Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:53

Vanillia schreef:
-O-
Man is aa Bebe chch bubu (Siamees)
Vrouw is aa Be_ chch BuBu (Sable burmees)

Rittens:
aa BeBe chch Bubu (zwart oog burmees)
aa Bebe chch Bubu (zwart oog burmees)
(aa bebe chch Bubu (rood oog burmees) in het geval dat de vrouw rood-oog drager is)

Conclusie: alleen burmeesjes en geen siamees. Twijfel.. 'Een goede rat heeft geen kleur, karakter is belangrijker.' Weet ik, ben ik het mee eens, maar bruine ratten lijken zoveel op wilde ratten en daar ben ik gewoon geen fan van. Zit nu te twijfelen wat ik zal doen.. Ik kan vragen of ik mijn reservering door kan schuiven naar een volgend nest, maar dat betekent wel langer wachten (12 weken ipv 8 weken) en da's stiekem toch best lang :P

Als ik de rattery was kreeg je van mij helemaal geen rittens meer... Sorry hoor, maar ten eerste lijkt burmees in de verste verte niet op agouti (en dan al helemaal niet het diepe agouti met die prachtige kleurschakeringen dat echte wilde ratten hebben) en ten tweede ben je eerst helemaal weg van de ratjes die je daar hebt gezien maar zou je op basis van de kleur de reservering afzeggen? Waar gaat het je dan echt om?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:25

RedPassion, Vanillia: Ik vind dat wel normaal. Als je graag een bepaalde kleur wil, en die zit er niet tussen.. dan zou ik ook wachten op het volgende nest.

Ik wilde ook perse geen roodoog toen. (Al heb ik die nu wel omdat ik haar zo leuk vond :+ )

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:31

Al moet ik zeggen dat ik burmees kleur wel super mooi vind!

Afbeelding

Afbeelding

Burmees en Agouti, inderdaad een heel groot verschil :D Vind het allebei mooi

(Google plaatjes :Y) )

MissAnnemijn

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:40

Roodoog burmees bestaat helemaal niet ;) En burmees lijkt echt niet op agouti nee.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:43

Wauw, die burmees lijkt wel goud!
Ik had het liefste ook een siameesje gehad, maar toen deze niet in het nestje zat ging ik toch kijken.
Als je ze eenmaal ziet maakt je het echt niet meer uit, ze zijn zo schattig!
Het maakte me toen ook niet meer uit, ze waren allemaal schattig en lief =)
Uiteindelijk heb ik twee husky's mee naar huis gekregen =)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:57

S_en_Z; ik geloof niet dat de rattery zich heel erg heeft verdiept in de kleurengenetica en ik vond het wel interessant om het uit te zoeken, heb genetica altijd al interessant gevonden (zie m'n vorige post). Van de fokker van hun ratten weten ze echter wel de kleuren van de vrouw en man (sable burmees en seal point siamees) en die hebben maar 1 mogelijke genenpool, dus de genen van de mogelijke rittens waren vrij makkelijk te voorspellen.

RedPassion; dat is je goed recht. Ik heb daar veel ratjes gezien (in veel verschillende kleuren) en ben inderdaad helemaal weg van ratjes op zich, maar dat wil niet zeggen dat ik geen voorkeur heb voor een bepaalde kleur. Daarnaast wordt het nestje in kwestie pas over 2 weken geboren en het lijkt mij dat als ik ervoor kies om toch uit een ander nest te reserveren dit mijn goed recht is, de reservering is immers vrijblijvend. De rittens zijn daarbij nog niet geboren, ik heb nog niet gekozen, niet betaald en ik sta gewoon op de wachtlijst.

Scherp MissAnnemijn, dat stukje had ik even gemist op de genetica websites haha. Vraag me dan wel af wat er gebeurt als je een rat hebt met de volgende genen: aa bebe chch Bubu. In principe heb je met dat bebe rode ogen en Bubu zorgt voor burmees, ben benieuwd hoe dat zich uit dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:18

Ronnie25 schreef:
Als je graag een bepaalde kleur wil ]

Maar waarom in hemelsnaam?? Ik snap dat werkelijk niet, waarom zou je een bepaalde kleur willen? Je zoekt toch leuke, gezellige huisdiertjes? Wat heeft een kleur daar dan mee te maken? Ik vind het dus verre van normaal, ik vind het zelfs walgelijk hoe alles maar om de buitenkant draait. Het verklaart wel heel goed waarom de opvangen vol zitten met bepaalde kleurtjes, want dat men tegenwoordig op kleurtjes shopt is helaas al een tijdje duidelijk. :\
Hoe zit het dan met je gevoel? Je moet toch een klik (chemie) met een dier hebben wil je een fijne band kunnen krijgen?

Vanillia schreef:
de reservering is immers vrijblijvend

Die instelling zegt ook al genoeg. Een reservering is niet zo vrijblijvend, je geeft er namelijk mee aan dat je de intentie hebt om een ratje te nemen en dat dit voornemen ook doorgaat wanneer er geen bijzondere omstandigheden zijn. En nee, een ander kleurtje dan je hoopte is geen bijzondere omstandigheid, dat is gewoon oppervlakkigheid. Bovendien kunnen rittens/ratten die gereserveerd zijn ook niet meer gereserveerd worden door andere mensen, dus een rattery of opvang houdt ze daarmee voor je vast en gaat er vanuit dat ze geplaatst worden zodat er niet verder gezocht hoeft te worden naar een huisje.

Op een wachtlijst staan is iets anders dan daadwerkelijk gereserveerd hebben trouwens, dus wat is het nou?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:03

RedPassion: Nouja ik heb dat wel hoor, vind het leuk om verschillende kleuren ratjes te hebben. Ze hoeven van mij niet allemaal grijs te zijn bijv.

En bovendien had ik geen klik met mijn rittens toen ik ze kocht, ik kon hun niet, en zij konden mij niet :P. Dat heeft wel een paar weken geduurd haha

MissAnnemijn: Ik had het niet over een burmees roodoog :P Maar gewoon een rat met rode oogjes wilde ik toen niet. (Ging toen om siameesje, maar nu heb ik alsnog een siamees met rode oogjes haha, ze was zo een schatje :P )

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:22

RedPassion: Hoe kan je nou een rat reserveren die nog niet geboren is. Je weet toch nooit van te voren wat er uitkomt en of alles goed gaat.. Lijkt mij pas als je gekozen voor 1 of meerdere dat je reservering vast staat.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:23

Ik ga met RedPassion mee over het "kleurtjes shoppen"... :)
Met een kleurtje kan je niet knuffelen... Met het ratje wel... Erg kortzichtig en oppervlakkig om een reservering af te zeggen omdat jouw favoriete kleurtje er niet bij zit... Erg jammer weer... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:01

Ronnie25 schreef:
En bovendien had ik geen klik met mijn rittens toen ik ze kocht, ik kon hun niet, en zij konden mij niet :P. Dat heeft wel een paar weken geduurd haha

Dat is dus niet wat ik bedoel met een klik. Iets wat een paar weken (of korter/langer) duurt is voor mij een band (opbouwen), een klik is meteen voelbaar (of zou dat in ieder geval zijn als je het toelaat). Gewoon een bepaalde chemie/energie die maakt dat je meteen een fijn gevoel hebt bij een dier of mens. Ik heb al mijn ratten daarop gekozen, bij mijn rittens wist ik het al voordat de oogjes open waren. Dus ik ben absoluut van mening dat je op basis daarvan een rat kan (en zou moeten!) kiezen en niet op het uiterlijk.

Ronnie25 schreef:
RedPassion: Hoe kan je nou een rat reserveren die nog niet geboren is. Je weet toch nooit van te voren wat er uitkomt en of alles goed gaat.. Lijkt mij pas als je gekozen voor 1 of meerdere dat je reservering vast staat.

Dat weet je ook niet, daarom schreef ik ook:
RedPassion schreef:
Een reservering is niet zo vrijblijvend, je geeft er namelijk mee aan dat je de intentie hebt om een ratje te nemen en dat dit voornemen ook doorgaat wanneer er geen bijzondere omstandigheden zijn.

Je gaat dan uit van een gemiddelde nestgrootte en gezonde rittens. Met een reservering geef je aan de intentie te hebben daadwerkelijk rittens te nemen wanneer ze eenmaal gezond en wel de juiste leeftijd hebben, daar zou geen kleurvoorwaarde aan verbonden moeten zijn.

Banjer schreef:
Met een kleurtje kan je niet knuffelen... Met het ratje wel... Erg kortzichtig en oppervlakkig om een reservering af te zeggen omdat jouw favoriete kleurtje er niet bij zit... Erg jammer weer... ;(

Blij dat jij het ook zo ziet!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:00

Idd. je moet gewoon de klik voelen met het ratje.. dat kan pas op het moment als je ze ziet.. ik heb met sommige ratjes ook wel een klik gehad, dan heb ik ze ook altijd mee genomen.. ik kies ook niet op kleur.. heb eerlijk gezegd ook totaal geen voorkeur.. Ik vind het jammer dat er steeds meer op kleurtjes geshopt wordt.. veel 'gewone' kleurtjes blijven maar in de opvangen zitten en al die leuk gekleurde rittens worden maar gereserveerd en gefokt.... dat vind ik zo jammer ;(
dat wou ik nog ff kwijt hahaha

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:11

RedPassion: Oke zo bedoel je, nouja dan nog voelde ik niet gelijk een klik haha :P. Koos ze uit op uitdrukking en gedrag (binnen 10 minuten :P ). En schurfie omdat ze zo klein en 'zielig' oogde, ik dacht, die moet ik ook meenemen. Heb er nu een super ratje aan, en ook gezond. Op dr slechte zicht na, maar daar is mee te leven :P

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:21

Bailey zn ballen zijn nu toch echt verdwenen, hij lijkt nu op een meisje :+

Terwijl ze er vorige week nog zo uitzagen
Afbeelding

Ziet het er nu zo uit :j
Afbeelding

Het gaat hem goed af, heb geen moment eigenlijk gezien dat hij zich rot voelde. Toen ik hem kwam halen was die
al helemaal actief en lekker eten. En er is weinig verandert eigenlijk :D Nog steeds blije speelse rat. En ook (voor een man) erg
druk

Afbeelding

Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:50

Ronnie; hij ziet er inderdaad van onderen een beetje incompleet uit nu :P

RedPassion schreef:
, een klik is meteen voelbaar (of zou dat in ieder geval zijn als je het toelaat). Gewoon een bepaalde chemie/energie die maakt dat je meteen een fijn gevoel hebt bij een dier of mens. Ik heb al mijn ratten daarop gekozen, bij mijn rittens wist ik het al voordat de oogjes open waren. Dus ik ben absoluut van mening dat je op basis daarvan een rat kan (en zou moeten!) kiezen en niet op het uiterlijk.

Forgive me, maar ik ben niet telepatisch en voel geen chemie/energie bij de eerste aanblik, bij mensen niet en bij dieren ook niet. Waar ik wel op af kan gaan is een gevoel wat ik krijg bij het uiterlijk (dus ook de kleur) van het beestje en doe ik dan ook. Een rat met een kleur die ik mooi vind zal dan ook een meer positief gevoel bij me oproepen dan een rat met een kleur die ik minder mooi vind, dat is niet oppervlakkig, dat is puur menselijk.

Banjer schreef:

Ik vind het kortzichtig en oppervlakkig dat je meteen een oordeel over me klaar hebt terwijl je me niet kent. Dat vind ik persoonlijk dan weer erg jammer.

Denk dat dit een verhaal is zonder eind; jullie vinden het belachelijk dat ik liever een ratje heb in een kleur die ik mooi vind, ik vind de manier waarop hier wordt gereageerd door enkele mensen vrij vreemd. In plaats van dat jullie de kans benutten om iemand die minder van ratten af weet wat bij te brengen word ik hier helemaal de grond in gestampt, beetje jammer. Ik trek me bij deze terug uit dit topic. Iedereen bedankt voor de antwoorden op mijn vragen, maar als hier op zo'n manier op 'beginnersfouten' wordt gereageerd dan voel ik me niet echt geroepen nog een bijdrage te leveren hier.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:53

Ik ga af op wat ik hier lees en dat vind ik erg kortzichtig en oppervlakkig... dat is mijn persoonlijke mening.
Ik stamp je verder niet de grond in, geef alleen mijn mening op een stukje tekst dat je hier hebt geplaatst... :) En ik zie verder niemand jou de grond in stampen... we geven alleen onze mening... en dat mag, want dit is een topic op een openbaar forum, waar gediscussiëerd kan en mag worden.

En ja... ik vind het "belachelijk", zoals jij het noemt, dat jij liever een ratje hebt in een kleur die je mooi vindt, dan bijvoorbeeld een ratje met het perfecte karakter maar in een kleurtje dat jou niet ligt.... Ik heb ook verschillende ratjes van dezelfde kleur, een minder populaire kleur als bv. zwart, of zwart husky... who cares? ik "zie de kleur niet eens"... ik zie alleen maar het geweldige karakter dat de dames en heren hebben, naar mens en dier... :)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:56

Ik begrijp best dat iemand graag een bepaalde kleur heeft bijvoorbeeld. Ik wil graag een siameesje of die blauwkleur maar ik heb nu 3 husky's en het zijn echte schatten. Net zoals bij mensen telt niet alleen het uiterlijk. Ik denk dat op de moment zelf het me niet meer echt zou kunnen schelen welk ratje er voor me staat. Zoals ik al eerder zei, ik wou en wil nog altijd graag die twee kleuren maar heb nog geen moment spijt gehad van mijn 3 mannen. Ze hebben elk een ander karaktertje en natuurlijk ziet mijn ene ratje er schattiger uit dan bijvoorbeeld de andere, maar hun kleur zegt helemaal niets over hun karakter en dat vind ik speciaal, dat zo een kleine wezentjes zo een verschillende en geweldige karaktertjes kunnen hebben.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:59

Ja, maar hoe kan je een rat kopen op karakter? :+ Sorry maar niemand gaat eerst een rat 'leren kennen'. Die kies je uit op het moment dat je er ben, kiest op dat moment degene die je t meest aanspreekt en neem je mee. *D (Of reserveer je )

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:07

Ik heb de mijne gekozen uit een hele hoop schattige ratjes. Die zaten allemaal aan mijn handen te sibbelen en om eerlijk te zijn heb ik ook niet echt de kans gehad om elk ratje op karakter of kleur te inspecteren. Een echte klik heb ik dan ook niet gevoeld, en aangezien ik wist dat huskys verkleuren heb ik dan ook maar 3 ratjes genomen die niet schuw waren. Wel heb ik verkozen om één husky te nemen die volledig grijs was aangezien mijn andere twee zo goed als tweelingen zijn. Dat is natuurlijk wel wat op kleur kiezen maar ik heb niet gekeken van welk ratje is het mooist of blablabla
Maar nu betekent die kleur niets hoor, ik denk en handel mijn ratjes aan de hand van hun karakter. Niet aan de hand van hun uiterlijk.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:10

als je bij een goede rattery reserveert, dan weet je welke karakters je in de lijnen (dus ook de nestjes) kan verwachten.... bij rittens is dat altijd afwachten, op dat punt ben ik het wel met je eens... maar als ik het bijvoorbeeld over opvangers heb... dan weet je wel welk karakter je "in huis haalt"... een goede opvang kent de rat en kan ook oordelen of een ratje bij jou en je groep past en zal het ook eerlijk vertellen als ze denken dat het niet gaat passen... en dan heb ik het over karakter... dus niet of bijvoorbeeld agouti en laten we zeggen sable burmees bij elkaar vloeken en dat het daarom niet past... ;)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:10

Ik heb een ratje die donker rode ogen heeft omdat het een cremekleurige japanse rat is.
Maar een van zijn ogen is nu erg verkleurd naar lichtrood ook zijn pupil is niet meer zichtbaar.
Wat is dit? en is het schadelijk? dat heeft hij opeens gekregen gister voordat ik naar bed ging had hij het niet de volgende morgen had hij een verkleurd oog.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:13

als je het niet vertrouwt, kan je het beste even naar de DA gaan... :) Ik weet zelf niet wat het is trouwens... sorry...

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:56

@ dynara; ik heb dit ook gehad bij 1 ratje, en die werd toen blind aan dat oogje.. Alhoewel bij dit ratje werd het oogje daarna ook snel donkerder.. zag er heel vreemd uit. Maar idd zoals Banjer zegt, als je het niet vertrouwd even een bezoekje aan de dierenarts brengen. Dan weet je het helemaal zeker en als er iets aan gedaan kan/moet worden zit je dan op de juiste plek ;) Sterkte en succes gewenst met je ratje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:17

Vanillia schreef:
Forgive me, maar ik ben niet telepatisch en voel geen chemie/energie bij de eerste aanblik, bij mensen niet en bij dieren ook niet. Waar ik wel op af kan gaan is een gevoel wat ik krijg bij het uiterlijk (dus ook de kleur) van het beestje en doe ik dan ook. Een rat met een kleur die ik mooi vind zal dan ook een meer positief gevoel bij me oproepen dan een rat met een kleur die ik minder mooi vind, dat is niet oppervlakkig, dat is puur menselijk.
.

Zoiets zou je wel kunnen trainen, maar dat moet je willen... Ik vind het wel oppervlakkig, ik geloof ook niet dat ik je de grond in heb gestampt maar ik word altijd wel heel fel van onrecht, en dieren afwijzen vanwege niks meer dan een kleurtje vind ik dus heel onrechtvaardig. Je zou er jezelf ook tekort mee doen, zo sluit je een heleboel enorm lieve ratjes die qua karakter misschien beter bij je zouden passen namelijk uit.

Ronnie25 schreef:
Ja, maar hoe kan je een rat kopen op karakter? :+ Sorry maar niemand gaat eerst een rat 'leren kennen'. Die kies je uit op het moment dat je er ben, kiest op dat moment degene die je t meest aanspreekt en neem je mee. *D (Of reserveer je )

Door je gevoel te gebruiken! Ik heb maar 1 blik op een dier (of mens) nodig om te weten (voelen) of we een match zijn. Natuurlijk komt die echte band dan later, wanneer je elkaar leert kennen, maar ik heb altijd gelijk gehad bij mijn eerste gevoel. En dat is nu net waar het aan schort bij zoveel mensen, zo jammer! We leven in een maatschappij die zo gericht is op uiterlijk vertoon en op rationaliteit, dat juist het (in mijn ogen) belangrijkste aspect, je gevoel, naar de achtergrond gedrukt wordt.

Ik heb trouwens ook wel voorkeuren, maar dan qua karakter. Als er een nest wildjes gevonden wordt zal ik de eerste zijn die in de rij staat: Die intuïtieve manier van communiceren torent hoog uit boven wat tamme ratten kunnen en dan nog die inventiviteit erbij. <3 Qua tamme ratten ben ik dol op de uitgesproken types met pit. Dus met voorkeur heb ik geen probleem, wel met waar de voorkeur ligt want door op kleur te selecteren doe je jezelf en de rat gewoon tekort...

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:21

@ Ronnie: Wat een heerlijke foto's van je vrouwlijk lijkende vent :D

@ RP : ik kan me helemaal voelen met wat je zegt. :j Ik heb ook geen voorkeuren in kleur maar juist wel in karakter. Ik heb bijvb het liefst mannen met pit en die niet altijd zo heel lief zijn :D , waar je mee moet werken.. waar je uiteindelijk gewoon een heerlijke sterke band mee krijgt. Ik vind bijvb een man die alles maar laat gebeuren niet zo super leuk, vind ze natuurlijk wel lief etc maar een man met pit trekt meer mijn intresse hihi