[HK] Puppy erbij 2016/2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: [HK] Puppy erbij 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:24

pff puppies _-:( Krijg net telefoon dat Cita een tube Hirudoidgel "opgegeten" heeft toen ze in een onbewaakt moment op mijn slaapkamer geraakt is. Sinds ik haar heb, ben ik al +10 hartverzakkingen verder en weet ik weer waarom ik initieel geen pup wou -O-
Hopelijk (als ze al gezond groot wordt) gaan haar nakomelingen ietsiepietsie rutiger zijn. Ze doet op wandeling absoluut niet onder voor 2maand oudere stippels, zij is echt de gangmaker :+

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:58

dierenfan schreef:
xMaxxiee schreef:

Het gekke is dat beiden ouders voor zover bekend volle jack russels zijn. Beiden ook bruine ogen, moeder wit met bruin en vader wit met zwart. Is ook het enige van het nest.

Goed om te weten dat je na 8 weken de zekerheid hebt!

Beide ouders stamboom? Wat is dan de reden waarom de puppen niet?

In dat geval zou ik zeker laten controleren. Ik zit niet in de jacks maar weet voor 99,9% absoluut zeker dat blauwe ogen absoluut niet kan. Ik zou dus rekening houden dat de pup kruising is met ander ras. Heb je foto?

Het is niet bij een erkende fokker, dus ik verwacht geen stamboom. Wel zijn beide ouders aanwezig. De eventuele kruising zou dus al eerder in de lijn moeten zitten, en dan nog vind ik het raar dat hij de enige is met een blauw oog. Wij zaten dan te denken aan misschien een merle gen, is heel zeldzaam bij jack russels. Maar wat het anders moet zijn... :')

Ik ga geen foto plaatsen omdat het niet onze pup is, en we staan als 3e op de wachtrij (Kreeg ik net te horen) dus helaas is de kans klein dat we hem nog krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:08

Hoe schadelijk is dat petitparis? Heb net wel de bijsluiter gelezen, maar er staat niets in over inwendig gebruik (wat op zich niet vreemd is bij een huidcreme).

Wij mogen in ons handjes knijpen met Kiko (even afkloppen), maar die heeft eigenlijk nog niets van vreemde dingen gedaan of ons hartverzakkingen bezorgd. Iets kapot gemaakt ook niet.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:01

Jeetje das altijd schrikken zo, ook nog gehad met vorige hond die had aspirientjes opgegeten.

Hier voorlopig nog geen hartverzakkingen maar wel een dief, vanmorgen nog boterham gestolen uit de dochter haar brooddoos.
En buiten een wc rolletje heeft ze ook nog niet echt iets stuk gemaakt.
Ook stront eten is zo goed als gedaan, gelukkig want gaf ze onmiddellijk terug over.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:40

xMaxxiee schreef:
dierenfan schreef:

Beide ouders stamboom? Wat is dan de reden waarom de puppen niet?

In dat geval zou ik zeker laten controleren. Ik zit niet in de jacks maar weet voor 99,9% absoluut zeker dat blauwe ogen absoluut niet kan. Ik zou dus rekening houden dat de pup kruising is met ander ras. Heb je foto?

Het is niet bij een erkende fokker, dus ik verwacht geen stamboom. Wel zijn beide ouders aanwezig. De eventuele kruising zou dus al eerder in de lijn moeten zitten, en dan nog vind ik het raar dat hij de enige is met een blauw oog. Wij zaten dan te denken aan misschien een merle gen, is heel zeldzaam bij jack russels. Maar wat het anders moet zijn... :')

Ik ga geen foto plaatsen omdat het niet onze pup is, en we staan als 3e op de wachtrij (Kreeg ik net te horen) dus helaas is de kans klein dat we hem nog krijgen.

Merle gen komt niet voor bij stamboom jacks ook niet zeer zeldzaam ;)
Merle gen en blauwe ogen heeft ook niets met elkaar te maken...

Ik zou nooit een pup halen bij iemand die fokt met ouders waar niets bekend is qua gezondheid ouders. Weet je of de ouders getest zijn op patella luxatie? Is groot probleem bij jack hussells en zou daar echt erg in hebben ;) net overigens als oogafwijkingen helaas.

Blauwe ogen vererven niet gemakkelijk alle andere oogkleuren zijn dominant over blauw.
Ook geen foto's van de ouders? Welke kleuren zijn hun? Zeker met russelltjes wordt er veel gef*ckt waar men veel geld voor vraagt maar wat grotendeels een heel ander ras is. Hier komt ook het vertekend beeld door wat men vaak heeft van jacks (hyper en stresserig en zelfs makkelijk agressief richting dier en ook wel mens)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:33

ik geef dierenfan wel gelijk, hebben ooit een BC gekocht van zo een fokker die om niets gaf, met als gevolg HD D, tien jaar lang aan de pillen en heeft ons eigenlijk duizenden euro's gekost aan die pillen, was ze wel waard maar je denkt soms te besparen bij de aankoop en dat breekt je vaak zuur op.
Deze keer een stamboom hond met alle keuringen, geeft je geen garantie maar toch

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:22

Die gel zelf was het minste van mijn zorgen, de tube daarentegen... Nu ja ze lijkt nergens last van te hebben. Eigenlijk heeft ze nog niet veel stuk gedaan of gestolen, maar als ze het doet... tja dan is ze heel grondig.

Als ik voor papierloos zou gaan, dan liever een vuilnisbakje redden dan een pup van mensen die bewust met voor mij "willekeurige" dieren gefokt hebben.
Maar goed zou ook niet van eender welke geregistreerde fokker een hond willen, papieren zeggen nog steeds niets over de algemene gezondheid ve pup. Er zijn namelijk fokkers die standaard oogzalf etc meegeven en een "kortingsbo" voor het naverzorgingsmateriaal van de ooglidoperaties etc...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:50

Mijn pup wordt hopelijk binnen een week geboren. Ook een kruising maar gezondheid van beide ouders getest op de belangrijkste punten en is in orde ;)

Stamboom is voor mij niet belangrijk wel belangrijk is hoe het leven van de ouders is en hun gezondheid en karakter ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:06

vind ik ook wel, beter dan een vuilnisbakje redden

zegt niet alles maar in de meeste stamboeken zitten hoge eisen, toch? zo mag er niet gefokt worden met HD C en dergelijke meer

Alles is waarschijnlijk wel een kwestie van vraag en aanbod.

Zo heeft een vriendin van me onlangs een dwerg jack russel gekocht, ik zie er meer een jack in met het echte dwerggen, groot hoofd, klein dier, beetje en sorry maar misbaksel, vind ik dan weer echt echt jammer dat mensen daar bewust mee gaan fokken.
Zou bij een fokker die in een deftig stamboek zit toch nooit gebeuren, of wel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:10

mja hoge standaarden... ja en nee, waarom worden de neuzen van buldoggen steeds korter (of beter ingedeukter) treden er steeds meer ademhalingsproblemen op? Waarom worden de meeste Duitse herders nog steeds super afhangend gefokt ook al is het probleem van de heupen bekend... tot zover er nagedacht wordt over een "gezond" ras te fokken...

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:16

dierenfan schreef:
xMaxxiee schreef:

Merle gen komt niet voor bij stamboom jacks ook niet zeer zeldzaam ;)
Merle gen en blauwe ogen heeft ook niets met elkaar te maken...

Ik zou nooit een pup halen bij iemand die fokt met ouders waar niets bekend is qua gezondheid ouders. Weet je of de ouders getest zijn op patella luxatie? Is groot probleem bij jack hussells en zou daar echt erg in hebben ;) net overigens als oogafwijkingen helaas.

Blauwe ogen vererven niet gemakkelijk alle andere oogkleuren zijn dominant over blauw.
Ook geen foto's van de ouders? Welke kleuren zijn hun? Zeker met russelltjes wordt er veel gef*ckt waar men veel geld voor vraagt maar wat grotendeels een heel ander ras is. Hier komt ook het vertekend beeld door wat men vaak heeft van jacks (hyper en stresserig en zelfs makkelijk agressief richting dier en ook wel mens)

Ouders zijn wel getest op patella luxatie en de pup krijgt een gezondheidsverklaring (hopelijk) mee. Ik Ben bekend in de jack russels en weet dus wel het e.e.a. over erfelijke ziektes. En ik weet ook dat ze veel doorgefokt en gekruist worden, honden hoeven voor mij geen stamboek of raszuiver te zijn, als ze maar gezond zijn en een fijn karakter hebben. En als een blauw oog (hoe mooi en interessant dan ook) een teken is van bijvoorbeeld zwakte of ongezondheid dan houd ik de boot af.

Ik heb een foto van de vader en moeder gezien, moeder is bruin en vader is wit met zwarte af tekeningen. Moeder is dus sowieso al geen zuivere jack russel, daar zit ergens in de lijn iets doorheen. Maar beiden ouders hebben wel zwarte/bruine ogen dus ik snap niet zo goed hoe dat vererft is...

Sorry, erfelijkheid was mijn favoriete hoofdstuk bij bio, vind het heel interessant :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:24

Fotsy stamboom fokkers zijn niet heilig!! Altijd moet je je verstand gebruiken. Zie hier op bokt nu 2 topics waar men kruising bewust fokt MAAR gesteste en gezonde ouderdieren. Alle ouders leven als huishond met vrijheid en aandacht. Er zijn maar zat fokkers met zoveel honden of voor wie geld veel belangrijker is dan de honden dat de ouderdieren wel getest en in orde zijn maar overwegend in kennel leven bijv. Daar zou ik nooit een pup van willen hebben.

Ook zoals petitparis zegt. Kijk maar eens hoeveel ongezonde honden er bewust met stamboom ook gefokt worden puur omdat men het uiterlijk mooi vind. Kijk maar eens op marktplaats naar de gemiddelde pomerian. 2000 a 2500 euro is normaal en dan graag zo klein mogelijk. Neuslengte is er wel maar breedte niet en de ogen vaak niet werkende traanbuizen en puilen uit de kop. Net als de zogenaamde tea cup chihuahua.

Ik weet dat er een hoop duitsers zijn met giga aflopende rug maar prefecte heupen. Dus men vind die honden gezond! Wat men echter niet wil zien is hoe belachelijk moeilijk die honden lopen en hoe moeilijk hun de achterpoten kwijt kunnen onder hun lijf. Zeer onnatuurlijke houding en daar moeten ze hun hele leven mee doen omdat mensen dat mooi vinden.... dat vind ik echt bizar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:35

Wij hebben dus ook bewust fokkers uitgekozen die er goed over nadachten, maar toch had dit nest ook veel "afkeur". 1 geheel dove pup, paar eenzijdig horend en wat pups met een blauw oog, en Kiko dus 2 blauwe ogen. Frappant genoeg is Kiko wel goed horend (wat niet wil zeggen altijd goed luisterend :)) ).

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:39

Goed horend en goed luisterend zijn een wereld van verschil... Daar hebben we er nog zo een van. Gigantische antennes, maar gebruiken ho maar :+

Maar daar kan ik me wel in vinden wat je zegt dierenfan :j

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:00

Das waar dierenfan, ze zijn zeker niet heilig. Beetje zelf zoeken tussen de fokkers natuurlijk. Al waren ze bij ons niet groot bezaaid en kwamen we zelf op een ellenlange lijst te staan en werden we zelf aan vele vragen onderworpen of we wel een pup kregen. :P

Tja horen en dan nog luisteren, moet dat nou echt :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:53

Neonlight schreef:
Wij hebben dus ook bewust fokkers uitgekozen die er goed over nadachten, maar toch had dit nest ook veel "afkeur". 1 geheel dove pup, paar eenzijdig horend en wat pups met een blauw oog, en Kiko dus 2 blauwe ogen. Frappant genoeg is Kiko wel goed horend (wat niet wil zeggen altijd goed luisterend :)) ).

Hier ook een stamboom langhaar duitser die bizar slecht in elkaar zit. Echter van die fokker zou ik zo weer een pup nemen! Tis puur pech. Absoluut niet te wijten aan nalatigheid vd fokker ;)

Doofheid en dalmaten blijft ook een groot probleem he. Maar meer als proberen te voorkomen en pups testen voor de zekerheid kun je niet.

Maar zulke afwijkingen in een ras zou voor mij als ik zou willen fokken wel een uitdaging zijn. Ik zou meerdere andere rassen zoeken om te kruisen en in generaties het weer terug te fokken naar het goede type. Wel uiteraard bij houden welke rassen er in zitten welke generatie en alles rondom testen op afwijkingen.

Zelf straks hoop ik een pup waar 4 rassen in zitten het ene ras meer dan het andere ;) maar het zit er allemaal in. Leuk misschien over jaren mits hij op alle punten goed getest wordt hem weer een ander ras te laten dekken. Ik geloof echt in de kracht en gezondheid van de totaal onverwante gekruiste honden en met mij inmiddels steeds meer andere mensen gelukkig!!

Ik ben benieuwd wat er in de toekomst allemaal aan leuke kruisingen geboren gaan worden uit geteste ouders. Ik hoop veel test uitslagen te vinden van die nakomelingen en dat idd zeer groot gedeelte super gezond is.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:25

Hier ook wel een "leuk" incidentje...

's ochtends voor ik naar werk ga, doe ik vaak achterdeur op een kier. Kunnen ze alvast naar buiten. Voor het eerst had het dus geplenst.
Lizzy heeeeeeerlijk door de modder rollen, daarna keihard overal door de keuken en kamer rennen incl kastjes/muren/bank/kussen/vloer onder de modder......

Pffffffffffffffffff

monster :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:27

haha herkenbaar :) Mijn honden rennen en wrijven zichzelf ook droog (of het nu van regen, wassen of modder is) aan alles wat ze tegenkomen, zijnde tapijten, kasten, zetel, bedrand... echt toppie :+
en de pup is het ergst, die gaat zichzelf zelfs wrijven na elke maaltijd 8)7

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:34

OMG ik zie het zo voor me verschrikkelijk :P

Sorry dierenfan maar ben zelf niet zo voor de kruisingen, :o waar blijft de echtheid dan nog van het ras. Als iedereen gaat kruisen hebben we straks allemaal dezelfde hond en weg verscheidenheid.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:28

Ja was echtttttn iet leuk hahahahah.... Zal eens kijken of ik de foto van haar kan uploaden :P

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:29

Afbeelding

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:32

Oh wauw _O-

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:35

Oeps :')

Lekker moddermonster

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:58

Fotsy schreef:
OMG ik zie het zo voor me verschrikkelijk :P

Sorry dierenfan maar ben zelf niet zo voor de kruisingen, :o waar blijft de echtheid dan nog van het ras. Als iedereen gaat kruisen hebben we straks allemaal dezelfde hond en weg verscheidenheid.

Oh dat gaat nooit gebeuren haha. Dan moet opeens iedereen op hetzelfde uiterlijk vallen anders hoe je ook kruist je blijft diversiteit hebben hoor. De pup die ik hoop te krijgen komt uit herhalingsnest. Zijn om te zien de bouw van de mechelaar maar hebben uiterlijk en dikke vacht van duitse herder. Soort werklijn duitse herders maar zijn weer net iets slanker type.

dat gaat je nooit lukken met een poedel x golden om dit te krijgen ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:23

_O- :')

maar oorspronkelijk komen ze wel allemaal van dezelfde hond voort, net als de mens, het is door het verspreiden van de mens dat we een verscheidenheid kregen door andere omstandigheden dus je zou nog wel eens kunnen verschieten hoe snel een evolutie kan omkeren. :+

nee hoor begrijp wat je bedoelt aan je combi ;) maar vaak zijn combi's niet bewust genomen en het zijn juist die honden die steeds in asielen terecht komen. Daarom ook dat ik stamboekhond beter vind, een hond waar je geld voor betaald hebt, ga je minder snel 'dumpen', dan eentje die je gekregen hebt uit een oeps nestje. Begrijp je, ik zie het zo vaak in de vzw lief en leed (hondenasiel).
Maar zo zitten sommige mensen nu eenmaal in elkaar. :? en de wereld kunnen we helaas niet veranderen :P