Het grote gerbiltopic!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:27

Ik zou inderdaad alleen beukensnippers gebruiken als je het mengt met zaagsel oid.

Margathea: Merk je dat zij veel meer eet? Ik had het ook met mijn konijnen dat er eentje altijd wat dikker was, zal misschien wel met rangorde te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker, zo veel weet ik nou ook nog niet over ze :+ Maar ik vind dat ik al best wat geleerd heb in een week tijd :P

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:51

Ja ze zit er wel altijd bij als het bakje vers gevuld is. Maar ze jaagt de rest niet weg ofzo. Ik leg kruiden ook altijd verspreid door de kooi heen zodat niet eentje alles kan claimen, maar de rest heeft ewoon niet zoveel honger lijkt t :o

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 17:31

Die van mij zijn dol op rozijntjes en pijnboompitten :) ze hebben ook een keer trosgierst ofzo gehad vonden ze ook lekker, en het zachte gedeelte van de komkommer krijgen ze heel af en toe. Die van mij hebben dus echt een bloedhekel aan meelwormen :') Ik heb die arme meelwormpjes maar buitengezet :=

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:36

Ja trosgierst is idd ook goed! En het kost echt geen dril. En je kan het leuk ophangen, beetje moeite doen.

Ik heb trouwens ook allemaal bruggetjes en tunneltjes staan. Vind het toch een beetje een eng idee als de gangen in kunnen storten, met tunneltjea zit er meer stevigheid in. Die stop ik af en toe een beetje vol met vulsel zodat er weer wat te graven is. En ze kunnen eraan knagen, ook lekker.

Ik weet trouwens niet wat ik nu anders heb gedaan, maar ze zijn wel echt gestopt met het graven tegen de muur en in hun kokosnoot. Erg goed voor mijn nachtrust :P al lijkt het soms dat ik minder goed slaap wanneer ik geen gescharrel door de kooitjes hoor :P

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:05

Magrathea schreef:
Ja trosgierst is idd ook goed! En het kost echt geen dril. En je kan het leuk ophangen, beetje moeite doen.

Ik heb trouwens ook allemaal bruggetjes en tunneltjes staan. Vind het toch een beetje een eng idee als de gangen in kunnen storten, met tunneltjea zit er meer stevigheid in. Die stop ik af en toe een beetje vol met vulsel zodat er weer wat te graven is. En ze kunnen eraan knagen, ook lekker.

Ik weet trouwens niet wat ik nu anders heb gedaan, maar ze zijn wel echt gestopt met het graven tegen de muur en in hun kokosnoot. Erg goed voor mijn nachtrust :P al lijkt het soms dat ik minder goed slaap wanneer ik geen gescharrel door de kooitjes hoor :P


Dan ga je je ongerust maken heb ik ook maar meestal slapen ze gewoon :=

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:12

Hoi allemaal ik heb helaas niet alles terug gelezen. im sorry....

Ik las wat over groepen en wil daar even wat over kwijt.
Hou gerbils niet in groepen van meer dan 2.
Het lijkt inderdaad allemaal erg leuk misschien maar de ervaring van de goede fokkers, en ook van mensen thuis die er meer dan 2 hadden zijn heel slecht hier mee.
Het kan een week, een maand en zelfs een jaar goed gaan ineens is het over en tref je een bloedbad aan.
Je zou zeggen waarom leven ze in het wild dan in groepen?
Omdat als er daar 1 verstoten word deze weg kan gaan van de groep.
In een gevangenschap kunnen ze elkaar niet uit de weg, en dan is het ook hoe groter de kooi ho emeer kans op gevechten.
Dan heb je dus 2 gerbils die 90% van de bak als huis hebben gekozen, waardoor de 3e gerbil nog maar in 10% mag komen van de bak en vaak gunnen ze deze dat hoekje nog niet eens.

Ook al zijn het broertjes of zusjes, of mams met dochten of paps met zoon.
Het maakt allemaal niks uit.


Daarnaast las ik nog wat over koppelen.
Een stuk gaas in het midden is geen koppel methode.
Dit is alleen om een koppeling wat slecht gaat misschien te kunnen redden, of om de koppeling uit te stellen.
De methode zelf is namelijk verdeeld over een aantal stappen.
Zo begin je met een klein vochtig bakje en ga je steeds groter.
Dit is even snel verteld, omdat ik nu geen tijd heb om het hele schema te plaatsen :).
Mensen die serieus willen weten hoe het hele koppelschema is, stuur me dan een een pb.

Ook las ik iets over 2 gerbils die zijn gaan vechten.
Deze hoeven niet gelijk uit elkaar.
Je doet ze dan eigenlijk in een klein vervoersbakje zetten en laat ze hier maar 24 uur in.
Dan zet je ze in een bak groter voor 2 dagen, en dan als het allemaal goed gaan weer in hun eigen kooi die dus groter is als het vorige bakje ;).

Dan nog iets over beukensnippers.
Dit is geen goede bodembedekking voor gerbils.
Beter kan je gewoon zaagsel met hooi mengen en dan een dikke laag van minimaal 20cm.
Gerbils zijn namelijk gravers.

Ik lees ook wat over fruit.
Hier krijgen de gerbils GEEN fruit.
Dit bevat ten alle tijden te veel vocht.
Het zijn half woestijndiertjes en het vocht halen ze wel uit het drinkflesje.
Fruit of groente hebben ze totaal niet nodig.
Geef liever, zonnebloempitten, pijnboompitten, pompoenpitten, trosgierst enz...

Verder wil ik ook even wat vertellen over melk producten.
Gerbils mogen absoluut geen melk producten.
Gerbils hebben namelijk van nature een lactose allergie.
Dus kaas en bijvoorbeeld de drops snoepjes die je in een dierenwinkel kan kopen dat is heel slecht voor ze.

nu heb ik geloof ik wel even genoeg getypt hahaha.

Voor vragen pb gerust!

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:19

@Stef_Alinde Jij schreef dit: Ook las ik iets over 2 gerbils die zijn gaan vechten.
Deze hoeven niet gelijk uit elkaar.
Je doet ze dan eigenlijk in een klein vervoersbakje zetten en laat ze hier maar 24 uur in.
Dan zet je ze in een bak groter voor 2 dagen, en dan als het allemaal goed gaan weer in hun eigen kooi die dus groter is als het vorige bakje .


Deze waren elkaar tot op de dood aan het afmaken dus die moesten weldegelijk gelijk uit elkaar en persoonlijk vind ik gaas wel een goede manier van koppelen want dan zien en ruiken ze elkaar ;) Deze Gerbils zitten inmiddels weer bij elkaar en het gaat nu ook weer gewoon goed terwijl ik het toch echt met gaas heb gedaan ;)
En ik zou voortaan wel eerst de reacties doorlezen voor je een heel verhaal plaatst want veel van de dingen die je hier verteld zijn allang opgelost of verteld ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:20

Dat verhaal ken ik... Echter de Fokker waar ik ze vandaan heeft heeft al 2-3 generaties gerbils, die allemaal op groepen zaten. Echter, dat waren altijd zusjes of broertjes, die dus nog nooit langer dan 5 minuten gescheiden waren geweest. Mijn vrouwen zijn erg vreedzaam, goed er wordt wel eens wat gestoeid en dominant gedaan, maar de mannetjes doen dat ook (nog wat erger zelfs) en dat zou altijd goed moeten gaan :) die zitten overigens met 2 sinds ze een maand of 3 zijn samen, nooit problemen gehad.

En niet aanvallend bedoeld verder, maar wie heeft er ooit gehoord van iemand waarbij dat daadwerkelijk is gebeurd? Ik niet namelijk...

Priscilla__

Berichten: 1714
Geregistreerd: 06-04-09
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:22

Dat is fijne informatie waar we wat aan hebben! Wat ik mijn gerbils geef als extraatjes: rozijnen, zonnebloempitten, trosgierst, pompoenpitten, en af en toe een doppinda.

Gebruik hier als bodembedekking zaagsel met een grote pluk hooi, dit wordt dan aangevuld met wc rollen en af en toe weer een pluk hooi zodat ze weer wat te knagen/bouwen hebben.

Ik ben wel benieuwd naar je koppelschema dus PB je even!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:23

Wat mijn fokker trouwens als tip gaf, als het echt niet werkt, is dat dingetje in de badkuip te doen. Elke keer bij een poging tot vechten natspuiten. Bij haar werkte dat wel, uiteindelijk waren ze dat water zo zat dat ze zich toch maar even netjes gingen gedragen :o

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:24

die methode ken ik! :j Die schijnt goed te werken maar ik heb er geen ervaring mee :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:26

Haha ja, en gelukkig maar :)
Hihi grappig hier, ik hoor mn gerrieventjes wel maar ik zie ze niet :=

Priscilla__

Berichten: 1714
Geregistreerd: 06-04-09
Woonplaats: Veldhoven

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:27

Haha dat is hier ook wel is. :P Hier zijn ze nu druk met een wcrolletje. :P

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:28

Ik hoor alleen maar PIEPPIEPPIEPPIEP :') ze zitten dus in het looprad
Samen ja dan gaan ze achter elkaar zitten en dan lopen _O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:30

Mijn kooien staan naast de bank. Dus als er reclame op tv is, draai ik me 180 graden en kan ik interessantere dingen bekijken :D

Soms proberen die van mij allebei de andere kant op te lopen, en dan zie je ze denken; heh!?

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:33

Die van mij staan op 1 meter van mijn bed naast mijn bureau :D Aan de andere kant de vensterbank dus als ik niet oplet gaat mijn kat van de vensterbank zo het terrarium op en die is al niet zo stabiel -O-

Priscilla__

Berichten: 1714
Geregistreerd: 06-04-09
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:33

Haha, ze staan hier naast m'n bureau. En soms kan ik ook echt lang naar die beesten zitten staren omdat ze zo bezig zijn dan!

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:36

Dan weet ik niet welke fokker jij bedoeld?
Maar de goede fokkers ken ik allemaal, want het is een ons kent ons verhaaltje onder de echt goede fokkers.
En meestal is het een verkoop praatje van ja hoor gaat wel goed in groepen.
Ik vat dit ook niet als aanval op ofzo, en jij moet dit ook niet als aanval opvatten ik vertel het alleen ter info.

Maar ik krijg per dag en ik lieg niet tot de 100 mailtjes van groepen die verkeerd zijn gegaan.
Na een dag, na een jaar en zelfs pas na 3 jaar nog.

En ik weet niet hoe die fokker fokt die jij kent.
Maar mijn lijnen gaan heel veel generaties terug en hebben allemaal een stamboom.
Zonder stamboom word er niet gefokt, en ook niet als er familie in de lijnen zit.
Zieke lijnen worden gelijk gestopt.
De lijnen waar epilepsie in voor komt word ook gelijk gestopt.
Zo ook lijnen met tumoren en noem maar op.

De lijnen waar ik mee fok zijn helemaal terug te vinden.
Komen uit verre buitenland en noem maar op.

En de badmethode of nat spray methode vind ik zielig.
Gerbils hebben namelijk echt een vreselijke hekel aan water en zijn er zelf wat bang van.
natuurlijk als ze in het water vallen zullen ze gaan zwemmen om te overleven :)..

en als een koppeling echt niet lukt, dan zou ik mijzelf eerder afvragen of beide diertjes elkaar wel liggen.
Ik doe dan ook zelden vaker dan 3 keer dezelfde koppeling.

Ik als fokker + gerbil opvang heb helaas al te vaak dingen mee gemaakt...

Denk aan een groep gerbils, 4 gerbils bij elkaar.
Uit hetzelfde nest kon prima zei een hele slechte fokker...
Mensen halen de 4 in huis.
Maand later...
Dochtertje van 5/6 jaar rent naar de gerbils, en heel de bak onder het bloed.
3 dooie gerbils en 1 nog wel in leven maar ook heel zwaar gewoond in.
En ja ik heb dit met eigen ogen gezien...
Ze belde mij direct op totaal in paniek of ik wilde komen..
Woonde niet ver dus oke, ik kom wel even kijken...

Kwam daar en het was vreselijk...
Dochtertje helemaal overstuur, en laatste erbil lag ondertussen ook al dood...
Dit is in 1 nacht gebeurd.


Dus ik ben van de stelling:

Als je om de gerbils geeft neem je er geen onnodige risico's mee.
En gewoon het zekere nemen en ze per 2 houden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:57

Ja nu moet ik even wat details vertellen over mijn gerbils :P ik heb er maar eentje van de fokker. Ik heb er vijf meegenomen van een kinderboerderij, die waren daar gedumpt. Ze hadden niet echt plek daar dus heb een beetje in een opwelling aangeboden ze mee te nemen.
Eenmaal thuis bleek er een mannetje tussen te zitten, bij vier vrouwtjes. Help, paniek, mannetje eruit gehaald. Maar ja, stiekem was dat mannetje eigenlijk wel de leukste van de groep, dus wilde hem echt niet wegdoen. Dus toen heb ik bij de fokker een nieuw mannetje erbij gehaald. Aan hen heb ik gevraagd wat zij ervan vonden en zij vertelden mij dus het bovenstaande.
De naam weet ik niet meer, het was een moeder en dochter die dat samen deden. Kan het nu ook even niet opzoeken, mobiel internet is traag.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:07

Magrathea schreef:
Mijn kooien staan naast de bank. Dus als er reclame op tv is, draai ik me 180 graden en kan ik interessantere dingen bekijken :D

Soms proberen die van mij allebei de andere kant op te lopen, en dan zie je ze denken; heh!?


:')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:20

Jaa dan snappen ze er niks meer van :') rare beesten. Denken ze dat ie stuk is ofzo :=
Die mannetjes gebruiken hem wel echt nauwelijks eigenlijk. Ze zijn niet zo sportief... De vrouwtjes gooiden elkaar eruit :')

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:20

Die van mij liggen nu te slapen <3

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:54

Ik heb die van mij net in hun nieuwe, veel grotere bak gestopt :D Wil het nog helemaal ombouwen tot gerbilparadijs maar tot nu toe vinden ze het al best leuk volgens mij :D

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:25

Zo, ik heb even goed nagedacht :) En ik wil aan 1 korte zijde van de bak over de hele lengte een glasplateau van 18 of 20 cm diep met opstaande rand :) En aan de andere kant wil ik 2 kleinere op verschillende hoogtes doen :)

Ik denk trouwens dat mijn gerbies vlooien hebben... Wat doe ik daartegen?

Priscilla__

Berichten: 1714
Geregistreerd: 06-04-09
Woonplaats: Veldhoven

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:27

Hoezo denk je dat ze vlooien hebben? 1 van mijn gerbils krabte in begin best veel en kreeg op een gegeven moment een kale plek bij z'n achterpoot. Heb ze toen beiden behandeld met anti parasiet en sindsdien is het best snel weggetrokken en hebben ze ook nergens meer last van :).