Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:23

Onze hamster is echt alles aan het onder graven. Het ziet er niet meer uit.

Zo begonnen we ooit:
Afbeelding

En nu een week later:

Afbeelding

__Sannne

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:38

Hierboven is precies de reden dat ik overgestapt ben op een huisje met bodem als zandbakje. :')

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:29

Dianta, ik heb begrepen dat dat een goed teken is :D

Is dit huisje geschikt? Ik vind m zo leuk, misschien voor het speelkleed.
Afbeelding

Verder een blije Dino

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 13:20

DiantaM schreef:
Onze hamster is echt alles aan het onder graven. Het ziet er niet meer uit.

Zo begonnen we ooit:
[ [url=m/szM3F6.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu een week later:

[ [url=m/vh8MR0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Och ik vind het zó heerlijk om te zien dat die hamster bij jullie zó geniet! Dat gunde ik dat beestje zó erg <3

@Gwenvd,
Persoonlijk vind ik het een decoratie artikel en geen huisje, dus voor in een ren bijvoorbeeld zoals je zelf zegt :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:29

Ja ze houdt echt van graven, ze heeft ook super veel gangen. Heel leuk om te zien. Maar een zandbakje zou weinig uitmaken, want ook de drinkbak en voerbakje zijn inmiddels verstopt.

Toen ik haar hok vorige week ging verschonen, begon ze in eerste instantie te gillen en te bijten naar me. Daarna met een andere benadering kon ik haar wel rustig oppakken en bleef ze lief zitten. Er is bij haar vorige plekje toch echt iets gebeurd.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:43

Dat moet ook haast wel. Ik ben geen voorstander van dieren terugnemen maar ik ben blij dat ik Roos in de winkel vond en haar uiteindelijk bij jou kon plaatsen!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:37

Ik denk dat ik hem terug ga sturen. Ik heb ook een kurkplaat maar die is ook eigenlijk te groot dus dan stuur ik die ook mee terug.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 18:38

Gwenvd schreef:
Ik denk dat ik hem terug ga sturen. Ik heb ook een kurkplaat maar die is ook eigenlijk te groot dus dan stuur ik die ook mee terug.

Kurkplaat kan je breken toch? Heerlijk om er even flink op te stampen en leuke stukken decoratie :D

Ik heb toen met mijn kurkstukken een soort 'berg' gemaakt onder het mom dat mijn schip gestrand was :Y) (ze staan natuurlijk niet op de bodem dus hij kon vanuit de zee zo ondergronds graven)

Afbeelding

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:18

Wauw, dank je! Super goed idee!

Als ik het terug stuur ben ik zoveel verzendkosten kwijt dat T me niet waard is. Het mag dus blijven en die kurk ga ik dan breken! Super goed idee.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 19:22

Retour sturen is inderdaad zonde, zeker voor een stuk kurk! Het huisje kan je ook wel wat mee verzinnen ;) *\o/*
Alsjeblieft!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:28

Haha ja zeker, ga ook snel al de scape veranderen. Laat de bodem er wel in hoor, ga nog niet verschonen maar dan kan de wijnrank erbij, zandbak, nieuwe ladder. Even weer een beetje overzicht.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 20:22

Gwenvd schreef:
Haha ja zeker, ga ook snel al de scape veranderen. Laat de bodem er wel in hoor, ga nog niet verschonen maar dan kan de wijnrank erbij, zandbak, nieuwe ladder. Even weer een beetje overzicht.

Precies! Je hoeft ook niet altijd te scapen om te verschonen *\o/* Of juist andersom, nouja je snapt me wel :P

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:30

Haha ik snap je.

Nee daarom, even kijken wanneer ik de tijd heb en hoe ik het het handigste aan kan pakken. Als tunneltjes in elkaar zakken, wat kan ik dan het beste nog toevoegen? Hennep of cotton?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 08:52

Wat gebruik je nu? De advies mix is cotton x zaagsel x hennep. Je zou even mijn filmpjes moeten nazien hoe je dat nu het beste mixt. Op de website staan plus minus de verhoudingen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:20

Ja ik heb die combinatie en qua kleur ziet t er goed uit. Misschien wat meer cotton

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 09:32

Of je hamster was geen tunnel aan het bouwen maar gewoon aan het woelen? Heb je een foto voor me?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:48

Ja dat zou ook kunnen. Ik ga straks alles
Er uit halen dan zal ik een foto maken

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:04

Vandaag de scape veranderd. Vind het nog een uitdaging met toch best weinig ruimte.

In het verblijf zitten, 3 huisjes, een wijnrank, kurktunnel en kurkplaten, zandbak, kapok (ellendig groot ding ), wat plantjes en weide gras met bloemetjes.

Op het laatste stuk is het nu 10 cm hoog, het hoogste is ruim 20 cm hoog.

De volgende keer wil ik toch nog meer de hoogte in, zeker aan de linkerkant. Het leek nu heel hoog maar T zakte nog best in.

Ik kreeg al de tip om gewoon het hele verblijf te verhogen nu ik een echte zandbak heb. Dit ga ik dus ook doen zodra ik de tijd heb. Verder vind ik hem wel gezellig! Ik heb inmiddels de kapok een stuk kleiner gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 14:48

Mwah in deze ruimte is veel mogelijk hoor! HamsterScaping is ontstaan in een 80x35x40cm bak en al die tijd werd er niet dieper gemaakt dus was het voor mij extreem wennen toen ik de eerste 80x40x40 ging scapen. Dus er is écht ontzettend veel mogelijk maar je maakt het jezelf moeilijk door langs de zijkanten te werken ;) Ik las de reden in de groep al maarja, eigenlijk gaat het hier natuurlijk om het hamstertje. Daarnaast zal je hamstertje zich ook veel fijner voelen als de beschutting en opbouw in orde is zodat je zoontje er ook weer meer van kan genieten. Probeer het eens op die manier te zien :D

Dus ik sluit mij inderdaad aan bij wat er in de groep al gezegd is :D Je hebt een hele mooie ruimte en daar kan je echt nog zóveel meer uit halen maar dat vergt gewoon wat puzzelen en de richtlijnen mee pakken. Je benoemt ook de dieptes van de bodembedekking maar besef dat in dit geval het over grote gedeelte maar 10cm is, de afgezette stukjes vallen in het niets bij je grote ruimte dus het 20cm graafruimte valt dan best reuze tegen.
Je hoeft niet persé tot de rand te vullen maar wel meer streven naar je opbouw hoger onder de rand en vanaf daar verder naar achter opbouwen. In mijn terrarium is het achterste gedeelte bijvoorbeeld net 10cm onder de rand, dus dat betekend een bodemlaag van 40cm.
Probeer tijdens het inrichten ook je bodembedekking licht aan te duwen, dan duw je de 'lucht' er uit en zal je zien dat je ook meer opvul ruimte krijgt. Het laddertje links bij het huisje is bijvoorbeeld niet tot de rand gevuld en dat willen we graag voorkomen. Hierdoor gaat de ladder ook scheef staan en verzakt de boel gemakkelijk en ook dat zijn weer risico factoren die we willen voorkomen :D

Verder inderdaad een hele leuke vrolijke inrichting; de kurktstukken en de houten tunnel op deze manier maken het af. Op naar de volgende scape *\o/*

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 06:47

Ja ik zal kijken of ik het nog op kan hogen. Maar wil m nu even een paar dagen wat rust geven :)

Hij heeft wel al lekker gegraven en gespeeld vannacht.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:40

Ik kan ook éindelijk weer iets laten zien. Het pensioenthuis voor mijn knappe Helin in orde gemaakt.

Tekst van FB erbij:
Ik heb op het moment niet meer zoveel hamstertjes en gezien Wesdijk niet meer bestaat is het Scapen voor mij drastisch vermindert. Ik mis het, heel erg - maar het zij zo ❤
Mijn enige Russische Dame heeft een pracht nestje gehad en ze mag nu heerlijk bij mij van haar pensioen genieten. Vanavond verhuisd ze terug naar haar eigen bak en deze heb ik even gerestyled! Om het helemaal af te maken gelijk ook met wat mos en plantjes, ideaal met een eigen shop altijd alles in huis

Helin is een Russische Dwerghamster en dit is de Ikea SAMLA 130L met een binnenmaat van 68x46.5x43 wat een oppervlakte van 3162cm2 is.

Ik ben eigenlijk best enthousiast en ben benieuwd wat Helin er van gaat vinden

Afbeelding

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:42

Ziet er goed uit Denise! <3

Ik ben deze week veel weg geweest en mijn baby robo is opeens een stuk banger. -O-

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:09

Ziet er goed uit!

Kun je haar wel zien in zo’n bak?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 11:19

MarlindeRooz schreef:
Ziet er goed uit Denise! <3

Ik ben deze week veel weg geweest en mijn baby robo is opeens een stuk banger. -O-

Ohjoh dat komt vast goed! Ze zitten nou in zo'n puber fase heh :P

Gwenvd schreef:
Ziet er goed uit!

Kun je haar wel zien in zo’n bak?

Ja hoor :) Het is meer doorzichtig dan de foto doet geloven. Maar ik heb deze bakken puur uit medisch oogpunt.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:06

Ik snap het!

Komt T wel eens voor dat hamsters zwanger zijn van broertjes?