Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:27

Alleen een probleem. De 2 die we al hadden pikken de 2 nieuwe. We hebben ze er savond bij de andere gezet. Naar nu overdag pikken ze wel. De nieuwe zijn er bang en onderdanig :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:52

Wie heeft voor mij nog een leuke tip qua ras?
Wij zijn juist verhuist en we hebben nu royaal de ruimte om kippen buiten te laten scharrelen, ze krijgen een hok op de deel van 2,5x6 zo ongeveer, overdag lopen ze dan los rondom de boerderij.
Ik wil heel graag een koppeltje kraaikoppen omdat ik dat schitterende dieren vind.
Maar daarbij wil ik graag een ras wat heel gemoedelijk is, aaibaar, regelmatig een eitje legt en ook eens broeds wordt. Gewoon leuk voor de kids zeg maar.
Wie heeft een suggestie?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:59

Floss, hoe is het met je zalmkuikentje??

Ik ga vrijdag de eieren van Toos apart houden <3 De datum netjes op t ei met potlood zetten en dan wachten op haar broedsheid en de eieren eronder schuiven <3 <3
De eieren leg ik koel, maar niet vriezend, en horizontaal, toch? En dan 2 keer per dag draaien.

Resie, mijn new Hampshire kip, wurmt haar dikke gat in het piepkleine legnestje waar Dot-com al weken ligt broeds te wezen. Dot-com past er nauwelijks in en hoe Resie zich erbij wurmt, is mij een raadsel :+ Maar bewijsmateriaal ligt er wel degelijk. Ook vandaag weer 2 eieren onder de kont van Dot-com. Ik snap wel dat ze broeds blijft als iedereen er maar eieren onder blijft schuiven. 8-)

anneliesdj

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:27

haha die andere kippen vinden dat wel makkelijk zo'n draagmoeder, hoeven ze zelf niet te zitten :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:13

anneliesdj schreef:
haha die andere kippen vinden dat wel makkelijk zo'n draagmoeder, hoeven ze zelf niet te zitten :P

maar de hempies zijn EN te jong EN worden niet broeds :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:36

Ja precies omdat ze niet broeds willen worden dus :+

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:22

Wij zijn heel tevreden over onze cochin krielen... Over onze Betty ook natuurlijk, maar dat is een echte legkip en minder 'aaibaar' vind ik zelf...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:28

Amaris schreef:
Ik was net bij de c1000 hier in de buurt, daar hebben ze paaskuikens.... oohhhh.... <3
en een broedmachine ernaast staan en daar was net een kuikie uit het ei aan het klauteren <3

Je zou toch zo een paar van die donsjes mee willen nemen!

De witte legkip die ik zou krijgen... ik weet het niet... de stalhouder doet lastig, en ik heb geen zin in discussie met hem dus ik laat het idee van 'nieuwe kip met Binkie in een box laten wennen en met zn tweeen terugplaatsen' varen.

Ik denk dat ik het maar even bij de drie kippies hou die ik nou heb.

Snap niet dat in deze tijd er nog kuikens in winkels staan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:47

Ik ben ook niet zo van de dieren in winkels, maar ik moet zeggen: het was keurig geregeld in dit geval.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:55

Hebben jullie misschien nog tips voor gerechtjes waarin eieren verwerkt worden? Het worden er stilaan te veel en familie en vrienden komen ook al toe voor een tijdje... :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:32

Shanelle schreef:
Hebben jullie misschien nog tips voor gerechtjes waarin eieren verwerkt worden? Het worden er stilaan te veel en familie en vrienden komen ook al toe voor een tijdje... :=

haha, ik had gisteravond ook juist menuus bedacht met veel eieren.

Wij eten komende week dus hartige taart, met ei en brandnetel en kokosbanaanpannekoeken. Dat zijn lekker veel eieren. Je kunt ook eiersalade maken, dan kun je ook rustig een ei of 10 kwijt 8-)

Ik hou er wel rekening mee dat er minder eieren aankomen als Toos gaat broeden. Maar idd, iedereen krijgt zowat verplicht een doosje in handen geschoven :+

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:34

Antheman schreef:
Floss, hoe is het met je zalmkuikentje??

Tis raar hier... 2 dametjes van de vier zitten dus al vanaf 16 maart te niezen. Vanaf afgelopen vrijdag begonnen met antibiotica door het drinkwater, en dit moeten ze 7 dagen hebben (dus tot donderdag).
Maar nog steeds genies hier... Zoooo raar..... Géén vieze, dikke ogen, géén snot, géén open bekkies, géén dik en bol zittende kippies... wel zwaarder ge-adem en genies. Alsof de dames allergisch zijn voor veren :+
Ze eten en drinken en scharrelen en rennen en poetsen en bemoeien en rotzooien en slopen goed, gewoon actieve mini-kipjes... met genies..

Iemand dit ooit al meegemaakt?

@ Antheman:
Tante Bep en Resie dus aan de leg!
En mindot? Want alle zussen van minodot die leggen al als een speer!

@ Amaris: hoe bevalt je kippennet??????
Kan je je 'redkip' niet samen met de 'gepeste kip' tijdelijk in je tuin nu apart zetten?
Dus dat je die twee in je hele tuin laat lopen voor een mandje (nog een maandje vegen dus) en dan alles weer bij elkaar? Ik weet niet of je je oude hok nog hebt waar ze snachts kunnen pitten dan?..
(weet ik veel, ik probeer ook maar mee te denken...)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:41

Minidot legt ook hoor! Maar haar eitjes kon ik niet precies onderscheiden van de andere dotten, dus ik weet niet precies wanneer ze begonnen is met leggen.
Ik vermoed dat de witste eitjes van haar zijn.

Sterkte met het genies, ik hoop dat het onder controle komt. :(:)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:46

Antheman schreef:
kokosbanaanpannekoeken

Klinkt lekker! Heb je toevallig tijd om het receptje te delen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:00

Shanelle schreef:
Antheman schreef:
kokosbanaanpannekoeken

Klinkt lekker! Heb je toevallig tijd om het receptje te delen?

nee :D google even op jamie. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:52

anneliesdj schreef:
Wij zijn juist verhuist en we hebben nu royaal de ruimte om kippen buiten te laten scharrelen, ze krijgen een hok op de deel van 2,5x6 zo ongeveer, overdag lopen ze dan los rondom de boerderij.
Ik wil heel graag een koppeltje kraaikoppen omdat ik dat schitterende dieren vind.
Maar daarbij wil ik graag een ras wat heel gemoedelijk is, aaibaar, regelmatig een eitje legt en ook eens broeds wordt. Gewoon leuk voor de kids zeg maar.
Wie heeft een suggestie?

Iemand?
Heel erg tam en regelmatig broeds zijn de grootste wensen, dan kan ik daar de eitjes van de kraaikoppen onder schuiven.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:54

anneliesdj schreef:
anneliesdj schreef:
Wie heeft een suggestie?

Iemand?
Heel erg tam en regelmatig broeds zijn de grootste wensen, dan kan ik daar de eitjes van de kraaikoppen onder schuiven.

Zijdehoenders zijn regelmatig broeds. En zijn lief voor kinderen. Mijn nichtje helpt al vanaf haar 2de met de kippen ze is nu 5 en doen haar niks en kan ze zo aaien.
Collega van mijn moeder heeft een zoontje met een paar kippen van mij en die zitten regelmatig bij hem op schoot voor een aai.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:32

Zijdehoenders zijn wel regelmatig dan 'eens' broeds. Zijn bijna constant broeds :).

Zelf vind ik de kraaikop maar een lelijke kip (ieder zijn smaak haha). Ik heb ze hier nog nooit broeds gezien. We hebben zelf een koppeltje lopen tussen alle kippen.

Hier staan heel veel kippenrassen op: http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/

Zou zelf ook gaan voor een trio kippen, dan wordt niet telkens één hen getreden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:48

anneliesdj schreef:
anneliesdj schreef:
Wie heeft een suggestie?

Iemand?

Shanelle schreef:
Wij zijn heel tevreden over onze cochin krielen... Over onze Betty ook natuurlijk, maar dat is een echte legkip en minder 'aaibaar' vind ik zelf...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:25

anneliesdj schreef:
anneliesdj schreef:
Wie heeft een suggestie?

Iemand?

Cochins, of de voetvederloze variant; orpingtons.
Wyandotjes zijn ook leuk.

De grote orpington is bij mij wel veeeeel tammer dan de kleintjes. De grote is echt aaibaar/oppakbaar, de kleintjes zijn wat nouja... minder tam dus :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:51

En ik maar wachten dat mijn zijdehoenders broeds worden. Er zit er een op het nest maar vind de eieren niet echt heel warm. Van Mijn Wyandot zijn de eieren veel warmer. Ik denk dat ik vanavond ze ga schouwen want als er niets in zit zit ze voor niets.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:08

Ik heb dit jaar ook nog maar 1 zijdehoender broeds gehad en heb toch 12 hennen lopen.
Denk dat een gemiddelde hen bij mij 3 x per jaar broeds is. En in 3 a 4 dagen broeds af. :D

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:53

Pff mijn kip de kraait als een haan s'ochtends? Me moeder vind dit erg irritant omdat zij er steeds van wakker wordt. Wat kan ik er tegen doen? Ze is ook aan de leg dus het is zeker geen haan..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:10

Hasiinaaax schreef:
Pff mijn kip de kraait als een haan s'ochtends? Me moeder vind dit erg irritant omdat zij er steeds van wakker wordt. Wat kan ik er tegen doen? Ze is ook aan de leg dus het is zeker geen haan..

Doet ze dat als ze een ei heeft gelegd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:17

Ja ik dacht zelf ook aan Orpington, Chocin of Zijdehoenders.
Ik ben al op verschillende kippenrassen pagina's geweest maar daar lees je toch ook geen persoonlijke ervaringen. Kraaikoppen zouden ook redelijk tam moeten zijn, maar die blijven toch echt niet zitten om geaaid te worden.
Dus dan is het fijn om van een ander te horen hoe en wat.
Worden Brahma's ook regelmatig broeds?
En iemand van jullie ervaring met sabelpootjes? Zijn die ook zo tam te krijgen?

En met de ruimte die wij hebben, is het mogelijk een stuk of 8-10 kippen te houden en 2 hanen? (moet wel kunnen toch? herinner me dat er bij mijn ouders thuis ook wel 3 hanen liepen)