Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 14:28

Alles kan, maar dan heb je als fokker in mijn ogen toch wel zwaar gefaald. Daar heb ik dan ook geen goed woord voor over. Maar uhm, denk je dat Dino zwanger is dan?..

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:32

Nee hoor, geen vermoedens, gewoon nieuwsgierig. :)

Ik kocht 10 jaar geleden 2 cavia’s, binnen de kortste keren had ik er 8... waren beide zwanger.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:38

Cavia's is het inderdaad een iets gebruikelijker probleem bij. Vanaf 3 weken en 300g kunnen de beertjes al vruchtbaar zijn, hoewel het niet vaak voor komt. Meestal ben je met 4 weken spenen vroeg genoeg, zelfs bij eerder 300g, en bij lagere gewrichten gaat 5 weken ook vaak nog goed. Zeugjes zijn ook vaak al vanaf 300g vruchtbaar.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 15:40

Dan zou ik het ook hetzelfde verhaal vinden. Dwerghamsters kunnen vanaf 3 weken vruchtbaar zijn, vaak gebeurd dat bijvoorbeeld bij echt grote ukken die al richting de 30 gram gaan. Ik doe alles standaard op 21dagen splitsen. Als ik een heel kleine nestje heb of bijvoorbeeld maar één mannetje en hij is nog maar 20/21 gram dan durf ik het wel wat langer aan. Maar ik ga een aantal dagen op vakantie dus lekker gewoon apart. Ga mijn broertje niet met die extra zorgen opschepen en ik wil absoluut geen ongelukken. Ik fok bijna 8 jaar en het is me ook nog nooit overkomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:20

Spenen moet je bij cavia's eigenlijk pas vanaf 4 weken doen. Het is voor het welzijn van de jonge cavia's beter als ze zo lang mogelijk bij de moeder blijven.

Als je ze in (voor cavia's) kleine hokken heb zitten is het overigens wel gemakkelijker om het in de gaten te houden, maar tegelijkertijd is het voor zowel de moeder als de jongen veel fijner om in een groot groepsverblijf te zitten. Principe van "it takes a village to raise the children". De rest van de groep waakt omstebeurten wanneer moeder gaat eten of drinken (of gaat zonnen) de eerste paar dagen, en daarna lopen de kleintjes vaak achter willekeurig wie aan, zodat per 2 kleintjes wel een volwassen dier is die voor doet wat te eten en drinken.

Het nadeel is wel dat je ze in een 8m2 verblijf lastig kan vangen. Dus even tussendoor wegen is geen optie.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 16:51

Ja met Cavia's is dat inderdaad een heel ander verhaal. Ik heb daar ook verder geen kaas gegeten maar ik vind het slordig als een jong dier te vroeg zwanger raakt door iets wat gewoon te voorkomen is.

Beebie spam, vandaag 21 dagen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:56

Ohh wat een plaatjes!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:02

Oh ze zijn zo schattig. Wil er bijna nog 1 hebben haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 18:56

Het zijn een stel eigenwijze donders :P En DiantaM, gelukkig zijn ze allemaal voorzien van een thuis (of nouja, ik vraag al 3 weken om een Scape en heb nog niets van sommige gezien, het houd een keer op). Maar goed, je weet me te vinden mocht het ooit zo ver zijn haha.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 19:49

Hoe bedoel je vragen om een Scape?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 20:35

__Sannne schreef:
Hoe bedoel je vragen om een Scape?

Er verhuisd vanuit mijn Hamstery geen ukje zonder dat ik gezien heb dat er een juiste huisvesting én inrichting aanwezig is :) Mijn hamsters groeien ook op die manier op en ik besteed veel tijd aan ze.

Edit: En omdat ik dus al héél vaak heb gehad dat ik pas iets te zien krijg een dag voor het ophalen en dat het dan gewoon echt niet geschikt was voor een hamstertje, wil ik het gewoon op tijd ontvangen. Maar zelfs als je er al 3 weken om vraagt maakt dan geen verschil.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:27

Wat een heerlijke snoetjes denise!

Ja met die cavia’s was leuk :D ik heb ze toen heel vaak gewogen en zodra het kon weggebracht. Alleen de kleinste is iets langer gebleven.

Hoevaak pakken jullie de hamsters? En hoelang laten jullie ze uit hun verblijf?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:47

Mijn hamster is niet tam wat dat betreft, dus ik haal hem er nooit uit. Alleen als ik de bak verschoon doe ik hem in de tussentijd in zijn reismandje. Verder laat ik hem lekker met rust.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 09:53

Ik moet zeggen dat ik het niet echt bij houd hoe lang een hamster op schoot is. Gewoon effies. De tijd voor een hamster loopt heel anders dan voor ons en wanneer ze wat drukker (eerder neurotischer) worden vind ik het wel genoeg. Dat kan echt al na 5 tot 6 minuutjes zijn. Ik gok dat ik met de ukken ook niet langer dan 10 minuten op schoot zit, daarna zijn ze ook echt kapot van alle indrukken. (niet dat er iets bijzonders gebeurd hoor, maar toch)

Ik pak mijn hamsters als ik ze zie en daar behoefte aan heb. Helin is nu lekker in haar eigen bak en vind het voorlopig wel even prima onder de grond, nou ik ook :D Bijvoorbeeld continu overdag pakken/wakker maken is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van het diertje. Met een zwangerschap ga ik ze soms wel zoeken maar dat verschilt heel erg met wanneer etc.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:07

De onze die loopt zo je hand op. Eerst niet hoor, maar met wat TLC gaat dat vanzelf. Ze kan echt een half uur over de bank rennen. Op de leuning klimmen en naar beneden sliden en dat 10x achter elkaar.

Als ze er klaar mee is dan gaat ze op je hand zitten (de handtaxi noemen we t hier) en dan blijft ze zitten. Zo van oke, Graag taxirit terug naar de kooi.

Ze is alleen echt vaak pas na 22u wakker. De eerste keer dat ze wakker is gaat ze eten halen en in haar huis opeten. Als je haar dan je hand aanbiedt dan klimt ze er niet op. Een kwartiertje later dan is ze er wel klaar voor.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 10:20

De hamstertaxi, briljant! Helin is ook een handklimmer, zo zoet <3 Aantal ukjes doen dat nu ook al, haha.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:21

Hier helaas minder goed nieuws. Beer zojuist dood in zijn huisje gevonden. Hij zag er de laatste paar dagen al wat slechter uit, wat slomer qua bewegen en had ook wat meer moeite qua zicht leek het. Gisteren zijn hok verschoond en toen ik hem in de nieuwe scape zette ging hij gelijk naar een schuilplekje en bleef daar zitten (normaal gesproken ging ie zijn hele bak door om te verkennen). Zojuist vonden we hem dood in 1 van zijn huisjes. Durf niet te zeggen of ie ziek was, of dat het gewoon door ouderdom kwam. Of wellicht een combinatie van? Zijn exacte leeftijd weet ik niet, ik heb hem in augustus uit een opvang gehaald waar hij terecht was gekomen na een jaar bij een vrouw in een psychiatrische instelling te hebben gewoond. (Die hem nooit verschoond had, geen radje gaf om in te rennen, bijna geen ruimte)

Ik heb hem zojuist in een doosje gedaan, en later vandaag mag ik hem bij mijn ouders in de tuin begraven. Arme Beer.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:22

Wat verdrietig, sterkte!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 10:52

Oh jeetje Sanne wat ontzettend sneu :( Een duidelijke doodsoorzaak blijft toch een dingetje maar het kan van alles zijn, ik zou echter zelf gewoon van ouderdom uit gaan. Beer heeft nog een pracht leven bij jou gehad! <3

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:09

Wat verdrietig! Wat fijn dat hij bij jou is gekomen. Sterkte!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:04

Net wat besteld bij je Denise :) ik merk dat dino niet veel uit zijn bakje eet. Wel knaagt hij graag aan bloemetjes en de plantjes.

Ik zit er over te denken om ander voer te bestellen, ik vind het lastig.

Ook zien we hem sinds de nieuwe scape veel minder, ben ik nu een overbezorgde moeder? Haha

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 18:23

Gwenvd schreef:
Net wat besteld bij je Denise :) ik merk dat dino niet veel uit zijn bakje eet. Wel knaagt hij graag aan bloemetjes en de plantjes.

Ik zit er over te denken om ander voer te bestellen, ik vind het lastig.

Ook zien we hem sinds de nieuwe scape veel minder, ben ik nu een overbezorgde moeder? Haha

Oh wat leuk! Nu valt het kwartje met de naam. Ik moest er nog even op reageren maar wacht nog op een andere reactie, haha. Ik ben ook op vakantie dus kan toch niets versturen :Y)

Je moet het een beetje zo zien; plantjes is lekker te vergelijken met friet. Voer is een 'moeten' te vergelijken met bloemkool. Of nouja als ik het dan even vanuit een kind z'n ogen verwoord. Plantjes zijn hartstikke leuk voor de scape maar sommige mensen zetten er zoveel in (zeg niet dat dit ook bij jou is) en dan eten ze eerst de lekkere plantjes en daarna het voer.
Echter is het voer natuurlijk wel van groot belang, maar hij wordt nu ook verzadigd door de plantjes.

En ja, een beetje wel haha. Het is een schemer en nachtdier. Je uk is vast en zeker 's nachts lekker bezig in zijn scape en slaapt overdag. Dat is heel normaal. Ik zal me eerder druk maken als je hamster continu overdag wakker is. :j

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:48

Haha ja je hebt zulke leuke planten setjes! Ik heb wat voor hem samengesteld.

Helder verhaal, zou je wisselen en kijken of hij iets anders liever eet of het zo laten? Hij heeft niet veel plantjes heb ik t idee. Moet er ook een paar uithalen want die zitten onder de kapok.

Ja in de nacht is hij actief! Ik zeef zijn zandbakje en dan zie ik dat hij druk is geweest haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 18:53

Nee hoor, ik zou het even aankijken. Als straks de plantjes op zijn en zijn voervoorraad gaat hij vanzelf beter eten. Het is nog een jong hamstertje heh, die eten sowieso minder en sommige plantjes zoals trosgierst zijn ook best 'vet'. Dus ik verwacht niet dat jouw hamstertje iets te kort komt in zekere zin maar gewoon echt verzadigd is.

En dankjewel voor je compliment :) Ga zo even emailen!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:27

Ja goed idee. Ik kijk het even aan.

Van paarden weet ik zoveel en van hamsters gewoon niks :D soms best irritant, ik wil het graag goed doen.