nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:40

Ah op die manier.

Ik ben bang dat ik dan toch ook wat HK-ramen in de BK moet stoppen... daar zit mijn gesloten broed op het moment. Ook niet handig; want ik wil niet dat ze daar weer eieren in gaan leggen :/.
Dan kan ik misschien toch beter wachten tot na mijn vakantie, en dat de situatie dan in de kast wat normaler is om een goede aflegger te kunnen maken.
En dan misschien komend weekend gebruiken om echt op zoek te gaan naar de koningin en haar te merken. Zodat ik haar bij het maken van de aflegger goed kan vinden en dan niet meeneem.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:45

Dat is zeker niet handig.
Hoeveel broed ramen kun je missen denk je? Met broed?
Want dan kun je er drie, als je dat wel kan missen, nemen. En flink veel binnen er los op afschudden, en zorgen dat ze genoeg eten hebben. Eventueel met een bak suikerwater, als je geen voer ramen hebt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:10

Voerramen zat :j ze hebben namelijk alle honing in de BK opgeslagen. En ik heb nog suikerdeeg dus dat komt zeker goed.
Ik heb nu erg weinig broed in de BK. Een raam max denk ik. Dat zal komend weekend al wel meer zijn, koningin doet het goed.

Zou jij het al wel komend weekend doen of wachten tot na mijn vakantie (23 mei?) Daar twijfel ik nog aan.

En bedankt voor het meedenken!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:13

Zou ze voor 23 wel controleren of er doppen aangezet worden en of je zwerm neiging hebt. Dan moet je eerder ingrijpen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:17

Ik heb al wel wat doppen weggebroken gisteren.
Dan zou het toch beter zijn het zaterdag te doen denk ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:16

Bijenkast staat op zijn plek (leeg) en moet alleen nog even frame afmaken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:22

Morgen bij een bijen cursus langs.

Neem ik gelijk kast mee om te kijken of hun ramen passen in mijn kast. *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:31

Wat voor cursus is dat Marcella?

Ik ga morgen de aflegger maken heb ik bepaald. Ik wil een broedaflegger maken. Ik ga eerst lang turen om de koningin te vinden, zodat ik die niet mee over zet (en markeren, ik heb spul). We gaan het zien!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:46

Basiscursus imkeren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:48

Nou, missie geslaagd... denk ik?

De bovenste HK die ze nu een weekje hebben is volledig uitgebouwd en de binnenste ramen bevatten al honing.
De onderste HK heeft drie ramen voor de helft verzegeld. Eén daarvan heeft nooit broed gehad (met zekerheid). De andere twee mogelijk wel. Zou ik die wel voor mezelf kunnen gebruiken of is dat echt niet aan te raden?
Ik heb al één raam van de broedramen in de HK kunnen vervangen. De andere kunnen over een weekje. Dan is alles weer 'recht'.

Dan de BK. Ik had nog wat tips gevonden voor het zoeken/vinden van de koningin. En op het derde raam dat ik pakte, ja hoor, daar was ze! Eindelijk! Helemaal blij. Ik heb haar in een klem gedaan, en ik wilde haar gaan merken. Maar ze wilde absoluut niet het merkbuisje in. En toen is ze ontsnapt... Ik was heel voorzichtig haar niet te beschadigen, en toen was ze net iets sneller dan ik. Probeerde haar nog weer de klem in te krijgen, maar helaas.
Ze liep op mijn tafel zo onder de kast. Ik dacht toen nog dat ze er dan aan de andere kant uit kon komen. Ik heb daarom toen eerst snel alle ramen overgezet in de nieuwe kast (vier ramen broed, twee echt vol, twee halfvol, twee ramen met honing). Zodat ik zeker wist dat ze niet op die ramen zat. En vervolgens ben ik haar weer gaan zoeken. Ik zag toen dat ze er niet onderuit kon aan de andere kant, dus heb de kast voorzichtig opgetild, maar ze was daar niet meer. Ik heb alle bijen die overal liepen bekeken, maar geen koningin.

Wat me wel opviel, is dat ik het doosje waar het merkbuisje in zat, wel heel populair was. Er zaten allemaal bijen in en om. Pas toen ik dit doosje leegschudde in de BK zag ik hoeveel bijen er in zaten. Ik gok dat de koningin daar ook in zat dan, omdat alle bijen daarin wilden. In dat geval zit de koningin weer in de BK. Ik hoop dat het hele avontuur haar geen schade gedaan heeft... en dat als ze nog wel buiten was, ze de kast weer in loopt. (doen ze dat?)
Het doosje was daarna volledig niet meer interessant ook. Dus dat versterkt mijn vermoedens.
Volgende keer maar iets als een koninginnenmof oid gebruiken, iig dat als ze ontsnapt ze er niet vandoor kan rennen. Vliegen deed ze niet echt.

Een heel avontuur dus... maar ik heb nu wel een aflegger met wat dopjes (niet dicht nog, dus hopelijk wel belegd, anders wordt het ook interessant) en de gewone kast is een stuk leger.

Ik denk maar gewoon kijken na mijn vakantie hoe het eruit ziet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:49

Volgend jaar beginnen met de cursus, maar als ik nu al betaal mag het voor de prijs van dit jaar.

Mogelijk gaat een van de cursisten van dit jaar een kast bij mij zetten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:47

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt Marcella! En hoe het gaat met de kast.

Wat ik me nog afvroeg, kijken jullie bij een broedlegger op dag 4 of de redcellen op de juiste larven zijn gemaakt (en niet op te oude, dus dat je dan al gesloten doppen hebt), of geloven jullie dat altijd wel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:27

Eh heb vanmiddag op een paar cm boven een open kast vol met bijen gehangen. En terwijl iedereen er vandoor ging omdat er een volk even agressief werd waren ik en iemand anders de enige die bleven staan.

Moet wel zeggen heb via imkershop een goed pak kunnen kopen leuk geprijsd, maar ook nog perfect passend. Dan is het toch wel weer handig om in kleine maatjes te vallen.

Enige nadeel van de cursus waar ik nu volgend jaar ga. Die werken alleen met nieuwe kasten en een 2de hands is no go.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:47

Trouwens kast is nog leeg, maar staat nog steeds open.

Wat vinden jullie van de kunststof kasten.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:26

Century schreef:
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt Marcella! En hoe het gaat met de kast.

Wat ik me nog afvroeg, kijken jullie bij een broedlegger op dag 4 of de redcellen op de juiste larven zijn gemaakt (en niet op te oude, dus dat je dan al gesloten doppen hebt), of geloven jullie dat altijd wel?

Wij geloven dat altijd wel.
Wat een avonturen Century!

Al onze kasten zitten vol, zesramers en alles. Dus als iemand in de omgeving achterhoek graag een volkje wil dan mogen ze mij pben :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:18

Jeetje Century, die schrik met een verdwijnende Q heb ik ook een keer gehad! Mijn Q vloog er met een mooi boogje vandoor :oo op dat moment heb ik mezelf vervloekt dat ik ze niet knip (maar daar sta ik wel nog steeds achter, haha). Gelukkig heb je haar weer terug in de kast.
Ik controleer niet of er goede redcellen zijn, ik geloof het ook altijd wel.
Fijne vakantie! Laat het los terwijl je weg bent, dan kan je er toch niets aan doen :) En weer een kijkje gaan nemen als je terug bent.

Moonfight, bedankt voor het aanbod! Ik vind het met 2 volken eigenlijk wel mooi, dus ik heb niets nodig.

Marcella, dan hoef jij in ieder geval niet bang te zijn voor een mogelijke 'NOPE' reactie als je na de theorie in de praktijklessen terecht komt :) Dat scheelt al weer.
Kunststof / piepschuim / Segebergers : Ik heb er geen, ik heb Red Cedar kasten omdat ik dat mooier vond. Als ik nu opnieuw zou beginnen, zou ik wellicht wel segebergers kopen. Ik hoor toch vrij veel dat de isolerende waarde heel veel doet voor de temperatuurhuishouding vd bijen - Ze vliegen eerder in het voorjaar, en houden zichzelf makkelijker op temperatuur.
Echter had een vriendin ook vorig jaar Segebergers aangeschaft bij 't Ielgat, daarvan bleek de afstand tussen de raampjes (te) groot te zijn, nl 38mm, ook al had de kast 11 ramen (https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Raatafstand). Bij 5.4mm celmaat gaat dat nog, maar als je kleinere celmaat wilt, moet de raatafstand ook kleiner zijn - 35mm of zelfs nog kleiner.

Als je trouwens zelf volgend jaar de cursus gaat volgen, wil je dan niet liever de plek vrijhouden voor je eigen volken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:39

Zou dan alleen voor dit jaar zijn.

Kunststof zou voor mij het gewicht zijn heb snel problemen met mijn schouders plus ben zelf maar 1.54 groot.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:46

Trouwens van iemand van de moestuin het aanbod gehad dat ze wel een aflegger wilde maken. Ene kant zeg ik doen aan de andere kant wachten.

Trouwens mijn overbuurman heeft ervaring dus mochten er vragen of problemen zijn dan val dat te bespreken. Die loop mij nu al langere tijd te pushen dat ik zelf bijen moet nemen.

Okay ben al lid van het NBV in ieder geval. :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:25

Ik vond het zelf toch wel echt fijn om eerst de cursus te doen. Ben blij dat ik even gewacht heb.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:24

Ja, dat ben ik ook wel inderdaad :) Ik zou ook niet zo snel beginnen zonder cursus, al zijn er mensen die dat wel doen. Hadden anderen in dit topic niet ook al bijen voordat ze de cursus hadden gevolgd?

Het volk waar ik recent de Q nog van in handen had, had afgelopen zondag ineens wisselcellen in de kast... Gelukkig had ik recent nog eens gelezen over verschillende soorten moerdoppen, dus ik herkende ze en heb ze laten zitten. Kennelijk bevalt Koningin Delphine niet ¯\_(ツ)_/¯

Afbeelding

Ondertussen heb ik dat volk ook terug op 1 broedkamer, het broed was uit de bovenste (boven het moerrooster) uitgelopen, dus dat kon er uit. Ik voel me wel een beetje schuldig, want die ramen zitten bomvol honing en stuifmeel. Maar ja, ik kan het nergens terugzetten... Binnenkort de smelter van de vereniging maar eens lenen om die hele zooi om te smelten.

Beide volken (ook de zwerm) heb ik nu op 2 HKs. Het ene volk voornamelijk vanwege de ruimte (ivm die verwijderde BK), maar de zwerm had de 1e HK al goed vol zitten. Die zijn lekker bezig *\o/*

Afbeelding
Lekker geel van het stuifmeel <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:07

Bepoederde bijen :D

Mijne lijken allemaal lekker bezig, ook gretig van het bijvoer aan het gebruikmaken in de aflegger.
Ik zie het wel als ik terug ben van vakantie... vind het wel spannend maar het lijkt allemaal goed te gaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:58

Wij hebben nogal wat bijen volken over...
Zijn er hier nog mensen die een volkje zoeken?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:02

Afbeelding

Deze vijf zijn over...
Het was een rare dag vandaag...
Heb wel bijna twintig kilo honing uit twee volken :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:44

Eh krijg zondag al een volk van de moestuin waar ik zit.

Heb nu de o help fase waar begin ik aan. _O-

En bezig met wat ik nog aan spullen moet hebben. Kastbeitel in ieder geval en voor de toekomst een honingkamer inclusief ramen + koningen rooster en denk dekplaat (al zag ik zaterdag met de cursus ook een stuk plastic gebruiken).

Twijfel of ik aanstaande zaterdag nog gaat kijken. Ook al doe ik volgend jaar cursus.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:51

Ik twijfel een beetje of ik al een “groot” volk moet aanschaffen. Tijdens de cursus hebben we nu net onze afleggers gemaakt.

Wat zou je ervoor willen hebben Nickeltje?