Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:39

Hahaha een paar minuten kijkje van mijn kereltjes in hun kooi. (let op mijn geluidje en hun reactie na n paar minuten _O- )

Spelen met je mens :P (oefenen tot zelf komen) Afentoe reageren ze echt hyper :') Pacino gebruikt in het filmpje ook een hangmat als trampoline.. dat had ik nog niet op de film.. nu dus wel..

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:21

Super leuke filmpjes!
Ze lijken al best wat gegroeid, of niet? =P
Die van mij reageren ook zo op dat geluidje, ze weten dat er dan wat lekkers komt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:10

Ze zijn ook best wel wat gegroeid :P (en verkleurd ook hahahaha)

9 augustus:
Afbeelding

30 augustus:
Afbeelding

3 augustus:
Afbeelding

+/- 25 augustus:
Afbeelding

25 juli:
Afbeelding

+/- 25 augustus
Afbeelding

Ze groeien nu wel iets minder snel dan in het begin.. maar ze groeien nog steeds aardig door... en ze komen ook best aardig aan ;) Worden flinke kerels denk ik :o

Heb dit weekend geen foto's van ze gemaakt. Was mijn camera bij mn ouders vergeten.

Maar een paar weken terug pastten ze nog met zijn 4en in de sputnik.. maar nu echt niet meer hoor... hihihi

Dat geluidje _O- ja.. dat betekent hier ook "er komt iets lekkers" :P

Net als wanneer je ze na het knuffelen/spelen terug in hun kooi zet.. komen ze direct naar je toe.. want ze weten dat als ze terug in hun hok zijn dat ze dan iets krijgen dat ze wel graag willen hebben.. :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:31

Dit is ook wel lachen..

Zo "begon" ik.. kooi ingericht op 2 augustus:
Afbeelding

Zo is ie nu: ik wou de paarse hangmat er eigenlijk niet in.. wou de roze nog even gebruiken.. maar die stonk behoorlijk.. dus hopelijk kan die er volgende week bij.. dat paars vloekt *kuche* _O-
Afbeelding

:=

Als iemand weet hoe je een ferplast schroef van je kooi af kan krijgen :') (mag gesloopt worden... ja de schroef he.. niet de kooi) van de 2 bovenste plateaus is 1 schroef dolgedraaid.. met wat wrikken krijg ik het plateau er wel uit maar ik krijg de schroef er niet af.. als de heren nog verder groeien moet 1 van de plateaus een tikje lager (of hoger).. maar heb geen idee hoe ik dat voor elkaar wil krijgen. Die schroef hangt dan op "knaaghoogte" en dat wil ik niet hebben.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:20

Hoi, na heel even zoeken dit topic gevonden.. ik heb even een vraagje:-)

Mijn vriend heeft een heel mooi groot hok gemaakt van steigerhout met de bedoeling dat ik eindelijk weer ratjes kan houden.. maar is dit wel geschikt voor ratjes? ik bedoel zaagsel van dennenhout e.d is schadelijk meende ik net als alle speeltjes waar we al zelf lekker mee aan het knutselen waren dus ook dingen van hout(wel helemaal gaaf afgeschuurd) maar dus wél van hout!
Ben benieuwd of iemand hier, daar antwoord op kan geven:-)?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:23

Hout kunnen ze zich doorheen knagen.. dan heb je loslopende ratjes. Op forums lees ik zelfs weleens dat ratjes zich door een plastic onderbak heen knagen.. Het zijn slimme diertjes.

Ook trekt urine in je hout.. waardoor het (uiteindelijk) afgrijselijk gaat stinken.

Zaagsel/schuursel is idd schadelijk vanwege het vele stof.

Als je echt persee de kooi voor de ratjes wilt gebruiken zou je hoogstwaarschijnlijk de hele binnenkant moeten voorzien van aluminium en heel veel etages voor ze moeten maken zodat ze veel kunnen klimmen .. Maar tralies is voor een rattenkooi erg belangrijk.. ze hebben klimmen nl. echt nodig voor hun beweging..

Mistral_Bink

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:26

Er komt op iedere houthoek een afscherming van metaal, dat hadden we wel al gelezen dat dat het beste is, en het is een beste kluif om erdoor te komen denk ik zomaar..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:29

Vorige post aangepast:

Mijn gedachte.. "kun je er niet doorheen ga je er langs heen" :=

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:38

Dus als ik alle "knaag" randen beveilig met aluminium of metalen hoeken dan is er een kans dat het wel gaan lukken de bodem is niet van hout en de omzet is alleen van steiger hout de rest is met gaas.
De lengte is 1.45 de breedte 75 en de hoogte op zijn hoogst 100. als ik dat zo goed zeg.. Het wordt een hok met verschillende verdiepingen en veeeeel variatie qua speelgoed ed. maar goed ik vraag het niet voor niks dus sta voor alles nog open, het zou alleen zo zonde zijn want het is toch wel een prachtig verblijf voor( in eerste instantie) 2 ratjes..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:50

Heb je hem wel op een verhoging staan straks dan? Want ratjes kunnen niet zo goed tegen tocht he? En wat ik toch wel zie aan mijn eigen kerels is dat ze toch wel graag "bovenin" zijn (ondanks mijn kooi een stuk van de grond staat) Die gaan liever de hoogte in dan in de lengte.

Ik ben bang dat urine toch wel in je hout zal kruipen..

Met langere knaagstrips zal het "ontsnappen" misschien wel wat minder zijn ja..

Vraag het anders eens hier: http://ratten.nl/forum/viewforum.php?f=8

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:59

De bedoeling is om het hout allemaal geheel af te lakken met botenlak dat kan geen kwaad en is goed genoeg om het vocht tegen te houden. wat betreft de tocht hij staat wel op de grond maar heeft een opstaande rand van 25 cm om dat dus tegen te gaan.. mmm we dachten echt dat we er goed over na hadden gedacht.. balen!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:03

Even een quote v.h. forum wbt. botenlak.

Citaat:
Houten plateaus werken helaas niet voor ratten. Je had ze vooraf een aantal keer met botenlak kunnen lakken
maar de nageltjes gaan er toch gaatjes in maken waar dan de urine intrekt.

Ik heb geen idee of je opstaande rand hoog genoeg is. Je zou het beste op het forum je vraag kunnen stellen. Daar zitten veel doorgewinterde ratteneigenaren (hier ook wel een paar.. maar daar zijn er veel meer actief die "sneller" antwoorden.)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:10

Net met mijn vriend besproken die nog druk bezig is met het boven stuk en besloten dat hij iets minder hoog wordt, en dus blokjes eronder krijgt zodat het hok sowieso van de grond af is! ik had vroeger altijd mijn ratten op de grond staan dus wist echt niet beter.. maar goed bedankt, en ik ga het daar ook eens even vragen.
De plateaus worden trouwens niet van hout:-)

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:40

Heb je misschien een foto van de kooi, hoe die nu is?
Ik ben wel nieuwsgierig geworden hoe hij er uit ziet =)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:01

Ja de opzet staat al een week of wat.. daar heb ik wel een foto van.

Afbeelding

Links komt er nog tot op de helft een opzet van 40 cm bij, en hij moet echt nog helemaal afgewerkt worden!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:19

Vind t wel erg apart :D

(onze meubels zijn ook gemaakt van steigerhout)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:24

Mooi hok, maar als ik het zo zie lijkt het me meer een konijnenren ofzo... :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:31

Oh ik dacht dat de foto op z'n kant was genomen.. Haaahahaha

(mobiel online)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:44

Ja dat vond ik ook, maar wat ik zeg dit is pas de opzet en er komt nog een soort van flat aan een kant:-) ik ben van mening dat dit te klein is voor konijnen:-)

Hij komt op een heel klein pootje te staan zodat het beeld ook anders wordt:-)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:34

Mistral_Bink: Wauw wat een geweldig hok! Echt heel mooi!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:42

S_en_Z: Wat zijn ze groot aan het worden :D , zo leuk. Wel jammer dat het allemaal zo snel gaat he haha.

Ik vind mijn man zielig, hij zit maar alleen. En af en toe komt ie op me af om me uit te dagen. Ga ik beetje spelen met hem, gaat hij wegrennen en heel hard terug rennen en spastische bewegingen maken haha.
Maar dan merk ik wel dat hij het echt mist, het sociale gedeelte :D. Tijd dat hij snel bij de andere ratjes gaat. Maar nog 3/4 weken...

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:45

Mooi hok Mistral_Bink! Als ie ongeveer een meter hoog is moet dat wel willen hoor voor 2 ratjes :j vind zelf de grondoppervlakte ook ongeloofelijk belangrijk en dat zit volgens mij wel goed met deze kooi. Ben zelf alleen geen voorstander van hout met ratjes... In het begin lijkt het vaak redelijk schoon te houden en dan in 1 x *POEF* krijg je het gewoon niet meer schoon en gaat het stinken etc.. hoe dat zal gaan met botenlak erover.. tsja ik denk een kwestie van tijd voor je de plasjes en poepjes erin gaat ruiken denk ik.. Maar zeker tof gemaakt, vind het hout zelf erg mooi, helemaal mijn stijl :j Misschien iets van placemat achtig iets over de bodem doen?? Gewoon hard plastic placemats.. Kunnen ze aanknagen, maar ratjes versnipperen het alleen en slikken het toch niet door.. dus dat moet wel goed zitten.. plus bodembedekking komt er ook nog overheen natuurlijk.. Maar misschien is dat een optie? :)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 00:24

Bedankt :)

Oppervlakte lijkt mij inderdaad ook groot zat, en met hout is er dan weer een groot voordeel dat er zo van alles is groter getimmerd als het toch niet groot genoeg lijkt!

Ja het hout is inderdaad gewoon bekijken en dat besluiten we ook gewoon te doen, mits het geen gevaar heeft voor de ratjes :D

De vloer is bedekt met zeil die ligt dan weer strak onder het hout vast, maar een paar placemats erover heen is echt een goed idee!
Mijn vroegere ratjes had ik wel echt mooi zindelijk met 3 toiletten dus hoop dat weer netjes voor elkaar te krijgen,dan valt het misschien nog alles mee :o

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:13

@Mistral_Bink. Goed dat je er nog een verdieping op gaat maken, ratten houden heel erg van klimmen =) De hoogte in is dus best belangrijk! Hij ziet er echt mooi uit, mooi hout. Ik hoop ook voor je dat je nieuwe ratjes zindelijk zijn, die van mij zijn het namelijk niet xD

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:49

eindelijk denk je dat het rustig is en dat het weer goed gaat..
maar gisteravond was het weer mis..
http://desmond.imageshack.us/Himg846/sc ... es=landing

Ik weet eigenlijk niet wat ik zal doen.. ze kan eigenlijk niet meer met die andere zitten want het gaat gewoon een keer echt fout.. en de ruzie stopt gewoon niet
wat zouden jullie doen??