Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:02

Wat een paradijsje !

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:46

Wat een prachtige vogels in inderdaad een paradijsje!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:44

Dank jullie wel :D
De 3 takken zijn nu al kaal :+ ze hebben er een heerlijke bende van gemaakt <3

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:03

Wat gaaf die douche, dan wordt je hand niet zo lam van de plantenspuit.

Lekker ook die takken, niet alleen knaagplezier maar ook gelijk geklauter, zijn ze daar een beetje handig in?

Tess is afgelopen week 7 jaar geworden, een mooi excuus om dat leuke fourageerspeeltje te kopen die ik al een tijdje wilde halen. Tess snapt dat er eten te halen valt in de gaatjes, maar het draaien heeft ze nog niet door. Gelukkig het het ding bestendig tegen mevrouw haar snavel-geweld :')
Afbeelding
Het 'wiel' heeft dus 5 vakjes met eten erin. Door een hendeltje kunnen de 2 gaatjes voor het gewenste vak gedraait worden :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:22

Dat is flink denkwerk voor Tess :wow: !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 05:32

Tess is leuk!
En denkspelletjes zijn ook zo leuk. Wij hebben iets soortgelijks voor Mango, alleen zijn dat draaivakken die schuiven waardoor een nootje steeds lager valt tot hij onderin ligt.
Deze: https://www.avonturiashop.nl/birdy-eins ... rtune.html

Mango snapt het volgens mij wel, want het speeltje is steeds leeg :+ Heb het hem nog niet echt zien doen.

Gisteren is hij heerlijk onder de douche geweest. Zo fijn om hem dan te zien genieten!
Hij ziet er dan wel uit als een natte kip :')

Afbeelding
Afbeelding

Daarna had hij het wel even frisjes, dus heb ik hem in de zon gezet. Dan is hij altijd zo weer droog.
Trouwens apart dat zijn kop altijd als eerste droog is. Het valt me steeds weer op :')
Ik denk dat hij binnenkort de jeugdrui in gaat. Ben zo benieuwd hoe hij er dan uit ziet :=
Als hij vliegt hoor ik al dat er hier en daar wat gaten in zijn vleugels vallen.

Ze hebben zowel buiten als binnen ook wilgentakken gehad. De voliere ziet er nu uit alsof er een bom is ontploft.
(Waarom doe ik dat soort dingen ook altijd wanneer ik het net allemaal aan kant heb gemaakt :') ).

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:45

Zo hé, dat speeltje ziet er wel erg ingewikkeld uit. Ik denk dat Tess daar niet het geduld voor zou hebben als ze het zelf moet uitvogelen. Leuk dat Mango het lijkt te snappen, Tess zit hier nog steeds te rossen aan dat ding. Het werkt, dus ze zal vast het hendeltje niet gaan gebruiken :')

Haha, dat is hier ook altijd het eerste geluid waaraan ik herken dat ze in de rui gaan. Het klinkt zo knullig!

Ik heb ook een grappige foto van de laatste douche hier:
Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:48

Ze kijkt wel heel boos _O-

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:00

Tja, dat krijg je als je tegen haar zin in stopt met sproeien en ze nog op de foto moet ook :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:01

Hier wil Mango ook het liefst zeiknat, maar hij gaat dan niezen en dat vind ik niet fijn.
In de voliere zijn er een aantal die een hekel aan douchen hebben, maar ook een aantal die echt badeendjes zijn en niet meer stoppen met genieten <3

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:12

Ik maak ze ook nooit helemaal nat, ook al zouden ze dat willen. Ik heb gelezen dat ze dan de veren niet open kunnen zetten om zelf af te koelen. Daar moet ik Tess dan ook voor behoeden, want als ik eenmaal stop duikt ze gewoon haar waterbak in.
Ze heeft trouwens ook wel een gek ritueel met badderen. Ze wilt heel graag nat worden als de stofzuiger aan staat. Als die niet aan staat krijg ik haar zelden overgehaald om te douchen :')

Het is ook wel een heerlijk gezicht om te zien hoe ze zo genieten, dat gefladder en die blikken <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:15

Mango wil ook badderen wanneer ik ga stofzuigen. Heel apart!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:35

xReetch schreef:
Zo hé, dat speeltje ziet er wel erg ingewikkeld uit. Ik denk dat Tess daar niet het geduld voor zou hebben als ze het zelf moet uitvogelen. Leuk dat Mango het lijkt te snappen, Tess zit hier nog steeds te rossen aan dat ding. Het werkt, dus ze zal vast het hendeltje niet gaan gebruiken :')

Haha, dat is hier ook altijd het eerste geluid waaraan ik herken dat ze in de rui gaan. Het klinkt zo knullig!

Ik heb ook een grappige foto van de laatste douche hier:
[ [url=m/FVAERU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze lijkt wel een uil !

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:00

Leuke natte foto's haha. :D

Ik was even op vakantie, parkietjes leven nog gelukkig. :+

Heeft iemand hier een Montana kooi?
Zit misschien te denken aan de madeira 2, omdat de 1 ook maar 70cm is en ze dat nu ook hebben qua ruimte.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:16

Haha, altijd weer een opluchting, hoe goed de oppas ook is :P Ik ben vast niet de enige die dan regelmatig om foto's vraagt.

Ik heb zowel de Montana Madeira 1 als 2 staan. De 2 valkparkieten zitten samen in de Madeira 1 en de naaktoog kaketoe in de Madeira 2, maar eigenlijk zijn ze er vaak genoeg uit om te zeggen dat ze de kooien delen. Ze zijn alle 3 niet heel actief wat betreft spelen en klauteren, dus deze kooien zijn voldoende voor mijn vogels. Ik denk dat voor actieve grasjes het wel heel fijn is om een lekkere grote kooi te hebben.

Ik ben er heel blij mee, door de vorm kan ik de boel leuk inrichten en makkelijk schoonmaken. Plexiglas is heel handig, maar wordt snel vies. En wat betreft de coating moet je op bramen letten als je de boel in elkaar zet. En niet te hard boenen, want daar slijt de coating van. Omdat de Madeira 2 een plastic bak heeft gaat dat wat makkelijker. Verder wordt het plateau-deurtje veel gebruikt, zitten ze heel vaak te slapen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:38

Meliaforever schreef:
Leuke natte foto's haha. :D

Ik was even op vakantie, parkietjes leven nog gelukkig. :+

Heeft iemand hier een Montana kooi?
Zit misschien te denken aan de madeira 2, omdat de 1 ook maar 70cm is en ze dat nu ook hebben qua ruimte.

Ja, ik heb de Montana Madeira Double. Een heel fijne kooi vind ik het: erg praktisch en mooi afgewerkt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:07

Ik heb drie Montana kooien.
Een Montana Haïti
Een Montana Madeira Double
en een Montana Haciënda Play

Ik vind ze ook erg fijn. De Haciënda Play is trouwens de kooi waar de edelpapegaai in zit. Daar hebben we een plaat plexiglas achter gemaakt omdat hij nog weleens muurschilderingen maakt van zijn eten :')
In de andere twee kunnen valkjes. In de Madeira Double heeft Halo afgelopen winter gezeten en daar verzoop ze echt in :')
Ze kon in beide delen, maar gebruikte eigenlijk maar eentje. Voor het kweken was het ook een fijne kooi, want je deelt hem in twee en dan hebben ze toch nog genoeg ruimte (maar ze komen er hier dan ook zat uit als ze in de kooi zitten).
De Haïti staat op zolder en doet nu dienst als 'ziekenkooi'. Die hebben we wel verstevigd met andere wieltjes, want die donderden er onderuit toen mijn vogels er nog in zaten :oo Dat was echt eng. Gelukkig hielden ze niets aan de valpartij over (alleen was onze houten vloer vernaggeld).

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:36

Hebben jullie ook een foto van jullie kooi? Heb t idee dat ze echt mega zijn. :+

Reetch, wat bedoel je met op bramen letten bij het in elkaar zetten? Ik vond die ferplast kooi al moeilijk in elkaar te zetten, aardig gevloekt daarbij. :')

Cayenne, daar moet je ook niet aan denken hoor dat de kooi in elkaar stort. :=

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:51

Met bramen bedoel ik kleine scherpe stukjes metaal die uitsteken. Dat komt denk ik doordat hetmetaal niet goed afgesneden is in de fabriek. Met in elkaar zetten was de boel ook een klein beetje krom en had ik wel wat kracht nodig. Het paste wel gewoon in elkaar hoor :)
Er zit overigens een fijne handleiding bij, ik had met 20 minuten 1 kooi in elkaar.

Afbeelding

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:15

Die madeira 2 ziet er echt mega uit. :') Of valt het in werkelijkheid wel mee? De 1 ziet er al groot uit maar qua breedte hebben ze die maat dus al. Al lijkt deze optisch ook al groter haha.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:00

Het is maar net wat je mega vind.
Voor grasjes is het lekker ruim, kan nooit ruim genoeg toch? :P
Je kan de afmetingen ook uitleggen met een touwtje of schilderstape, op de plek waar de kooi komt te staan.

De 2 is wel zo groot (of ik zo klein) dat ik geen vogel van de bovenkant af kan halen, als ze ver naar achter gaan zitten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:20

`
Hebben jullie nog ideeen hoe ik Kiki en Niki bij elkaar kan zetten zonder dat Niki, Kiki probeert weg te jagen? het word wel steeds beter, maar ik ga binnenkort volieres krijgen hier op mijn kamer. Zelf gemaakt.. zou leuk zijn als ze bij elkaar kunnen zodat ik geen extra hokken meer heb staan.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:23

xReetch schreef:
Het is maar net wat je mega vind.
Voor grasjes is het lekker ruim, kan nooit ruim genoeg toch? :P
Je kan de afmetingen ook uitleggen met een touwtje of schilderstape, op de plek waar de kooi komt te staan.

De 2 is wel zo groot (of ik zo klein) dat ik geen vogel van de bovenkant af kan halen, als ze ver naar achter gaan zitten.

Haha nou het is meer dat ik zelf niet veel ruimte heb, dus dan is het al snel mega haha. :+

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:13

Benfan, Ik heb dit uitgebouwd met belonen als ze steeds wat dichter bij elkaar gaan zitten. Begonnen met ze naast elkaar zetten en tegelijk een zaadje geven, dan zijn ze afgeleid en hebben ze een positieve ervaring. Een beetje jagen houd je altijd wel denk ik, vanwege rangorde. Het duurde hier wel even voor Tess vertrouwen kreeg in de kleintjes, dus geduld is ook aan te raden :+

meliaforever, Ik heb ook niet zo veel ruimte in mijn plekje van 60 m2, maar wel een mooi plekje gevonden waardoor de kooien zelfs naast elkaar kunnen. Ik denk dat voor jou de Madeira 1 voldoende moet zijn. Ik weet niet hoe diep en hoog je kooi nu is? Qua inhoud groeit ruimte snel hoor! De Madeira 2 schrok ik ook wel even van de grootte, maar dat heeft Tess wel nodig.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:38

71 x 45 x 70 montana 1 lxbxh
71 x 38 x 63 wat ik nu heb

Weet niet of het nut heeft om de 1 te nemen dan.