Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:46

waar zit de baardalg op.?
ik zie bij mij in de bakken dat het vaak daar zit waar er veel stroming is.
stop eens met de ferrodruppels?

marlies ja nou voor je hobby mag je best geld uitgeven toch.
word vast supermooi zo met dat prachtige hout.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:50

ellepel schreef:
waar zit de baardalg op.?
ik zie bij mij in de bakken dat het vaak daar zit waar er veel stroming is.
stop eens met de ferrodruppels?

marlies ja nou voor je hobby mag je best geld uitgeven toch.
word vast supermooi zo met dat prachtige hout.

Waar niet.. plant maar ook voornamelijk hout de hele achterwand.. ik heb idd redelijk veel stroming in de bak.. elk blaadje beweegt.. zeg maar ( hebben ze mij geleerd dat dat zo moest) maar heb sinds mijn nieuwe bak jaar oud nu nog nooit zoveel ergenis gehad aan alg..

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:58

J0anieke schreef:
ellepel schreef:
mariettek als je hier in de buurt had gewoond had ik ook wel vuurgarnalen voor je gehad.
die van mij kweken ook erg makkelijk.
heb ook wel al een en ander verkocht via marktplaats en heb wel eens wat geruild via de dierenwinkel.


geryon, gif op planten?
waarom zouden ze dat doen?
nog nooit meegemaakt, ik spoel de planten gewoon 1x af en dan gaan ze de bak in.

Sommige planten worden behandeld met gif tegen slakken. Ik heb het zelf meegemaakt. Alle garnalen dood nadat ik de dag ervoor een nieuwe plant in 2e had geknipt en in de bak had geplaatst. Ik plaats alle nieuwe planten uit potjes daarom ook een week in een emmer water en ververs dat water elke dag. Heb daar vaak geen zin in, dus koop uit voorzorg zoveel mogelijk invitro planten.


Ohhh wat erg zeg!! Ik heb het gelukkig niet mee gemaakt maar wel over gelezen. Moet zeggen dat ik vaak na drie dagen m'n geduld verlies := dus beter maar particulier kopen :o

De stukken hout zijn echt prachtig! Wel veel geld zeg.

Het is sowieso veel duurder dan ik dacht, deze hobby :oo

Gelukkig valt het wel weer heel erg mee als je eenmaal klaar bent met de hele inrichting.

Alleen ik blijf planten bij komen herkennen jullie dat ook _O- heb ook geen geduld om te wachten tot ze allemaal gegroeid en vermeerderd zijn dus koop ik er maar gewoon alvast veel :=

Ik heb geen ervaring met baardalg dus kan helaas niet helpen! Mijn bak is juist weer veel te schoon. 7 japonica's is teveel voor mijn 70 liter bak, ze eten zelfs de planten op en ik voer elke dag!


Mijn aquarium nu. Het blad is niet zo mooi erbij maar garnalen schijnen ervan te houden dus ach :P

Afbeelding

Als ik het vergelijk met sommige foto's van andere aquarianen heb ik wel het idee dat mijn planten veeeeeeel minder hard groeien :(

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:40

die van mij groeien ook langzaam hoor,maar daar ben ik alleen maar blij mee.
anders heb je toch hartstikke veel werk steeds om te snoeien enzo.
ik vind jouw bak mooi!
misschien achter nog een hele hoge plant zetten ,een echinodorus of zo?
ja veel planten is mooi haha.
doe ik ook, lekker vol zetten.


kwam nog een heel artikel tegen over dat doodgaan van garnalen na nieuwe planten.
zet hier even ene link neer,misschien wil iemand het nog lezen.
https://aquariumplanten-info.nl/garnale ... -aquarium/


snorkel, ik heb geen idee wat je dan precies aan je baardalg kunt doen.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:50

Geryon, langzaam groeien is helemaal niet erg! Zolang ze maar gezond zijn en mooi van kleur, echt geen zorgen om maken.

Bij mensen waar ze snel groeien wordt er vaak CO2 toegevoegd (als in met CO2 fles en bubbels). Ik heb net mijn eerste CO2-aquarium opgestart en ik zie echt duidelijk dat ze sneller groeien dan mijn 'normale'- aquarium.
Maar sneller groeien betekent inderdaad ook meer onderhoud.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:01

Melyoramel schreef:
Ik denk dat je inderdaad beter een keer goed geld kan besteden aan een stuk hout waar je blij mee bent, dan geld besparen en dan toch teleurgesteld zijn in het hout.

Hier is de 'ugly phase' begonnen :')
[ [url=m/hW3fXE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hmm lekker slimy :)

@geryon mooi hoor! Klopt het dat je daar rechtsachter sterrenkruid en sessiflora hebt als plantjes?


@marliesR wat een mooie stukken zeg! Heel creatief bevestigd ook ;) Ik heb de mijne via internet besteld (ik wilde gewoon graag beginnen) maar kopen zonder kijken is niet echt aan te raden..

Bij mij groeien alle planten nog steeds als een gek, moet echt regelmatig snoeien en ze assimileren behoorlijk aan het einde van de dag. Het begint langzaam maar zeker wel meer jungle te worden. Van de originele groep blauwoogjes is er nog maar 1 over helaas. Ik heb er nu van een andere leverancier weer 6 nieuwe ingedaan, die doen het tot nu toe heel goed. Ze zien er ook heel anders uit (goed doorvoed, minder transparant) en gedragen zich veel actiever en leuker, ik kan ook precies zien welke visje van de oude groep is. Ik hoop dus dat ik gewoon pech heb gehad met de visjes uit de winkel.

Afbeelding

Zo is ie nu ongeveer na een hele flinke snoeibeurt.

en *edit de anubias heeft een tweede bloem gemaakt *\o/*
Laatst bijgewerkt door nps op 25-02-21 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:05

Melyoramel schreef:
Geryon, langzaam groeien is helemaal niet erg! Zolang ze maar gezond zijn en mooi van kleur, echt geen zorgen om maken.

Bij mensen waar ze snel groeien wordt er vaak CO2 toegevoegd (als in met CO2 fles en bubbels). Ik heb net mijn eerste CO2-aquarium opgestart en ik zie echt duidelijk dat ze sneller groeien dan mijn 'normale'- aquarium.
Maar sneller groeien betekent inderdaad ook meer onderhoud.


Das zeker waar, bij mij groeit t ook als een gek wat best veel onderhoud betekend. Zolang je plantjes er maar gezond bijstaan zou ik me er echt niet druk om maken :)

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:07

Mooie aquariums, Geryon en nps! :-)

Ik ga straks mijn Braziliaanse oerwoud fatsoeneren, dit gebeurt er als je een tijdje (bewust) geen onderhoud pleegt. :+ Er zitten veel jonge garnalen in en ik moet alles even zorgvuldig uitdunnen en weggooien.

Afbeelding

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:02

ellepel schreef:
die van mij groeien ook langzaam hoor,maar daar ben ik alleen maar blij mee.
anders heb je toch hartstikke veel werk steeds om te snoeien enzo.
ik vind jouw bak mooi!
misschien achter nog een hele hoge plant zetten ,een echinodorus of zo?
ja veel planten is mooi haha.
doe ik ook, lekker vol zetten.


kwam nog een heel artikel tegen over dat doodgaan van garnalen na nieuwe planten.
zet hier even ene link neer,misschien wil iemand het nog lezen.
https://aquariumplanten-info.nl/garnale ... -aquarium/


snorkel, ik heb geen idee wat je dan precies aan je baardalg kunt doen.


Als het goed is worden de planten aan de achterkant allemaal hoog! Alleen schiet het niet zo op :+

Interessant artikel!!


Melyoramel schreef:
Geryon, langzaam groeien is helemaal niet erg! Zolang ze maar gezond zijn en mooi van kleur, echt geen zorgen om maken.

Bij mensen waar ze snel groeien wordt er vaak CO2 toegevoegd (als in met CO2 fles en bubbels). Ik heb net mijn eerste CO2-aquarium opgestart en ik zie echt duidelijk dat ze sneller groeien dan mijn 'normale'- aquarium.
Maar sneller groeien betekent inderdaad ook meer onderhoud.


Ze zijn wel gezond inderdaad! Gaaf een aquarium met co2!


nps schreef:
Melyoramel schreef:
Ik denk dat je inderdaad beter een keer goed geld kan besteden aan een stuk hout waar je blij mee bent, dan geld besparen en dan toch teleurgesteld zijn in het hout.

Hier is de 'ugly phase' begonnen :')
[ [url=m/hW3fXE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hmm lekker slimy :)

@geryon mooi hoor! Klopt het dat je daar rechtsachter sterrenkruid en sessiflora hebt als plantjes?


@marliesR wat een mooie stukken zeg! Heel creatief bevestigd ook ;) Ik heb de mijne via internet besteld (ik wilde gewoon graag beginnen) maar kopen zonder kijken is niet echt aan te raden..

Bij mij groeien alle planten nog steeds als een gek, moet echt regelmatig snoeien en ze assimileren behoorlijk aan het einde van de dag. Het begint langzaam maar zeker wel meer jungle te worden. Van de originele groep blauwoogjes is er nog maar 1 over helaas. Ik heb er nu van een andere leverancier weer 6 nieuwe ingedaan, die doen het tot nu toe heel goed. Ze zien er ook heel anders uit (goed doorvoed, minder transparant) en gedragen zich veel actiever en leuker, ik kan ook precies zien welke visje van de oude groep is. Ik hoop dus dat ik gewoon pech heb gehad met de visjes uit de winkel.

[ [url=m/EbhL5U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo is ie nu ongeveer na een hele flinke snoeibeurt.

en *edit de anubias heeft een tweede bloem gemaakt *\o/*


Sterrenkruid en Limnophila heterophylla, volgens mij is die net ff anders dan sessiflora! De sterrenkruid staat er net een dag in maar de andere staan er al ff in, terwijl het snelgroeiens zijn. Bij mij niet dus :')

Mooi zo!


Ann schreef:
Mooie aquariums, Geryon en nps! :-)

Ik ga straks mijn Braziliaanse oerwoud fatsoeneren, dit gebeurt er als je een tijdje (bewust) geen onderhoud pleegt. :+ Er zitten veel jonge garnalen in en ik moet alles even zorgvuldig uitdunnen en weggooien.

[ [url=m/BsuRXh.png]Afbeelding[/url] ]


Holi oliebol _O- wel top voor de garnalen ja!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:30

Ik geef idd ook om de dag co2 uit fles bij en ijzer...

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:36

Ann schreef:
Mooie aquariums, Geryon en nps! :-)

Ik ga straks mijn Braziliaanse oerwoud fatsoeneren, dit gebeurt er als je een tijdje (bewust) geen onderhoud pleegt. :+ Er zitten veel jonge garnalen in en ik moet alles even zorgvuldig uitdunnen en weggooien.

[ [url=m/BsuRXh.png]Afbeelding[/url] ]


En toch vind ik dit ook tof hoor, mooi natuurlijk :)

@geryon ik heb dus beiden, de sessiflora en de heterophylla maar zie in de praktijk niet echt geen verschil... Ik wil eigenlijk heel graag de cabomba aquatica maar die lijkt verdwenen te zijn... de aquariumspeciaalzaak had 'm niet, de pets place had m niet en aquaplantsonline heeft m ook niet :(

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:51

Volgens mij is Cabomba tegenwoordig verboden in de handel, gezien er teveel in de natuur is beland en het een behoorlijk invasieve soort is.
Weet niet of dat nou specifiek Cabomba caroliliana was of ook de andere Cabomba soorten.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:49

voor de mensen met sterrenkruid, top afknippen en gewoon laten drijven.
dat kan namelijk ook en maken ze ook worteltjes aan.
veel vissen vinden het fijn als er drijfplanten zijn.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:55

Ooeh goede tip! Die krijg ik morgen binnen als t goed is :D

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:55

Bij mij zitten er wortels van 10-15 cm aan. Is dat goed of fout? :') En de Hydra kruipt ook nog steeds vrolijk rond. -O-

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:57

Heb je iets gedaan tegen de hydra? Ik heb het ooit gehad en was er vanaf na 1x behandelen met flubenol

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:59

Ik heb Flubenol liggen, maar wilde het even afwachten.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:06

Als je vissen hebt kan dat denk ik wel, al acht ik de kans dat het zichzelf oplost klein. Het nadeel van hydra is dat iedere cel bij wijze van spreken weer een nieuwe hydra kan vormen.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:08

De Hydra zit in de nog lege betta bak. Ik ga toch maar behandelen denk ik. Ik hoopte dat het ging afsterven omdat er niet gevoerd wordt in deze bak.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:10

ja gewoon behandelen hoor als je denkt van duurt me te lang :j
bij mij was het op een gegeven moment gewoon weg, maar ik had er al vis in.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:56

oh wat vind ik dit erg -O-

mijn ancistrus man is dood.
zo sneu,dit had ik echt niet verwacht.

ik had een klein stenen plantenpotje in de bak gelegd, op zijn zij.
denk leuk...kunnen de vissen er in.
maar zag vanmorgen al dat het op zijn kop lag.
denk net van moet het maar even er uit halen en toen zat de man er in.
hij is er dus niet meer onder uit kunnen komen.
zo sneu...heb wel foto er bij

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:02

Melyoramel, haha lekker smushi hout!

snorkel1986, met de algen kan ik je ook niet echt helpen. Lees er zoveel dingen over… In de basis is het vaak een disbalans, maar dat kan door zoveel dingen worden veroorzaakt… Te weinig licht, teveel licht, te weinig voedingsstoffen…

ellepel, dat is zeker zo! En denk ook wel dat het de bak enorm gaat aankleden!

nps, kopen zonder kijken durfde ik inderdaad ook niet zo goed aan. En zeker niet voor zulke echt grote stukken in zo’n groot aquarium… Wel spijtig van de blauwoogjes zeg. Hopelijk blijft het nieuwe groepje het goed doen!

Ann, haha dat is nou echt met recht een oerwoud! Toch vind ik het stiekem ook gewoon wel wat hebben, zo vol beplant. Wel wat jammer weer van de hydra…


En poeh je garnalen allemaal verliezen door een nieuwe plant lijkt me wel echt heel naar. Zit hier ook te twijfelen of ik garnalen in de grote bak durf te doen al. Zou gunstig zijn als die er in zitten voor de puffers komen (dan is de kans groter dat ze ze met rust laten), maar heb voor die discusvissen wat bosjes waterpest meegenomen, en dat is juist wel weer 1 van de risico planten natuurlijk. Ik twijfel nog maar even verder :') .


Het garnalenbakje is mooi aan het indraaien! De meeste plantjes groeien ook goed, alleen de jaravarens hebben het wat zwaar lijkt het (staan achter de grote boom), hoop dat die ook nog willen gaan aanslaan. Vandaag ook nitriet gemeten (bijna op drie weken nu). Wel ook nitraat, dus er wordt al wel omgezet. Denk dat ik de komende dagen ergens nog eens meet om te zien wat er gebeurd.
Afbeelding

En verder ook een bak voor een slakkenkweek opgezet :D Kom maar op met die slakkeninvasie... Las alleen later dat appelslakken ook de eitjes van andere slakken opeten, dus waarschijnlijk gaan we er nóg een bak naast zetten apart voor de appelslakken. En er komt nog een voerplaat in voor wat makkelijker te kunnen voeren en t.z.t. slakken uit te kunnen vangen. Wil er ook nog wat meer beplanting in, maar denk dat ik dat maar mooi met stekken ga doen. En zo ga je in no-time van 0 naar 4 aquariums :')
Afbeelding

Slakkenbak heeft overigens geen licht, die deed het niet meer (tweedehands overgenomen bak). Maar slakken schijnen zich sowieso beter in het donker te voelen, dus we laten het gewoon zo. Filter ga ik nog vervangen door een Aquael mini pat die ik goed kan enten vanuit het interne juwelfilter. Deze standaard SuperFish filters maken echt kabaal!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:09

jeejte, weet je zeker dat je net begint met deze hobby? :D
_/-\o_

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:15

Even over de baardalg: meestal is dat overbelichting. Minder licht zorgt voor minder baardalg. Het is echt een kwestie van de juiste balans vinden tussen hoeveelheid licht, water, planten, voeding en co2. Meer planten toevoegen kan helpen, meer co2 toevoegen kan helpen, minder licht toevoegen kan helpen, maar het is echt een kunst om de juiste balans te vinden.
Veeeeel co2 helpt goed (maar helpt je vissen ook om zeep).

Wat sneu van de ancistrus! Probeerde je zo lief een schuilplekje te creëren, heeft het juist averechts gewerkt :(:)

Hier komt morgen mijn tweede aquarium binnen. Een nano van 25x25x30 cm. Hopelijk gaat het mij lukken om daar zelf Daphnia (watervlooien) in te kweken. Lukt het niet, dan wordt het een bakje met een plantje oid.
Merk dat ik nu iedere week €2,20 uitgeef aan verse watervlooien (waar de visjes het geweldig op doen), maar als dit lukt hoef ik niet meer iedere week naar de dierenwinkel. Zou uiteindelijk goedkoper moeten zijn, maar de succesverhalen wisselen online een beetje :=

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:12

Ik zat ook te twijfelen om daphnia of artemia te kweken maar denk toch maar niet dar ik het ga doen.
Klinkt als veel gedoe en idd wisselend succes

@ellepel wat sneu van je anstricus..zou hij van stress dood zijn gegaan?