Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ufurio4e

Berichten: 1397
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:29

O dat topic kan ik mij nog herinneren. Vond dat zo bijzonder

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:43

J0anieke schreef:
L_Rivaldo schreef:
Captain wat vervelend dat je meubel beschadigd is. Mijn meubel was ook zo doe het zelf pakket. De beschrijving snapte ik ook niet gelijk. Gelukkig zag mijn vriend wel meer duidelijkheid.

Wat betekend eigenlijk vitro cub plantjes? Kleine plantjes die je nog op moet laten groeien?

Mooie betta!

In vitro = in het lab gekweekt. Deze zijn vrij van ziekten en plagen, dus er liften geen slakken ed mee. Wel zijn deze plantjes vaak wat gevoeliger aan het begin als je ze uit de potjes haalt.


Bedankt voor de uitleg! Kende het niet.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:01


MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:42

ellepel, ja onder andere die intelligentie spreekt mij ook zo aan! Ik vond de zoutwatervarianten al jaren geweldig, maar zie mezelf nu nog echt geen zoutbak hebben. En eigenlijk via de topic over de MBU Sushi hier op bokt werd dat weer wat aangewakkerd. En ben er dus weer meer research over gaan doen en kwam daarbij uit op dus op de T. schoutedeni. De dwerfpuffers zijn ook ontzettend leuk, ook nog even overwogen. Maar met de schoutedeni vonden we net even wat meer maat toch leuker en gemiddeld nog net wat meer interactie.


Ann, ze worden pas giftig in symbiose met een bepaalde bacterie. In het geval van nakweek is zo goed als zeker dat ze niet giftig zijn.

En je ongeplande black water tank heeft ook wel weer wat zo haha

Captain, oh ja leuk, nu ik hem weer zie herinner ik me dat topic ook weer! Ze zijn zo leuk!

Hier er inmiddels wel zo goed als over uit dat we er congozalmpjes bij gaan houden. Nu nog even uit zoeken hoeveel we precies gaan doen. En heb zojuist de planten besteld :D Ze hadden helaas alleen geen kikkerbeet meer wat ik had bedacht. Nou ja, nu eerst iets anders simpels mee besteld en dan bestel ik de kikkerbeet later nog wel eens.

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:50

Zout water lijkt mij heel gaaf, maar ook knap lastig! Al zou ik het alleen al willen vanwege de mogelijkheid om zeepaardjes te houden <3
Maar hier komt ie niet.

Wel nieuwe bewoners voor mijn aquarium gehaald! De boraras Brigitte hebben vuurgarnaaltjes als vriendjes gekregen!

Tijdje marktplaats in de gaten gehouden en €7,50 betaald voor 15 garnaaltjes. Ter vergelijking, in de winkel kosten ze hier €3,49. Per stuk! Wel gewacht op een advertentie met echt fijne foto's om te zien, en het aquarium zag er in het echt ook top verzorgd uit.

Toch een stukje voordeliger *D

Ik vind ze tot nu toe heel leuk! Aquarium komt in eerste instantie nog heel rustig over, maar als je goed gaat kijken zie je overal beweging.

De garnaaltjes zijn druk aan het schoonmaken (geloof dat ze hun taak erg serieus nemen) en de visjes zijn heel nieuwsgierig naar de nieuwkomers, maar zitten toch veelal met elkaar te spelen of achter watervlooien aan te jagen.


Afbeelding

En een detailfoto van de nieuwe rooie rakkers:


Afbeelding



Helaas ook wat slakjes onlangs met een plantje meegekomen, dus die moet ik even in de gaten houden. Vind ze tot nu toe niet storend, maar het moeten er ook niet teveel worden.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:51

Jaaa zeepaardjes hebben ze hier ook in de winkel, maar die hebben geen maag en moet je dus heel vaak per dag voeren. Kwallen lijken me ook super vet, maar ook die zijn knap lastig te houden..

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:13

Captain schreef:
Jaaa zeepaardjes hebben ze hier ook in de winkel, maar die hebben geen maag en moet je dus heel vaak per dag voeren. Kwallen lijken me ook super vet, maar ook die zijn knap lastig te houden..


Daar lijkt mij een voedingsmachine wel een uitkomst voor. Maar geen idee of die beestjes ook echt genoeg zwemruimte hebben in een aquarium. Ik vind ze gewoon zo ontzettend mooi *\o/*

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:36

mariettek schreef:
Wel nieuwe bewoners voor mijn aquarium gehaald! De boraras Brigitte hebben vuurgarnaaltjes als vriendjes gekregen!


Ze zijn zo leuk! En ze nemen hun taak zeker serieus :P

In de shallow komen ze ook, ik heb ze al in mijn grote bak zitten, dus ik verhuis er een paar over later!
Voor mij komen ze er ook een beetje in als voer, de Bengaalse vuurtjes zijn microjagers. Een volwassen garnaal kunnen ze niet aan, die zijn zowat groter dan zij zelf, maar de babies zijn wel snacks.
Misschien zielig voor de garnalen, maar wel een fijn idee dat de vissen ook zelf aan voer kunnen komen. En de garnalenpopulatie in toom kunnen houden, want man man man dat zijn konijnen hoor :+

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:19

De vrouw waar ik ze ophaalde vertelde al dat ze er zelf al ruim 300 heeft verkocht, en nog velen heeft weggegeven :')
Ben benieuwd hoe ze hier gaan, anders gaan ze inderdaad ook op marktplaats. Grotere vissen komen hier waarschijnlijk niet meer.

Edit:
Bedenk me net dat is ze ook wel aan de winkel kan verkopen voor 1 euro per stuk }:)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:47

Ik ben zo jaloers op jullie mooie grote bakken en gekke vissoorten die daarin kunnen! Woonde ik maar groter pfff :P

Hier laatst wat plantjes gekocht via marktplaats (en laten verzenden), is me goed bevallen en ga ik zeker vaker doen. Goedkoper en zonder gif dus meteen bruikbaar ipv een week lang afspoelen voor de zekerheid voor de garnalen.

Ik las over iemand die verschillende kleuren garnalen bij elkaar heeft. Weet je wel dat je dan waarschijnlijk veel doorzichtige en wildkleurige garnalen krijgt?

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:01

mariettek als je hier in de buurt had gewoond had ik ook wel vuurgarnalen voor je gehad.
die van mij kweken ook erg makkelijk.
heb ook wel al een en ander verkocht via marktplaats en heb wel eens wat geruild via de dierenwinkel.


geryon, gif op planten?
waarom zouden ze dat doen?
nog nooit meegemaakt, ik spoel de planten gewoon 1x af en dan gaan ze de bak in.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:04

ellepel schreef:
mariettek als je hier in de buurt had gewoond had ik ook wel vuurgarnalen voor je gehad.
die van mij kweken ook erg makkelijk.
heb ook wel al een en ander verkocht via marktplaats en heb wel eens wat geruild via de dierenwinkel.


geryon, gif op planten?
waarom zouden ze dat doen?
nog nooit meegemaakt, ik spoel de planten gewoon 1x af en dan gaan ze de bak in.

Sommige planten worden behandeld met gif tegen slakken. Ik heb het zelf meegemaakt. Alle garnalen dood nadat ik de dag ervoor een nieuwe plant in 2e had geknipt en in de bak had geplaatst. Ik plaats alle nieuwe planten uit potjes daarom ook een week in een emmer water en ververs dat water elke dag. Heb daar vaak geen zin in, dus koop uit voorzorg zoveel mogelijk invitro planten.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 24-02-21 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:05

mariettek schreef:
Bedenk me net dat is ze ook wel aan de winkel kan verkopen voor 1 euro per stuk }:)


_O-

Dealer! :')

Nog steeds niks gehoord van de winkel dus ik ga ze zo nog maar weer eens bellen want het pakket staat hier aardig in de weg. >;)

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:13

ja ik denk dat de planten die ik koop dan niet behandeld zijn met gif,want heb juist vaak slakjes er op.
maar ben ik blij mee want dan hebben mijn helena slakken weer een fatsoenlijke maaltijd :j
wat sneu dat bij jou de garnaaltjes dood zijn gegaan

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:23

mariettek, ja en lastig, maar ook heel duur haha! Vind het met zoetwater nu al tegen vallen hoe snel de kosten toch oplopen. Dan begin je met uitzoeken en dan lees je bijvoorbeeld dingen als “dit is de beste pomp, maar die is wel heel duur”. Zijnde de kosten rond de paarden gewend valt dat dan enorm mee. Maar effectief heb je dan ook nog tientje hier, tientje daar, oh toch een nieuwe travo nodig etc. En dan telt het stiekem toch best weer op tot een flink bedrag haha.

Zeepaardjes zijn zo geweldig! Maar poeh, bijna niet te doen met hun voerbehoeftes.
Wat leuk dat je er nu ook garnaaltjes bij hebt! Kan niet wachten tot die van mij is ingedraaid! (dit weekend op drie weken, bijna op de helft).

Melyoramel, haha een beetje een balans is wel mooi ja qua aanwas/voer. Als hier de planten allemaal goed gegroeid zijn en de garnalen vermeerderen zich eenmaal flink wil ik er ook een klein visje bij (Wss. B. galaxy).

Geryon, tegen het gifrisico heb ik in vitro plantjes gekocht, maar ja, dat is juist weer duurder haha.

--

Ik heb gisteren veel te veel geld aan hout uitgegeven :o :+ . We hadden eigenlijk afgesproken het grote aquarium eerst wat meer simpel in te richten ivm de kosten. Maar we hebben zo'n mazzel gehad met de aanschaf van het aquarium dat we toch wat extra budget naar de inrichting hebben geschoven. Ook nog bodembedekking gehaald (filterzand van de Wildkamp) en via marktplaats ruim 30kg lavastenen opgehaald voor €10 (ze hadden teveel besteld voor hun cichliden bak).
Afbeelding

Zand gisteren gelijk gespoeld (wát een werk, in twee delen gedaan en beide keren ruim 20x gespoeld :') ) en in de bak gedaan, ben er erg blij mee! Hout ook gelijk erin gedaan zodat het kan inwateren. Dat heeft nu nog zoveel drijfvermogen dat ik ze wel echt moest verzwaren omdat ze anders tegen de lichtkap aan zouden komen :') . Vrees er een beetje voor dat dat wel echt even gaat duren. Als de plantjes binnen komen (worden maandag verzonden vanuit Aquaplantsonline) maar even kijken hoe het er dan voor staat en of ze misschien in elk geval al genoeg volgezogen zijn dat ik ze aan een paar stenen kan binden zodat ik wel gewoon kan beginnen met inrichten.
Afbeelding

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:24

Haha die action bakjes. _O-

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:26

Wat een mooie stukken hout, MarliesR! :)

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:40

Origineel ingericht met die zandbakjes :D

Wel erg mooie takken! Ben benieuwd hoe dat gaat worden.

Ellepel: lief van je! Nu was dit fijn dichtbij en hoefde ze er eigenlijk geen geld voor toen ik er eenmaal was, maar dat vond ik toch gek, dus betaald wat we hadden afgesproken.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:56

ellepel schreef:
ja ik denk dat de planten die ik koop dan niet behandeld zijn met gif,want heb juist vaak slakjes er op.
maar ben ik blij mee want dan hebben mijn helena slakken weer een fatsoenlijke maaltijd :j
wat sneu dat bij jou de garnaaltjes dood zijn gegaan

Ja achja, al doende leert men. Was een jaar of 2 geleden toen ik nog maar net met aquaria was begonnen.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:44

marlies , ben toch wel nieuwsgierig wat je nou voor 1 zo’n stuk hout betaald hebt?
denk wel rond de 45 euro?
wel meer bedenk ik me net... heb eens een prachtig stuk gezien, maar die zat op 60 euro


ik heb hier trouwens een stuk gehad wat ik gewoon heb laten drijven.
vissen vonden het prachtig om onder te hangen :j

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:25

Ik heb voor mijn grote stuk hout 39 euro betaald..was eigenlijk 69 maar omdat er een breuk in een tak zat afgesprijsd. Kwam mij goed uit want die tak moest er toch af anders paste hij niet in mn bak. Het heeft 4 weken geduurd voor hij goed ingwaterd was en niet meer dreef

MarliesR

Berichten: 3300
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:30

Captain schreef:
Haha die action bakjes. _O-


Hey! Dat zijn heuse Lock&Lock bakjes hoor! >;) _O-
Bedacht me na al het gepruts met het eerste stuk en die bakjes dat gewoon een zak zand veel makkelijker was :+ . Oh well


Bedankt Ann en mariettek!
Dankje! Ben er ook wel écht heel blij mee!
Die bakjes zien er echt raar uit nu zo ja _O- Maar wilde ook niet het risico lopen dat ze wel wat in de kap zouden slopen. En gok dat ze zo echt wat onder water ook iets sneller verzadigd zullen raken dan drijvend. Denk ik. Hoop ik :+


ellepel schreef:
marlies , ben toch wel nieuwsgierig wat je nou voor 1 zo’n stuk hout betaald hebt?
denk wel rond de 45 euro?
wel meer bedenk ik me net... heb eens een prachtig stuk gezien, maar die zat op 60 euro

ik heb hier trouwens een stuk gehad wat ik gewoon heb laten drijven.
vissen vonden het prachtig om onder te hangen :j


Meer dan ik eigenlijk toe wil geven :')
Maar als ik het wat kleiner schrijf valt het wel mee toch? *Kuch* ongeveer €85 per stuk *kuch*

Maar denk wel dat het effect met ook planten erbij straks echt heel gaaf gaat zijn! Ze zijn wel ook echt groot. Van een moeten we straks zelfs een klein stukje afhalen van een aantal takken aan de bovenkant haha (bak is 60cm hoog).

Zojuist ook een goedkoop aquarium via marktplaats gehaald voor de slakkenkweek :D

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:36

Een mooi stuk hout 'maakt' wel een aquarium inrichting vind ik.
Mijn hout in de 60 cm bak was 20e inclusief verzenden en als bonus zit er 'black water' bij. :')

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:35

Ik denk dat je inderdaad beter een keer goed geld kan besteden aan een stuk hout waar je blij mee bent, dan geld besparen en dan toch teleurgesteld zijn in het hout.

Hier is de 'ugly phase' begonnen :')
Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:16

Wie kan mee denken ... Heb een blijvend algen probleem. Co2 continu testers constant goed
Volgens jbl test strips waterg goed (alle waardes)
Licht minimaal van 16:00 tot 22:00
1x per week planten voeding die 7 dagen werk elke dag ferro druppels
Maar blijf baard alg houden

Staan grote externe filterpomp onder en de originele in de hoek. Geen overbelasting qua vis na mijn weten..
Juwel 260 vision
2 x maanvis 4x apistogramme 3x antennebaars 2x clownbotias 1x labeo
+/-12 x kleine algeneters 1x borstelneus ( als goed is altijd en niet gezien) en 7x neons
1x gup 2x japonica garnaal ( leven in het interne filter)