Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:28

xLaraaj schreef:
KimD schreef:
In een showring kan ik me het wel voorstellen, dan blijft de geur ook veel meer hangen natuurlijk. Het 'lucht' niet maar hoopt zich op. Als je dan een reu hebt die net gedekt heeft of er meer last van heeft kan ik me voorstellen dat dit een uitdaging is.

Maar verbieden lijkt me ook geen optie aangezien je dan met een reu in het voordeel bent tegenover een teef.

Zo bedoelde ik hzt inderdaad ook. Denk op 3 jaar tijd heb ik maar 2x dankzij schuimbekken opgemerkt. Voor de rest zeg ik ook dat een hond onder appel moet staan en aangelijnde honden gerust moet laten. Charlie heeft van die dagen dat luisteren niet zo wilt of tegen het einde als hij moe wordt. Dan is dat zijn keuze en simpel: aanlijnen.

@kiwiwitje: geef je 100% gelijk. In België is eigenlijk alles aanlijnplicht. Als er iemand in mijn zicht komt zoals fietser, loper etc fluit ik direct terug en lijn ik aan of laat aan de kant zitten. Mensen hebben mij al zo hard bedankt dat ik niet wil weten wat doe al meegemaakt hebben :P

James op dit moment ook, nul respect mer loslopen (nogmaals, heeft niks te maken met loopse teven maar met onzerkheid) dus gaat hij aan de lange riem tot het kwartje valt. Zo'n hond heeft los niks te zoeken. :n

Onopgemerkte fietser en joggers blijft wel een dingetje, geef even een gil vóórdat je me passeert, dan kan ik gewoon netjes alles aan de kant doen voor je als fietser of hardloper. Als je dat besluit te doen zodra je mij passeert dan is het een soort Hunger Games idee, "May the odds be ever in your favor!". :+

Dan roep ik wel het commando voor aan de kant te gaan maar dat is vaal gevaarlijker dan een fietser of hardloper die eromheen moet zigzaggen.

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 23:47

Nou wat denk je hier. Niks roepen en een aangelijnde hond dus gewoon passeren.. wat een succes word dat als die oversteekt en die mountainbiker vangt die lijn..
vind dat, net als wielrenners, vaak echt vreselijk volk…

Ik bedank mensen ook altijd als ze hun hond (ja ja in aanlijnplicht) aanlijnen als ik ze wil passeren of even bij zich roepen.
Ik loop vooral op defensie terrein, hoevaak hun me al bedankt hebben voor t korthouden en bij roepen van mn honden als hun met of zonder voertuig willen passeren..
maar ook veel honden die wild opjagen…

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:06

Even dankjewel zeggen is ook iets wat mensen niet meer kunnen nee. :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:07

Aangelijnde honden passeer je altijd door je eigen hond aan te lijnen of zo goed onder appel te hebben dat de aangelijnde honden geen contact kunnen maken met die van jou of andersom.

Een loopse teef die aan het werk is van de paden AG en nergens naartoe rent, niemand die daar wat last van kam hebben. Helemaal omdat ze aan het werk is in aanlijngebied.

Met je loopse teef naar een losloopgebied gaan en verwachten dat andere honden je teef met rust laat lijkt me niet handig.
We zijn het er hier allemaal mee eens dat een hond onder appel hoort te staan, òòk in losloopt, maar de Jan modaal met zijn onopgevoedde fikkie vindt daar wat anders van.
Het lijkt me niet verstandig om de problemen op te zoeken als je weet dat in bepaalde gebieden jou eenmaal mensen lopen die anders denken.

Op hondenscholen, shows en wedstrijden hoort een hond Aangelijnd te zijn, tenzij deze moet lopen, en dan horen ze met het werk bezig te zijn en niet (of minder) met de loopse teef.
Daarom is het ook belangrijk om de loopse tevens op de club toe te laten. Dan heb je een mooie mogelijkheid om dat ook aan het verstand van de reu te brengen

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 05:56

Hier op de opvang weren we loopse teven. Dat is voor de teef niet leuk natuurlijk. Ik mag blij zijn als 50% van klantenbestand een degelijke training hebben genoten en aangezien ik geen trainingsfaciliteit ben ga ik daar niet mee dealen.

Mijn eigen hond mag ook niet meespelen als ze loops wordt. Die blijft in de kantine en train ik in de pauzes. Sucks for her maar tis niet anders.

Hoewel ik ook vind dat reuen niet gevrijwaard mogen worden op van opdringerig gedrag bij loopse teven zou ik denk ik geen losloop opzoeken als mijn teef loops is. Mocht zoiets voorkomen dan vind ik het ook geen fijne ervaring voor mijn teef namelijk.

Een loopse teef die werkt vind ik niet te vergelijken met een teef van een recreant. Als je teef er namelijk wel elke x tussen het werk uit was geknepen om te daten zat ze wss wel aan de lijn of in die bench. Maar als ze werkt dan werkt ze. Oprotten met je reu.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:37

Ik vind het lastig, voor beide kanten. Sowieso ben ik absoluut van mening dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor je eigen dier. Dat hoe dan ook. Onder die verantwoordelijkheid vallen ook de keuzes maken voor waar je wel of niet loopt en hoe, vast of los.

Wat ik lastig vind met een intacte, jonge puber reu; hoe train je het dat hij niet "mag" reageren? Oprecht benieuwd naar tips, want het is mijn eerste intacte reu. Ik wil het voor hem goed doen maar ook onze omgeving. We wonen toch in druk hondengebied.
Vooral de afgelopen 1,5 week merkte ik weer dat er frustratie komt in zijn snuffelgedrag. Bij hem uit zich dat in compleet fixeren met zijn neus op de grond, niet meer te bereiken en zich volledig schrap zetten als je hem mee wilt nemen. En een hele strakke kop.
Hoe ik het nu aanpak; ik probeer het snuffelen te kanaliseren. Ik neem hem mee in trainingsmodus (focus vragen, strak naast) tot we bij een fijn stuk zijn waar ik hem "vrij" kan geven en hij gericht mag snuffelen. Ik probeer me dan zo min mogelijk met hem te bemoeien, zeg niks als het niet hoeft en loop met hem mee (hij blijft aan de lijn). Ik vraag alleen iets als het nodig is (bijvoorbeeld een losse hond die op hem afkomt, dan vraag ik hem naast me).
Uiteraard ontspant hij ook van het snuffelen, en dan kan ik hem weer 'oppakken' in de focus modus en lopen we weer een stuk door. Zo heb ik meerdere plekken op een wandeling dat ik hem snuffel-vrij geef.
Als hij tijdens het snuffelen echt verstart en fixeert op een geur, haal ik hem er wel uit. Eerst verbaal maar zonder reactie haal ik hem naar me toe. Vaak komt er eerst een frustratie-schud uit maar de ontspanning is er vrij snel daarna.

Als ik hem de snuffelvrij niet geef (een keer wat minder tijd bijv.), kan de frustratie blijven hangen.

Los heb ik hem nog niet, tenzij we met andere honden zijn, dan is zijn focus bij die honden en niet zijn omgeving. We lopen veel aan de lange lijn en oefenen de recall. Ik vertrouw zijn recall, maar nog niet volledig. Losloopgebied kom ik eigenlijk niet meer omdat alles daar als ongeleide projectielen rondvliegt zonder recall.

Zijn vriendinnetje is 9 maanden en houden we goed in de gaten. Tot zoverre reageert hij totaal nog niet op haar en blijft het spelen, maar haar eigenaresse heeft er al meerdere keren een vreemde reu af moeten trekken in het losloopgebied. Ze vertoont verder nog niets maar ik bind de kat liever niet op het spek.

We hebben een idioot in de wijk die er een genoegen uithaalt om mensen en dieren gek te maken en die heeft laatst met zijn loopse teef voor ons huis heen en weer gelopen tot Fitz terug kwam van wandelen en haar toen voor hem gezet, letterlijk met de woorden tegen mijn vriend: "die ruikt lekker he? Nu zit jij met een dolle hond in huis".
Fitz had er niks van en ging lekker slapen binnen. :') Gelukkig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 09:42

Sommige hebben er meer last van dan de andere. Sommige reutjes kijken er totaal niet naar om.
Maar t in hoe jij t noemt is t een kwestie van indd onderbreken in gedrag en ander gedrag van hem vragen en daarvoor belonen zoals je al doet

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:23

Dat zijn leuke discussies altijd haha loopse honden, etc. En tja eerlijk? Iedereen denkt er gewoon anders over en ik vind niet perse dat iemand hier nu meer gelijk heeft als de ander ook. Er zit wat mij betreft veel nuance in, altijd verschillende situaties en er moet ook gewoon ruimte voor elkaars mening zijn wat dat betreft en elke hond, situatie en eigenaar is gewoon anders.

--

Losloop gebied heb ik dus wel bewust vermeden toen Arya loops was, en dan nog niet perse voor andere reuen (al ken ik genoeg reuen die gewoon met zichzelf enorm in de weg zitten als ze een teef ruiken en dan kun je wel vinden dat je dat maar eruit moet trainen maar dat is voor veel eigenaren en reuen toch echt wel lastig vaak en zeker in losloop kom je dan vaak ongecontroleerde projectielen tegen) maar ook voor haar zelf. Zij zat niet te wachten op opdringerig gedrag en snauwde dan alles weg - deed ze vlak voor de loopsheid doorzette bv al met reuen die Te veel interesse hadden al zeg maar - en dan kun je wel in theorie leuk verwachten dat andere mensen hun reuen dan volledig onder controle hebben maar dat is in de praktijk gewoon niet zo dus koos ik voor Haar ervoor om dit gewoon op voorhand te vermijden in plaats van dat zij moet door drammen om een ander wat duidelijk te maken, en zeker bij een reu die in die geur zit en er niet 'uit' komt valt dat kwartje niet even snel, want dat wilde ik voor haar ook gewoon niet.

En een 3/4 weken niet naar losloop vond ik de ramp ook niet moet ik zeggen, is niet dat er geen andere plekken zijn hier om te lopen - ik loop sowieso veel op andere plekken dus ik was sowieso niet anders gewend als gewoon veel met de auto op pad. Maar anderzijds zie ik bv met Kim en haar loopse teven 0 problemen als we in losloop zijn met de roedel (en we lopen normaal minimaal 1x per week samen dus ik ken haar en de roedel wel goed genoeg wat dat betreft), dus ik snap in haar ervaring echt wel dat ze niet aanpast in die zin want het is niet anders als dat het normaal is. Net als dat Nynke ook gewoon met Lyn gaat werken, Lyn blijft met d'r koppie erbij en goed onder appel dus daar is imo niks mis mee en vind ik het niet realistisch en eerlijk om perse dan te verwachten dat ze met hun teven alles gaan vermijden overal waar maar een reu kan zitten die er niet mee overweg kan - want dan kun je nergens meer komen in dit land met hoe vol het zit met honden zeg maar ook. Want het is niet alleen los een probleem voor een reu, maar buiten losloop hebben ze het er net zo moeilijk mee. Broertje van Oscar is bv. al weken van de leg in huis omdat er een loopse teef in de buurt zit zeg maar, dus die zitten er ook gewoon thuis mee dus in dat opzicht moet je voor je reu zelf daarvoor gewoon al proberen ze te helpen hierin, ipv alleen maar verwachten dat een teef eigenaar nergens meer komt.

Maar Arya zat bv. sowieso ook helemaal in haar koppie in die periode, die had gewoon echt veel last van haar hormonen; die was sowieso heel erg afgeleid (ondanks dat ze an zich normaal best prima luisterde voor haar leeftijd hoor maar je kunt er niet omheen dat de ene hond de andere niet is en niet alles 100% eruit te trainen is wat hormonen betreft) en zat veel in haar koppie en slecht bereikbaar, niet lekker, bloedde ook echt veel, etc (+ nare schijnzwangerschap achteraf ook nog) dus ik heb met haar gewoon een 3-4tal weken even op andere plekken en aangelijnd gelopen om haar ook gewoon meer rust te geven omdat ze veel te verwerken had. Zij hoeft niet te werken dus die focus is dan ook heel anders bij een hond wel die gewend is te werken, en dat wel eisen van haar terwijl ze niet lekker was, was in onze situatie gewoon niet nodig vond ik - niet lang erna waren wij er sowieso wel uit dat we toch zouden gaan castreren ook. Maar genoeg teven die ook gewoon nagenoeg geen last ervan hebben en dan is het ook niet eerlijk dat je ze idd op voorhand dan al zou moeten opsluiten/aanlijnen als ze gewoon niemand tot last zijn verder.

En in de tijd dat Arya loops werd bv, die leeftijd, liep ik ook naast de pack walks heel veel alleen nog in losloop en ik denk persoonlijk dat dat wel een verschil maakt; of je daar met een enkele loopse teef loopt in je up, of je teef loopt tussen een roedel, daar gaat zowel andere hond alsook eigenaar echt wel anders mee om wanneer je ze tegenkomt want als je alleen loopt word je vaak toch echt wel sneller lastig gevallen omdat voor een ander de drempel veel lager is om te benaderen, loops of niet. Arya zou bv. om het even om te draaien een enkele hond veel sneller opzoeken in losloop als een roedel, die vermijd ze als de pest als ze die niet kent bv. Niet elke hond is dan zo natuurlijk, Arya is gewoon onzeker op dat gebied, maar dat laat het verschil imo wel zien dat het met een enkele hond zo alleen echt wel anders lopen is wat dat betreft - dus ook met wat andersom sneller op je af komt of niet en daar koos ik met Arya dus bewust dan voor om dat te verkleinen in een periode waarin zij gewoon niet lekker was. Het is heel fijn als je teven gewoon niet veel last ervan hebben ook en je dus gewoon alles kunt blijven doen met ze, maar zo was Arya's eerste loopsheid in ieder geval gewoon niet en dat lag niet perse aan mijn opvoed/trainings ervaring maar gewoon omdat haar hormonen haar enorm in de weg zaten en dat kun je er niet volledig uit trainen op zo'n moment altijd - net als een vaak jonge reu die voor het eerst daarmee in aanraking komt en het er heel moeilijk mee heeft, dat ligt niet perse en altijd aan de eigenaar, dat heb je gewoon niet volledig in de hand hoe hormonen de overhand kunnen nemen. En dat is zo anders voor iedereen.

Maar rij gedrag van een andere hond moet Arya hier sowieso ook niks van hebben dus dat laat ze ook wel echt meteen weten (en dan is zij een agressieve herder uiteraard want snauwen en geluid maken mag niet), maar rond de loopsheid kan een intacte reu dan toch sneller een snauw negeren en dan kan het voor je teef snel heel irritant worden met pech. Arya's bestie bv, kon haar echt absoluut niet met rust laten week 4 na de loopsheid omdat ze nog te sterk rook. Hij had het sowieso al moeilijk buiten met geurtjes, en dat was dus ook gewoon echt te heftig voor hem. Kan ik wel vinden dat de eigenaren moeten zorgen dat hij hier perfect mee kan omgaan, maar dat ging op dat moment gewoon niet (hun eerste hond ook en was de eerste periode voor deze reu ook dat hij hiermee moest leren omgaan en hij zat echt enorm in z'n kop wat dat betreft. Nu bijna 4 jaar later gaat dat echt een heel stuk beter, maar nu is z'n jongere broertje ermee aan't worstelen) en dus hebben wij die eerste wandeling na de loopsheid samen ook vrij snel afgebroken want het was gewoon niet leuk zo voor beide partijen. Ik ben erna ook een paar dagen niet meer terug losloop in geweest - en heb haar eerst nog eens gewassen haha. En de volgende x toen we weer gingen lopen samen was het weer helemaal prima, dus ook goed zo dan :j

Ik denk dat vooral iedereen het zelf moet inschatten wat wel en niet kan en ook wanneer en dat er geen perfect goed antwoord voor iedereen is en wat Leo zegt; je bent altijd verantwoordlijk dus ook in losloop als je reu er niet tegen kan, dan zou ik 'm aanlijnen of ervoor kiezen om dat rondje af te breken en even elders te gaan lopen als ze niet met een loopse teef om kunnen gaan nog op dat moment en er is een in de buurt (want je komt ze niet alleen in losloop tegen maar overal natuurlijk en ook aan de lijn kan je reu helemaal van het padje raken en ga je normaal dan proberen daar mee om te gaan, en daar heb je ook in losloop dan uiteindelijk profijt van) Maar omdat het bij de een wel allemaal perfect gaat, en een reu van zichzelf al niet snel reageert hoeft dat bij een ander niet zo vanzelf te gaan natuurlijk (ook zal niet iedereen qua ervaring nu eenmaal even goed weten hoe ze een reu hier het beste doorheen kunnen helpen) en als die reu eigenaren het minder handig vinden als er een loopse teef in losloop is, snap ik dat ook wel vanuit die pov moet ik zeggen want het kan echt wel lastige situaties opleveren. Maar tja, wie dan nu perse 'fout' is hier? Ik denk niet dat de teef eigenaar per definitie nergens meer wat te zoeken heeft. Er is voor beide kanten wel wat te zeggen gewoon en imo is niemand perse goed of fout in, naar gelang van de situatie. En werkende honden vind ik eerlijk gezegd ook weer wat anders als dat je idd als recreant zeg maar voor het plezier bewust losloop in gaat met een hond die niet in werk-focus/modus is zoals Lyn van Nynke bv, zijn imo ook echt verschillende situaties (maar ik snap Kim haar denken ook met 7 honden, dat je niet even alles kunt gaan aanpassen en zeker niet wanneer je eigenlijk zonder problemen met je loopse teven kunt lopen overal). Denk sowieso ook wel dat met teven die vaker loops worden etc. het ook wel steeds makkelijker wordt in die zin, net als reuen die inderdaad vaker met loopse teven in contact zijn geweest. Maar voor die eerste loopsheden en die jonge reu fases (en zeker met eigenaren die er nog niet zo bekend mee zijn) kan het echt wel lastige situaties opleveren en is het imo niet zo makkelijk en zwart/wit om je hond maar even snel en perfect onder appel te hebben wanneer het gemoeid gaat met dingen als hormonen (& eigenaren die vaak nog moeten leren). Net als dat we gewoon weten dat er in losloop gewoon genoeg rond rent wat niet goed genoeg onder appel staat sowieso al. Kun je wel vinden dat dat wel moet, vind ik ook, maar dat is gewoon niet zo op de meeste plekken - en ik als 1 hond eigenaar ging dat dus inderdaad niet opzoeken met m'n toen loopse teef die gewoon echt niet lekker was van haar eerste loopsheid en ik de stress niet aan wilde doen nog erbij waarvan ik wist dat het wel zou gebeuren - dat ze haar niet met rust zouden laten, want ook zonder loopsheid kom je constant honden tegen die vaak wat willen in losloop dus ik wist gewoon dat de kans heel groot was dat dat in dit losloop hier zou gebeuren.

Maar ja, ik ben iemand die zich constant verontschuldigd, ook als Arya al 'gewoon' interactie heeft met een andere hond maar wat meer geluid maakt als de gemiddelde Golden retriever zeg maar omdat ze nog wel eens een regel tante kan zijn en duidelijk is - al is ze soms ook gewoon irritant hoor, maar daar probeer ik wel bovenop te zitten. Dat is een beetje mijn onzekerheid als eigenaar van een herder zijnde, ook niet altijd handig haha. Dus ik ben sowieso iemand die constant sorry zegt en alles probeert goed te doen en vermijden dat ik een ander tot last ben dus in dat opzicht ook besloten dat ik in die periode daar weg wilde blijven. Maar ik deed het met name voor haarzelf, omdat zij gewoon niet lekker was toen ze loops was en niet goed onder appel op dat moment dus ik wilde het gewoon niet opzoeken toen.

--

En met reuen die het er inderdaad heel moeilijk mee hebben zou ik er denk ik voor kiezen om dan idd buiten losloop versterken van connectie tussen jou en hond en dan evt met lange lijn losloop eerst in te gaan en vanuit daar te gaan 'werken' met de hond en 'm helpen hiermee bv. omdat je gewoon wel wilt dat je reu hiermee kan leren omgaan, want je weet dat je loopse teven nu eenmaal tegen komt, niet alleen in losloop maar ook erbuiten natuurlijk want ook aan de lijn kan je reu echt niet leuk zijn als ze er zo'n last van hebben.

Onze vorige hond was niet hond-vriendelijk ivm angst agressie dus daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee maar ik moet eerlijk zeggen dat als 1 hond eigenaar ik met een jonge reu daar ook echt wel uitdaging in zou zien en me af vraag hoe ik dat zou doen ja, dus ik kan me echt wel inleven in sommigen hier wat dat betreft. En dan zie ik reu eigenaren met reuen die er inderdaad 0 problemen mee hebben (en dan is dat deels wel ook door goede opvoeding en begeleiding) en reuen die echt zichzelf wekenlang in de weg zitten en da's echt wel sneu ook (en dat ligt niet perse altijd aan alleen de eigenaar wat begeleiden/opvoeden betreft).

--

*En mijn toetsenbord doet geen speciale tekens meer, dus het is Appel geworden hahaha ik krijg het streepje niet meer op de e. :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:50

Wij hebben zo'n hond die niet onder appel staat, dus hij gaat gewoon niet los. We zitten natuurlijk nog altijd met een werkhond welke gekocht is om zijn zelfdenkend vermogen wat hij ten volle 100% mag toepassen als hij los is. Daarom dus geen losloopgebieden.

Wel dus een probleem met een andere loslopende hond die niet onder appel staat. Cody zal op dat moment inschatten of die hond voor hem een bedreiging is ja of neen. Dan is het je hond kennen en zorgen dat hij luistert of het wordt een heel gevaarlijke situatie.
Hebben we pas voor gehad met een american Bully die los liep. Fixatie op Cody. op dat moment beslist Cody al dat deze hond een bedreiging is en dat hij zal ingrijpen als hij te dicht komt. Andere hond komt dichter en cody zijn rugharen gaan overreind. Eerste reactie is roepen dat hij zijn hond moet aanlijnen en zoeken achter beloning voor Cody. Ervoor gaan staan "zit" "let op". Gelukkig reageert hij erg goed op snoep en bleef de hond op nog een afstand. Had deze hond dichter geweest had hij een paar gaatjes gehad.

Overigens gewoon aangelijnde honden passeren en wandelen in groep met vreemde honden is geen enkel probleem met hem. Wij hebben ook ooit honden op vakantie van eendert welk ras, dit gaat altijd helemaal top. Maar dit is op eigen terrein en hij ook los. Zo hebben wij staffords, snaucher, chihuahua, shiba, ...
Hier speelt hij als een blije pup mee en kent de grenzen goed. Af en toe moeten we hem nog helpen met inschatten maar als 2 jarige XXL hond weten we dat hij in zijn hoofdje nog altijd een kleine pup is.

is onze hond niet sociaal? jawel, tot op zekere hoogte. We hebben hem natuurlijk ook met een reden. Hij moet zijn "job" wel doen natuurlijk. Zo ben ik er van overtuigd dat hij zeker een verzet/aanval zal inzetten als er een wolf te dicht of op ons terrein komt. En daar dient hij dus ook voor.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:05

Nu krijg ik het idee dat er hier veel honden niet zijn geholpen, gecastreerd of gesteriliseerd. Is het een ouderwetse gedachte ze gewoon te laten helpen als je er toch niet mee gaat fokken? Zo sta ik nog wel in namelijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:06

Ja dat is ook wel een uitdaging met een waakhond van dat formaat wie dan inderdaad zelf beslist hoe er gehandeld wordt in bepaalde situaties - al zou het wel nog steeds zo moeten zijn dat als ie aan de lijn is bij jou: jij beslist. Dat hij op eigen terrein die zeggenschap heeft, logisch en prima, maar wanneer je buiten terrein bent en aan de lijn zou dat imo wel in principe nog onder controle moeten zijn - Zeker als hij nog jong in z'n koppie is, is dat nog niet altijd even handig als ik dat zo lees.

Maar ja dat is in de praktijk met een hond met een bepaald karakter die hiervoor ook gefokt is en zeker ook deze grootte, niet zo zwart wit haha. Arya moet er ook niks van hebben hoor als een ander zo in haar ruimte komt wanneer ze kort aangelijnd is oa. Dat probeer ik dus ook echt te voorkomen, maar als dat niet lukt is zij soms ook heel duidelijk en kan ze best even naar doen. In de regel, negeert zij vrijwel alles wat we aangelijnd langs moeten lopen ook verder, maar dit vind ze niet fijn - ook van mensen niet altijd overigens. Ze maakt geen gaten en is in de regel conflict vermijdend maar ze kan wel kabaal maken/met tanden die je ziet waardoor mensen wel denken dat ze hun hond gaat opvreten haha :=

Ik blijf het ongelooflijk vinden vooral dat mensen zo naïef zijn om te denken dat hun hond maar overal naartoe mag/moet kunnen en dat ze niet nadenken bij wat een andere hond ook kan doen bij hun lieveling - totdat het te laat is. Maar zo hebben wij ook wel vaker dus preventief met muilkorf gelopen daardoor met Rex, al vind ik dat ook erg dubbel want op het moment dat er een conflict ontstaat kan de gemuilkorfde hond niks. Maar wij hadden een angst agressieve hond die los met de honden die hij kende fantastisch was, maar buiten absoluut niks kon handelen wat in zijn ruimte kwam bv. Wij liepen daar heel aangepast op, hielden met iedereen rekening, tijden dat we liepen etc. maar toch gebeurde het wel eens dat er een hond in zijn ruimte was omdat een ander inderdaad zo laconiek omgaat met hun hond. Was echt heel erg rot. En met formaat Cody is dat gewoon niet grappig - in dat geval zou ik met Cody misschien wel ook nadenken om op zulke plekken eventueel met muilkorf te lopen, niet? Als je weet dat hij echt serieus gaten zou maken. In theorie hoort een ander gewoon niet z'n hond erbij te laten, maar ja in praktijk weten we gewoon dat dat niet altijd gebeurd.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:12

StalMelyn schreef:
Nu krijg ik het idee dat er hier veel honden niet zijn geholpen, gecastreerd of gesteriliseerd. Is het een ouderwetse gedachte ze gewoon te laten helpen als je er toch niet mee gaat fokken? Zo sta ik nog wel in namelijk.

Oeh ja nog zo'n onderwerp hoor haha. Lopen de meningen ook enorm van uiteen. Maar ook hierbij vind ik: kijk naar de hond en situatie, zoveel verschillende factoren die mee wegen zowel fysiek voor je hond alsook mentaal maar ook hetgeen wat je in je omgeving ziet en hoort en wat je nog eventueel inleest aan informatie heeft weer invloed op je beslissing hierbij.

Wij hebben Arya laten castreren - niet steriliseren - nadat al snel duidelijk was dat zij En enorm veel last van haar hormonen had fysiek (lusteloos, veel bloeden, heel erg afwezig zijn), maar vooral mentaal: ze werd een stuk onzekerder. En erna was ze ook nog gezegend met een pittige schijnzwangerschap en hoewel de intensiteit van loopsheden wel afneemt met de tijd/jaren vaak; een schijnzwangerschap blijft veelal terugkomen en vaak zelfs erger ook en dat was gewoon geen optie vond ik - ook niet het uitproberen met supplementen hierin. Met een hond die maanden van het padje is en ook atypisch gedrag vertoont - ook binnenshuis - was voor ons die keus gewoon snel gemaakt want het was vooral voor haar zelf gewoon echt niet leuk. We wilden inderdaad niet fokken en ik heb wel de voors- en tegens afgewogen uiteraard wat betreft de operatie maar vanuit eigen pov gezien; ik ken weinig tot geen teven die echt hele serieus nadelige gevolgen van een castratie hebben (en in deze omgeving castreert bijna iedereen hun teven dus heb best veel gezien en gehoord, maar uiteraard KAN het wel gebeuren dat het een nadelig gevolg heeft, want elke operatie blijft een risico, hoe klein ook) waartegen ik dus wel Heel veel teven ken die hele nare baarmoederontstekingen en spoed operaties hebben gehad bv. en zeker binnen het herderswereldje. Dus met hetgeen wat ik ervoer met Arya, om me heen zie en hoor, was voor ons de keus uiteindelijk snel gemaakt en heb er nog geen moment spijt van gehad moet ik zeggen. Of we het standaard bij een volgende teef zouden doen? Weet ik niet, kans is wel aanwezig maar je moet alsnog kijken naar elk individu en situatie vind ik en nadenken.

En de timing is wel een ding hoor, moet je goed naar kijken wel. Arya was 18 maanden en eerder had ik het ook echt niet willen doen ivm groei/ontwikkeling. Als zij voor die tijd een 2e loopsheid had gehad, had ik die loopsheid wel nog doorstaan met d'r maar ik was wel blij uiteindelijk dat we die 2e loopsheid nog voor zijn geweest qua timing nu. Ondertussen is ze bijna 4 jaar.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:18

cursebreaker schreef:
Ik blijf het ongelooflijk vinden vooral dat mensen zo naïef zijn om te denken dat hun hond maar overal naartoe mag/moet kunnen en dat ze niet nadenken bij wat een andere hond ook kan doen bij hun lieveling - totdat het te laat is.

Nou dit!

Ik heb 2 sociale honden, maar het zijn wel herders. Als ik ze aan de lijn heb mogen ze van mijn geen interactie hebben met andere honden. Ik wil gewoon geen gekloot aan de lijn. Als het fout gaat omdat fikkie zo nodig moet snuffelen hebben die het van mij het gedaan, ook als het niet zo is.

Mensen snappen ook niet als ik dus ook zeg tegen ze dat er niet gesnuffeld mag worden. Nou ja, jammer dan.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:45

StalMelyn schreef:

Bereid je maar voor op een goede discussie. :')

Nee zonder grappen. Jip is wel geholpen, maar of dat nou een succes geweest is dat weet ik niet. Achteraf gezien zou ik het niet nogmaals zo doen. Jip is een hond met best wat issues, waarbij de castratie wel nadelig heeft uitgepakt op de langere termijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 11:54

StalMelyn schreef:

Hier word niets geholpen tenzij medische noodzaak.
En wanneer er hormoon gerelateerde klachten zijn uitvoerig gezocht naar een andere oplossing dan castratie.
Hormonen zijn belangrijk voor t lichaam. Zowel in de eerste 2 jaar met (op)groeien als latere stadia. En er kleven veel meer nadelen aan dan oorspronkelijk gedacht. Helaas veel DA’s en mensen die nog zonder aanleiding castreren. (Teef en reu is castratie)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:00

Wel of niet steriliseren of castreren is inderdaad ook een moeilijke keuze.

Het is niet meer zo zwart/wit zoals vroeger, en dat is oke. Het is goed om na te denken over de rol van de hormonen. Een onzekere reu kan baat hebben bij het behouden van zijn ballen. Het testosteron helpt hem dapperder te zijn.
Maar ik ken ook reuen die zo onder invloed waren van hun hormonen dat het voor niemand meer leuk was. Niet meer eten, hond strak onder controle moeten houden (wat zorgt voor vermoeide baasjes en daardoor weer voor relatieproblemen tussen baas en hond kan zorgen). Die zijn dus enorm opgeknapt van een castratie.

Ook met teven is het een overweging maken van alle voors en tegens.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:17

Ik ben inderdaad groot geworden met dat er gecastreerd wordt als je geen fokplannen hebt. En zo doe ik het ook bij de paarden (de hengsten dan).

Ik zal mij eens gaan inlezen over de hormoonhuishouding en de functies ervan. Al sta ik zeker niet negatief tegenover castreren of dat nu wel of geen reden heeft. Wie weet praat ik er straks anders over.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:06

Ik heb een gecastreerde reu en een intacte teef.
Hij was al gecastreerd toen ik hem overnam en voor haar was er bij de vorige eigenaar het plan om eens een nestje te doen, omdat ik haar puur karaktertechnisch zwaar ongeschikt vindt gaat dat niet gebeuren.
Ze heeft vrij weinig last van haar loopsheden, licht bloedverlies, ietwat slomer en knuffeliger en ook de schijndracht merk ik weinig van in gedrag.
Zolang dit zo blijft en er geen medische reden is blijft ze wat mij betreft ook intact.
Zou geen intacte reu en teef samen willen hebben eerlijk gezegd, maar dat is uiteraard mijn keuze. :)

Wb loslopen etc; Mahdu kan loslopen, zit geen zeer betrouwbare recall op maar als je onderweg consequent bent, zorgt dat je een zak vol lekkers hebt en tussendoor af en toe laat inchecken in ruil voor een lekkertje luistert hij nog best netjes.
Hij heeft wel de neiging om de weg op te rennen of voor fietsers te gaan staan, dus die stukken vermijd ik met hem.
Dívka moet in een konijn-vrij gebied en neemt veeeeeeel ruimte, die zie je bij wijze van spreken als zwart stipje aan de horizon voorbij vliegen. :+
Maar ze zal niet naar anderen toegaan ofzo, ontwijkt andere honden want die zijn eng.
Ze vliegt wel blind achter konijnen aan dus als het geen omheind deel is en er zitten drukke wegen omheen gaat ze gewoon niet los, beter voor mijn bloeddruk. :')
Een wijk verderop van waar ik woon hebben ze een paar ontzettend grote velden waar 's nachts vrijwel niemand loopt, daar gooi ik haar tijdens de nachtelijke wandeling nog weleens los, als ik fluit en ergens heen wijs, kijkt ze op en rent vervolgens die kant op. +:)+
Maak ik een 'kom hier' zwaai dan komt ze zich melden, dus ondanks dat ze ontzettend veel ruimte neemt is ze in konijn-vrij gebied wel zeer goed te sturen. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:54

StalMelyn schreef:

Ja, ik heb het zelfs verboden om te doen in mijn puppycontract. Dat lukraak helpen is erg achterhaald ook. Het is uiteraard iets genuanceerder dan dat en heb daar gewoon goede redenen voor maar ik maak dat vrij snel bespreekbaar aan puppykopers. Zeker voor de reuen ben ik heel erg op tegen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 23-02-23 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 13:57

KimD schreef:
StalMelyn schreef:

Ja, ik heb get zelfs verboden om te doen in mijn puppycontract. Dat lukraak helpen is erg achterhaald ook. Het is uiteraard iets genuanceerder dan dat en heb daar gewoon goede redenen voor maar ik maak dat vrij snel bespreekbaar aan puppykopers. Zeker voor de reuen ben ik heel erg op tegen.

Hier ook. Bij ons mag t niet, tenzij en alleen medisch noodzakelijk, onder de 24 maanden.
Met een heel flink boekwerk aan artikelen waarom we er op tegen zijn onder de 24 maanden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:02

Dat is inderdaad een van de nuances, als het medisch noodzakelijk is of écht een goede reden dan ga ik daar niet moeilijk over doen maar wel graag in overleg. Want lukraak castreren is ook nadelig voor de hond en daarmee voor mijn kennelnaam/stamhouders. In overleg is veel mogelijk. :j

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:07

Hier moet ik even over denken. Waarschijnlijk ben ik niet goed geïnformeerd/bijgeleerd of hoe je het noemen wilt, is ook 21 jaar geleden dat we een pup hadden. Maar het echt verbieden middels een contract voelt alsof je niet eigen baas bent over je hond. Ik heb het beste met mijn dier voor en als ik denk dat dat castreren is zou ik die optie wel willen hebben.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 14:18

In mijn geval is t gekomen doordat mensen en Veel dierenartsen castreren zonder medische noodzaak. En dierenartsen niet over de nadelen van castratie praten. En ik als fokker wil t beste voor mn pups. Als ik dan een verbod voor onder de 24 maanden op moet leggen zodat mijn pupkopers wel nadenken en verdiepen in wat er gaat gebeuren en niet op 8 weken bij hun DA al over de castratie praten, dan heb ik dat er graag voor over. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:24

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je kijkt naar wat voor de hond het beste is.

Bo was iedere 4 maanden loops, en daarna 3 maanden schijnzwanger. Daarbij werd ze nerveuzer en angstiger. Die heb ik laten helpen en is daardoor veel stabieler en rustiger geworden.

Met sky weet ik het nog niet. Eerst maar eens afwachten wanneer ze loops wordt en her vanuit daar maar blijven observeren

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:26

En toch vraag ik me af of je dat juridisch hard kan maken gezien je (als fokker) idd niks meer te zeggen hebt over de hond. Hoor aan de ene kant dat sommige fokkers er werk van hebben gemaakt maar aan de andere kant ook fokkers die zelf aangeven dat ze het niet opnemen omdat het juridisch dus niet hard te maken valt.

Onze fokker valt onder de tweede categorie maar zij laat die beslissing echt aan de baasjes over (ook geen advies buiten dat wat de DA standaard adviseert). Maisie wordt waarschijnlijk na de tweede loopsheid gecastreerd (of sterilisatie maar dat ga ik met de DA bespreken).