Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:53

poosje, Heftig! Maar de honden liepen dan niet bij de kippen? Mijn doel met een hond zou juist zijn dat hij/zij dat juist wel doet :)

Marcella, slimme kip XD

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:40

Ik woon niet ver van Zwijndrecht, BE. Daar is al heel lang gedoe rond PFAS - wij trekken het ons niet aan hoor.
De prijzen van de eieren gaan de hoogte in, en plots mag je geen eigen eieren meer eten? Doei hoor :') Als de toegestane waarde plots min x30 gaat, ja, dan is het normaal dat de gemeten waardes nu plots te hoog zijn. Wij trekken het ons in ieder geval niet aan! :)

---------------------------------------------------------------

Mijn grijze Wyandotte heeft nog steeds een kale kont. Enkel de kont, verder ziet ze er doodnormaal uit.
Het ziet in de ochtend soms wat roder, overdag is het roziger. De anderen blijven er braaf af, ik zie haar er zelf ook niet naar pikken.

Mijten oid zijn het niet - dan hadden de anderen ook al lang prijs gehad.

Ik heb dus echt. geen. idee.

Begin februari had ze een vrij kale kont met nog wat pluimen, nu loop ze al een tijdlang rond alsof ze klaar is om in een kookpot te belanden.

Ze krijgen kwalitatief voer en regelmatig extra's. Rivierkreeftjes, black soldiers, meelwormen. Fruit en groenten, af en toe vlees. Gekookte pasta en rijst. Havermout in de winter.
Ze hebben 4 bakken water - 1 met Ademvrij (voor de luchtwegen), 1 met Volapiq (om de rui te ondersteunen), 1 met Klaus Tricom Ruihulp (duidelijk ook voor de rui) en 1 met klaar water.

Sinds vandaag is ze ook broeds - zucht. We kunnen haar wel uit het hok halen om te eten en te drinken, dus er valt zeker mee te leven en te werken :)

Maar: die kale kont dus.

Ik vroeg me vandaag plots af: kunnen kippen een hooiallergie/hooikoorts hebben?
Ik ben in de winter hooi in hun legnesten beginnen leggen, het pak is nu bijna op. Lekker zacht, isoleert goed, en de eitjes ruiken er super lekker van :') Als Harlow uit het hok komt is haar kont altijd wat roder - ik ging er altijd vanuit "van op te liggen", maar bij het terugbladeren in de foto's bedacht ik me plots "ze heeft het sinds de winter" - en dus ook "sinds het hooi"; waardoor ik me nu afvraag: zou het een reactie op het hooi kunnen zijn? Is dat uberhaupt mogelijk?

Foto van vandaag.
Afbeelding

Ik maak morgen hun hok schoon (de wekelijkse schoonmaak: bovenste laag hooi en drollen + natte plekken er uit); dat bedek ik dan normaal met verse schavelingen en de laatste portie hooi. Ik denk dat ik het hooi maar laat zitten?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:36

Super balen… eerste eitje had vanochtend een start gemaakt met uitkomen. We zagen daarna niet veel vordering. Afgewacht tot vanavond, maar de status bleef hetzelfde. Toen zijn we gaan kijken en kuiken was helaas geshrinkwrapped en overleden Y;( Echt balen, was een mooi donkergekleurd kuiken. We snappen niet hoe het kan. Luchtvochtigheid was sowieso goed en incubator niet open geweest.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:41

LWDaisy schreef:
Ik woon niet ver van Zwijndrecht, BE. Daar is al heel lang gedoe rond PFAS - wij trekken het ons niet aan hoor.
De prijzen van de eieren gaan de hoogte in, en plots mag je geen eigen eieren meer eten? Doei hoor :') Als de toegestane waarde plots min x30 gaat, ja, dan is het normaal dat de gemeten waardes nu plots te hoog zijn. Wij trekken het ons in ieder geval niet aan! :)

---------------------------------------------------------------

Mijn grijze Wyandotte heeft nog steeds een kale kont. Enkel de kont, verder ziet ze er doodnormaal uit.
Het ziet in de ochtend soms wat roder, overdag is het roziger. De anderen blijven er braaf af, ik zie haar er zelf ook niet naar pikken.

Mijten oid zijn het niet - dan hadden de anderen ook al lang prijs gehad.

Ik heb dus echt. geen. idee.

Begin februari had ze een vrij kale kont met nog wat pluimen, nu loop ze al een tijdlang rond alsof ze klaar is om in een kookpot te belanden.

Ze krijgen kwalitatief voer en regelmatig extra's. Rivierkreeftjes, black soldiers, meelwormen. Fruit en groenten, af en toe vlees. Gekookte pasta en rijst. Havermout in de winter.
Ze hebben 4 bakken water - 1 met Ademvrij (voor de luchtwegen), 1 met Volapiq (om de rui te ondersteunen), 1 met Klaus Tricom Ruihulp (duidelijk ook voor de rui) en 1 met klaar water.

Sinds vandaag is ze ook broeds - zucht. We kunnen haar wel uit het hok halen om te eten en te drinken, dus er valt zeker mee te leven en te werken :)

Maar: die kale kont dus.

Ik vroeg me vandaag plots af: kunnen kippen een hooiallergie/hooikoorts hebben?
Ik ben in de winter hooi in hun legnesten beginnen leggen, het pak is nu bijna op. Lekker zacht, isoleert goed, en de eitjes ruiken er super lekker van :') Als Harlow uit het hok komt is haar kont altijd wat roder - ik ging er altijd vanuit "van op te liggen", maar bij het terugbladeren in de foto's bedacht ik me plots "ze heeft het sinds de winter" - en dus ook "sinds het hooi"; waardoor ik me nu afvraag: zou het een reactie op het hooi kunnen zijn? Is dat uberhaupt mogelijk?

Foto van vandaag.
[ Afbeelding ]

Ik maak morgen hun hok schoon (de wekelijkse schoonmaak: bovenste laag hooi en drollen + natte plekken er uit); dat bedek ik dan normaal met verse schavelingen en de laatste portie hooi. Ik denk dat ik het hooi maar laat zitten?

Ik had eerst stro in de legnesten maar stro en hooi wordt eigenlijk afgeraden omdat daar veel makkelijker parasieten en luizen enzo in huisvesten.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:47

@Gaabje

Dan had de rest denk ik ook wel al prijs gehad, toch?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:54

LWDaisy schreef:
@Gaabje

Dan had de rest denk ik ook wel al prijs gehad, toch?

Oh het was meer bedoeld als ik zou het er sowieso uit halen. Heb nu zelf ook gewoon hennep zowel op de grond als in het legnest. Durf niet te zeggen of het daardoor komt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:53

Ik heb ook hooi en stro in de legnesten, maar geef preventief exzolt dus geen last van bloedluis enzo.

Wat sneu van het kuiken. Soms wil je dan gewoon helpen. Wij verwachten vandaag en morgen kuikens onder de Cochin. Ze zijn allemaal vol dus ben benieuwd.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:40

Bloedluis is het (denk ik) niet - ik heb 5 kippen, en maar 1 kale-kont-kip.
Onder de schavelingen nog een laag hout-snippers, en nog een laag tabaksstelen :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:55

LWDaisy, je kan het een tijdje weg laten en zien of de veren terug komen? :P dan weet je het het snelste denk ik. Maar als het begonnen is toen jij hooi in de nesten deed, kan het goed zijn dat dat inderdaad de oorzaak is. Gevoelig huidje ofzo.

Gaabje, jammer van het kuiken :( Soms zit het gewoon niet mee :(

Mer, spannend :D :D

Hier broed ik overigens met een puisor (temperatuur gemeten via een extra kwik thermommeter) en het hele proces droog broeden. Ik doe dus echt 0,00000 water in de machine tijdens het broeden en uitkomen. Ik Open ook wel de broedmachine soms om kuikens eruit te halen, 20 kuikens in die machine met nog 18 eieren erin is wel erg vol vind ik en niet bevordelijk voor de kleintjes die net uit gekomen zijn of uit aan het komen zijn. Plus als het te lang duurt maak ik de machine ook wel open om te controleren. Ik had deze ronde ook 1 kuiken wat maar duurde en met controleren het vleugeltje vast geplakt had op het kopje en dus kon het niet verder uitkomen, deze heb ik dan ook gewoon geholpen en dat kuiken gaat als een speer. Dat was trouwens ook een van de eerste kuikens, de kuikens erna zijn allemaal gewoon goed uit gekomen ook dus als je maar snel bent denk ik dat het voor de andere eitjes echt niet veel uit maakt.
Ik had helaas wel 1 kuiken wat echt misvormd is, maar wel helemaal zelf uitgekomen is.
Het kuiken miste 1 oog en had een enorme kruisbek :( Nog nooit gehad dat een misvormd kuiken uit kwam :(

Hier gisteren het hek tussen de weide en de kippen flink verstevigd, 2 stroomdraden erbij gezet en de draad die er al zat aangepast in de hoop de vos weg te houden want eergisteren is hij tussen het hek en de stroomdraad gekomen en heeft weer 1 hen mee genomen :( (het hek was wat verzwakt door de geiten van de winter en paardlief die uit vond dat het stroom niet werkte en eroverheen ging hangen, en ik had dat nog niet verstevigd. Erg stom van mij, maar nu zou hij het niet meer overheen moeten kunnen komen, Fingers crossed!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:23

Ik twijfel ook om de volgende keer dry hatching te proberen. De traditionele methode vind ik wel erg bewerkelijk.. jij doet dus wel het hele proces? Ik las dat bij dry hatching de luchtvochtigheid in de laatste fase eigenlijk wel om hoog zou moeten?

En ik duim mee dat de vos er nu niet meer in komt!

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:40

Zijn er ook mensen die gewoon de kuikens op natuurlijke wijzen laten uitbroeden? Uiteindelijk zou dat toch ook gewoon moeten kunnen?

Ik zelf probeer op het moment een Barnevelder broeds af te laten worden. Echt koop je een Barnevelder want die zijn niet zo snel broeds. Het eerste voorjaar al raak :roll:
Gewoon op het nest laten durf ik even niet omdat ze door een infectieziekte al wat mager was. Te weinig eten voor een paar weekjes kunnen we dus niet gebruiken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:59

Natuurlijk broeden kan, maar je moet een hen hebben die broeds is en die dan óók nog lang genoeg blijft zitten.
Ik heb al eens gehad dat een hen met 2,5 week bedacht had dat het wel lang genoeg had geduurd. Ondanks direct overleggen in de broedmachine waren toch alle kuikens doodgegaan in het ei (en ik zal je de omschrijving van de lucht besparen).

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:16

Dat zijn wij nu aan het proberen omdat het met de incubator dit jaar helemaal niks is geworden… 180 graden anders dan vorig jaar waarbij alles uitgekomen is.

We hadden al anderhalve week een broedse hen die we iedere keer weer in het legnest vonden dus hebben nu in het nachthok een apart stukje afgezet waar ze ongestoord kan zitten. Er zitten nog wel veel haken en ogen aan, ben benieuwd.. ik zie soms een ei uitsteken en vraag me af of ze ze allemaal dan goed warm houdt onder zich. We gaan het zien.

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:24

Hananasje, Ik heb nog nooit een hen echt het hele proces laten broeden. Maar vorig jaar werd mijn favoriete hen broeds een dag of 2 nadat de broedmachine aan gegaan is. Ik heb haar op 3 nep eitjes gelaten en gekeken of ze broeds bleef. Toen de kuikens uit kwamen was ze nog steeds super broeds dus toen heb ik haar 2 kuikens gegeven (toen ze droog in de broedmachine waren). Deze hen is net een hond en vond alles goed, had geen enkele stress ook als ik haar even op tilde om te zien of er geen andere kip een ei bij gelegd had ofzo. Het moment dat ik in de avond de eitjes weg pakte en een kuiken onder haar schoof was echt heel bijzonder. Het moment dat ze het kuiken voelde bewegen zag je een knop om haar en begon ze meteen te kloeken naar het kuiken en heel voorzichtig te kijken enz. Dus toen het 2e kuiken er ook onder geschoven en die 2 heeft ze perfect groot gebracht.

Ze zelf laten broeden durf ik niet goed aan nog, buiten dat ik ook niet echt vaak een broedse hen heb O:)

Gaabje, Kwa broedmachine. Mijn machine staat in een woning waar niet geleefd word, de verwarming staat er nooit aan ook. Dus ik denk een beetje vergelijkbaar met een onverwarmde garage. De luchtvochtigheid is daar dus misschien van zichzelf al iets hoger ook dan wanneer je de broedmachine in de woonkamer of een andere verwarmde ruimte hebt staan. Ik denk dat dit wel mee speelt in waarom ik er goed mee weg kom om geen vocht erin te doen. De luchtvochtigheid was volgens mij (volgens de machine) gemiddeld rond de 40% met uitkomen. Maar of de machine daarin het goed aan geeft durf ik niet te zeggen O:)
Spannend met de hen! :D :D Houd je ons op de hoogte?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:06

Heb wel een broedse hen, maar moet apart houden van de rest is op het moment niet handig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:16

Mijn eigen hennen komen uit de broedmachine.
Vorig jaar heb ik 1 van hen toen ze broeds was 3 eitjes gegeven, gewoon in het legnest in het hok, is prima gegaan. De andere dames legden in het andere legnest en eitjes zijn allemaal uitgekomen.
Ze was een supergoede moeder, eerste 2 weken heb ik wel een gaasje tussen het legnest en het hok gezet en eigenlijk vooral zodat ze niet van de trap af zouden vallen, de andere 2 hennen waren heel nieuwsgierig en zaten vaak binnen bij het gaas.
Allemaal bij elkaar ging ook prima, helaas wel allemaal hanen.

Nu heb ik er weer een broeds maar we hebben besloten dit jaar over te slaan ook omdat we eerder op vakantie gaan dit jaar en ik de verzorging bij die kleintjes liever zelf doe

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:34

Wij hebben een Cochin een nestje laten uitbroeden. 8 van de 9 vol, helaas 1 kuiken dood na dat het net uit het ei was. Zag er perfect uit, maar helaas. De andere 7 doen het super.
Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:38

Hier ook al meerdere keren laten uitbroeden en heb er nu ook 1 op 8 eieren zitten. Wel in apart hok overigens.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:02

Hier zijn inmiddels 3 van de 4 kippen broeds, en ze zijn allemaal chagrijnig en eten slecht, dus moet er toch maar wat aan gaan doen denk ik.
Ik kan ze de hele dag buiten het legnest houden en alleen in de ren en tuin, maar ze worden echt helemaal hysterisch als ik dat doe. Plus dat de andere kip daar dan ook niet meer bij kan om eieren te leggen. Het is hun eerste voorjaar en eerste keer broeds, iemand tips wat ik hier het beste mee kan doen?
Eentje is al 2 weken broeds, die kreeg ik er wel elke dag nog een uurtje uit voor een hapje eten, maar meer niet, de andere is nu een week broeds en de 3e sinds gister :')

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:38

Ik heb ook ieder jaar een broedse kip. Echter blijft ze slecht op de eieren zitten. Van liggen ze om haar heen ipv er onder. Of ze zit in het verkeerde best zonder eieren.

Ik help haar van haar broedheid af doordat ik haar 3 dagen in een stal die met eten en drinken. Vind ze niet zo leuk maar telkens verkeerd op de eieren is ook niet handig. Ze houdt niet uit zichzelf op met broeds zijn

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:57

Ik laat ze eigenlijk gewoon altijd broeds zijn. Ze stoppen er vanzelf mee, gooi ze er een paar keer per dag een af, dan eten ze een drinken ze een dan zitten ze er binnen een paar minuten weer op. Maar haal wel de eitjes weg, ik heb er anders veel te veel aan het einde van het jaar.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:58

Ik haal ze van het nest af, zo vaak mogelijk per dag en zorg dat er nergens een ei in een nestplek ligt, 's avonds zet ik ze dan op stok bij de rest. Dat werkt hier best aardig, het snelste zijn ze er vanaf als ze gewoon niet bij het nest kunnen komen, maar dat is inderdaad lastig met hennen die niet broeds zijn en eitjes leggen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:06

ooh schattig!! Ik heb er inmiddels 2 van de 3 broeds, echt gezellig voor nummer 3 :n

Kijk wel uit met stro in het kippenhok, doordat dit een holle stengel heeft is het een heerlijke broedplaats voor bloedluis.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:44

Ik heb besloten ze vandaag de hele dag buiten het hok te houden, beetje sneu, maar ik heb ook het idee dat ze de laatste tijd wat meer poetsen en eentje die duidelijk jeuk heeft, bij de oren/wangen wat verdikt en ruwe huid lijkt te hebben. Dat is ook wel de kip die al langere tijd broeds is, daardoor minder eet en nu ook nog in de rui is gegaan, dus de weerstand daarvan zal niet top zijn.
Meteen een goed excuus om grote voorjaarsvakantie schoonmaak te doen die ik eigenlijk dit weekend met wat mooier weer wou doen, maar als er echt beestjes zitten wil ik niet wachten.
Hele hok leeg getrokken, ontsmet, hoge druk erop en nu laten drogen en straks nog na behandelen tegen bloedluis, zandbak helemaal opnieuw vullen met diatomeeën aarde en turf, en hoooopelijk verdwijnt daarmee de jeuk voor de kipjes ook..
kan ik de kippen zelf ook nog ergens mee behandelen? Zie vooral natuurlijke middelen tegen mijt, maar werkt dat ook echt? Mijn kippen zijn absoluut niet hand tam, dus wil dat alleen doen als het echt noodzakelijk is, maar maak mij wel een beetje zorgen om de jeuk en ruwe oren/wangen van dat ene kipje.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:30

Kleine edit, het is mij toch gelukt om de kip met jeuk te vangen, ze was weer aan t krabben waardoor ze afgeleid was en ik m'n kans zag. :')
Eén kant van de kop wel duidelijk ruw en stuk van het krabben, ik denk ook wel iets verdikt.
Iemand dit wel eens gezien? Zou het te maken kunnen hebben met bloedluis/mijt van de jeuk? wat de oorzaak is waardoor ze krabt ben ik nog niet achter. Hoop niet iets van oor ontsteking ook oid.
Zijn mijn eerste kippen, vorige zomer gekocht, dus heb nog niet zo veel ervaring :o
Wou nog tussen de veren kijken voor beestjes, maar ze was erg hysterisch, had wat moeite om haar vast te houden, dus dat lukte helaas niet echt.

Afbeelding