Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:25

Ik maak het ene hol wel vaker schoon. Dit omdat het een meerkamerig hol is wat op een verdieping staat. En ze poept er op los daar. :+

Ze heeft alle fluff uit de kapok getrokken en de hele kooi is nu 1 grote fluffbal. :')

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 07:34

Hahaha flufbal

Dino heeft vannacht ook aan de kapok gezeten.

Ik ga dit looprad uiteindelijk als zandbak gebruiken. Dan koop ik een nieuwe, zo’n gladde houten dacht ik.
Sowieso wil ik inderdaad de tunneltjes als plantenbakjes gaan gebruiken (hele leuke tip!). Dus heb ik straks ruimte voor nog iets anders erbij. Ik wil misschien een schuilrots en een klein huisje nog.

Het waterflesje drinkt hij ook uit maar ook uit T bakje.

Wanneer kun je aanpassingen doen aan de scape? Of hoe vaak veranderen jullie een scape? Niet dat ik nu de tent wil omgooien al hoor, eerst maar even wennen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 11:32

Heerlijk die kapokontploffingen <3 Het mannetje waar mijn dametje mee samen zat was er ook zo fanatiek mee haha. Mijn dame prefereert dan weer de theezakjes.

Wanneer een Scape nu in orde is en de hamster vertoont geen negatief gedrag zal ik het zo laten. Het is wel van belang dat de hamster gewoon zijn natuurlijke gedragingen goed kan uitvoeren en geen negatief gedrag gaat ontwikkelen; als dat niet het geval is, gewoon zo laten. Is dat wel het geval dan moet je een scape echt gewoon gaan aanpassen. Een Scape moet altijd gewoon in orde zijn, ongeacht de tijd.

Ik zou in ieder geval een wijrank en kurktunnel(s) toevoegen. De tunnels zijn ook ruw wat weer positief voor de nageltjes is ;)

Edit: Oh en ik blijf er bij dat je beter voor een waterbakje kan kiezen. Het is op zóveel gebieden beter en gezonder voor je hamster.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:14

Hier ook een kapok ontploffing! Zal foto toevoegen.

Afbeelding

Ja ik had zelf dit lijstje gemaakt aan toevoegingen wat ik nog gaande weg wil aanschaffen. Het een eerder dan T ander ;)

Trap om nog een niveau omhoog te kunnen
Een 2e kurktunnel
Een klein huisje
Wijnrank
Ander loopwiel (deze ga ik dan als zandbak gebruiken).
Een schuil rots oid

De tunnels die er nu zijn zet ik dan rechtop met de plantjes er uit. Daar knaagt hij heerlijk aan. Ik heb ook een tunnel met hooi gevuld, nu doen hamster met hooi geloof ik niet zoveel dus die wil ik leeghalen en als extra tunnel gebruiken.

Ja het waterflesje zal ik weghalen.

Hij is trouwens helemaal niet schuw, als hij tevoorschijn komt staan de kinderen er met hun neus bovenop maar hij eet lekker rustig verder en gaat heerlijk zijn gang (zie de kapok).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:04

Nou zo te zien gaat dat helemaal goed komen! :)

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:12

Net alles besteld :D

Vind die dunne tunneltjes wat spannend en dat wiel ook, die wil ik snel weg hebben.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:20

Heel goed :)

Ik heb zojuist de ukken op de foto gezet en ben nu druk met mijn webshop bezig en een nieuw product *\o/*

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:25

Je mag best spammen hoor met de ukken <3

Wat leuk!! Kun je al iets vertellen er over?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:40

Ik moet de foto's eerst nog op de laptop zetten en klaar maken om überhaupt online te plaatsen :P (copyright enz).

Nee eerst kijken of ik het werkend krijg zoals ik het in mijn hoofd heb.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:24

Oja natuurlijk haha

Klinkt dat je goed bezig bent!

Hebben jullie hamster een vast slaapplekje of verschillende?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:56

Mijne heeft er twee.

Afbeelding

Deze, die bestaat uit twee kamers en staat op de verdieping. Ze gebruikt de achterste als wc en de voorste als slaapplek en voorraadkamer en ze heeft een hol in de bodembedekking met tunnels. Ze gebruikt ze 50/50.

En ze rolt heel graag over het graniet.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:06

Wat grappig! Ook over het graniet, vinden ze dat lekker koel? Ik roep maar wat hoor. Echt een leek wbt hamsters :D

Ja dino heeft nu ook meerdere plekjes waar hij slaapt. En ik heb nu een 2e gang gespot! Helemaal gefascineerd door dat beestje.

Ik heb ook een kasteel besteld :D vind dit huisje wat we nu hebben best onhandig voor hem, die kan dan mooi in het speelveld.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 18:31

Nou het heeft me de hele middag gekost maar volgens mij heb ik het werkend gekregen, ben benieuwd of het net zo in de smaak valt als de andere brievenbusdoosjes :) Te zien in de webshop onder onder andere HamsterScaping Sets.

Mijn hamsters graven eigenlijk allemaal hun eigen holletjes en tunnels dus geen specifieke huisjes of dergelijke waar ze in liggen. De tunnels komen ook van meerdere kanten op bijvoorbeeld één plek uit. Ik ga daar verder niet naar op zoek zolang ik de hamster niet nodig heb.
Dat vind ik persoonlijk ook het nadeel van een meerkamerhuis, veel hamsters graven dan niet meer hun eigen kamertjes omdat ze alles 'voorgekauwd' hebben. Helaas kan ik dat ook uit meerdere eigen ervaringen vertellen, de meest recente dame heeft me nog verbaasd met haar graafkwaliteiten toen ik het meerkamerhuis had weggehaald.

Mag ik vragen waarom hij op een verdieping staat Iris? Ik neem aan dat je een glazen verdieping bedoelt en geen bodembedekking verdieping :P

Ik had een granieten plaat voor mijn Syr maar die deed er niets mee. Bij mijn dwerghamsters zit het zand in een keramieken huisje en dat voldoet in de zomer blijkbaar voldoende :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 21:16

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals beloofd! :)

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:12

Wat een snoetjes! Heel lief!

Leuk ook dat pakketje met plantjes! Zeker iets om te bestellen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 08:46

Iedere bestelling is zeer welkom <3

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:51

Aaww, kijk nou wat een dotjes <3

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:52

aahhh wat een dotjes die eerste witte zo leuk

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:29

De foto's van mijn scape. Ze zal hier niet heel lang meer in zitten, want ik heb gisteren een 120cm bak opgehaald (dit was nog een 60cm bak) *\o/* Nu nog extra spullen uitzoeken om de extra ruimte te vullen. Ik wil sowieso nog een kurktunnel.

Het mos sleept ze allemaal mee naar haar huisje haha. Sinds twee dagen ligt er kapok in de bak, maar daar doet ze nog niet zo veel mee.

Tips zijn altijd welkom!

Afbeelding
Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:39

Heel erg leuk gedaan, zeker voor de ruimte die je hebt om mee te werken. Ben je alleen niet bang dat je hamster ontsnapt? Ze lijkt makkelijk bij de rand te kunnen komen zo.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 20:32

Fijn dat je een 120 bak hebt gevonden *\o/* Ik ben erg benieuwd naar je Scape daar in! Heb je ook een ander loopwiel voor je hamstertje?

Niet om iemand tegen het verkeerde been te stoten maar ik persoonlijk vind een bak van 60cm geen geschikte ruimte om een Scape in te maken, je moet je daar vooral focussen op de basis behoeften tot zover dit al gaat. Een vak van 60cm is natuurlijk gewoon weg te klein. Soms is het roeien met de riemen die er zijn maar ook daar zijn weer vele mogelijkheden in.

Je graafbodem ziet er in ieder geval wel goed gemixed uit!

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:59

__Sannne schreef:
Heel erg leuk gedaan, zeker voor de ruimte die je hebt om mee te werken. Ben je alleen niet bang dat je hamster ontsnapt? Ze lijkt makkelijk bij de rand te kunnen komen zo.

Bedankt! Ik heb er een deksel op zitten. Met twee katten in huis durf ik het sowieso niet aan zonder deksel en ze kan idd makkelijk bij de rand.

xDenies schreef:
Fijn dat je een 120 bak hebt gevonden *\o/* Ik ben erg benieuwd naar je Scape daar in! Heb je ook een ander loopwiel voor je hamstertje?

Niet om iemand tegen het verkeerde been te stoten maar ik persoonlijk vind een bak van 60cm geen geschikte ruimte om een Scape in te maken, je moet je daar vooral focussen op de basis behoeften tot zover dit al gaat. Een vak van 60cm is natuurlijk gewoon weg te klein. Soms is het roeien met de riemen die er zijn maar ook daar zijn weer vele mogelijkheden in.

Je graafbodem ziet er in ieder geval wel goed gemixed uit!

Snap ik helemaal, dat 60cm te klein is. Daarom ook direct opzoek gegaan naar een grotere bak. Voor nu wilde ik genoeg beschutting voor haar creëren, dus ik hoop dat dat gelukt is. Tot nu toe vertoont ze nog geen stereotype gedrag in deze bak, maar ze zit er ook nog maar een weekje in en ik vind het sowieso belangrijk dat ze gewoon genoeg ruimte heeft.

Het radje is geloof ik groot genoeg. Ik weet zo uit m'n hoofd niet meer de precieze maat (16,5cm dacht ik?) voor een Russische dwerghamster.
Vind een houten radje heel mooi, maar las dat deze voor sommige hamsters te zwaar is. Mijn hamster is nog best klein. Hoe denken jullie daarover?

Fijn dat de bodembedekking er goed uit ziet :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 23:22

Heel fijn om te lezen, ook alle vertrouwen in! Maar het gaat een beetje tegen mijn gevoel in om advies te geven over HamsterScaping in een daarvoor te kleine bak. Ik ben daar dan graag eerlijk in en ben ook erg nieuwsgierig naar je 120bak!

Volgens mij is dit loopwiel geen 16.5cm(maar de foto kan vertekenen). Dat is inderdaad overigens het minimale voor dwerghamsters tot 40gram. Daar boven is echt een 20cm nodig en dan wel de binnenmaat. De loopwielen die te zwaar zijn hebben een productiefout. Een goed loopwiel hoort soepel te draaien ongeacht het materiaal! :) Ik check ze bijvoorbeeld allemaal voor de verkoop en alles wat niet in orde is maak ik een zandbak van.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:47

quintenvo schreef:
De foto's van mijn scape. Ze zal hier niet heel lang meer in zitten, want ik heb gisteren een 120cm bak opgehaald (dit was nog een 60cm bak) *\o/* Nu nog extra spullen uitzoeken om de extra ruimte te vullen. Ik wil sowieso nog een kurktunnel.

Het mos sleept ze allemaal mee naar haar huisje haha. Sinds twee dagen ligt er kapok in de bak, maar daar doet ze nog niet zo veel mee.

Tips zijn altijd welkom!

[ [url=m/3c2SQP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CqVRJu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor zo’n kleine ruimte heb je goed je best gedaan! Nu al benieuwd naar je grote bak!

Wij waren gister Dino kwijt.... normaal als ik uit werk kom zie ik dat hij heeft gegeten of lekker in het zandbakje is geweest maar alles zag er nog net zo uit als de ochtend en ik zag m niet in de huisjes. T voelde niet goed dus ben hem gaan zoeken. Meestal komt hij meteen kijken maar ook nu bleef het helemaal stil. Omdat ik wat nieuwe dingetjes had neergezet was ik bang dat er iets mis was.

Ik ben alles er uit gaan halen, in geen een holletje zat hij. Uiteindelijk stond er nog 1 huisje waar hij ook niet in zat. Mijn man haalde hem eruit en toen bleek dat dino achter dat huisje een nieuw holletje had gemaakt. Hij kwam kijken met een slaperig koppie van wat is er?

Lekker opgelucht dus.

Ik ga toch nu maar snel zijn scape opnieuw inrichten, dan kan ik alles goed neerzetten en nog meer de hoogte in. Hij is echt gek op graven <3

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:58