SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:10

Sinds de foto's uit het andere topic van TS inderdaad de film Blackfish gezien, ook een antal andere filmpjes, waaronder een discussie panel tussen seaworld en een maritiem researcher.
Dat was ook heel eye opening.
(editje: voor degenen die 1,5 uur niks te doen hebben en nieuwsgierig zijn https://www.youtube.com/watch?v=lkVj_lZkp0c)

Sea world is erg goed in selectieve informatie geven, waar ze dus technisch niet van liegen beticht kunnen worden, maar mensen wel een heel 'gekleurde' kennis van orca's geven.

zoals:
* '35% of males in the wild have a collapsed dorsal fin'
blijkt dus dat ze het alleen over een bepaald soort orca hebben, die op 1 plek woont, waar dus inderdaad meer mannetjes dat hebben.
Maar over alle orca's is het percentage dus 1% , tegenover de 100% in sea world, want daar hebben alle mannetjes een kromme rugvin.

* 'Orca's in Seaworld have the same lifespan as orca's in the wild ' Waar ze dus als voorbeeld een orca nemen die een kortere lifespan heeft dan andere orca's, zodat ze technisch niet liegen.
Maar, seaworld orca's zijn niet allemaal die specifieke soort, er zitten er een hele hoop tussen die in het wild een veel langer leven zouden hebben, en in seaworld dus ook maar 30-40 worden.

Alleen al die selectieve informatie, en hoe ze het zo draaien dat ze niet liegen, maar ook niet de hele waarheid vertellen, doet me denken dat de film Blackfish toch niet alleen maar 'anti-seaworld propaganda' is.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:23

Maartje1990 schreef:
@flux: daar heb je zeker gelijk in. Vindt het allern zo jammer dat men oogkleppen op heeft voor dat wat in de achtertuin gebeurt maar dan wel dingen bij andere te kunnen Zien.

@britje: wat is er dan mis met die kunstjes? Waar verschilt dat van de kunstjes (dressuur, springsport, vrijheidsdrssuue) die wij onze paarden laten uitvoeren? Die kunstjes doen ze omdat ze beloont worden niet omdat ze anders gestraft oid zullen worden. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Verder zit er ook weer een verschil tussen "een badkuip" of wellich in een baai ood kunstjes laten doen. Ik ben het overigens eens dat de basins groter zouden mogen, maar dat maakt niet meteem het geheel slecht

Ben het hier mee eens, vind het zelf ook echt raar dat het met dolfijnen wel zielig word gevonden, maar met paarden dan weer niet.

Ik vind geen van beide zielig, de bassins in seaworld dat die te klein zijn ben ik het wel mee eens, maar dan zou ik zeggen laat ze grotere bassins maken ,maar seaworld sluiten? Waarom?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:24

briitje schreef:
Maartje1990 schreef:
@briitje: Ik zei toch dat ik het inderdaad beter zou vinden als er grotere bassins komen en daar dan trucjes in te doen. Daar vind ik niets mis mee. Ben je verder wel eens in t dolfinarium geweeest? Daar wordt in de buitenbassins echt noordzeewater gebruikt etc dus daar proberen echt zo dicht mogelijk bij de natuurlijke leefomgeving te blijven. En verder maak je nog een aantal incorrecte aannames

Ik ben daar vroeger ooit eens geweest. Maar zal daar nooit meer komen. Ik weiger om zulk soort praktijken te steunen, laat staan in stand houden.

Ookal zijn deze dieren niet gevangen, maar om welke redenen dan ook aangespoeld of what ever. Ik blijf bij me standpunt dat deze betere leef omstandigheden kunnen hebben dan ze nu hebben. Wellicht dat ze het hier al beter hebben dan Sea world, kan ik namelijk niet over oordelen. Maar het blijven dolfijnen die een kunstje moeten doen in veel te kleine ruimtes.

Ik respecteer jouw mening, maar in het Dolfinarium moeten dieren niet een kunstje doen voor hun voer. De ruimtes heb ik niks over gezegd (als in, dat ik niet heb gezegd dat ik ze goed vind o.i.d.)
Maar dit gaat niet over Sea World of orka's, wou dit alleen even kwijt :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:29

- omdat veel van de door Seaworld samengestelde Orca groepen niet werken, met veel onderlinge agressie tot gevolg?
- omdat, zolang er Orcas in Seaworld zullen zijn, er met ze gefokt zal blijven worden? Veel dieren worden te jong bevrucht. Ook leurt en sleurt Seaworld met de nakomelingen waardoor moeder en jong vaak gescheiden worden.
- omdat de Orcas in Seaworld hun 'benen' niet kunnen strekken, geen schaduw hebben, niks kunnen met echolocatie, etc etc.
- de dieren aan zeer onnatuurlijke oorzaken overlijden, zoals een muggenprik?

Dit geldt trouwens voor alle parken met Orcas.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:31

Selka, oa. dit linkje die een ander bokker in dit topic al noemde :) http://ask.seaworldcares.com/?topic=blackfish

En specifiek dit filmpje van nog een (recentere) ex-trainer: http://marinemammaltrainer.com/the-trut ... blackfish/

Nogmaals: dit praat echt niets goed, maar toont wel aan dat ook de makers van Blackfish niet in zijn geheel netjes zijn geweest met het plaatsen en timen van beeldmateriaal en gesproken teksten :) Sea Conservation etc vind ik ook echt goed werk hoor, maar ik snap niet zo dat dat alleen kan door dieren tentoon te stellen voor "beleving" van mensen. Anders krijg je ze niet gemotiveerd ofzo?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:02

Selka schreef:
Mars schreef:
Ik vind twee kanten zitten aan Seaworld. Ben ook geweest (Orlando) en wat betreft de dolfijnen en orca's: helemaal eens dat die niet in een badkuipje horen. De orca's zijn enorme publiekstrekkers en de shows een groot spektakel om te zien natuurlijk. Niet de dingen die ik persoonlijk prettig vind aan het park.

Op het gebied van voorlichting, onderzoek en natuurbescherming zijn ze echter ook actief en goed bezig wat mij betreft. Dus voor je een enorm park/bedrijf basht op één element ervan lijkt het mij ook nuttig om het gehele plaatje te bekijken.

In Blackfish was duidelijk te zien dat trainers en mensen van het park totaal verkeerde voorlichting gaven over de dieren. Zo zouden ze zogenaamd ouder worden in SeaWorld dan in de natuur omdat er beter voor gezorgd wordt. Helaas worden Orca's in gevangenschap een jaar of 35 en in de vrije natuur kunnen vrouwtjes meer dan 100!! Jaar oud worden. Mannetjes worden een jaar of 50-60.

Ik kan mij dan ook niet voorstellen hoe je dit educatief verantwoord vindt. Als je mensen wilt voorlichten over een dier hoef je dit niet in een veeeeeel te kleine ruimte terwijl deze stelselmatig mishandeld wordt te doen.

Heel veel voormalige trainers schamen zich nu de ogen uit de kop aldus Blackfish en hun interviews daarin.

Ik vind het walgelijk en het bestaan van deze parken onnoemelijk wreed!

Dat gaat wederom alleen maar over orca's, er zitten daar nog tientallen andere dieren :+ Bvb de voorlichtingen aan jongeren die met racebootjes vele manatees verwondden. Voorlichting/educatie daarover (ook búiten het park dus) heeft er wel voor gezorgd dat hier verbetering in kwam.

Nogmaals, het houden van orca's/dolfijnen en de optredens vind ik niet okee. Maar om dan het hele park neer te sabelen zonder ook even wat andere aspecten mee te nemen vind ik wel weer erg makkelijk.

Berdien

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:11

Ik heb vorige week orka's in het wild gezien, voor de kust van Victoria in Canada. Dat was een transient pod van 4 orka's: grootmoeder, haar dochter en diens twee (grote!) zonen. Ze waren aan het jagen, we hebben ze ook een zeehond zien vangen. Als je ziet hoe snel ze een flinke afstand in die baai aflegden, hoe ze samenwerken, hoe kien en enórm snel ze zijn... Ze zijn echt zó enorm, de ultieme predator en absolute heerser.

Ik wil ze nooit maar dan ook nooit in een badkuip in een park zien :n :n Je kunt deze dieren gewoon níet goed in een park houden. Een bassin kan nooit diep of ruim genoeg zijn. Ik vind het belachelijk dat ze er nog steeds mee fokken, er vreselijke shows mee doen en zo over de rug van die dieren geld verdienen. Educatie is één ding, maar nu wordt het houden van orka's in gevangenschap heel bewust in stand gehouden, en alleen omdat het goed verdienen is. Walgelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:30

@Ailill :(:)

Berdien, gaaf is dat he! Wij hebben ze toen in de omgeving van Zweden gezien. Prachtig gezicht en de boot bleef op respectabele afstand (was ook de wetgeving geloof ik). Heel indrukwekkend hoe zo'n pod samenleeft en de onderlinge verstandhouding (werd heel kundig uitgelegd trouwens). Daar kan geen educatieve show tegenop!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:57

Hier moet ook minstens 100 feet (USA 200 feet) afstand bewaard worden. Wij hadden een bioloog mee, die wist enorm veel te vertellen. Zo vreselijk interessant!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:05

Ik heb er zelf geen last van hoor, je komt alleen - op deze manier - nogal apart over. Kan natuurlijk de bedoeling zijn, dan heb ik niets gezegd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:19

Lepeltje schreef:
Dat er tegenwoordig her en der nog paarden veel te lang in een stal moeten staan is geen argument om orka's dan maar in bassins te houden. Dit soort vergelijkingen zijn populair op dit forum heb ik gemerkt maar het is een drogreden en dus geen goed argument.

Dus, waarom vind je dat zo'n dier wel in een bassin gehouden kan worden?

"Her en der" bijna elk paard. Maar ik heb ook niet gezegt dat het houden van prka's in te kleine bassins juist is. Beidde moeten veel ruimte krijgen. En dan heb ik met beidde geen enkel probleem ook niet als er geld mee "verdient" wordt. Met vrijwel ieder dier wordt geld "verdient". En daar is ook niets mis mee zolang het dier maar voldoende ruimte heeft en verder goed verzorgt wordt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:52

Cayenne schreef:
@Ailill :(:)

Berdien, gaaf is dat he! Wij hebben ze toen in de omgeving van Zweden gezien.

Weet je zeker dat het Zweden was, niet toevallig Noorwegen? En als het echt Zweden was, kan je me vertellen waar dit was in Zweden? Mag ook per PB :D :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:55

Afbeelding
Zegt genoeg, denk ik zo :) Deze heb ik precies een week geleden bij Victoria, Canada gefotografeerd.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:23

Maartje1990 schreef:
Lepeltje schreef:
Dat er tegenwoordig her en der nog paarden veel te lang in een stal moeten staan is geen argument om orka's dan maar in bassins te houden. Dit soort vergelijkingen zijn populair op dit forum heb ik gemerkt maar het is een drogreden en dus geen goed argument.

Dus, waarom vind je dat zo'n dier wel in een bassin gehouden kan worden?

"Her en der" bijna elk paard. Maar ik heb ook niet gezegt dat het houden van prka's in te kleine bassins juist is. Beidde moeten veel ruimte krijgen. En dan heb ik met beidde geen enkel probleem ook niet als er geld mee "verdient" wordt. Met vrijwel ieder dier wordt geld "verdient". En daar is ook niets mis mee zolang het dier maar voldoende ruimte heeft en verder goed verzorgt wordt.

Het gaat hier toch niet om het feit dat er geld met ze verdiend wordt?
Het gaat om het lijstje van Sunrise dat een paar posts boven je staat.
Ja, er is ook veel mis met de manier waarop mensen paarden houden maar daar gaat het in dit topic nu eenmaal niet over. Drop it, please :\

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:42

Vele geven aan het een probleem te vinden dat we geld mee "verdient" wordt en dat ze in te kleine bassins zitten. Ik vind het hypocriet om daar een probleem mee te hebben en dat anders te willen zien terwijl het niet meer dan normaal is in de paardensport (paarden in kleine stallen en ook voor geld). En gezien dit een paardenforun is lijkt me de link logisch. Daarnaast vind ik opmerkingen als "het gaat hier niet over paarden" etc zo'n dooddoeners die kant nog wal slaan, principe is immers het zelfde. Prima dat er aandacht aan besteed wordt maar doe dan eerst iets aan dat wat zich bij wijze van in ke eigen achtertuin afspeelt voordat je in de tuin van een ander gaat lopen kijken

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:46

Maartje1990 schreef:
Vele geven aan het een probleem te vinden dat we geld mee "verdient" wordt en dat ze in te kleine bassins zitten. Ik vind het hypocriet om daar een probleem mee te hebben en dat anders te willen zien terwijl het niet meer dan normaal is in de paardensport (paarden in kleine stallen en ook voor geld). En gezien dit een paardenforun is lijkt me de link logisch. Daarnaast vind ik opmerkingen als "het gaat hier niet over paarden" etc zo'n dooddoeners die kant nog wal slaan, principe is immers het zelfde. Prima dat er aandacht aan besteed wordt maar doe dan eerst iets aan dat wat zich bij wijze van in ke eigen achtertuin afspeelt voordat je in de tuin van een ander gaat lopen kijken

Volgens mij is het verschil al meerdere malen aangehaald maar wil jij dat gewoon niet lezen.
Dat het èèn slecht is betekent niet dat er andere dingen niet òòk slecht kunnen zijn.
En ik heb al in mijn tuin gekeken, en daar staan de paarden lekker 24/7 buiten met schuilstal en zijn zeer gelukkig. Dus ik mag van mezelf best in andermans tuin kijken. En wie weet geldt dat voor iedereen hier wel, dus loop je te preken in de verkeerde hoek.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:52

Martine_R schreef:
Maartje1990 schreef:

Volgens mij is het verschil al meerdere malen aangehaald maar wil jij dat gewoon niet lezen.
Dat het èèn slecht is betekent niet dat er andere dingen niet òòk slecht kunnen zijn.
En ik heb al in mijn tuin gekeken, en daar staan de paarden lekker 24/7 buiten met schuilstal en zijn zeer gelukkig. Dus ik mag van mezelf best in andermans tuin kijken. En wie weet geldt dat voor iedereen hier wel, dus loop je te preken in de verkeerde hoek.
Amen. Sommige mensen willen het niet zien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:02

Martine_R: dat zeg ik toch ook niet? Integendeel ik zeg dat beidde dieren in kleine stallen/bassins houden niet goed is (met het geld "verdienen" heb ik geen probleem als de dieren juiste zorg krijgen hebben zij er immers geen last van als de mensen er geld voor krijgen).

Verder, lijkt het me sterk dat iedereen die hier gereageerd heeft zijn/haar (bijrijd/manege)paard 24/7 buiten heeft, ook weer zo'n dooddoener die waarschijnlijk niet klopt. Top dat jij je paarden 24/7 buiten hebt. Maar dat zal echt niet voor iedereen hier zo zijn

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:10

Maartje1990 schreef:
Martine_R: dat zeg ik toch ook niet? Integendeel ik zeg dat beidde dieren in kleine stallen/bassins houden niet goed is (met het geld "verdienen" heb ik geen probleem als de dieren juiste zorg krijgen hebben zij er immers geen last van als de mensen er geld voor krijgen).

Verder, lijkt het me sterk dat iedereen die hier gereageerd heeft zijn/haar (bijrijd/manege)paard 24/7 buiten heeft, ook weer zo'n dooddoener die waarschijnlijk niet klopt. Top dat jij je paarden 24/7 buiten hebt. Maar dat zal echt niet voor iedereen hier zo zijn
Tot nu toe geldt het voor de mensen die antwoord hebben gegeven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:15

Je kunt een gedomesticeerd prooidier gewoon níet vergelijken met een niet gedomesticeerd (ultiem) roofdier. Op geen enkele manier. Dat heeft er niets mee te maken of paarden opsluiten wel of niet slecht is, je kunt de vergelijking gewoon niet maken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:20

HorseyDude schreef:
En dan zeggen dat orka's met uitsterven worden bedreigd:

[ Afbeelding ]

Tuurlijk. En wat is dit dan?

1 foto van 1 troep orca's maakt nog niet dat de term 'met uitsterven bedreigd' onzin is. Orca's worden wel degelijk met uitsterven bedreigt namelijk.
En ja orca's leven in troepen niet solitair.

Ben het met de op eens, maar dan niet alleen wat betreft seaworld; heel wat Shamu's die een rotleven hebben gehad. Maar ook bv ons eigen dolfinarium; want ook daar leven de dieren in te kleine bassins.

Overigens zijn wij de mens de beesten, niet de orca's en andere dieren; dat zijn dieren namelijk, geen beesten.
Alleen de mens (en chimps op oorlogspad) gedragen zich als beesten. Dieren gedragen zich als dieren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 20-09-15 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:21

Berdien schreef:
Je kunt een gedomesticeerd prooidier gewoon níet vergelijken met een niet gedomesticeerd (ultiem) roofdier. Op geen enkele manier. Dat heeft er niets mee te maken of paarden opsluiten wel of niet slecht is, je kunt de vergelijking gewoon niet maken.

Inderdaad.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:21

xxCYNNxx schreef:
Orca's worden wel degelijk met uitsterven bedreigt namelijk.

Heb je daar een bron van? Ik heb het opgezocht namelijk, maar in drie verschillende lijsten van beschermde en bedreigde diersoorten zag ik de orca er niet tussen staan.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:40

Ik heb geen paard meer. :P Al ben ik trouwens ook van mening dat niet elk paard beter wordt van 24 uur per dag buiten staan maar dat is een compleet andere discussie. Dat ik eerst mijn niet bestaande paard 24 uur per dag buiten moet zetten voordat ik een mening mag hebben over orka's is ook een beetje bizar vind je niet?

Ik snap je punt over het geld wel hoor, maar op het moment hebben de dieren er dus wel last van dat er geld mee wordt verdiend. De enige reden dat ze daar in zo'n bassin zitten is omdat het geld opbrengt.
Als ze geld opbrengen terwijl ze in een sea pen zitten, waarbij er ongetwijfeld een aantal gaan zijn die zich nooit gaan redden in het wild en dus voor de rest van hun leven in de sea pen moeten blijven, heb ik daar een stuk minder problemen mee. Zo'n sea pen incl dieren kost verschrikkelijk veel geld, daar moet wel financiering voor zijn.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die geld willen doneren voor dit doel en geld zouden geven voor een ticket om de 'beroemde' walvissen van een afstandje te kunnen bekijken. Daar zijn helemaal geen fancy shows voor nodig en de dieren hebben op die manier een veeeel beter leven. Dit moeten dan gewoon de laatste walvissen in gevangenschap zijn.

Met de kennis die er nu is over de dieren kan je het gewoon niet meer goedpraten ze in deze bassins te houden, laat staan alleen. Als seaworld en andere parken met dolfijnen en orka's slim zouden zijn zouden ze dat erkennen en meewerken aan de mogelijkheden die overal worden aangeboden.

Als ze slim zijn en een graantje mee willen pikken kunnen ze er zelfs nog geld uit halen als ze dat dan echt perse willen. Maak een docu, houd de fans van je park (misschien zelfs meer), vergaar een grote bak aan kennis die echt nog wel handig uit zal komen (denk aan morgans situatie) etc.

Ik geloof echt wel dat er daar mensen werken die het beste met hun dieren voor hebben, maar dat ze niet zien dat dit geen leven is voor ze, daar kan ik echt, echt niet bij.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:40

Die lijsten zijn ten eerste niet volledig, ten tweede zijn er lijsten die alleen een bepaald gebied behandelen. Ten derde worden sommige soorten er pas zo laat op gezet, dat ze net zo goed gelijk op de lijst 'ten dode opgeschreven' kunnen worden gezet.
En tja; we hoeven alleen maar te kijken naar hoe de oceanen worden leeg gevist, walvissen zijn niet veilig; allemaal voedselbronnen van de orca. Dus kan niet anders zeggen dan dat de orca een bedreigde diersoort is. Of ze nu op een of ander lijstje zijn gezet of niet.

De mens zal als soort gewoon heel hard moeten veranderen (een flinke ijstijd of epidemie die de populatie van de mens flink uitdunt zou niet verkeerd zijn wat dat betreft), willen we nog een mooie planeet overhouden ipv een dode steenklomp.

edit; nog gezocht naar precieze aantallen in het wild, maar kon die helaas niet vinden. Dus als iemand anders die wel heeft kunnen opsnorren.......