Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
wat een heerlijke vrolijke koppen trekt ze 

Heerlijke foto's van Senna Punjab.
En wij kunnen je er doorheen helpen en die leuke honden van je ook!

heb dit eens ter spraken gebracht in het aussie forum en blijkbaar wel aussie eigen
Ik heb altijd dikke sokken met wandelschoenen aan, maar alsnog zijn m’n voeten vaak niet te genieten, lol. Hoevaak wil je dit gaan doen
? Ik wacht nog even af met de gehoorzaamheid cursus en hoe dit Arya gaat gevallen mentaal gezien en beslis dan of ik speuren erbij ga doen of na de eg1 cursus. Denk dat ze zo’n lesje speuren best tussendoor namelijk nog erbij kan doen, want dat speuren doet ze echt elke wandeling namelijk als ik d’r los heb, alleen is het dan nu nog zonder ‘doel’ haha.Maar als ze niet met andere honden bezig is, zit ze met die snufferd aan de grond - naast mij in de gaten houden. En roep het maar niet te hard dat ze goed luistert hahaha. Meestal als ik zoiets zeg, gaat er iets fout niet lang erna, lol. Geen idee verder voor goedkope pens. Misschien idd kijken of je een leuke deal kunt maken met een lokale slager?
Ih weekend is het idd echt druk, en dan kom je zoveel verschillende honden en eigenaren tegen. Begrijpelijk dat je dan zelf idd even de lijn erbij hebt gepakt. Ik heb Arya vandaag ook nog even aan moeten lijnen omdat ze zo in het spel zat met d’r labrador vriendje en dan blijft ze bezig - dus even de rem erop haha want anders was ze ook niet meegekomen op dat moment.
Al is het idd wel begrijpelijk. Arya gaat ook weleens los op aanlijn plekken waar ik echt zeker weet dat ik overzicht heb en andere mensen en honden zover vooruit kan zien dat ik haar zeker weten aan kan lijnen op tijd. Maar het risico op een bekeuring is er dan idd wel en als ik 'm dan krijg ben ik het zelf schuld. Maar meestal probeer ik gewoon echt een losloop gebied te gebruiken voor het loslopen. Tijdje terug kwam ik bv. 2x reeën tegen in het aanlijn gebied op de heide hier en dan is duidelijk dat die aanlijn plicht er voor een reden is want ik zou niet weten wat Arya gedaan had als ze los was geweest - nu zitten de reeën meestal wel op een vast gedeelte en niet over het hele aanlijn gebied want de stukken rondom de sterrenwacht en het restaurant waar veel mensen en honden komen, daar zijn ze eigenlijk niet snel te vinden bv. Maar als ze los was geweest, dan was ze denk ik er achteraan gegaan en dat bezorgd die beestjes zoveel stress dan, ook al zou de hond nog niks doen. Vorig jaar zijn er zelfs een aantal doodgebeten door honden omdat ze dus ook los liepen daar, dus meestal probeer ik de aanlijn plicht wel in ere te houden want die is er niet voor niks in principe. Maar soms laat ik d'r ook even gaan als ik echt fatsoenlijk om me heen kan kijken en dingen op tijd kan zien zoals bv. in het open veld bij m'n ouders achterom als je het dorp uitloopt waar ze wonen. Daar kun je echt zoooover vooruit kijken bv en heb je om je heen alleen maar veld liggen, dus daar kan ook niet zomaar uit het niks opeens iets voor je neus staan. Maar nadat ik die reeën tegenkwam 2x laatst, ben ik wel wat voorzichtiger geworden hihi. Wil echt het risico niet nemen dat ze me achter zo'n dieren aan gaat rennen. Hier zijn de boswachters op de heide dus ook echt heel streng geworden sindsdien en je hebt meteen een boete aan je broek hangen, wat ik ook helemaal kan begrijpen.
. Normaal vermijd ik de hei als de pest in het weekend, maar geen enkel losloop gebied hier is ook maar enigszins rustig dan dus dan maakt het niet heel veel uit waar ik dan ga haha. Maar op dagen als zaterdag en zondag, dan is het losloop gebied wel echt te klein naar mijn mening haha. Maar ik wilde Arya even bewust blootstellen aan veel mensen en honden vandaag om te oefenen. Ze was ook helemaal kapot toen we thuis kwamen - veel indrukken en flink gespeeld. Ze heeft de hele dag geen kik - en nu nog niet - meer gegeven en is heerlijk relaxed hihi.
Maar ik wil t niet echt als vast iets gaan doen. Eerder om Chick te laten beseffen dat ze KAN snuffelen omdat ze t eigenlijk niet uit zichzelf doet.
En leuk om te zien hoe verschillend ze dan zijn onderling he, dat de een graag snuffelt en de ander er helemaal niks mee heeft eigenlijk.
. En leuk hoor als ze speelmaatjes hebben aan elkaar.
Als ze eenmaal loops is zal ik sowieso echt geen losloop gebied opzoeken, maar het is meer het stukje er voorafgaand, vlak voordat ze loops wordt waar ik me zorgen om maak omdat ik geen idee heb wanneer dit precies gaat zijn. cursebreaker schreef:In zo'n groep zelf, als ik zou deelnemen aan zo'n wandeling, zou ik Arya wel gewoon los durven laten, want meestal past ze zich echt snel aan en start je ook vanaf een parkeerplaats waar je eerst even met z'n allen nog wacht op elkaar voor alles losgaat en door elkaar gaat vliegen hihi. Maar het was nu gewoon heel spannend omdat we de groep tegenkwamen tijdens het wandelen en dan is het echt heel indrukwekkend voor een enkele hond natuurlijk, als je zoveel mensen en honden lopend tegenkomt ineens en er dan ook nog best een aantal honden op je af vliegen en hun snufferd meteen overal duwen waar het maar kan. En leuk hoor als ze speelmaatjes hebben aan elkaar.
Ik zit even aan't ontbijt en moet wachten tot een pakketje afgeleverd wordt en dan ga ik eens een ronde maken. Ben aan't bedenken waar ik ga wandelen, maar ik ben mezelf onwijs lastig vandaag en kan geen keus maken haha. Het is tot nu toe wel heel lekker weer met het zonnetje erbij dus dat is wel fijn.
En als het goed is krijg ik morgen mail over een eventuele plek als deelnemer aan de 1e module van een cursus gedragsdeskundige via een dierengedragscentrum hier in de buurt. Hoop ik een beetje te kunnen bijleren, aangezien ik gedrag wel mega interessant vind.
Net m'n profiel en Arya's profiel op de DoggyDating app ook maar weer eens up to date gebracht. Ze hebben mooie ontwikkelingen doorgebracht in de app vind ik. Hoop dat er meer mensen actief mee gaan zijn. Nu we op 30minuten zitten, zal het voor ons misschien ook gaan lonen om eens oproepjes te plaatsen.
Ik zit wel een beetje met een ding wat betreft loops worden. Aangezien het voor ons de eerste loopsheid wordt met Arya, heb ik nog niet echt een heel goed idee Hoe het bij haar duidelijk gaat worden dat ze loops begint te worden, dus ik ben vooral bang dat ik het te laat zie en dat risico vind ik wel erg groot om te nemen met het lopen in losloop gebieden bv. Ze is nu 6 maanden, dus ik hoop dat ik nog eventjes heb, maar hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Vanaf een bepaalde tijd gewoon even losloop gebied helemaal vermijden tot na de loopsheid? Of over denk ik nu teveel?