De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:14

Ik heb vanmorgen toen ze groenvoer kreeg even snel m'n handen om haar buik mogen leggen voor 1 seconde,maar voelde wel echt heel bol. Geen tijd om iets te 'duwen' want toen was ze al weg, maar denk het dus wel.
De papa is vriendjes aan het maken met onze hond
Afbeelding

En vooral lekker aan het uitrusten op vakantie in de andere helft vd tuin

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:25

NAIWHL schreef:
Ik reageer dadelijk beter, maar kom even binnenvallen. Ik kan van iemand konijnen overnemen met een satijnen vacht (satijn konijnen noemde ze het, dus denk als eerste aan de vacht) zegt jullie dat zo snel wat? En kunnen die ook gewoon buiten? Ze deden mij van de foto gewoon aan Crispy en leeuwenkopjes denken.

Ik kan je helaas niet helpen. Zelf weet ik te weinig over de rassen of vacht soorten. Alleen leeuwenkop ken ik :')

Idylle, spannend zeg. En leuk zo samen met je hond.

Hoe ontvlooien en ontwormen jullie je konijnen ? Ik vermoed dat er geen pipetjes bestaan voor knaagdieren?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:31

Satijnen hebben een extreem zachte vacht met meer glans heb ik wel eens gehoord. Ze kunnen gewoon buiten.

Mijn voedster ( Bloem heet ze en de ram heet Kiwi) is al druk bezig met een stro nest te maken, ik check elke ochtend en avond even. Ze heeft nog geen vacht in het nest gelegd. Zal vanavond eens een foto maken van wat ze nu heeft.

Ontvlooien en ontwormen heb ik nog niet eerder gehoord bij een konijn, maar klinkt wel logisch, ben ik ook wel benieuwd naar

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:41

Dank jullie wel. Dat betekent nu dat we van 3 naar 7 konijnen gaan :')

Twee via een kennis die er vanaf moet. Dat zijn de satijnvachten en dan nog de twee jonge duitse reuzen over 5 weken ongeveer...
En dan is het wel genoeg konijn eventjes... _O-

En ik leer hier een hoop met meelezen. En geniet van alle baby foto’s :j

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:56

Ik heb laatst voor het eerst een konijn met mijt gehad. Nog nooit gehad.

Voedster voelt zich meer zichzelf. Heeft weer haar normale humeur. De drie kleintjes lijken het goed te doen. Hebben nu ook een dieper holletje.

Van het andere nest zitten de eerste 3 samen apart in een hok. Degene die gaan verhuizen zijn nu aan het wennen zelfstandig te zijn.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:44

Wat ligt ie daar lekker idylle! :+:

Satijnvacht is inderdaad gewoon een vachtje die nog wat zachter voelt en wat meer glimt :j Kun je verder gewoon als elk ander konijn behandelen :D

Voor ontvlooien van konijnen heb ik eigenlijk nooit gekeken... ontwormen: Panacur? Misschien eens kijken bij MedPets, wat ze daar voor konijnen + vlooien hebben?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:50

Ontwormen heb ik het wel eens over gehad met mijn dierenarts. Zij vond het niet nodig. De kans dat een konijn een worm besmetting op zou lopen was niet zo groot volgens haar.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:03

Binky at een tijdje geleden zijn blinde darmkeutels niet op. Ik heb beide konijnen toen ontwormt en het probleem was over. Ik denk dat ik nu jaarlijks preventief ga ontwormen :)

NAIWHL wat leuk nog meer konijntjes erbij! Ga je er 1 groep van maken?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:00

Weer wat geleerd vandaag :D fijn Topic dit!
Ik weet dat er een soort vacht is die niet goed is met regen, maar welke dat dan is, dat weet ik nu dus niet meer.

En bedoeling is er inderdaad een grote groep van te maken. Hopelijk klikt het allemaal onderling. Idee is nu deze twee nieuwe eerst maar even bij de cavia’s te doen. De nieuwe jonge reuzen ook apart te zetten en er dan 1 grote koppeling van te maken ipv meerdere koppelingen. En als het echt niet gaat samen hebben we gelukkig de ruimte om er 2 groepen van te maken. Maar hoop dat alles klikt met elkaar. :j

En ontwormen hebben we hier nog niet gedaan. Nog niet nodig geweest.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:14

Ontwormen kan je idd met panacur doen (zelfde middel als voor E. Cuniculi), maar is niet preventief nodig.

Pipetje tegen mijt is ook enkel nodig als ze het effectief hebben. Dan wel 2x doen.
Meestal word dan gewoon een kittenpipet gebruikt. Konijnen hebben praktisch nooit vlooien.

Angoravacht kan volgens mij niet goed tegen het buitenweer!

@caro, hoe oud zijn de baby's die apart gezet zijn? Tijd gaat snel he. Verwachte je nu nog een nestje?

@utopia, leuk weer baby's! Welke combi's?

@Naiwl, word een enorme uitbreiding. Leuk! :P

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:18

Heb sinds gisteravond Rosie en Jerry het volledige terras gegeven. Zo 2 blije nijnen. Rosie kende het natuurlijk al. Die ging even beentjes strekken, maar al snel als een diva liggen en eten.

Afbeelding

Jerry kende het nog niet. En ik zit me de af te vragen of hij überhaupt bekend was met zoveel ruimte. Eerst voorzichtig ontdekken, snuffelen en merken. En daarna... los! Rennen, binky's, weer rennen. Zo leuk om te zien. En steeds weer contact leggen bij Rosie. Daar word ik nog gelukkiger van.

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:02

@gigixponys volgende week dinsdag zijn ze 8 weken. Ik haal nooit alle kleintjes in 1x maar in groepjes van 2 of 3. Als het goed is gaan er zaterdag 3 naar een nieuw huis waarvan 1 koppel. Die heb ik apart gezet zodat ik goed in de gaten kan houden of ze goed zelfstandig eten en drinken. Toevallig zijn dit ook de 3 mondigste dus de andere 3 blijven lekker nog bij moeders en kunnen nu lekker chillen.
Ik heb nog een nestje van 3 gekregen. Dat gaat nu goed. Moeders heeft 1,5 dag zitten puffen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als ik haar buik zo zie en dan vergelijk met Kiwi, die is mooi slank, Bloem krijgt echt wel een bolle buik zoals je op de foto's kunt zien.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:15

Ik heb het kunnen filmen, dat de baby's bewegen.
https://youtu.be/ePW2nrc4Al0

Vooral in de laatste 10 seconden ofzo, zie je haar vachtje op haar buikje een soort wave maken

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:34

Wat leuk idylle

En lekker zulke tevreden konijnen Jeetje :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:56

Momenteel is ze weer erg druk met strootjes slepen en krabben op de bodem van het hok om een nest te maken. Na 10 minuten gaat ze even buiten in het hoekje liggen voor een minuut of 2 om daarna weer vol gas aan het nest te werken. Heb buiten het hok wat vers stro gelegd en dat sleept ze nu lekker t hok in.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 21:08

Idylle, spannend! Ben benieuwd... voedster is 5 maanden zei je toch?
Hopelijk snapt ze het allemaal :)
Als er haar bij komt, dan kan de bevalling snel aanstaande zijn! Houd ons op de hoogte!

Caro, de eerste al weer weg, gaat heel snel!

Naiwhl, leukkk! Fotos? <<)
Zou mooi zijn als het 1 grote groep kan worden! :)

Jeetje, fijn dat ze zich goed voelen met zn 2 en

Ben ook heul benieuwd naar je babys natas! :)) :))

Baby River krijgt slagroom :+
Zo ontzettend vet _O- kan een baby ook teveel melk krijgen? :P #ikvraagditvooreenvriend

Nu 5 daagjes en het gaat super! <3

En dat het een japanner is vind ik nu ECHT 100% zeker!

Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:23

Ohh wat super cute dat Japper beebje <3

De ram is 5 maanden , de voedster weet ik niet hoe oud.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:23

Spannend Idylle!

Wat een onwijs leuk kleurtje Kimberley! Ga je haar/hem houden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:00

Oh cute Dat jappanertje

Hier geen foto's van de kleintjes gemaakt vanavond. Wel elk weer eventjes opgetild. De allerkleinste gewogen bleek deze paar gram afgevallen te zijn dus opnieuw bij moeder aangelegd. Ze beginnen wel wat rond te lopen dus denk dat ze daarom afgevallen was.

Ik hou ze sowieso int oog. Vind moeder wel veel agressiever geworden en ze begint het hok helemaal te herinrichten. Ik zie haar vaak het Koolzaadstro onder zich in krabben. Daarna gaat ze op de plateau languit liggen. Ook viel me op dat ze zijkant van de schouder beetje kaler is. Zit niet samen met ander konijn sinds vorige week, en opnieuw zwanger lijkt me onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-06-21 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:00

@ Kimberley wat een cutie! Ik heb er 3 op gereserveerd staan maar eerst zien of ze ook daadwerkelijk worden opgehaald. Degene die nog op mp staat uit het nest wordt lastig om weg te doen. Dat is zo’n leukerd en zo’n kroeler. Altijd om aandacht vragen. Misschien dat die nog wel even blijft tot ik weet wat de andere 3 uit het andere nest worden

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 22:01

In principe staat het niet in de planning om hem/haar te houden, maar you never know :P

In feite zou 1 vrouwtje uit het nest voor Celine zijn, maar we kijken tegen die tijd wel hoe het uitgroeit enzzzzz...

Een man kan sowieso niet blijven hier ;)

Idylle, oow ja sorry ik had het niet onthouden... spannend hoor!

Caro, leuk altijd spannend!

Art, met rondlopen gaan ze idd meer verbruiken dus is het niet zo raar dat ze afvallen...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:00

Art, klinkt aannemelijk dat ze wat afvallen als ze eenmaal gaan bewegen. Bij mensen gaat dan ook het 'baby vet' eraf.

Caro, waarom hou je die ene van MP sowieso niet dan? Of heb ik daar overheen gelezen?

Kim, geen sorry hoor! Zoveel mensen hier dat ik ook niet alles onthoudt hoor :+

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:06

Wordt ik net wakker, ga ik ze voeren, zie ik overal wat kleine plukjes vacht van Bloem, behalve in haar nest. Hopelijk gaat ze het straks nog naar het nest brengen. Ze heeft wel een mooi goed gevuld warm nest van stro gemaakt alvast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze was is in dit kleine hokje een nest aan het maken waar je de plukjes ziet,maar sinds gisteren was ze dat aan het verplaatsen naar het 'echte' konijnenhok.

Afbeelding

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:10

Wat liggen die konijntjes lekker hierboven! Ik heb ook zo'n diva die al liggend kan eten. Prachtig is dat haha.
En ik wil nog steeds meer babyspam *\o/*

Ik ben toch maar even langs de DA geweest voor de zekerheid. Mijten waren eigenlijk niet te zien, de dierenarts was het eens met me dat ze wel duidelijk jeuk hebben en verwacht dat we er vroeg bij zijn. Dus zou hopelijk snel verholpen zijn met een pipetje (en herhaling). Gelukkig kwam er toen "haal die maar even bij de winkel verderop". Dat scheelt kosten, alles is altijd duurder als de DA het doet ;)

Mijn voedster die aan het niezen was, had eigenlijk ook niets te vinden op ademhaling/neus/oogjes. Maar wel haakjes op de kiezen. Verwachting is dat het op één of andere manier de neus irriteert. Dus die worden binnenkort bijgewerkt. Ram mag mee voor support als ze klaar is :(:)

Verder gevraagd er maar de volledige APK van te maken met vaccinaties. Hoef ik (op de haakjes na) hopelijk weer een jaar niet meer die kant op :+