Als ik het goed begrijp is het hierbij de bedoeling dat je hond ook écht trekt toch? En je hierdoor dus 'samen' zo snel mogelijk hardloopt?
Hoe zit het als ik vragen mag met het type honden. Ik hoorde van kennissen uit de slede honden dat maar enkele rassen officieel mogen trekken. Zou je een ander type hond voor een karretje/slee o.i.d. zetten zou je strafbaar kunnen zijn (als ik het goed heb begrepen?). Nu vind ik dit zelf vrij onlogisch aangezien er veel meer honden gebouwd zijn om te kunnen trekken en het erg hond afhankelijk is en vraag me dan ook af, hoe die selectie tot stand is gekomen (samoyeden, husky's, mallamutes, sint bernards, e.d. als 'officiele' trek honden).
Ik heb zelf een middelmaat buitenlandertje, waar wat herder, border en podenco in zit. Hij raced regelmatig los 15km mee met de paarden, loopt los mee met hardlopen en haalt naast de fiets zonder trekken de 40km/h.
Paar jaar terug hem wel eens voor mij op het longboard gehad en dat trekken was no problemo voor hem, maar buiten dat laat ik hem eigenlijk nooit trekken.. (dit snapte hij overigens qua commando's gelijk en de links/rechts vooruit e.d. zit er ook al op vanuit het meelopen met de paarden op buitenrit)
Hoe zit het met de beleving voor de honden, naar mijn idee is los rennen voor een hond toch altijd leuker dan vast zitten? Dan maar pech voor mij en moet ik zelf wat harder rennen, denk ik dan haha. Zijn er mensen met ervaring dat de honden het trekkend toch echt leuker vinden?
Ik hardloop eigenlijk altijd in de duinen en over het strand, mijn hond luistert super en mag overal los.. is dan beetje de afweging voor wie ik het dan doe om hem te laten trekken. Als hij los loopt raced hij met mach 10 alle kanten uit en klimt overal op en af en rent mijn rondje 6x zegmaar, het is geen "ik slof achter je aan type". Dus ben benieuwd naar meningen die mij wellicht toch overhalen om dit eens te gaan proberen!
Om dit monstertje gaat het
[ [url=m/hoaViF.jpg]Afbeelding[/url] ]
En vanwaar de afweging canicross of bikejoring voor mensen?
EllisL schreef:28 Februari is er een leuke wedstrijd over strand, duinen en veldwegen. Qua hellingen zal dit geen zwaar parcours zijn, maar ik heb tijdens het trainingsweekend wel gezien dat de stukken strand iets minder makkelijk zijn. Die dag zijn er 3 afstanden op de canicoss (5000m, 3200m en fun & kidsrun: 950 m) en heb je ook Bikejoring (5000m) & Steppen(3200m)
Lisitano schreef:EllisL schreef:28 Februari is er een leuke wedstrijd over strand, duinen en veldwegen. Qua hellingen zal dit geen zwaar parcours zijn, maar ik heb tijdens het trainingsweekend wel gezien dat de stukken strand iets minder makkelijk zijn. Die dag zijn er 3 afstanden op de canicoss (5000m, 3200m en fun & kidsrun: 950 m) en heb je ook Bikejoring (5000m) & Steppen(3200m)
Waar is dat?
EllisL schreef:Lisitano schreef:Waar is dat?
In Bruinisse, Zeeland!
http://www.canicrossnederland.nl/images ... 202016.pdf