Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:44

Indd een leuke foto

Treibbal heb ik ook ooit eens geprobeerd voor 5 min op een open dag. Out en push had mn hond toen al meteen door... ze zou t geweldig vinden denk ik. Mn avonden zitten alleen al zo vol

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:37

Leuke foto :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:57

Wat een leuke foto!
Treibbal wel van gehoord en gezien op de kc maar Bella houd niet zo van grote ballen haha. niet gek , tis zo'n ukkepuk.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:48

Wij hebben vanmiddag weer puppycursus gehad. Geoefend met blijven zitten en liggen. Ook pootjes geven en high five. Ging goed maar Kaya was vandaag behoorlijk afgeleid, was moeilijk om haar aandacht erbij te houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:55

mandje schreef:
Ik kwam het word treibball tegen. Wij hebben het geprobeerd. Maar ik moest mijn border eerst leren wat rust was. Hij was te enthousiast. Misschien dat hij ook nog wat te jong was. Ook heb ik geen cursus ofzo ervoor gehad. Maar wel heel veel ingelezen over de sport. Misschien dat we het nog eens gaan proberen.

Gister weet even Thuis getraind. Hij heeft nog al zijn eigen willetje met apporteren. Hij wil wel blijven zitten. Het speeltje dan wel ophalen maar halverwege terug gaat hij er zelf mee spelen. Heb tips van mijn instructeur waar ik mee bezig ben. Even afwachten hoe dat vordert. Ook zijn we bezig met begin van los volgen. Terug plaats oefening zit er perfect in. En de rest maak ik me ook niet zo druk om.
Vandaag maar even weer proberen.

lange lijn eraan doen en als hij het speeltje gepakt heeft de lijn binnen halen en hem enthousiast blijven roepen als hij bij je is maken dat je al worst in je handen hebt en heel uitbundig (als je hodn daar van houd anders rustiger) belonen ;)

nog een tip is als hij het apport gaat halen zelf gelijk de andere kant op gaan lopen. Waarschijnlijk wil hij naar je toe komen en hem negeren en door lopen als hij goed bij je loopt dan belonen en apport pakken (eventueel wel lange lijn aan doen dat hij er niet tussenuit kan).

Zelf heb ik ook regelmatig apport laten halen gedaan en dan zelf bukken en doen alsof ik wat interesants in het gras zag. Hij kwam zelf dan ook kijken en dan kon ik belonen. het aanpakken kwam later wel. Inmiddels doet hij het super netjes (alleen onlangs bij een demo gaf hij het demonstratief af bij degene die mij steeds het blok, ijzer apport, of speeltje aan gaf dat ik moest gooien en hij moest halen hahaha)

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:38

@ dierenfan

Nou mijn hond weet prima hoe het hoort. Train dit ook alleen aan de lange lijn. Maar hij is een puber en denkt het even lekker uit kunnen te proberen. Zodra hij zin heeft in het af te geven komt hij bij me en geeft hem netjes in mijn hand af.

De eerste tip heb ik al veel gedaan. resultaat een hond die aan de lijn gaat trekken en ik heb dus steeds naar me toe moet trekken.

2de tip
Meestal rent hij me voorbij en gaat dan aan de voorkant weer hetzelfde doen. Ook al blijf ik steeds de andere kant weer op lopen.

Volgens mij en mijn instructeur moet hij gewoon even leren dat samen spelen veel leuker is. Nu ben ik dus begonnen met als hij zelf gaat spelen en het duurt te lang, over de lijn lopen speeltje af pakken en opbergen en wat anders doen. Pas later weer proberen. Vandaag even in huis geprobeerd met lekkere worst. Nou kon die het wel perfect van blijven zitten t/m het zitten en afgeven. 2x achter elkaar. daarna lekker met een ander speeltje een trek spelletje gedaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:58

haha lekker puber dus idd. Succes verder! ;)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:01

Ik ben ook behoorlijk actief met mijn hond Milo, een kruising engelse stafford van 3 jaar.
We doen alleen wel alles zelf hij heeft een hekel aan andere honden helaas, dus die vermijd ik zoveel mogelijk.
Voorheen gingen we altijd 5x in de week fietsen ik ben hier een tijdje mee gestopt vanwege een blessure maar toevallig sinds deze week weer begonnen met opbouwen. We zijn nu weer 2x op pad geweest en dat vind hij geweldig! Uiteindelijk wil ik dan weer ongeveer 2 1/2 u per week met hem fietsen.
Ik ben vorig jaar begonnen met doggy dance ik had op internet een leuke site gevonden waar de oefeningen op staan hij kan nu: zwaaien, high five links en rechts, poot links en rechts, circle, twist, volgen, bedelen, back, en kruipen. het duurt nog wel een tijdje voordat hij alle oefeningen kent en dat ik het eens op muziek kan uitproberen maar het is erg leuk om te doen!
Verder hebben we hier een groot grasveld afgezet waar mijn vriend een paar keer in de week een balletje met hem gaat gooien of met hem gaat frisbeeën.
Daarnaast gaat hij natuurlijk elke dag nog mee wandelen, tijdens het wandelen oefen ik op gehoorzaamheid en verstop ik spullen in de bosjes die hij moet zoeken. Als het heeft geregend doen we wedstrijd wie het hardste door de plassen kan rennen haha!
In de zomer gaan we bijna dagelijks zwemmen het is een echte waterrat namelijk!!
We hebben dus vooral veel plezier met zijn tweeën :D

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:17

Ik meld me! Ik heb nu 3 lessen behendigheid gehad met mijn boerenfoxXengelsespringerspaniel.
Ik was er na 2 lessen 2 weken niet geweest omdat ik mijn pols heb gebroken maar vandaag ben ik weer geweest en hij snapte alles nog. Wij vinden het samen erg leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 02:22

Ik meld mij ook. Nu doe ik alleen nog maar puppy cursus met mijn labrador pup. Ben het alleen niet eens met hun trainingsmethode. Maar voor Blaz is het wel goed. Dus daar doe ik het nu ook voor.

Ook ben ik nu rustig aan het rondkijken voor wat speurlessen. En zou graag met hem in de toekomst behendigheid willen doen.

Voor de rest trainen we dus veel thuis. Alleen doordat ik van puppy cursus Blaz continue moest belonen doormiddel van brokjes. Heeft hij het een poos vertikt om af te liggen zonder dat ik een snoepje had. Dus ik train sinds een paar weken anders. Dus meer belonen met stem en aai over de bol en af en toe een voertje. En sindsdien gaan we met sprongen vooruit.

Dus momenteel trainen we veel thuis. En doe ik af en toe wat apporteer spelletjes in het water. En puppycursus is puur voor Blaz. Want de trainingsmethode vind ik dus niks.

En over 2 jaar hoop ik een Mechelaar in huis te hebben. Want wil graag de hondenbeveiliging in.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 06:23

Wat bevalt je niet aan de trainingsmethode dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:14

Het continue belonen met voer. Dus ook voor oefeningen die al vanaf de eerste week bij mij kent. En ook bij oefeningen die hij niet niet helemaal goed uitvoert. Waardoor Blaz helemaal gefixeerd raakte op het voer. En niet meer op mij lette. En alleen maar commando's wou uitvoeren als ik een snoepje vast had in mijn had. Anders vertikte hij het. En ook omdat hij zo gefixeerd raakte, nam hij de snoepjes ook niet meer rustig aan. Waardoor ik elke keer terug kwam met wondjes. En ik mocht hem alleen corrigeren door EHH te zeggen. Nou als Blaz een middelvinger had, dan had hij die opgestoken.

Maar we gaan nu weer de goede kant op. Pakt intussen alles ook weer rustig aan. Meeste commando's heb ik er nu inzitten. Iig de basis commando's. Alleen commando blijf moet hij nog leren. Zit er al gedeeltelijk in. Kan hem gerust kwartier voor zijn voerbak vol met voer laten zitten.

Ben gisteren een half uurtje wezen wandelen met mams + haar vriend en mijn zusje. En vriend van moeder had zijn mechelaar van 9 maanden mee. Konden ze even lekker ravotten. Maar zelfs tijdens het spelen luisterde hij zeer goed.

edit: Ik trainde op puppy cursus met deze voertjes. http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/2901313 ... ti-mix.jpg 500 gram dus. Maar na 1 uur puppy cursus was zo'n emmertje volledig leeg.

Nu heb ik pensreepjes wat ik telkens in stukjes breek en beloon ik hem dus af en toe.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:29

Rosannee_ schreef:
Ik meld me! Ik heb nu 3 lessen behendigheid gehad met mijn boerenfoxXengelsespringerspaniel.
Ik was er na 2 lessen 2 weken niet geweest omdat ik mijn pols heb gebroken maar vandaag ben ik weer geweest en hij snapte alles nog. Wij vinden het samen erg leuk :)

foto's? Lijkt me een super leuke kruising voor behendigheid!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:33

love_western schreef:
Het continue belonen met voer. Dus ook voor oefeningen die al vanaf de eerste week bij mij kent. En ook bij oefeningen die hij niet niet helemaal goed uitvoert. Waardoor Blaz helemaal gefixeerd raakte op het voer. En niet meer op mij lette. En alleen maar commando's wou uitvoeren als ik een snoepje vast had in mijn had. Anders vertikte hij het. En ook omdat hij zo gefixeerd raakte, nam hij de snoepjes ook niet meer rustig aan. Waardoor ik elke keer terug kwam met wondjes. En ik mocht hem alleen corrigeren door EHH te zeggen. Nou als Blaz een middelvinger had, dan had hij die opgestoken.

Maar we gaan nu weer de goede kant op. Pakt intussen alles ook weer rustig aan. Meeste commando's heb ik er nu inzitten. Iig de basis commando's. Alleen commando blijf moet hij nog leren. Zit er al gedeeltelijk in. Kan hem gerust kwartier voor zijn voerbak vol met voer laten zitten.

Ben gisteren een half uurtje wezen wandelen met mams + haar vriend en mijn zusje. En vriend van moeder had zijn mechelaar van 9 maanden mee. Konden ze even lekker ravotten. Maar zelfs tijdens het spelen luisterde hij zeer goed.

edit: Ik trainde op puppy cursus met deze voertjes. http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/2901313 ... ti-mix.jpg 500 gram dus. Maar na 1 uur puppy cursus was zo'n emmertje volledig leeg.

Nu heb ik pensreepjes wat ik telkens in stukjes breek en beloon ik hem dus af en toe.

ieder zijn ding natuurlijk. Ik beloon wel met voer maar dat geef ik aan door een klik te geven met de clicker en dan pak ik pas een voertje. Werk nooit met voer in de hand maar een lege hand met 'touch' anders idd dat voer volgen wat je weer af moet gaan bouwen. Die klicker hoef ik niet af te bouwen om het feit dat ik zelf beslis of ik klik en het apparaatje verder niet interessant is.

Maar was is het voor nut dat je je hond een kwartier kan laten wachten met een volle voerbak? Voor mij is dat puur je hond pesten en niets meer of minder. Dat hij moet wachten met eten totdat jij het in de bak gedaan hebt of de bak heb neergezet oke maar een hond die erg graag eet ga je toch niet langer dan nodig is laten wachten met zijn bak voor zijn snuit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:40

dierenfan schreef:
love_western schreef:

ieder zijn ding natuurlijk. Ik beloon wel met voer maar dat geef ik aan door een klik te geven met de clicker en dan pak ik pas een voertje. Werk nooit met voer in de hand maar een lege hand met 'touch' anders idd dat voer volgen wat je weer af moet gaan bouwen. Die klicker hoef ik niet af te bouwen om het feit dat ik zelf beslis of ik klik en het apparaatje verder niet interessant is.

Maar was is het voor nut dat je je hond een kwartier kan laten wachten met een volle voerbak? Voor mij is dat puur je hond pesten en niets meer of minder. Dat hij moet wachten met eten totdat jij het in de bak gedaan hebt of de bak heb neergezet oke maar een hond die erg graag eet ga je toch niet langer dan nodig is laten wachten met zijn bak voor zijn snuit?

Ik wil hem prima belonen met voer. Maar niet emmertje van 500 gram in 1 uur er door heen jagen(en brak de snoepjes ook nog doormidden). En hem dan van de trainsters ook nog moeten belonen voor dingen die hij al vanaf week 8 kent. En we moeten eerst een voertje pakken en dan pas commando vragen.
Nu krijgt hij af en toe een voertje. En pak die ook pas als hij zijn commando heeft uitgevoerd. Voor de rest beloon ik hem met stem en aai over zijn bol

En ik train dat zodat als we ergens anders zijn en die honden worden gevoerd dat hij niet als een gek er op af vliegt en andermans voerbakken leeg eet. Want hij krijgt thuis zijn brokken en moet gewoon naar mijn luisteren. Ook als andere honden eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:58

Maar ik wil mij graag verdiepen in clickeren. Maar ik hoop dat jullie mij snappen dat ik het op de puppy cursus erg veel belonen vind met voer. Om alles wat ze goed doen, moeten ze beloont worden met voer. Waardoor Blaz alleen maar commando's wou uitvoeren als ik voer vast had in mijn hand. Ik ben hier gewoon de fout mee in gegaan. Omdat ik dacht dat hondenschool wist wat ze deden.

Maar na veel praten met anderen honden eigenaren, heb ik het dus besloten om het anders aan te pakken. Alleen heb nog niet helemaal de juiste weg gevonden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:02

Niet iedere hond is hetzelfde. .. de ene hond kun je prima op die manier leren, de ander niet. Ik ben van mening dat een hondenschool dat ziet en er op in kan spelen. Ik train ook niet of nauwelijks met voer. Een braaf, goed zo en even spelen zijn ook beloningen. Met gg volgen gebruik ik op t moment wel een voertje, ze volgt perfect, maar blijft mij niet aankijken dus dat ben ik nu met een voertje aan het trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:24

EmptyWords schreef:
Niet iedere hond is hetzelfde. .. de ene hond kun je prima op die manier leren, de ander niet. Ik ben van mening dat een hondenschool dat ziet en er op in kan spelen. Ik train ook niet of nauwelijks met voer. Een braaf, goed zo en even spelen zijn ook beloningen. Met gg volgen gebruik ik op t moment wel een voertje, ze volgt perfect, maar blijft mij niet aankijken dus dat ben ik nu met een voertje aan het trainen

Ja, maar dat kunnen ze dus niet bij Blaz. Tenminste dat gevoel heb ik. Want ik moet hem echt met alles wat hij goed doet belonen. En dus met voer. Of ik mag hem belonen met een speeltje. Maar daar heeft hij weinig omkijken naar als ik met hem aan trainen ben. Tenzij we gaan apporteren. Maar als ik vraag als het ook anders kan. Dan kan dat niet. Dus ben best een poos onzeker geweest daardoor. Omdat ik graag het beste wil voor mijn hond. Maar ook merkte dat deze trainingsmethode niet voor ons werkte. En dit is ook echt de eerste hond die ik helemaal alleen train.

Maar mijn moeder heeft 6 jaar geleden puppy cursus gevolgd met een berner. En die herkent de trainingsmethode ook niet weer.

En leer momenteel meer dingen van mijn moeder en haar vriend (houden beide al min. 25 jaar honden). Dan van puppycursus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 08:36

Ik vind het snoepjes gebeuren ook wel lastig. Élke fysieke correctie is uit den boze, geen aandacht? Lokken met een snoepje....

Moet zeggen dat die van mij perfect volgt, thuis en op het trainingsveld, maar ergens anders zijn te veel vreemde luchtjes, dus daar ben ik nu erg mee bezig. Steeds ergens anders heen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:59

Zo. Ik zelf 2 weken ziek op bed en Jinn ook erg ziek geweest. Had een stukje van een paddenstoel gegeten en kreeg allergische reactie. 2 dagen daarna een oorontsteking en meneer is nu weer zo goed als hersteld. Wat een drama xD

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:03

Wat een drama inderdaad, Tika is ook al gek op paddenstoelen in het bos doe ik niets anders dan eehh, nee hihihi

Ik wil woensdag bij een BHN club gaan kijken wil wat meer uitdaging in het trainen en daar denk ik dat ik meer mijn en Assad zn ei kwijt kan.

Snoepjes trainen ja ik ben er geen fan van puur omdat je inderdaad als je zonder staat een hond hebt die denkt doei dan doe ik niets voor je. Nu met Tika beloon ik het hier met een stukje kip, niet eens zozeer omdat ze anders niet komt maar de hier moet voor alles gaan wat er ook om dr heen is dan is een stukje voer in het begin wel een goede motivator. Dat bouw ik alleen wel snel af naar spel, maar heb Tika net dus moeten nog een speeltje vinden die zei de bom vind :=

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:10

Ik train met af en toe een snoepje.
Dan 3x niet. Dan 1x wel en dan weer 6 keer niet en dan 4x wel. Zo weet Jinn nooit wanneer hij wel of geen snoepje krijgt en bij hem werkt dat erg goed.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:19

ik train wel met voer. ik vraag steeds meer van ze dus een goede zit is geen beloning met voer een perfecte zit wel en idd afwisselen zoals jesda doet
niks omkopen met voer aan ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:53

Ah ik meld me ook :D

Wij hebben twee honden; Tessa een Duitse Herder teef van 4,5 jaar oud en Tay een Duitse herder reu van bijna 6 maanden. Met Tessa hebben we een tijd gespeurd en gehoorzaamheid getraind, maar die is met actief pensioen. Ik zou met haar graag een andere sport gaan doen, maar we zijn nergens welkom hier in de buurt. (angst agressief en geen gehoorzaamdheidsdiploma) Met Tay gaan we IPO doen, alleen bouwen we dat nu op op de obedience manier. We zijn ook al begonnen met speuren.

EDIT: Met Tay wil ik misschien ook nog iets anders erbij doen als hij wat verder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:25

Gelukkig dat er meer mensen met minder voertjes belonen. Maar dit is ook echt mijn eerste hond. Staat ook op volledig op mijn naam en helemaal alleen uitgezocht. Wel met hulp. Maar ik mocht de keuze maken uit het nest. Heb wel veel ervaring met honden en ben er mee opgegroeid. Maar dit is toch een stukkie anders.

Deze komt uit de jachtlijnen, dus ik moet hem continue uitdagen. Denk en zoek spelletjes heeft hij zo door. Alleen om zelf jachttraining met hem te gaan doen, trekt mij totaal niet. Maar wel speuren en behendigheid. En voor de rest ben ik nog even aan het rondkijken wat ik allemaal met hem kan gaan doen. Want hij leert zeer snel.

En voor mijzelf wil ik volgend jaar veel rond kijken bij de knvp clubs en veel informatie opdoen over het trainen van een Mechelaar. Mag nu wel oefenen met de hond van mijn moeders vriend. Maar die is al afgericht. Iig de basisdingen. De rest komt nog. En dient vooral als erfhond. Maar ik vind het karakter van zijn huidige hond erg leuk. En zijn vorige was ook een lieverd.