Poedels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Re: Poedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:33

Heb je de wahl bravura al eens geprobeerd? Die is ook erg stil

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:40

Zoolgangster schreef:
Mizora schreef:
Ik had eerst de Aesculap Exacta (2.4cm breed) en later heb ik die ingeruild voor de Aesculap Akkurata (4cm breed). De Exacta is fijner voor de voetjes, maar in die tijd moest ik de hele hond er mee scheren in blokken van maximaal 8 minuten, omdat ze geen luidere scheerapparaten verdroeg en bij langer scheren aanvallen kreeg, dus de iets bredere scheerkop was toen wel erg fijn. Beide zijn erg geschikt voor de snuit.

Wauw, dat is wel vervelend dan, ja. En een "Happy Hoodie", om het geluid te dempen, helpt dat onvoldoende?

De hond (poedel) is ondertussen een aantal jaar terug overleden, maar ik verwacht niet dat een happy hoodie zou hebben geholpen. Het was ook de heftigheid van de trillingen van het apparaat. Mijn huidige doodles zijn ruwharen, dus bij hen scheer ik alleen binnenkant achterbenen, binnenkant oren en het hygienestreepje. De rest pluk ik. En daarvoor voldoet de Akkurata prima, al had de Exacte wel iets makkelijker geweest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:45

Mizora schreef:
De hond (poedel) is ondertussen een aantal jaar terug overleden, maar ik verwacht niet dat een happy hoodie zou hebben geholpen. Het was ook de heftigheid van de trillingen van het apparaat. Mijn huidige doodles zijn ruwharen, dus bij hen scheer ik alleen binnenkant achterbenen, binnenkant oren en het hygienestreepje. De rest pluk ik. En daarvoor voldoet de Akkurata prima, al had de Exacte wel iets makkelijker geweest.

Oh ja, de trillingen van het apparaat zullen ook veel schelen, en bij een prikkelgevoelige hond zou zo'n hoodie dan inderdaad niet geholpen hebben.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:37

@Kiekeboefje wat een geweldige kleur zeg!!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:30

AfricanLady schreef:
Nee de vader is idd niet van mijzelf
De rottweiler op de foto wel.

Ik was hem elke week dus dan ben ik ongeveer een uur bezig met wassen, blazen en uitfohnen.
Als ik het scheerwerk erbij doen ongeveer 15 a 20 minuten langer.

Knippen doe ik +- anderhalf a 2 uren over.
Meestal ben ik in de salon sneller klaar met knippen dan op de wedstrijd haha daar heb je 2.5 uur voor
Meestal als ik hem meeneem naar de wedstrijd was ik hem een dag van te voren zodat hij niet te lang op de tafel staat

Wat een werk hè! Ik heb vandaag mijn dame weer gedaan, ik had er iets te lang tijd tussen, oeps dus kwam een vracht haar af van jewelste. Ben alles bij elkaar 5 uren bezig geweest inclusief wassen, föhnen, teentjes, snuitje etc, met pauzes ertussen :+
Nu ben ik ook geen geroutineerde knipper hoor. Heb een kattentrimsalon en doe wel wat boomers. Ik heb na driekwart jaar moeten stoppen met de hondenopleiding wegens lichamelijke klachten maar heb dus wel wat basis. Gelukkig gaat het na een operatie nu steeds beter en kan ik mooi oefenen op mijn eigen hond.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:41

AfricanLady schreef:
Hoi allemaal

Mogen Amigo en ik mij hier nu ook melden
Hij woont sinds vandaag bij mij
Hij is 6 jaar, gecastreerd en in bezit van stamboom.

Hij ging al eens met mij mee naar workshops en zal vanaf volgend jaar mij bijstaan in trimwedstrijden in Nederland en België samen met zijn vader (nket in mijn bezit)

Hij staat momenteel in T-Clip maar wie weet of ik djt ga veranderen
Z'n vader heb ik dit jaar in Continental gezet.

Ik heb mijn eigen trimsalon
Trimsalon TimeLess in Makkum
En ik doe geregeld mee aan wedstrijden en workshops in het poedel knippen

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Z'n vader Boris

[ Afbeelding ]

Wat een knapperd ! Ik begrijp dat je hem van een bekende hebt kunnen overnemen? Veel plezier samen en ook veel succes bij de wedstrijden !
Aja, nog een vraagje: ik lees “gecastreerd”. Dat heeft dan geen nadelige gevolgen voor de vacht?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:31

Ja ik was hem 1x in de week en vanaf 3 weken voor wedstrijden 2x per week om z'n vacht te prepareren.
Dan heb ik nog minder werk eraan.

Hij komt bij iemand weg die met poedels fokte en nu ze met gezondheidsproblemen kampt gaat ze honden minderen en met hem had ik de beste klik.

Hij is idd gecastreerd maar voor hem had het geen nadelige gevolgen voor de vacht.
Dit verschilt per hond en per vachttype de een heeft er geen last van de ander wel.
Ook de leeftijd waar het bij is gebeurd, bv ik ervaar in de salon meer problemen bij honden die zijn geholpen voor ze mentaal en lichamelijk zijn uitgegroeid omdat de dierenarts dat adviseert

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:39

Dolci wenst jullie allemaal een fijne Kerst!

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:23

Oooh <3

Fijne kerstdagen voor iedereen !

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:49

<3 <3

Fijne feestdagen!
Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:30

<3 Cuties allemaal!!!
Fijne kerstdagen!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:36

Kiekeboefje schreef:
<3 <3

Fijne feestdagen!
[ Afbeelding ]

Wauw <3 <3

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:44

Hoe is oud en nieuw gegaan bij jullie?
Wij wonen gelukkig wat buitenaf waardoor vuurwerk hier niet veel afgestoken word. Helaas Boris wel erg bang en aan het trillen. Was snel over.

Puck is loops! We zitten op dag 8 momenteel. We gaan vandaag even langs de reu, maar verwacht nog een dag te vroeg. (ik denk dat mijn planning klopt) O:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:39

De beste wensen iedereen!

Hier geen centje pijn tijdens de jaarwisseling, Diablo sliep erdoorheen en Dolci heeft een keer opgekeken en geloofde het toen ook wel. Denk dat de ondersteuning die zij krijgt daar ook wel aan bijdraagt, maar deze positieve ervaring hebben we in ieder geval binnen. *\o/*

Ohhhh wat spannend zeg met Puck!! Zo leuk, houd je ons op de hoogte?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:49

Allemaal ook de beste wensen!
Het ging hier heftig qua vuurwerk, veel meer dan andere jaren. Mila is gelukkig niet bang maar ik merkte wel dat ze het een beetje spannend vond.

Spannend Kiekeboefje, hopelijk gauw een geslaagde dekking!

Mila is momenteel ook loops, ik wil niet met haar fokken. Ik twijfel nog over sterilisatie, ze is nu 6 dus om mammatumoren te voorkomen heeft geen nut meer, wel om baarmoederellende te voorkomen.
Wat is jullie ervaring? Ik ben bang dat ze dik en sloom wordt :+ , het is zo'n fijne hond nu, wil dat graag zo houden maar wil ook geen risico nemen. Afgelopen jaar is ze geopereerd aan twee knobbeltjes bij de tepels, gelukkig goedaardig.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:32

Hier zaten we ook gelukkig buitenaf, Guusje heeft heel de avond lekker geslapen en gespeeld

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:34

Anna79 schreef:
Mila is momenteel ook loops, ik wil niet met haar fokken. Ik twijfel nog over sterilisatie, ze is nu 6 dus om mammatumoren te voorkomen heeft geen nut meer, wel om baarmoederellende te voorkomen.
Wat is jullie ervaring? Ik ben bang dat ze dik en sloom wordt :+ , het is zo'n fijne hond nu, wil dat graag zo houden maar wil ook geen risico nemen. Afgelopen jaar is ze geopereerd aan twee knobbeltjes bij de tepels, gelukkig goedaardig.

Guusje heb ik laten helpen toen 1 jaar was geweest, dus ze is 2x loops geweest.
Sloom is ze zeker niet, moet wel meer op het eten letten.. maar sinds die tijd eet ze ook gewoon hihi

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:55

Persoonlijk zou ik haar laten helpen. Vanaf 6 jaar loopt het risico op baarmoederontsteking sterk op, zeker als ze nooit een nest hebben gehad. Pas las ik overigens een onderzoek waarbij bleek dat de overlevingskans bij mammatumoren juist gunstiger is als de castratie relatief kort (max 2 jaar) voor het ontdekken en behandelen van deze tumoren is gebeurd.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... .tb01165.x

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:16

@Karin Mila was pas met 15 maanden loops en de 2e keer pas 10 maanden daarna, wat een verschil hè!

Mizora ja ik denk dat het dit jaar maar moet gebeuren, hebben jullie nog persoonlijke ervaringen met gewone sterilisatie of laparoscopisch?

Ja die onderzoeken, er is zoveel over te zeggen, er zijn ook onderzoeken die beweren dat het weer andere kankersoorten in de hand werkt. Ik vind het lastig, persoonlijk vind ik het wegnemen van hormonen eigenlijk best raar, gezien ze heel veel processen aansturen. Een merrie ga je ook niet steriliseren.
Maar de baarmoederproblemen is voor mij wel een reden om het te doen, dat komt teveel voor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:30

Ik weet niet welke dierenartsen het doen, maar er is de mogelijkheid om een eierstok te laten zitten, en dus slechts 1 eierstok samen met de baarmoeder te verwijderen. In dat geval behoud je de hormonen, worden ze ook nog 'loops', maar is er geen kans meer op baarmoederontsteking.

Zeker omdat ze al wat 'ouder' is, zou ik de baarmoeder volledig verwijderd willen hebben en niet slechts de eierstokken waarna de baarmoeder krimpt. Ergens staat mij bij dat dit alleen mogelijk is bij de traditionele manier van castreren/steriliseren.

Mila is zwaarder dan 15kg schat ik, dus over het algemeen is laproscopisch dan wel een iets minder zware operatie dan traditioneel, maar beiden zijn goed te doen. Bij honden onder de 10kg wordt over het algemeen laproscopisch afgeraden omdat het vaak belastender is. Hier zijn beide teefjes traditioneel geholpen, en dat ging heel goed (op het feit na dat 1 van de 2 allergisch bleek te zijn voor oplosbaar hechtdraad, maar dat is extreem zeldzaam. Dat paste echter helemaal in haar insteek. Haar einde is ook veroorzaakt door een aandoening van minder dan 1 op de miljoen honden).

Mijn huidige 2 honden zijn intact, maar nu 3 en bijna 1 (dochter van), maar die gaan ook absoluut voor hun 6e jaar.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:20

Oud en nieuw was hier rustig. Wij wonen ook in het buitengebied, dus weinig knallen. Ik moet sowieso het eerste waar Doux bang van is nog tegenkomen :Y) .

Spannend kiekeboefje!!
Anna: ik snap je twijfel! En overal op internet en bij dierenartsen wordt weer iets anders geadviseerd.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:23

@Mizora ja daar heb ik ook al eens van gehoord. Ik ga mijn dierenarts nog eens vragen hoe of wat! Maar hoezo is laparoscopisch zwaarder? Ik dacht juist dat dat minder belastend was.

Fijn dat Doux niet bang is Kaplaars!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:41

Laproscopisch is bij kleine honden een zwaardere belasting omdat de ruimte die gecreërd moet worden relatief groot is ten opzichte van de hond. Bij grotere honden is de verhouding anders. Er moet immers in de buik gewerkt worden, in plaats van gedeeltelijk erbuiten zoals bij een traditionele operatie. Daarmee gaat de winst ten opzichte van een traditionele snede bij een kleine hond verloren, terwijl dit bij een grotere hond behouden blijft omdat bij hen de snede groter is (absoluut, niet relatief), terwijl het effect van het opblazen van de buik juist kleiner is.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:38

Mizora schreef:
Laproscopisch is bij kleine honden een zwaardere belasting omdat de ruimte die gecreërd moet worden relatief groot is ten opzichte van de hond. Bij grotere honden is de verhouding anders. Er moet immers in de buik gewerkt worden, in plaats van gedeeltelijk erbuiten zoals bij een traditionele operatie. Daarmee gaat de winst ten opzichte van een traditionele snede bij een kleine hond verloren, terwijl dit bij een grotere hond behouden blijft omdat bij hen de snede groter is (absoluut, niet relatief), terwijl het effect van het opblazen van de buik juist kleiner is.

Ah oké, bedankt voor de duidelijke uitleg!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:51

Goh, ik heb heel lang getwijfeld over laten steriliseren of niet. Zowel pro’s en cons.
Sowieso wilde ik dit niet vóór de 24 maanden (grotere hond > 30kg). Uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt. Jip is laparoscopisch gesteriliseerd (baarmoeder en eierstokken verwijderd) op 30 maanden. Ik heb achteraf echt helemaal niks aan haar gedrag gemerkt. Ze is dus niks slomer geworden, nog 1 vat energie, en nu, meer dan 7 maanden later, is ze ook nog niet bijgekomen.

Ik lees hierboven dat wanneer je 1 eierstok laat zitten, ze nog steeds loops worden. Bedoel je dat in de zin van bloed verliezen? Want, indien een teef ietwat op een mens lijkt kan ik met zekerheid zeggen dat zonder baarmoeder (en met 1 eierstok) je géén bloed meer verliest.