Katten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:40

Giolli schreef:
Heeft er iemand ervaring met een vraatzuchtige kat? Onze Muis heeft gister avond 2 Merci chocolaatjes verorberd. Reden tot paniek?

_O-
Zou ik ook doen als ik Muis was :')
Maar geen idee of het kwaad kan. Die van ons heeft gister een stuk chocolademuffin gegeten en leeft ook nog steeds _O-

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:41

Chocola is giftig voor katten. Nou denk ik dat het nu wel los zal lopen, omdat het al een aantal uren geleden is, maar ik zou nooit meer chocola laten slingeren...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:41

Mijn kat heeft wel eens de Nutella uit gelepeld zover dat kon met zijn poot. Niks aan de hand hoor, denk niet dat het kwaad kan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:43

chocolade is ook giftig voor honden.
Meet melkchoco zal het wel loslopen. Ik denk dat het al mis had moeten gegaan, nu zal dat denk ik niet meer gebeuren.

IK bén altijd erg voorzichtig met chocolade.
Hond van een vriendin heeft bijna het loodje gelegd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:45

IMJ schreef:
chocolade is ook giftig voor honden.
Meet melkchoco zal het wel loslopen. Ik denk dat het al mis had moeten gegaan, nu zal dat denk ik niet meer gebeuren.

Precies vaak vinden ze het niet eens echt lekker. Die van mij was er met 2 likjes wel klaar mee.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:47

Chocola (cacao) is inderdaad giftig, dikke kans dat je kat nu aan de diarree gaat. Zover ik weet gaat je dier bij weinig inname niet dood maar het stapelt zich wel op in het lichaam. Ik zou er echt mee uitkijken. Voor honden is het ook giftig.
Net als Jacobskruiskruid voor paard, steeds kleine beetje merk je niet maar later kan je dier er toch ziek van worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:55

Echte chocolade en pure chocolade vormt idd een gevaar, melkchocolade zit weinig cacao in en witte chocolade geen.
Probleem met chocolade is dat het stofje wat giftig is niet wordt afgebroken door katten en honden, daardoor kan het nu goed gaan maar een volgende keer volledig fout en bij sommige kun je er bij wijze van spreken veel meer chocola in douwen voordat het effect heeft omdat de tolerantiegrens nogal eens wisselt per dier.

LoveUggs

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:20

Met onze vorige hond moesten wij rond pasen altijd goed opletten dat wij de tussendeur dicht deden als we niet thuis waren. Bedenk dan even dat het een hond was die niet bedelde, niks van tafel of het aanrecht pikte.. maar rond pasen, met de chocolade eitjes op tafel at hij de hele schaal leeg, en vonden we overal in huis glimmende papiertjes terug. Onze hond kreeg er een hyperaanval van, was ontzettend druk, vloog door het huis heen en draaide rondjes achter zijn eigen staart aan. Hij is er gelukkig nooit ziek van geworden. Daarna zetten wij uit voorzorg ipv een hele schaal, 3 hele kleine bakjes met eitjes neer.

Het is (voor een hond) gelukkig dus niet meteen dodelijk maar t is niet goed voor ze. Met katten weet ik dat eigenlijk niet. Ze krijgen hier dan ook niets anders dan het voer dat voor katten is haha

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:31

LoveUggs schreef:
Ughhh ik wou dat dat hier zo was.. t is eigenlijk vanaf dag 1 al zo geweest dat ze op de gang zaten, mochten niet in de slaapkamer, je hoorde ze dan af en toe wild spelen 's nachts maar daar had ik toch geen last van haha.

Nu blijkt dat ons huis er niet op gebouwd is om 's nachts de slaapkamerdeur dicht te hebben als wij daar slapen (condenseert, ondanks overdag steeds het raam open, toch zelfs schimmel gehad!).. Het werkt gewoon niet.. Nu had sammie al vrij snel het gedrag aangeleerd aan de deur te krabben 's ochtends omdat hij naar binnen wilde/aandacht/eten.. Ik zeg tegen vriendlief; besteed er of geen aandacht aan, of stuur hem weg, draai je om en ga weer naar de slaapkamer. Maar vriendlief gaat dan rustig een kwartier op de gang bij de katten zitten om ze te aaien. In mijn ogen beloon je dan het gedrag dat je niet wilt. Maar ik krijg het er niet uit bij hem..

Nu dan dus de slaapkamer de hele dag en nacht open, toch toegegeven want ik wilde dat niet. Slaapkamer is voor ons en niet voor de katten. Zijn ze lekker naar de bak geweest, en het zou niet de eerste keer zijn dat er poep aan de pootjes zit en daarna kruipen ze lekker op je bed nadat je net de lakens verschoond hebt :+ maargoed, dat neem ik dan maar voor lief.

Maar onze katten zijn dus in de tuin 3 maanden dat we ze nu hebben niet gewent in de slaapkamer te komen.. Hoop nu ook dat, door de deur continu open te houden, dat de slaapkamer niet meer nieuw voor ze is en dat ze zich 's nachts een beetje gedeisd houden haha

Ik moet wel zeggen dat ik soms met mn handen in het haar zit omdat ik niet meer weet hoe ik ongewenst gedrag eruit krijg.. Met een hond weet ik wel raad, maar een kat..? De muren zijn op sommige plekken helemaal stuk gekrabd, maar als je niet thuis bent heb je geen zicht op wat ze doen, en dit gebeurd over het algemeen alleen 's nachts, of als we aan het werk zijn..

Voor het balkon hangen van die lamellen voor muggen/vliegen. Sammie hangt er minstens 10x per dag in, gevolg; gaten.

Ik heb nog 2 aquariums staan, die ik wil gaan verkopen, maar tot nu toe draait alles nog. Het kleine aquarium is enorm interessant om achter te kruipen, maar met alle snoeren kan/mag dit gewoon niet. Kan sammie er 10x achter elkaar vandaan halen, en de 11e x doet hij het weer.. Ik wordt er soms zo gek van dat ik echt niet weet hoe ik erop moet reageren.. Ik blijf hem maar weg halen want in mijn ogen kan ik niet meer doen..

Ondanks dat ben ik helemaal gek op die 2 donderstenen, wil ik ze niet meer kwijt en hoop ik dat ze toch minimaal een jaar of 18 worden :=
Maar soms... kan ik ze wel achter dat kapotte behang plakken :=

Kapotte behang voorlopig even afdekken met aluminium folie, zeil of een grote stoeptegel tegenaan zetten. En een krabpaal ernaast zetten. Of een simpele deurmat. Die kan je uiteindelijk wel weer stukje voor stukje gaan verplaatsten naar een plek die voor jou handig is.
Nagels scherpen is niet alleen handig om die nagels scherp te houden maar ook een manier om geursporen achter te laten en zo hun territorium af te bakenen.

Als het mogelijk is zou ik de lamellen nu weghalen. Echte vliegenseizoen is voorbij en als je geluk hebt kijken ze er volgend jaar niet meer naar om of zijn ze er te zwaar voor. Ze zijn nu nog jong en dom.

Achterkant van het aquarium zou ik afdekken. Stuk karton aan de zijkanten ofzo. In ieder geval iets wat niet uitnodigt tot spelen en waar ze ook niet op kunnen staan.

Veel plezier met je boefjes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:53

Dat afdekken van het aquarium hebben we idd geprobeerd maar de mannen springen er gewoon tegenaan, valt om, en ze doen het weer :')

Ze zijn inmiddels ook groot genoeg om te springen, zonder opstapje is het ook prima te doen... :+

Verder hele goede tips! Bedankt daar voor!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:00

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:24

Dorien66 schreef:
Chocola is giftig voor katten. Nou denk ik dat het nu wel los zal lopen, omdat het al een aantal uren geleden is, maar ik zou nooit meer chocola laten slingeren...

Laten slingeren? Uit de pot gevist hè... Rotzak :')

Bedankt voor jullie geruststellende tips. Het was wit met melk :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:25

Jessie zit lekker op zn praatstoel vanavond := (niet op mijn stem letten :+ Zo praat ik nu eenmaal tegen de katten hahaha)

Sammie laat trouwens regelmatig zijn tongetje uit zijn bekje steken na een wasbeurt, lippen langs de lippen na het eten of een gaap.. Doen die van jullie dit ook?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:30

Ja dat ziet er zo suf uit... :')
Afbeelding
De grijze had zich net gewassen (check de tong) de ander dacht er het zijne van geloof ik _O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:18

:')

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:36

Chocola en huisdieren... het stofje theobromine wat in cacao zit is inderdaad giftig voor honden en katten... de mate van giftigheid ligt aan de hoeveelheid theobromine (dus percentage cacao) melkchocolade moeten ze heel wat van eten om ziek te worden.

Vergiftiging treed al op bij zo'n 20mg theobromine per kg lichaamsgewicht. Hoe meer theobromine hoe ernstiger. Als dat boven de 100 en 200mg per kg lichaamsgewicht komt is het dodelijk.
(Verschilt natuurlijk wel per dier, de ene is gevoeliger dan de andere)

Maar hoeveel zit er dan in welke chocolade?
Witte chocolade: 2 mg theobromine per gram chocolade
Melkchocolade: 3 mg theobromine per gram chocolade
Pure chocolade: 15 mg theobromine per gram chocolade
Cacaopoeder: 20 mg theobromine per gram chocolade
Cacaodoppen 14-30 mg theobromine per gram product.

Let hierin wel op... niet elke chocoladesoort is hetzelfde qua cacaopercentage... de ene melk is de andere niet, hetzelfde geld voor puur etc.

Van een merci chocolaatje (of 2) gaat je kat gelukkig niet meteen dood, maar gezond is het natuurlijk niet. Maar ze zijn nou eenmaal gehaaid dusja soms krijgen ze wat te pakken :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:37

Nog even over katten in de slaapkamer:

Ik moet er niks van hebben. Ik ben een slechte slaper, dus benerg zuinig op mijn nachtrust.

Maar Sonja slaapt bij mijn dochter in bed. Daar is ze ook voor aangenomen. Mijn dochter is ook een slechte slaper (iets met een appel en een boom...), maar doet het juist heel goed met een kat in bed. Een soort levende knuffel.

Toen Thomas na 10 jaar weer bij me terug kwam, hadden we eigenlijk geen plek voor hem. Hij kon niet met andere dieren en daar hadden we genoeg van. Dus hij miest naar de bovenverdieping. 's Nachts heb ik m nog een tijdje uit de kamer van dochter weten te houden (ik vind die haren vies en ze heeft ook nog een allergie), maar dat was tevergeefs. Thomas was in de slaapkamer geadopteerd en nooit meer weggegaan (tot aan zijn dood dan). En dochter sliep ineens een stuk beter, dus iedereen blij (behalve ik, want een allergie in combi met een kat in de kamer betekent veel schoonmaakwerk).

Maar goed, Thomas overleed en er moest natuurlijk wel een nieuwe kat komen. Eerste vereiste: hij moet wel in bed slapen. Hij werd een zij en dat is Sonja geworden. En Sonja is graag bij dochter in bed.

Vannacht was dochter bij oma aan t logeren. Dus Sonja was vrij om te gaan waar ze wil (behalve in mijn slaapkamer). Maar vannochten vóór 7 uur stond ze aan mijn deur te rammelen. Het werd nu toch wel tijd voor een knuffelsessie in bed. Dus vooruit maar; toch nog even een kat in bed....

Afbeelding
Altijd gezellig, een kat die haar hol aan het wassen is, lekker knus bij jou in bed.....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:44

_O-

Hier ook geen kat in bed. Ik begrijp je volkomen. Ook allergie en ja, die poten die eerst door de kattenbak gaan hoef ik niet in bed...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:42

Hier wsl ook een allergie dus als het even kan geen katten in de slaapkamer.
Helaas is het nu even niet anders omdat Mayla niet bij de rest kan dus ik loop al vanaf augustus non stop te snotteren, heb jeukende ogen en nies me soms te pletter. :+
Maar morgen komt er een geïnteresseerde voor Mayla langs, nu maar hard duimen dat het klikt en Mayla volgende week vertrekt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:37

Goh als ik dit zo lees ben ik best gemeen. zelf heb ik nergens last van maar vriendlief is allergisch voor katten [en paarden en pollen]. Nou hou ik de paarden wel buiten maar Frum slaapt toch echt op bed. En toen Doerak nog leefde lag die er ook bij. Lekker warm en gezellig en past best.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:10

Zolang ze rustig gaan slapen vind ik het niet erg, maar er wordt uitgebreid gespeeld :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:15

Ik hoor ze soms ook rond 6.15 uur spelen. Dat mogen ze lekker beneden doen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:41

Ik vind t sowieso vervelend als ze op mijn bed liggen. Kan ik me niet goed omdraaien enzo...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:49

Nou purrr was vandaag ontsnapt en heeft de andere kat flink aangepakt helaas. Gelukkig kon ik ze uitelkaar halen. Maar het was niet rooskleurig het was niet eens dominantie het was gewoon echt woede ofz.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:38

Pfff, mijn jackrussel is ook gek op chocolade. Ooit haar een prikje laten geven waarvan ze ging overgeven. Liep toen met haar door een parkje waar iemand een grote hoeveelheid chocolade had laten slingeren. Ze liep los en zag pas na een tijdje wat ze aan het doen was. Wist dus ook niet hoeveel ze had binnen gekregen en voor de zekerheid naar de DA gegaan. Gelukkig maar, want er kwam echt heel veel uit. Arme hond..

Wist trouwens niet dat het ook gold voor katten, maar wel logisch op zich. Goed uitkijken dus!

Over huisdieren in de slaapkamer: ik ben heel gek op mijn dieren en in geval van ziekte zou ik ze ook zeker wel meenemen naar de slaapkamer, maar anders niet. Dat is de plek van mijn vriend en mij.

Vandaag Marie opgehaald. Ze is nu dan bijna 9 weken, dus wel wat vroeg. Helaas moest het ineens snel i.v.m. een verbouwing bij de fokker. Alles moest dus vandaag nog bij de Intratuin gehaald worden, maar het is gelukt!

Het gaat echt supergoed. Ze ging na een kwartier verkennen even lekker slapen op de bank en heeft al gegeten + haar behoefte op de bak gedaan. Na wat spelen met haar nieuwe speelgoed slaapt ze nu weer. Zo gezellig!

Even spammen hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding