Marcella, slimme kip XD
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LWDaisy schreef:Ik woon niet ver van Zwijndrecht, BE. Daar is al heel lang gedoe rond PFAS - wij trekken het ons niet aan hoor.
De prijzen van de eieren gaan de hoogte in, en plots mag je geen eigen eieren meer eten? Doei hoorAls de toegestane waarde plots min x30 gaat, ja, dan is het normaal dat de gemeten waardes nu plots te hoog zijn. Wij trekken het ons in ieder geval niet aan!
![]()
---------------------------------------------------------------
Mijn grijze Wyandotte heeft nog steeds een kale kont. Enkel de kont, verder ziet ze er doodnormaal uit.
Het ziet in de ochtend soms wat roder, overdag is het roziger. De anderen blijven er braaf af, ik zie haar er zelf ook niet naar pikken.
Mijten oid zijn het niet - dan hadden de anderen ook al lang prijs gehad.
Ik heb dus echt. geen. idee.
Begin februari had ze een vrij kale kont met nog wat pluimen, nu loop ze al een tijdlang rond alsof ze klaar is om in een kookpot te belanden.
Ze krijgen kwalitatief voer en regelmatig extra's. Rivierkreeftjes, black soldiers, meelwormen. Fruit en groenten, af en toe vlees. Gekookte pasta en rijst. Havermout in de winter.
Ze hebben 4 bakken water - 1 met Ademvrij (voor de luchtwegen), 1 met Volapiq (om de rui te ondersteunen), 1 met Klaus Tricom Ruihulp (duidelijk ook voor de rui) en 1 met klaar water.
Sinds vandaag is ze ook broeds - zucht. We kunnen haar wel uit het hok halen om te eten en te drinken, dus er valt zeker mee te leven en te werken
Maar: die kale kont dus.
Ik vroeg me vandaag plots af: kunnen kippen een hooiallergie/hooikoorts hebben?
Ik ben in de winter hooi in hun legnesten beginnen leggen, het pak is nu bijna op. Lekker zacht, isoleert goed, en de eitjes ruiken er super lekker vanAls Harlow uit het hok komt is haar kont altijd wat roder - ik ging er altijd vanuit "van op te liggen", maar bij het terugbladeren in de foto's bedacht ik me plots "ze heeft het sinds de winter" - en dus ook "sinds het hooi"; waardoor ik me nu afvraag: zou het een reactie op het hooi kunnen zijn? Is dat uberhaupt mogelijk?
Foto van vandaag.
[ Afbeelding ]
Ik maak morgen hun hok schoon (de wekelijkse schoonmaak: bovenste laag hooi en drollen + natte plekken er uit); dat bedek ik dan normaal met verse schavelingen en de laatste portie hooi. Ik denk dat ik het hooi maar laat zitten?