Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:22

Puur gevoelsmatig? Ik zou ze laten staan, geen gesleur met ze. Mss kan je moeder de eerste dagen eens komen checken hoe het met ze gaat? Bij mijn weten hebben vogels geen tijdsbesef in die zin dat ze niet weten of je nou 3 uur of 8 uur weg bent.
En mss kan je hen regelmatig eens een ander speeltje geven? Na een paar dagen haal je dat weer weg en doe je wat anders in de plaats. Of ook: een fruit- of wilgtak om aan te knabbelen, een wortel ophangen ...

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:33

Ik denk idd dat ik er zelf meer moeite mee heb dan de vogels het beseffen. :+
Mijn moeder gaat dan sowieso af en toe naar boven om even te praten tegen ze.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:12

Als ze niet alleen zitten (en je hebt er meerdere dus niet het geval) zou ik ze lekker laten waar ze zijn.
Dat scheelt toch een hoop stress.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:38

Hier zijn de vreetzakjes weer :9

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:13

Heerlijk gezicht! Zo lief ook die pootjes.
Hoe maak je zulke mooie foto's de kooi in?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:39

xReetch schreef:
Heerlijk gezicht! Zo lief ook die pootjes.
Hoe maak je zulke mooie foto's de kooi in?

Lief hé! Ik vind het telkens ook zoooo schattig dat ik foto's moét nemen.

Jef en Juul zijn gewend gefotografeerd te worden :) . Ze kijken dus niet op wanneer ik mijn mobieltje voor hun neus duw _O-

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:06

Wat een cuties. <3
Vliegen ze eigenlijk wel eens los? :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:16

Ze zijn echt leuk! Vliegen ze ook los?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:00

Nee jammer genoeg niet :( . Ze zitten buiten, hun kooi staat onder de pergola die 1 kant open is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:03

Wat jammer! Maar je kunt het ze leren, hoor! Ik zou dan toch iets aanpassen dat ze los kunnen of het verblijf groter maken. Het is zo belangrijk dat ze flink wat vleugelslagen kunnen maken. Dat maakt voor de gezondheid echt verschil!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:53

Ik werk 4 tot 6 dagen in de week, vogels staan op mijn kamer, dus overdag zitten ze eigenlijk altijd alleen, soms zet ik een dag de radio/tv aan maar meestal niks. Ze zijn met zijn 6 en dus hebben genoeg aan elkaar en elke week wat leuk nieuw speelgoed :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:24

Cayenne schreef:
Wat jammer! Maar je kunt het ze leren, hoor! Ik zou dan toch iets aanpassen dat ze los kunnen of het verblijf groter maken. Het is zo belangrijk dat ze flink wat vleugelslagen kunnen maken. Dat maakt voor de gezondheid echt verschil!

Die mogelijkheid is er niet. Ze kunnen wel wat vliegen hoor maar uiteraard geen meters.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:59

Hoi! Het is alweer heel lang geleden dat ik iets geschreven heb, maar heb stiekem heel hard jullie advies nodig.

Onze pop broedt, windeieren. Gemiddeld heeft ze 2x per jaar een leg en dit is meestal kort achter elkaar. Net zoals nu. Voorheen rook ze tijdens de broedperiode nooit zo fris, maar daar was het ook mee gedaan... Sinds dit jaar lijkt haar ontlasting meer op een koeienvlaai dan op een vogelpoepje en stínkt ze (niet één uur in de wind, maar minstens 5 uur). Omdat ze bij ons in de woonkamer staat valt dit nogal op.
Buiten dat het nogal vervelend is voor ons (zeker als ze vlakbij de tralies zit en naar buiten poept := ), maak ik me wel een beetje zorgen om haar.
Ik heb gelezen dat stinkende ontlasting hoort bij de broedperiode, maar tot in hoeverre is dat normaal?

En daarnaast.. popje is nooit bevrucht geweest, maar legt wel steeds heel fanatiek eieren. Daar valt ze onwijs van af en ik heb niet het idee dat het haar gezondheid ten goede komt..Hebben jullie tips of ideeen om die legnood tot een minimum te beperken?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:21

Het is normaal dat ze er een flinke flats uit gooien als ze op een nest zit. Ze wil het nest niet bevuilen dus dan sparen ze het op. Dat is dus niet zo heel vreemd gelukkig! Het kan dan idd best stinken.
Geef je voldoende calcium ivm de windeieren?

En anders kun je altijd wat ontlasting opsturen naar een vogelarts. Die kunnen kijken of er evt bacteriën in zitten.
Ik doe dat sowieso altijd 2 keer per jaar preventief om te weten hoe het met hun gezondheid gaat. Controle is nooit verkeerd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:47

Mango kent een nieuw truukje _O-
Afbeelding

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:25

Wat een leukerd, die Mango <3

Ze krijgt nu extra/aanvullend (ei)voer met een goede calcium/fosfor-verhouding en daarnaast uiteraard ook nog maki en grit (waar ook nog calcium in zit).. Ze heeft wel een gezonde indruk nu hoor, maar ik vind het zo sneu voor d'r :=
En die vieze flatsen moeten we maar even doorstaan idd, daar zit niets anders op! :P

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:14

Cayenne schreef:
Mango kent een nieuw truukje _O-
[ [url=m/27XoUC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt me erg moeilijk, psychisch dan. Niet?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:40

Als je hem zou dwingen wel :j
Maar hij gaat zelf ondersteboven aan je hand hangen (het zijn echt acrobaatjes :D ) en dan hou ik mijn hand eronder zodat hij niet valt. Sinds een week laat hij zich dan gewoon op je hand zakken en ligt hij er zo bij :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:13

Cayenne schreef:
Als je hem zou dwingen wel :j
Maar hij gaat zelf ondersteboven aan je hand hangen (het zijn echt acrobaatjes :D ) en dan hou ik mijn hand eronder zodat hij niet valt. Sinds een week laat hij zich dan gewoon op je hand zakken en ligt hij er zo bij :D

Wat een vertrouwen! :wow:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:26

Hij heeft ook dagen dat hij strontchagerijnig is en niets wil, hoor. Het is echt net een klein kind _O-
De afgelopen weken heeft hij een vitaminepreparaat gehad (die ik iedere ochtend onder dwang in zijn snavel moest spuiten := ). Dat nam hij me niet bepaald in dank af.
Hij was namelijk voor controle bij de vogelarts geweest en die had een bacterie in zijn ontlasting ontdekt. Maar na 2 kuurtjes was de bacterie nog steeds aanwezig. Gisteren belde ze opnieuw dat hij nog niet weg was, dus ik vroeg of het ook door bepaalde voeding kon komen. Mango krijgt namelijk ook weleens een druppel yoghurt.
Toen ging er bij de vogelarts een lampje branden _O- Het is een bacterie die ook veel in yoghurt aanwezig is als een soort probiotica. Niets aan de hand dus _O-
We snapten het al niet want Mango lijkt verder gewoon kerngezond :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:26

Gelukkig maar!
Maar anderzijds toch een beetje vreemd -althans vind ik het overkomen- dat die bacterie door de vogelarts als soort van slechte bacterie beschouwd wordt, terwijl het een goede is ?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:30

Je moet bij vogels oppassen voor disbalans. Te veel is nie goe nie. Zie je ook bij vogels die veel brood mogen mee-eten.
Door een onbalans in bacteriën/gisten/schimmels, krijgt één of meerdere van die drie de mogelijkheid om door te slaan. Daarom dat je bv ook altijd antischimmel krijgt bij iets bacterieels, of andersom.
Soms is het enkel maar wat platte poepjes, maar als er dan minder goede voedingsstoffen opgenomen worden, dan kom je weer met deficiëntie.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:38

Hoppit schreef:
Je moet bij vogels oppassen voor disbalans. Te veel is nie goe nie. Zie je ook bij vogels die veel brood mogen mee-eten.
Door een onbalans in bacteriën/gisten/schimmels, krijgt één of meerdere van die drie de mogelijkheid om door te slaan. Daarom dat je bv ook altijd antischimmel krijgt bij iets bacterieels, of andersom.
Soms is het enkel maar wat platte poepjes, maar als er dan minder goede voedingsstoffen opgenomen worden, dan kom je weer met deficiëntie.

Helder !

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:54

Hoi iedereen, mag ik mij hier (weer) melden?

Ik heb een aantal jaar geleden een paar Valkparkieten gehad, maar spijtig genoeg is mijn zoon heel erg allergisch voor vogels en toen we ze buiten in een volière hadden gezet kregen we klachten van de buren... we hebben de vogels toen weggegeven aan iemand een straat verderop. Het gaat nog steeds super met ze.

Inmiddels zijn wij verhuisd naar een boerderij en hebben wij geen buren om rekening mee te houden en er stond al een volière *\o/* De valkjes wou ik niet "afpakken" van de nieuwe eigenaar, dus ik wou eigenlijk over een maand of twee gaan rondkijken voor valkjes.

Maar nu komt het :') manlief kwam vanmiddag thuis met 4 grasparkieten, hij heeft ze bij een kweker vandaan en het moeten 2 koppels worden. Volgens mij zit er alleen maar 1 pop bij en is de rest man := _O- de twee met blauwe dop zijn mannen van vorig jaar. De twee bovenste vogels zijn van dit jaar.

Willen jullie zo lief zijn om mee te kijken?

Afbeelding

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:22

Ik denk inderdaad dat het 3 mannen zijn en 1 pop. :)
Willen jullie grasjes en valkjes samen zetten?