Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:01

Heel interessant topic! Ik vroeg me alleen af: hoe maakt men zo'n foto van een koe? Er is dus het één en ander met Photoshop gedaan, maar ik vind de achtergrond er zo nep uit zien. Wordt de foto voor een achtergrond foto gemaakt of is het gewoon een heel nep uitziend weiland?
Lijkt me ook wel apart als de rug zo met Photoshop wordt gedaan. Weet je nooit helemaal waar je aan toe bent..

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:36

Wat een aparte stagevergoeding, maar wel ontzettend leuk. Echt iets om naar uit te kijken! Ik ga dit zeker volgen, ik ben erg benieuwd.
Ik vind dat je erg goed reageert op de 'negatieve' reacties.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:40

lisaaahtjuuh schreef:
Ja! het is eigenlijk gewoon mijn stagevergoeding, ik mocht kiezen geld of een embryo.

En dan is het een superkoe en dan ben je rijk.. 8-)

gaby_kremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:43

Ik volg

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:03

RdLFoto schreef:
lisaaahtjuuh schreef:
Ja! het is eigenlijk gewoon mijn stagevergoeding, ik mocht kiezen geld of een embryo.

En dan is het een superkoe en dan ben je rijk.. 8-)

Hoeveel kan een gemiddelde goede kalf opbrengen?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 10:03

vrouwke schreef:
Ik vind het hartstikke grappige beesten, en lief.
Die 2 van ons ook, zo lief.
Alleen die poep. :7 }:0 :(
Heb jij dat niet?

Haha ja waar koeien zijn is poep. Bij ons lopen de koeien op roosters met een mestkelder eronder. Daar word de mest en urine opgevangen en die 'gier' rijden we over het land. Ook de stromest rijden we over het land. Wij hebben genoeg land om onze eigen mest kwijt te kunnen. Er zijn namelijk allemaal regels die bepalen hoeveel mest je uit mag rijden. Dus als je teveel mest heb moet je dat afvoeren en dat kost heel veel geld.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 10:15

chocobroodje schreef:
Wat ik me nou afvraag he, er zijn dus verschillende rassen. Als je 2 rassen kruist kun je dan nog naar keuringen bv? En heb je ook echt stamboeken die een inschrijving weigeren omdat ze niet raszuiver zijn? Selecteer jij in je normale kudde ook op ras of kijk je alleen of de stier de koe verbeterd?

En de "campina" koe, ik bedoel dan de melk koe die wij gewend zijn om in Nederlandse weides te zien lopen, is dat nou van oorsprong een nederlands ras?

Sorry hoor gewoon heel nieuwsgierig :D

Het ras wat hier veel in de weides loopt is Holstein Frisian. Vroeger liepen hier de ouderwetse Fries Hollandse koetjes en die zijn we in gaan kruizen met de melk typische amerikanen de holsteins.

Alle koeien worden geregistreerd en ze krijgen geen paspoort maar een schets een klein geel papiertje waar al de gegevens van de koe op staan. Op die kaart staat ook welk ras de koe is en als je dus inkruist komt er gewoon 50% hf 50% mon bijvoorbeeld te staan.

Je mag in principe ook met alle rassen op de keuring lopen maar de holsteins zijn meestal kwa extrieur beter en dat zien de keurmeesters graag natuurlijk. Daarom lopen er weinig andere rassen op de keuring.

Er zijn wel stambomen die een bepaald ras vertegenwoordigen daar mag je geen ander ras inschrijven.

Eigenlijk maakt het dus in de koeienwereld niet heel veel uit. Ik gebruik alleen holsteins omdat ik die het beste vind persoonlijk maar dat is voor iedereen anders. We hebben wel eens ingekruist maar dan krijg je een hele verschillende veestapel met allemaal andere kleurtjes en andere koeien ik zie liever een uniforme veestapel. Maar dat is echt mijn smaak zeg maar

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 10:18

Deugenietje schreef:
Hoeveel kan een gemiddelde goede kalf opbrengen?

Dat heb ik eerder in dit topic al eens genoemd maar dat kan enorm veel verschillen. Ik heb daarin ook totaal geen verwachtingen, de fokkerij gaat zo snel het kan maarzo zijn dat ze over een paar maanden al niet interresant genoeg meer is en dan word hij of zij veel minder waard.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:43

Leuke stage vergoeding, wens je koe een voorspoedige dracht :) .

TS misschien kun je eens bij een bedrijf gaan kijken die niet ophokt, lijkt me als melkveehouder die een toekomst daarin ambieert op z'n minst interessant voor je eigen visie! Dan kun je ook voor de toekomst meer gaan bepalen wat jij zelf oke vind en niet enkel wat je is aangeleerd.

Mijn schoonouders hebben een melkvee bedrijf, de kalfjes hier mogen bij hun moeder blijven. En als je ziet hoeveel de kalfjes met elkaar spelen en ravotten en bij hun moeder liggen, dan denk ik alleen maar zo hoort het! En deze kalfjes zijn gewoon gezond, de koeien geven gewoon de melk die ze zouden moeten geven.. Ik ben blij dat ik dit dagelijks mag aanschouwen!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 10:52

Merell123 schreef:

TS misschien kun je eens bij een bedrijf gaan kijken die niet ophokt, lijkt me als melkveehouder die een toekomst daarin ambieert op z'n minst interessant voor je eigen visie! Dan kun je ook voor de toekomst meer gaan bepalen wat jij zelf oke vind en niet enkel wat je is aangeleerd.

Mijn schoonouders hebben een melkvee bedrijf, de kalfjes hier mogen bij hun moeder blijven. En als je ziet hoeveel de kalfjes met elkaar spelen en ravotten en bij hun moeder liggen, dan denk ik alleen maar zo hoort het! En deze kalfjes zijn gewoon gezond, de koeien geven gewoon de melk die ze zouden moeten geven.. Ik ben blij dat ik dit dagelijks mag aanschouwen!

Ben ik al meerdere malen geweest met mijn vriendin die daar melkt en ook voor school. Ik weet precies hoe dat is en ik zou het zelf ook wel willen. Maar die overgang valt echt niet mee hoor. Dan mogen we eerst de jackpot wel winnen. We kunnen net rondkomen. Er is echt geen geld om dat te realiseren. Dus proberen we het op deze manier zo goed mogelijk te doen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:55

stipje gezet, wat een ontzettend gave vergoeding _O_
Ik ben ontzettend benieuwd naar het kalf!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:58

lisaaahtjuuh schreef:
Merell123 schreef:

Ben ik al meerdere malen geweest met mijn vriendin die daar melkt en ook voor school. Ik weet precies hoe dat is en ik zou het zelf ook wel willen. Maar die overgang valt echt niet mee hoor. Dan mogen we eerst de jackpot wel winnen. We kunnen net rondkomen. Er is echt geen geld om dat te realiseren. Dus proberen we het op deze manier zo goed mogelijk te doen.

Wie weet heb je straks een superkoe die je kan helpen om daar wat aan te veranderen. Of zeg ik nu wat heel doms? :o

In elk geval erg interessant om dit topic te volgen, de draagmoeder lijkt me een leuke koe. Vriendelijke oogopslag heeft ze. Hebben jullie koeien allemaal een naam?

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:04

Super leuk! Ik duim mee!
Ik wist niet dat het allemaal zo internationaal en gecompliceerd kon :')
Wel heel cool dat het kalfje half Amerikaans wordt 8-)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:08

Wat een leuke stagevergoeding :)
Vraagje, hoe leer je de koeien aan zo'n halster mee te lopen? :D

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:12

Wat ontzettend leuk!
Ik ga volgen, ben erg benieuwd naar het kalf :j

Die tweede en derde vaars die je plaatste, wat een mooitjes zijn dat!
Heel veel succes en ik zal duimen voor een goed, gezond (vaars)kalfje voor je.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:29

Iedereen die geen jaar op een boerderij gewerkt heeft heeft hier geen recht recht van spreken vind ik. Tis zo makkelijk te bleren over iets waar je de ballen verstand van hebt. Ik werk al 12 jaar in de veehouderij en het blijft altijd sneu als er een koe weg moet. Bij sommige willen we er niet eens bij zijn. Er wordt tegenwoordig zo hard gefokt op gezonde benen en een gezonde koe die het langer vol houdt.

De koeien in Nederland hebben het niet slecht! Maar de Nederlandse regering maakt het wel slecht. Zo moeten Nederlandse boeren mest af zetten terwijl ze het best op eigen grond kunnen gebruiken. Daardoor gaan sommige hun koeien weer binnen houden omdat de mest die ze daar uitschijten ook meegerekend wordt en groot verlies is. Zo zijn er wel meer voorbeelden.

Typisch gevalletje stropdas om altijd op kantoor zitten nooit een koe gezien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:08

tanjaatjuhh schreef:
Iedereen die geen jaar op een boerderij gewerkt heeft heeft hier geen recht recht van spreken vind ik. Tis zo makkelijk te bleren over iets waar je de ballen verstand van hebt. Ik werk al 12 jaar in de veehouderij en het blijft altijd sneu als er een koe weg moet. Bij sommige willen we er niet eens bij zijn. Er wordt tegenwoordig zo hard gefokt op gezonde benen en een gezonde koe die het langer vol houdt.

De koeien in Nederland hebben het niet slecht! Maar de Nederlandse regering maakt het wel slecht. Zo moeten Nederlandse boeren mest af zetten terwijl ze het best op eigen grond kunnen gebruiken. Daardoor gaan sommige hun koeien weer binnen houden omdat de mest die ze daar uitschijten ook meegerekend wordt en groot verlies is. Zo zijn er wel meer voorbeelden.

Typisch gevalletje stropdas om altijd op kantoor zitten nooit een koe gezien.

Dit is een andere discussie maar van wat ik de afgelopen jaren heb gezien qua wetgeving etc vind ik de melkveewet niet eens zo een gedrogt. Dijksma legt veel bij de sector zelf neer om maatregelen en oplossingen te vinden om aan de richtlijnen vanuit Brussel te voldoen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 12:34

Nog 30 dagen :)!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:37

Mogen we mee namen verzinnen??

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:46

Shirley schreef:
Mogen we mee namen verzinnen??

Volgens mij was de TS nog op zoek naar de naam voor als het een stiertje is...
en wilde ze in de naam vernoemen naar de vader: Uecker supersire Josuper ET

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:49

Hebben jullie een stalnaam thuis? Anders zou ik het stiertje Supersire's *stalnaam* noemen :P

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 13:00

Geen stalnaam maar ons huis heet Valkelo dus als het een vaarskalf word heeg ze: Valkelo Mairy

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:07

En voor een stiertje Valkelo Jupiter?

Zitten een hoop letters van papa's naam in ;)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:21

Ik vind het een supergaaf topic en ook een supergave stagevergoeding zeg! Duim voor een gezond diertje straks.

Ik wil je ook nog even complimenteren over je wijze van antwoorden en incasseren. Kunnen veel nog een puntje aan zuigen ;)

Mag ik trouwens vragen (misschien totaal offtopic, dus als je het vervelend vind even zeggen :P) wat je vind van de afschaffing van het melkquotum? Denk je dat hier problemen van gaan komen op lange termijn betreffende het dierenwelzijn (stalvergroting, nog meer melk vragen van de koe)? Of zou jij het anders gedaan hebben?

Ben erg benieuwd! :D (vooral naar het kalf!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:44

Spannend! Mooie vergoeding voor je stage , ben benieuwd naar het kalf!