nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:18

Niks.
Je zal ze moeten komen ophalen ( Dalfsen) en ik wil mijn kat graag terug, liefst met nieuwe ramen er in.

Marcella

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:35

Afbeelding
Kast uitgesopt.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:08

Nickeltje schreef:
Niks.
Je zal ze moeten komen ophalen ( Dalfsen) en ik wil mijn kat graag terug, liefst met nieuwe ramen er in.

das een sympathiek aanbod! Zie nu pas waar Dalfsen ligt |( v wordt geen haalbare optie helaas!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 15:03

Nou jongens, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
We hadden onze kasten buiten laten staan voor het geval we een of meerdere zwermen zouden scheppen.
Ik sta in de tuin, en hoor opeens het typische zwerm geluid.
Ren naar binnen om mn pak, schepnet en lokmiddel te halen, kom terug en zie de zwerm naar een van de kasten bewegen, waarna ze met zn allen naar binnen gaan.
Mind blown.

Nu posten en hopen dat ze in de kast blijven :D

Afbeelding
Stertselend op de vliegplank met bovenin de lokkast die eigenlijk bedoeld was voor zoiets.
Ik upload vanavond even een filmpje.

Yeeey niet meer bijenloos *\o/*

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:17

Gaaf!!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 15:50

Ze zitten er inmiddels allemaal in en zijn begonnen aan hun verkenningsrondjes *\o/*
Afbeelding

Dit was wel de makkelijkste zwerm ooit :Y)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:06

Dat is nog eens handig!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:58

Kijk daar droomt iedere imker denk ik wel van. De ideale zwerm.

Zie nu regelmatig bijen op de uitgebouwde raam zitten. Ze hangen lekker in het zonnetje en wind na de schoonmaak gisteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:03

Laurora schreef:
Ze zitten er inmiddels allemaal in en zijn begonnen aan hun verkenningsrondjes *\o/*
[ [url=m/CFKqH3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was wel de makkelijkste zwerm ooit :Y)

Ik dacht dat enkel katten hun baasjes uitkozen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:42

Eh heb net een zwerm geschept. Hoe lang laten jullie de kast dicht.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:48

Niet...
Op de plek van zwerm vangen laten we de kast deels open staan, van ook met het deksel deels schreef ook de bijen naar binnen te kunnen laten gaan. En als het donker is verplaatsen we hem naar waar we dat willen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:51

Kast staat op andere plek.
Afbeelding
Ze zaten recht boven een kippen ren hoog in een boom.

En dat ben ik op de trap in pak

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:56

Stoer!!
Als je denkt dat alle bijen ingevlogen zijn ( en inmiddels is het ook donker) dan zet je ze neer daar waar je ze wil hebben en deksel netjes op de kast, vliegopening open en meestal blijven ze dan bij je wonen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 23:08

Heb wel een beetje lokstof in de kast gedaan. Dus dan zou ik morgen open kunnen zetten. Met wie ik samen was zei 24 uur dicht houden.

Ramen zitten er ook nog niet in.

Hopelijk krijg ik maandag mijn bestelling binnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 23:39

Afbeelding
Afbeelding
Laatste 2 foto's.

Vermoedelijk een zwerm van die morgen een aflegger wilde maken. Broedkamer was volgens haar flink stuk kleiner geworden. Was ook op haar eigen tuin.

Dus in het ergste geval vliegen ze terug naar haar tuin.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:28

@Laurora: Wat ontzettend leuk! Dat is een mooie manier om aan een nieuw volk te komen :)
Leuk ook dat je het hebt zien gebeuren.

Hier is intussen een aflegger gemaakt van ons nieuwe volk.
Ze staan nu, gevoed met suikerwater, in een zesramer.

Wij hadden de kasten tot dit jaar altijd onoverdekt staan, maar mijn man heeft nu van het hout van een oude carport, toch maar een bijenstal gemaakt:
Afbeelding
De bijen van de aflegger zijn al mooi aan het vliegen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 13:04

Cool Marcella! Leuke foto ook van jou in actie!

Wat een ontzettend gave bijenstal Akires! <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 15:16

Bee happy zal straks filmpje uploaden.

Dit heb ik nu de hele tijd gemist.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 18:59

Hier word ik erg blij van. <3

Het is ook een flink volk en met een beetje mazzel krijg ik deze week bestelling binnen, maar grote kans dat ik gelijk er een stuk tussen kan zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:45

Gisteren even gekeken, maar er zit een jonge zwarte koningin in en de zijn buckfast als ik het goed gezien heb.

Maar ook lieve . Ben nog steeds niet gestoken.

Ze hebben mazzel doyenne de comice naast de kast staat in bloei (2de bloei). Margriet, bieslook, clematis, vlier en nog veel meer direct beschikbaar.

En het is niet meer stil op de moestuin.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:06

Avonturen allemaal lees ik!

Ik ben terug van vakantie en heb de controle gedaan.
Nieuwe volk lijkt drie doppen te hebben gemaakt, en heeft ook veel voer opgemaakt. Ze doen verder niet zo veel.
Oude volk is vooral honing aan het halen en de ramen aan het uitbouwen die ik ze gegeven heb. Maar ik zie geen larven... alleen gesloten broed. Ik heb denk ik dan toch de koningin niet goed terug gezet of ze heeft toch schade gehad van het avontuur... Ze hadden niet echt redcellen op misschien twee na, maar één daarvan zat tussen twee kamers/rooster in, dus die trok ik kapot... Ik heb natuurlijk ook veel broed weggegeven aan het nieuwe volk.
Volk was verder niet heel narrig gelukkig.

Wat kan ik voor dit volk doen? Kan ik evt. één van de overtollige koninginnen van het nieuwe volk proberen te introduceren? Ik weet het even niet zo goed. Dit was niet helemaal waar ik op hoopte :/ En dat alleen omdat ik de koningin wilde merken...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:15

Die drie doppen in je eerste volkje, zitten die op 1 raam, of zit er toevallig eentje op een apart raam?
Want als je er eentje hebt op een apart raam, dan kun je overwegen om dat raam vrij te maken van bijen en over te hangen in je tweede volk.
Dan kan die ene dop daar uitlopen en heb je daar een Q. Gevaar is dat de bijen in je tweede volk niet erkennen dat er al een Q dop op zit (want die hebben ze niet zelf verzorgd) en op de overige eitjes ook nog een paar nieuwe doppen neerzetten en als je daar over een week niet op controleerd, dan heb je alsnog zwermen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:21

Ik heb een broedaflegger gemaakt, dus mijn tweede (nieuwe, kleine) volk heeft de doppen. Het eerste (grote) volk is dan nu (zo lijkt) koningin-loos en ook redelijk larf-loos, dus kan ook niets nieuws maken, op die twee redcellen die misschien iets worden na. Geen enkel volk heeft nu nog larven/eitjes, zover ik kan zien.
De doppen in het tweede volk zitten verspreid inderdaad, ik zou een raam terug kunnen hangen. Zwermen zullen ze dan zeker niet in dit geval. Ruil ik dan gewoon een raam om?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:34

Met het eerste volk bedoelde ik de eerste in je beschrijving. Sorry. Beetje onduidelijk.

Als je een raam in het kleine volk hebt met 1 dop, dan hang je die ergens in het midden van het grote volk (wij doen bij dergelijke ingreep altijd vierde van links, altijd terug te vinden als je zoiets vaker doet).
Om die plek vrij te maken haal je een raam waar ze weinig mee doen en waarmee je niet te veel voer weg haalt er uit en dan moet je misschien beetje schuiven.
En het raam wat je er uit haalt hang je inderdaad (zonder bijen) terug in het kleine volkje, aan de buitenkant. Dus het raam met dop wat je daar uit haalt, zal ergens in het midden zitten. Vanaf links en rechts schuif je dan naar elkaar toe en maak je aan de zijkant 1 plek vrij voor het wissel raam.
Nog te volgen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:07

Dat is te volgen :j Dank je.

Ik was net in het grote volk om te kijken welk raam ik eruit ging halen, en toen zag ik dat er een hele mooie grote pinda in het grote volk hing op het derde raam van links. Die had ik eerder niet gezien. Ik denk dat ik er wel vanuit mag gaan dat inderdaad de koningin gesneuveld is, en dat ze toch een mooie redcel hebben kunnen maken.
Wel op een ouder larfje denk ik, want ze zitten komende vrijdag op de dertiende dag en deze pinda was echt groot, en de doppen in het kleine volk zijn veel kleiner.

Ik heb toen toch alles weer teruggezet, kast weer dicht en uiteindelijk dus niets gedaan.

Enige wat ik me nu afvraag of ik nog doppen moet breken, in het oude én nieuwe volk. Oude volk heeft dus één supermooie pinda en verder twee magere doppen waarvan één kapot (zover ik weet... ik heb er al eentje over het hoofd gezien dus). Nieuwe volk heeft in ieder geval drie niet al te grote doppen. Beide hebben an sich ruimte zat om te groeien zou ik zeggen, al moet het oude volk nog wat ramen uitbouwen (omdat ze nieuwe ramen kregen toen ik de aflegger maakte, want oude ramen gingen naar aflegger).