Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:26

Wij hebben vroeger altijd reuen gehad en alles werd gecastreerd als de puberteit om de hoek kwam gluren. Ik wist dus ook niet beter dan dat het "normaal was". Pas toen we besloten een reutje te nemen en ik met mijn vooronderzoek bezig was las ik op veel vlakken dat castratie helemaal niet zo simpel ligt. Wat ons betreft blijft hij dus intact, mits er geen noodzakelijke reden om de hoek komt kijken.
Nu is Fitz tot zoverre best makkelijk (nu dan de eerste dingen die we merken dat hij gefixeerd kan worden op geurtjes), maar hij rijdt niet, is niet dominant, gaat confrontaties uit de weg en kan tot zoverre met alle honden. Alleen sommige andere intacte reuen beginnen nu op hem te reageren en daar gaat hij dus voor weg.

Kaus

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:48

Heeft er al iemand bingo met de discussies die voorbij komen? _O- Zal ik de voer-discussie er nog even in gooien :))

Hier drie reuen. Twee intact en eentje gecastreerd. Degene die gecastreerd is heb ik laten castreren voordat ik beter wist. Al heb ik niet het idee dat het wat uitmaakt bij hem.

Mijn andere reu, Dexter, kan soms wat onzeker zijn en dat gaat castreren zeker niet beter maken. Daarnaast ondervind ik op geen enkele manier nadelen. Weinig interesse in teven, markeert niet. Het enige dus dat hij weleens mot heeft met andere reuen.

Ben is ook niet gecastreerd en ook daar ondervind ik geen nadelen mee.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:53

Hier wordt niet lukkraak gecastreert omdat de dierenarts dat beter acht in ieder geval. Wel vind ik dat je per individu moet kijken of castratie het dier gaat helpen en als dat zo is/kans groot is vind ik het prima en zelfs gewenst.

Ik heb geen fokplannen. Als Ves zeer naar wordt van de loopsheid / vaak loops is / zeer schijnzwanger wordt / gedrag zeer verandert dan vind ik wel dat ik voor haar een oplossing moet vinden. Liefst laat ik haar intact.

Ik merk in mijn werk dat er door dierenartsen wat betreft reuen steeds vaker afgeraden wordt te castreren. Teven graag zo snel mogelijk en zelfs voor de eerste loopsheid wat voor mij echt uit den boze is.

Vanuit het bedrijf denk ik er trouwens anders over dan mijn persoonlijke mening wat betreft reuen. Als jouw reu blijft bestijgen (met gereedschap)/ klappertanden / slecht te bereiken is of geen één teef (intact of niet) met rust laat gaan of zn ballen eraf of daar is het gat van de deur. Daar heb ik geen plek voor. We adviseren ook wel eens om puberreuen chemisch te laten castreren zodat ze even over de puberpiek heen zijn. Vaak gaat het daarna een stuk beter als de castratie weer uitwerkt. Of niet, dan moet de baas een beslissing maken.

Voer-discussie vind ik ook nog wel leuk hoor! :j _O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:07

In mijn geval weten pupkopers het ver op voorhand, dit bespreken we ook zwart op wit, ze mogen dan ten alle tijden ervoor kiezen om verder te kijken natuurlijk.

Er staat ook niet in het contract dat het helemaal verboden is maar wel tot bepaalde leeftijd sowieso niet. Maar nogmaals, in overleg is veel mogelijk.

Het is dan niet meer mijn hond maar wel mijn fokproduct waar ik wekenlang dag & nacht voor gezorgd heb met hart & ziel en mijn kennelnaam hangt eraan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:29

Wij hebben 4 reutjes en 3 gecastreerd. 1tje kwam zo bij ons aan. 1tje had 1 binnenballetje dus veiliger om het eruit te halen. En Cody moest helaas omdat we een hele moeilijke voorbuur hebben die om de haverklap aan de telefoon hing met de politie als die snachts n keertje huilde om een loopse teef (heeft die enkel op de piek van zijn pubertijd gedaan) en dus waren we praktisch verplicht. Heel zonde want het is een prachtige reu met goede heupen en ellebogen en voor zijn ras echt een hele fijne hond. Waren bezig met info inwinnen van aankeuring omdat een keurmeester het ons had aangeraden.

Ik snap als fokker heel goed dat je eisen stelt aan bepaalde pup kopers. Wij wouden heel erg graag een teefje als vriendinnetje erbij. Hebben tig fokkers gecontacteerd maar we hebben het nu on hold gezet. Bij geen van deze fokkers konden wij een showkwaliteit teefje krijgen waar evt een nestje mee gefokt mocht worden in de toekomst. Wel heel netjes onderbouwd dat we niet aan ons proefstuk toe zijn qua honden en verschillende rassen hebben gehad. Echter zijn we wel een leek in hondenshows. Fokken 10+ jaar miniatuurpaarden dus showtrainingen, etc zijn geen probleem. Enkel met een goed ouderdier zou een nestje van komen. Als ik een pup koop, en deze blijkt een zeer geschikt ouderdier, dan wil ik als eigenaar kunnen beslissen of ik ooit een nestje wil ja dan neen, ookal zou dat in 95% van de gevallen niet eens gebeuren. Ik wil wel de optie open houden tot. Ook bij een raszuivere kangal enorm moeilijk te vinden, nu hebben we ook geen 100% raszuivere maar een kruising kangal x malakli, beiden turkse herders maar de ene is FCI erkend, de andere niet.

@cursebreaker: Daar zijn we inderdaad mee aan de slag. Hij is op 10 maanden gegrepen geweest door een andere hond die los liep. Sindsdien heeft hij een heel felle "ik eerst" periode gehad waarbij ik moeite had ermee. Dit vooral door zijn gewicht/kracht op zo'n moment.
Mede door met een gedragstherapeut aan de slag te gaan is dit gedrag bijna volledig verdwenen. Heel soms een enkeling die dus zijn hond los laat lopen die hetzelfde profiel heeft als de hond die hem gebeten heeft blijft even een trigger voor hem. Waarschijnlijk gaat dit met tijd er ook wel weer uit. De "zit" en "let op" zijn goed bevestigd, hij neemt dan zijn aandacht weg bij de hond en tot bij mij.
De honden met hetzelfde profiel als de hond die hem heeft gebeten zijn helaas ook honden die zelf uit zullen halen en een baas die te nonchalant is om zijn hond wel aan te lijnen. Alle 2 deze honden die bij ons zo rond lopen hebben meerdere bijtincidenten op hun naam. En dat wil ik bij Cody ook echt leeg houden dat lijstje... Tis een goedzak eerste klas maar zal niet met zich laten sollen als het erop aan komt.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:54

Kaus schreef:
Heeft er al iemand bingo met de discussies die voorbij komen? _O- Zal ik de voer-discussie er nog even in gooien :))

Maar is het erg om dezelfde discussie vaker te voeren als dat mensen helpt?
Ik snap dat als je al jarenlang honden hebt en ook al jaren meedraait in dit forum, het soms vermoeiend vindt om steeds dezelfde discussies te voeren. Maar; voor nieuwkomers kan het toch alleen maar interessant zijn? Je gaat naar een forum niet alleen om leuke plaatjes te kijken maar ook te sparren en om meningen te lezen, in mijn geval ook juist meningen die wellicht anders zijn dan die van mij. Ik lees die, denk erover na en pas eventueel mijn eigen ideeen aan.

Ik vind het dan wel jammer dat oprechte vragen zoals die van mij, en later ook door Leo gesteld; oprecht benieuwd hoe je een reu kan leren omgaan met z’n hormonen. Niet worden beantwoord. Het valt mij op dat een aantal mensen hier hun waarheid als de waarheid zien, en wellicht is dit ook zo, maar ik zou zo graag juist het waarom van bepaalde keuzes willen weten om hier weer van te leren. Juist ook als het gaat om grote dingen als voeren en wel/niet castreren
En als je geen zin hebt in bepaalde discussies dan hoef je niet te reageren, daar lijkt mij iedereen vrij in.
Ik ben hier juist om van de meer ervaren hondenbezitter te leren

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:55

Ik heb geen reutje, en de vraag rondom castreren is een van de redenen geweest waarom we er uiteindelijk ook niet voor zijn gegaan (andere kant was dat ik ook een beter gevoel had bij de teefjes uit het nest qua match). Dus kon die beslissing gelukkig voor me uitschuiven :)). En zou ook niet weten hoe je reutjes erop traint (al zijn daar vast mensen voor die hierbij kunnen ondersteunen).

Met teefjes is het volgens mij wat duidelijker wbt. voor- en nadelen: castreren betekent minder kans op diverse kankers. Wij hebben geen fokplannen dus gaat gewoon gebeuren. Wel laat ik haar wat meer uitgroeien dus wacht ik tot na de tweede loopsheid ipv de eerste wat vaak geadviseerd wordt. Zou Maisies temperament ook sowieso niet door willen geven, die is veel te pittig dus daar zou je de nieuwe eigenaren echt op uit moeten zoeken. Maar voor de rest zou fokken met haar wel kunnen, ziet er naar uit dat ze gewoon goede testresultaten zou krijgen (al is dat natuurlijk altijd de daadwerkelijke testen -voor zover die nog niet zijn gedaan- afwachten).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:13

KimD schreef:
In mijn geval weten pupkopers het ver op voorhand, dit bespreken we ook zwart op wit, ze mogen dan ten alle tijden ervoor kiezen om verder te kijken natuurlijk.

Er staat ook niet in het contract dat het helemaal verboden is maar wel tot bepaalde leeftijd sowieso niet. Maar nogmaals, in overleg is veel mogelijk.

Het is dan niet meer mijn hond maar wel mijn fokproduct waar ik wekenlang dag & nacht voor gezorgd heb met hart & ziel en mijn kennelnaam hangt eraan.

Dit indd.

IMANDRA schreef:
En toch vraag ik me af of je dat juridisch hard kan maken gezien je (als fokker) idd niks meer te zeggen hebt over de hond. Hoor aan de ene kant dat sommige fokkers er werk van hebben gemaakt maar aan de andere kant ook fokkers die zelf aangeven dat ze het niet opnemen omdat het juridisch dus niet hard te maken valt.

Onze fokker valt onder de tweede categorie maar zij laat die beslissing echt aan de baasjes over (ook geen advies buiten dat wat de DA standaard adviseert). Maisie wordt waarschijnlijk na de tweede loopsheid gecastreerd (of sterilisatie maar dat ga ik met de DA bespreken).

ja.. het is rechtsgeldig, en ja je wint het in een rechtszaak. Alleen is het wel deels afhankelijk wat je er aan consequenties aan hangt.
De fokkers die zeggen dat het juridisch niet hard te maken valt doen gewoonweg hun huiswerk niet. T is een veel voorkomend terugkomend punt in de fokkersgroepen hoe rechtsgeldig een contract wel of niet is. En zelfs daar een hoop fokkers die denken dat t allemaal geen stand houd. Maar dat doet het wel.

Uiteraard moet je kijken wat past. Maar nogsteeds , zeker bij een jonge hond, ben ik tegen castratie als er nog niets anders geprobeerd is. Ik heb hier een teef in huis die zwaar schijndrachtig word. Buiten dat ondanks dat mijn DA adviseert om niet te castreren ivm andere gevolgen die bij dit ras/type niet ongewoon is, blijkt mevrouw gewoon hulp nodig te hebben met haar hormonen. Ze staat op een supplement en sinds dien 0,0 schijndracht ellende meer.
Buiten dat schijndracht heel natuurlijk en hormonaal kloppend is voor een hond. Is t alleen de mate waarin t vooral voor de hond echt vervelend is wat bepalend is in hoe erg t is. Zij werd modder vet, chagarijnig en niet meer willen wandelen. Dat is met het supplement volledig over. En er is heel veel te krijgen wat hormonaal kan ondersteunen en weer in balans kan brengen. Dat is voor mij altijd de eerste optie, zeer zeker bij een jonge hond.

Helaas lang niet alle kankersoorten minder bij castratie van teven. (en reutjes)

https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/c ... lierkanker
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/c ... niet-beter
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/c ... jwerkingen

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:23

Kanjerroos, geen ervaring mee hoe dat te trainen met een intacte reu. Persoonlijk denk ik echt dat het aan de hond licht of hij er heel erg of juist niet op reageert. Als een reu er heftig op reageert vraag ik me af of je dat met trainen er helemaal uit krijgt.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:30

Kiwiwitje, zijn die supplementen allemaal op natuurlijke basis?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:48

StalMelyn schreef:
Kiwiwitje, zijn die supplementen allemaal op natuurlijke basis?

Jazeker. Zowel NML als de groene os hebben supplementen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:01

Natuurlijk zitten er voors en tegens aan bij teven, het is altijd een afweging. Maar wat dat betreft vertrouw ik wel op mijn dierenarts(en) die die afweging kan maken obv wat qua kanker en aandoeningen vaker voorkomt.

Maar to each their own natuurlijk.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:39

Volgens mij komt het standaard castreren/steriliseren voort uit populatiecontrole. In nederland is het vrij weinig aan de orde dat er zwerfhonden zijn en overvolle asielen met honden die niets mankeren. De noodzaak tot deze standaard afspraak is er dus niet meer. In coronatijd werden er massaal honden uit het buitenland geadopteerd omdat er te weinig pups waren.

Op social media zie ik wel nog van die mening voorbijkomen van amerikanen. Tegen de bewuste rasfok en van het credo adopt don’t shop. Daar hebben ze natuurlijk een heel ander maatschappelijk probleem met veel backyard breeders, tuinen zonder hekken, oepsnestjes etc. Dan kan ik me voorstellen dat je in het algemeen belang nog vasthoudt aan het standaard castreren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:49

Dat is hier ook hoor, massaal honden binnen hengelen uit andere landen. Nog steeds, niet alleen in Corona periode.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:29

Oh god ja, dat buitenlandse drama.
Ik volg iemand die allemaal van die zielige gevallen hierheen haalt, volgens haar oplaadbaar, want alleen zij weet hoe ze die dieren moet helpen. Daarna allelei gofundme fratsen, want ze moeten allemaal 6 operaties hebben. Echt.... je kunt niet alles redden, en als je het zelf niet kan betalen moet je gewoon nee zeggen

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 01:35

Ik heb alleen reuen en castreer alleen bij medische noodzaak. Dat is me nu 1 keer gebeurd.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:09

kiwiwitje schreef:

Dat is fijn. Want hormonen met hormonen of andere troep bestrijden heb ik dan weer grote vraagtekens bij.

Hier een dag aftellen, morgen puppies kijken <3 ze zijn echt heerlijk mollig. Lekkere dikkies, kan het toch niet laten even een foto van de fokster te delen
Afbeelding
Afbeelding
Morgen maak ik eigen foto's
Laatst bijgewerkt door StalMelyn op 24-02-23 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:32

Wat een scheetjes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 10:50

StalMelyn schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat is fijn. Want hormonen met hormonen of andere troep bestrijden heb ik dan weer grote vraagtekens bij.

Hier een dag aftellen, morgen puppies kijken <3 ze zijn echt heerlijk mollig. Lekkere dikkies, kan het toch niet laten even een foto van de fokster te delen
[ [url=m/uDIHEJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/K0hx7T.jpg]Afbeelding[/url] ]
Morgen maak ik eigen foto's

nee logisch! Ik gebruik vooral monnikspeper. en standaard zodra de loopsheid stopt een paar dagen puur utero.

Wat een snoetjes <3

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:48

Bedankt voor alle condoleances! Het is een intens groot gemis, maar des te fijner dat Elvis er nu is. Ik heb de week voor m’n moeder overleed weer even bij m’n ouders gewoond (ik was net in december uit huis gegaan) en m’n moeder is in die week zo gek geworden op Elvis, dus dat is voor mij ook heel fijn geweest. Ze was - net als ik - ook Elvis-fan, dus zijn naam heeft voor mij nu ook een nog mooiere betekenis. Het is ook echt bewonderenswaardig hoe hij het de afgelopen tijd gedaan heeft. Ik word elke dag meer en meer verliefd op ben en ben er toch wel van overtuigd dat je de hond op je pad krijgt die je nodig hebt. <3

Interessante discussie over wel/niet in het losloopgebied komen of werken met loopse teven. Wij kwamen met de teven niet in het bos als ze loops waren, maar ook vooral om geen last te hebben van opdringerige reuen. :+ M’n ouders hebben beide dames laten castreren, dus daar nu geen “last” meer van. Al moet ik zeggen dat er hier in het bos helaas wel wat reuen lopen die opdringerig blijven. Voor Melle (en Elvis als hij straks groter is) geldt dat ze gewoon moeten luisteren als ze loslopen en daar valt voor mij ook onder dat ze niet achter (loopse) teven aan gaan. Dat is voor mij hetzelfde als dat Melle niet achter wild aan mag jagen. Ze mogen ontzettend veel en krijgen veel vrijheid, maar bepaalde dingen doen we gewoon niet en daar is geen discussie over mogelijk. Melle wil de discussie soms wel even aangaan, maar dan mag hij het rondje vervolgen aan de (lange) lijn.

Wat een dotjes, StalMelyn! <3

Ik spam ook even een foto van Elvis hoor. Dinsdag was een vriendin zo lief om ons even mee te nemen naar het strand zodat we even konden uitwaaien, dat vond Elvis best indrukwekkend. Maar veilig in mijn armen kon hij er wel enorm van genieten. :D

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:29

kanjerroos schreef:
Kaus schreef:

Maar is het erg om dezelfde discussie vaker te voeren als dat mensen helpt?
Ik snap dat als je al jarenlang honden hebt en ook al jaren meedraait in dit forum, het soms vermoeiend vindt om steeds dezelfde discussies te voeren. Maar; voor nieuwkomers kan het toch alleen maar interessant zijn? Je gaat naar een forum niet alleen om leuke plaatjes te kijken maar ook te sparren en om meningen te lezen, in mijn geval ook juist meningen die wellicht anders zijn dan die van mij. Ik lees die, denk erover na en pas eventueel mijn eigen ideeen aan.

Ik vind het dan wel jammer dat oprechte vragen zoals die van mij, en later ook door Leo gesteld; oprecht benieuwd hoe je een reu kan leren omgaan met z’n hormonen. Niet worden beantwoord. Het valt mij op dat een aantal mensen hier hun waarheid als de waarheid zien, en wellicht is dit ook zo, maar ik zou zo graag juist het waarom van bepaalde keuzes willen weten om hier weer van te leren. Juist ook als het gaat om grote dingen als voeren en wel/niet castreren
En als je geen zin hebt in bepaalde discussies dan hoef je niet te reageren, daar lijkt mij iedereen vrij in.
Ik ben hier juist om van de meer ervaren hondenbezitter te leren

Goh je kan ook alles negatief opvatten :') Het was gewoon een grapje omdat het vaak dezelfde discussies zijn die voorbij komen. Prima toch?

En op je vraag is wel een aantal keer antwoord gegeven.

@Lugea, heerlijk met Elvis <3 Wat voor ras is hij ook alweer?

Wij zijn onlangs verhuisd naar Zuid-Limburg, zo zuidelijk als maar kan om precies te zijn _O- En het bevalt enorm goed :D

Afbeelding

Afbeelding

Spot de kelpie :))
Afbeelding

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:10

Kaus schreef:
@Lugea, heerlijk met Elvis <3 Wat voor ras is hij ook alweer?

Wij zijn onlangs verhuisd naar Zuid-Limburg, zo zuidelijk als maar kan om precies te zijn _O- En het bevalt enorm goed :D

[ [url=m/7n3Q2q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fk6g0d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spot de kelpie :))
[ [url=m/KDLxmR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zal ik dan ook weer een keer een leuke fancy naam voor een ordinaire kruising in het topic gooien? Dan is het een ShihMaltiPoo. _O- Nee, zonder gekheid. De vader van Elvis is een raszuivere Maltezer en de moeder van Elvis is 75% Shih Tzu en 25% Dwergpoedel. De fokker is gaan kruisen omdat ze graag meer neus wilde fokken bij de Shih Tzu. Het is dus wel een verrassing hoe Elvis er uiteindelijk uit zal komen te zien, maar voor mij was zijn karakter (en dat van de ouderdieren + ouders van de teef) doorslaggevend om voor deze pup te gaan. Hij lijkt voor nu enorm op z’n opa (Shih Tzu x Dwergpoedel), maar dat kan natuurlijk nog gaan veranderen. In vergelijking met z’n broertjes en zusjes heeft Elvis een wat bredere bouw en is hij wat lager op z’n pootjes.

Wat gaaf dat je naar Zuid-Limburg bent verhuisd, dat lijkt me echt een prachtige omgeving om te wonen. Ben je daar voor je werk naar toe verhuisd? Ik meen me te herinneren van Secret santa dat je in het noorden woonde? Dat is dan wel een flinke verhuizing geweest.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:12

Mooie plaatjes.

Hier heeft sky voor het eerst een paard van dichtbij gezien... nou, dat was wat.
Sowieso vindt ze het een goed idee om alles wat spannend is weg te jagen door te blaffen en te willen duwen. Ze is overduidelijk aan het overbluffen, ze vindt het gewoon heel spannend.

Afstand genomen en rustig kijken. Alle ontspanning beloond.
Afbeelding
Deze foto kunnen maken, deze afstand ook prima voor haar.

Met deze afstand er ook netjes langs kunnen lopen, dus prima ervaring. Ze gaat wel snel van 0 naar OH MY GOD! dus dat is even schakelen. Bo loopt overal voor weg :')

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:16

Wat een prachtige honden heb je! <3 Ik heb toch altijd een zwak voor Mechelse herders. Ik kan me voorstellen dat het best even schakelen is als een hond heel anders reageert dan je van je andere hond gewend bent.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:49

Toch al heel knap zo binnen korte periode! Je ziet wel nog het ongemak, maar knap dat ze zich door je laat overhalen hoor.

Onze goofball gaat lekker
Afbeelding

Nog altijd zo verliefd op ‘m
Afbeelding