gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:20

Klopt, voedsters zijn pittiger en feller. Toch vind ik dat vaak karakter ook. Het is ook niet zo dat ze dan ineens niet meer dominant of fel zijn. Hetgeen wat door de hormonen komt wordt wel veel minder. En het zorgt voor meer rust in het koppel of de groep. Ik raad het wel altijd aan, het was voor hier echt een verademing.

En de operatie plus nazorg vallen erg mee, als je een goede dierenarts hebt. Ik ben erg blij met de twee dierenartsen die de mijne hebben gecastreerd.

Ik zou overigens wel de maatjes erbij laten en meegeven naar de DA. Ze ruiken beide naar dierenarts, scheelt herkoppelen en bevordert het eten na de operatie.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:32

Oke super dankje voor de tips! :)
Snap dat het karakter blijft maar dan hebben ze inderdaad zoals je zegt minder last van zichzelf (hormonen) dat zie ik nu vooral bij m'n oudje!

Goed om te lezen dat de operatie en nazorg mee valt!

Waarom raad je aan te wachten tot ze 1 jaar zijn? (Pure nieuwsgierigheid)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:09

Omdat ze dan vaak uitgegroeid zijn

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:25

Ik vind dat ook moeilijk te zeggen, ieder heeft gewoon een individueel karaktertje. Hier is het juist weer andersom qua geslacht. Mijn voedster is zo enorm lief en zachtaardig, ze komt echt naar je toe om geaaid te worden en gaat er heerlijk voor liggen. Echt een lieve goedzak. Zij is ook wel geholpen, al met 5,5 maand, dus de hormonen hebben hier nooit voor gedoe gezorgd. Mijn voedster is nu 14,5 maanden.

Mijn rammetje is juist weer feller, al is hij ook nog wel jong dus daar kan het ook aan liggen (nu ong. 6 maanden). Maar ook hij komt naar je toe en wilt graag geaaid worden.

Dat naar je toe komen vanaf het begin af aan en naar je toe komen, graag geaaid worden en totaal niet angstig/schrikachtig zie ik dan toch wel terug in het ras Franse hangoor. Die staan wel bekend als rustige goedzakken die graag naar je toe komen.
Ondanks dat ze beiden echt duidelijk een eigen karakter hebben zie ik dit toch in beiden terug. Mijn overleden konijn dat uit de opvang kwam zou een kruising van 2 grote rassen zijn en heel groot worden. Hij werd een middelmaat konijn en hij is nooit echt tam geworden en was toch wat schrikkerig.
Voor onze kinderen zijn onze Franse hangoren echt ideaal. Ze kunnen ze goed aaien en ze komen zelf naar de kinderen toe gerent.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:36

Hmm oke dus jij hebt haar wel eerder laten helpen.. Tsja wat is wijsheid, wachten of haar meteen samen met de ram laten doen? Ze is van februari..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:46

Maar dat is ook Franse hangoor eigen denk ik. Vlamen hebben dat ook, al die grote lobbessen wel.

Ik zou echt wachten tot ze uitgegroeid zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:13

_Tarzan schreef:
Hmm oke dus jij hebt haar wel eerder laten helpen.. Tsja wat is wijsheid, wachten of haar meteen samen met de ram laten doen? Ze is van februari..

Ja, maar zij is enkel geholpen omdat zij al 'open' lag op de operatietafel. Anders had ik haar nooit zo vroeg laten helpen! Mijn voedster werd ineens heel mager en begon steeds minder te eten, al was ze wel actief. De DA heeft toen keutels en bloed onderzocht en een echo gemaakt en het bleek een grote ontsteking. Haar baarmoeder was erg klein en gek gevormd, alleen vermoedde hij geen bm-ontsteking. Hij kon het alleen niet 100% uitsluiten. Bij de operatie bleek hij gelijk te hebben en was het een fikse buikvliesontsteking. Omdat het erg makkelijk was gelijk haar baarmoeder e.d. te verwijderen tijdens die operatie hebben wij besloten dat gelijk te doen.
Hij gaf aan dat de jonge leeftijd in ons geval geen probleem was. Hij raadde het in ons geval en in deze situatie (tijdens operatie) zelfs aan i.v.m. de gekke en kleine vorm. Maar doorgaans wordt inderdaad geadviseerd tot 1 jaar te wachten.

Eoweyn_x schreef:
Maar dat is ook Franse hangoor eigen denk ik. Vlamen hebben dat ook, al die grote lobbessen wel.

Ja, ik kan echt veel karaktereigenschappen die over Franse hangoren geschetst worden in ze herkennen. En vlamen zullen dat inderdaad vast ook hebben. Echt van die grote goedzakken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:27

Oke dan wacht ik tot het voorjaar! :)

Hier is m'n NHD ook zo aanhankelijk, loopt je overal achterna en altijd onder je voeten, ook naar m'n vriend gaat ie meteen naartoe, echt een schatje!

De jongere, een vuilnisbakkie is nog erg bang en trekt zich liever terug, maar zodra ik in de ren ga zitten wint z'n nieuwsgierigheid het en komt hij altijd even snuffelen en tegen me opstaan en als ik met eten kom staat hij vooraan dus denk dat het wel goedkomt met hem :)

Franse hangoren ken ik ook alleen maar als grote knuffels!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:37

Zijn er hier mensen met veel verstand van koppelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:12

Ik niet. Heb daar zelf wel een vraag over. M'n ram is donderdag gecastreerd en m'n voedster is 9 weken en dus nog onvruchtbaar. Op welke termijn na castratie kan ik nu koppelen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:39

Joman, ik zou zelf 2 weken aanhouden na de castratie. Dan is je rammetje lekker weer hersteld (al gaat dat vaak heel snel) en neem je geen enkel risico i.v.m. bevruchting.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:52

Eoweyn, hoe is het nu met je konijnen? Zitten ze nog samen of heb je ze uit elkaar gehaald? Ik denk het laatste i.v.m. je vraag .....

Hier zijn ze inmiddels 4 weken uit elkaar. De wondjes zijn goed hersteld en er groeit weer haar op die plekjes. Hier hebben ze kinderen nog 2 weken vakantie. Daarna wil ik ze weer proberen te koppelen denk ik. Dan zijn ze ruim 6 weken uit elkaar gehaald, is het 11,5 weken na de castratie en is mijn ram +/- 30 weken dus ongeveer 6,5-7 maand.

Of zou ik toch nog even iets langer wachten i.v.m. puberen van mijn ram.
Aan de ene kant kan ik niet wachten, aan de andere kant durf ik bijna niet uit angst dat het weer fout gaat...
Ik wil nog wat wijzigen in en aan het hok/ren, maar daar wacht ik expres maar mee tot ik mijn voedster eruit heb gehaald. Dan kan ik koppelen op neutraal terrein en het hok en goed goed schoonmaken en veranderen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:13

Ik zou dat af laten wegen op hoe ze op elkaar reageren.. Ik denk dat 6 weken ruim voldoende is. Misschien tijdelijk naast elkaar houden, met een afscheiding?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:57

Eoweyn_x schreef:
Ik zou dat af laten wegen op hoe ze op elkaar reageren.. Ik denk dat 6 weken ruim voldoende is. Misschien tijdelijk naast elkaar houden, met een afscheiding?

Dat is ook een optie, al hebben ze eerder gefrustreerd naar elkaar toe gereageerd met gaas ertussen. Terwijl de eerste kennismaking wel gewoon goed verliep.
Misschien dat ik 2 speeltjes o.i.d. ga pakken en dan iedere paar dagen wisselen om zo aan de geur te wennen.
Koppelen wil ik in ieder geval op een neutrale plek doen, al is het even moeilijk verzinnen waar. Ik wil ze daar wel even een paar dagen houden namelijk.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:08

Misschien binnen ergens?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:09

Goeiemorgen!!

Hele suffe vraag miss hoor.
Zoals jullie weten heeft Theo olifantstanden en is 1 kant recht gaan staan (deze staan nog steeds keurig netjes op elkaar) en lijkt het erop dat de andere ook recht trekt.
Stel nou dat dat toch niet gebeurd en die tand blijft toch echt scheef staan, zou dan alleen die eruit kunnen? Dus dat de rechte tanden blijven staan? Dan zou hij toch iets kunnen blijven knagen maar heeft anderzijds nooit meer last van die ene scheve tand.
Uiteraard leg ik dit bij de volgende slijpbeurt voor aan mijn da maar was benieuwd wat jullie hiervan denken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:42

Mijn konijnen eten hun brokjes nooit meteen op, maar eten eerst een deel en later de restjes. Geef ik ze dan te veel? Ze krijgen nu +- 50 gram per dag, eerder was het 80 gram, dus ik ben al geminderd. Moet ik ze nog minder gaan geven?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:34

Nee, want dan slijten de andere ook niet meer goed.
Dan zouden ze allemaal getrokken moeten worden.

Ik ben van mening dat ze de biks direct op moeten eten. Wellicht is het dus teveel

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:09

Ik zit echt compleet flabergasted in mijn stoel.
Komt bij mijn konijnen ineens een piepgeluid vandaan. Net als zo'n piepding voor honden. Kijk ik die kant op, liggen ze beide diep te tukken...
whut???
Heb ik nog nooit gehoord...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:06

Oh ja mijn rammetje maakt ook piep en snurk geluiden als hij slaapt hihi.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:07

Vandaag een leuk rieten (onbehandeld) mandje op de kop getikt, iemand een idee wat ik er voor leuks mee kan gaan doen / maken ? :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:12

Aan de konijnen geven en hopen dat het niet te snel kapot is :P

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:25

Dat was ook de bedoeling haha, was maar 2.50, dus dat geeft niks.
Maar misschien nog een leuk ideetje met eten ofzo???

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:25

Ik doe er weleens hooi in.. wat voor mandje is het? Heb je misschien een foto?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:26

Ik heb van die sleutels aan een ring voor baby's gehaald. Kyra vond het 30 seconde leuk om ermee te gooien... hopelijk gaat ze er nog wat meer mee doen :P

Misschien kan je er gras in laten groeien?