Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maartje1990 schreef:@flux: daar heb je zeker gelijk in. Vindt het allern zo jammer dat men oogkleppen op heeft voor dat wat in de achtertuin gebeurt maar dan wel dingen bij andere te kunnen Zien.
@britje: wat is er dan mis met die kunstjes? Waar verschilt dat van de kunstjes (dressuur, springsport, vrijheidsdrssuue) die wij onze paarden laten uitvoeren? Die kunstjes doen ze omdat ze beloont worden niet omdat ze anders gestraft oid zullen worden. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Verder zit er ook weer een verschil tussen "een badkuip" of wellich in een baai ood kunstjes laten doen. Ik ben het overigens eens dat de basins groter zouden mogen, maar dat maakt niet meteem het geheel slecht
briitje schreef:Maartje1990 schreef:@briitje: Ik zei toch dat ik het inderdaad beter zou vinden als er grotere bassins komen en daar dan trucjes in te doen. Daar vind ik niets mis mee. Ben je verder wel eens in t dolfinarium geweeest? Daar wordt in de buitenbassins echt noordzeewater gebruikt etc dus daar proberen echt zo dicht mogelijk bij de natuurlijke leefomgeving te blijven. En verder maak je nog een aantal incorrecte aannames
Ik ben daar vroeger ooit eens geweest. Maar zal daar nooit meer komen. Ik weiger om zulk soort praktijken te steunen, laat staan in stand houden.
Ookal zijn deze dieren niet gevangen, maar om welke redenen dan ook aangespoeld of what ever. Ik blijf bij me standpunt dat deze betere leef omstandigheden kunnen hebben dan ze nu hebben. Wellicht dat ze het hier al beter hebben dan Sea world, kan ik namelijk niet over oordelen. Maar het blijven dolfijnen die een kunstje moeten doen in veel te kleine ruimtes.
Selka schreef:Mars schreef:Ik vind twee kanten zitten aan Seaworld. Ben ook geweest (Orlando) en wat betreft de dolfijnen en orca's: helemaal eens dat die niet in een badkuipje horen. De orca's zijn enorme publiekstrekkers en de shows een groot spektakel om te zien natuurlijk. Niet de dingen die ik persoonlijk prettig vind aan het park.
Op het gebied van voorlichting, onderzoek en natuurbescherming zijn ze echter ook actief en goed bezig wat mij betreft. Dus voor je een enorm park/bedrijf basht op één element ervan lijkt het mij ook nuttig om het gehele plaatje te bekijken.
In Blackfish was duidelijk te zien dat trainers en mensen van het park totaal verkeerde voorlichting gaven over de dieren. Zo zouden ze zogenaamd ouder worden in SeaWorld dan in de natuur omdat er beter voor gezorgd wordt. Helaas worden Orca's in gevangenschap een jaar of 35 en in de vrije natuur kunnen vrouwtjes meer dan 100!! Jaar oud worden. Mannetjes worden een jaar of 50-60.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen hoe je dit educatief verantwoord vindt. Als je mensen wilt voorlichten over een dier hoef je dit niet in een veeeeeel te kleine ruimte terwijl deze stelselmatig mishandeld wordt te doen.
Heel veel voormalige trainers schamen zich nu de ogen uit de kop aldus Blackfish en hun interviews daarin.
Ik vind het walgelijk en het bestaan van deze parken onnoemelijk wreed!
Lepeltje schreef:Dat er tegenwoordig her en der nog paarden veel te lang in een stal moeten staan is geen argument om orka's dan maar in bassins te houden. Dit soort vergelijkingen zijn populair op dit forum heb ik gemerkt maar het is een drogreden en dus geen goed argument.
Dus, waarom vind je dat zo'n dier wel in een bassin gehouden kan worden?
Maartje1990 schreef:Lepeltje schreef:Dat er tegenwoordig her en der nog paarden veel te lang in een stal moeten staan is geen argument om orka's dan maar in bassins te houden. Dit soort vergelijkingen zijn populair op dit forum heb ik gemerkt maar het is een drogreden en dus geen goed argument.
Dus, waarom vind je dat zo'n dier wel in een bassin gehouden kan worden?
"Her en der" bijna elk paard. Maar ik heb ook niet gezegt dat het houden van prka's in te kleine bassins juist is. Beidde moeten veel ruimte krijgen. En dan heb ik met beidde geen enkel probleem ook niet als er geld mee "verdient" wordt. Met vrijwel ieder dier wordt geld "verdient". En daar is ook niets mis mee zolang het dier maar voldoende ruimte heeft en verder goed verzorgt wordt.
Maartje1990 schreef:Vele geven aan het een probleem te vinden dat we geld mee "verdient" wordt en dat ze in te kleine bassins zitten. Ik vind het hypocriet om daar een probleem mee te hebben en dat anders te willen zien terwijl het niet meer dan normaal is in de paardensport (paarden in kleine stallen en ook voor geld). En gezien dit een paardenforun is lijkt me de link logisch. Daarnaast vind ik opmerkingen als "het gaat hier niet over paarden" etc zo'n dooddoeners die kant nog wal slaan, principe is immers het zelfde. Prima dat er aandacht aan besteed wordt maar doe dan eerst iets aan dat wat zich bij wijze van in ke eigen achtertuin afspeelt voordat je in de tuin van een ander gaat lopen kijken
Martine_R schreef:Amen. Sommige mensen willen het niet zien.Maartje1990 schreef:Vele geven aan het een probleem te vinden dat we geld mee "verdient" wordt en dat ze in te kleine bassins zitten. Ik vind het hypocriet om daar een probleem mee te hebben en dat anders te willen zien terwijl het niet meer dan normaal is in de paardensport (paarden in kleine stallen en ook voor geld). En gezien dit een paardenforun is lijkt me de link logisch. Daarnaast vind ik opmerkingen als "het gaat hier niet over paarden" etc zo'n dooddoeners die kant nog wal slaan, principe is immers het zelfde. Prima dat er aandacht aan besteed wordt maar doe dan eerst iets aan dat wat zich bij wijze van in ke eigen achtertuin afspeelt voordat je in de tuin van een ander gaat lopen kijken
Volgens mij is het verschil al meerdere malen aangehaald maar wil jij dat gewoon niet lezen.
Dat het èèn slecht is betekent niet dat er andere dingen niet òòk slecht kunnen zijn.
En ik heb al in mijn tuin gekeken, en daar staan de paarden lekker 24/7 buiten met schuilstal en zijn zeer gelukkig. Dus ik mag van mezelf best in andermans tuin kijken. En wie weet geldt dat voor iedereen hier wel, dus loop je te preken in de verkeerde hoek.
Maartje1990 schreef:Tot nu toe geldt het voor de mensen die antwoord hebben gegeven.Martine_R: dat zeg ik toch ook niet? Integendeel ik zeg dat beidde dieren in kleine stallen/bassins houden niet goed is (met het geld "verdienen" heb ik geen probleem als de dieren juiste zorg krijgen hebben zij er immers geen last van als de mensen er geld voor krijgen).
Verder, lijkt het me sterk dat iedereen die hier gereageerd heeft zijn/haar (bijrijd/manege)paard 24/7 buiten heeft, ook weer zo'n dooddoener die waarschijnlijk niet klopt. Top dat jij je paarden 24/7 buiten hebt. Maar dat zal echt niet voor iedereen hier zo zijn
HorseyDude schreef: