Hondensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:40

Ik ben nog aan het wachten op de nieuwe meetinstrumenten, dan kan ik het weer gaan trainen. Voor Dana is het absoluut erop of eronder maar ik denk zelfs dat met gunstig trainen het nog erop zal zijn. Dan stopt de carrière van Dana per 1 juli, ik vind het tegenover niet eerlijk haar op te trainen naar 60cm uit eigenbelang maar dat heb in al gezegd zodra dit werd aangekondigd en daar blijf ik bij.

Ik laat haar dit weekend niet meten want dan is ze sowieso large. Drukke, intense metingen, veel RVB leden aanwezig, drukke omgeving. Dan wacht ik liever tot eind juni of zelfs later. Maar zoals gezegd, als ik haar zelf op de nieuwe instrumenten al erop meet laat ik haar niet eens meer meten.

Dan ga ik kijken of ik haar toch krijg geport voor te canicrossen. :D En anders gebruik ik haar als puppyfabriek, ieder jaar een nest nog tot 9 jaar. ~~}>

Machie

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:45

Ik ben blij dat de raad gelijk komend seizoen voor een eerlijke competitie kiest. Voor mijn hond is het geen issue. Ze is 44 cm :+
Blekz is gewoon Large en Csiva gewoon medium. Heerlijk, 3 honden, 3 hoogtes….

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:49

Ik weet niet of ik het perse eerlijker vind. Zeker niet voor de ouderen honden die nu toch weer omhoog moeten en ook genoeg honden tussen de 48 en 50 die meer moeite hebben met 60cm springen.

Voor Elin word het ook echt erop of eronder maar dat zien we dan wel na haar nest.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:10

XxDiandraxX schreef:
Ik weet niet of ik het perse eerlijker vind. Zeker niet voor de ouderen honden die nu toch weer omhoog moeten en ook genoeg honden tussen de 48 en 50 die meer moeite hebben met 60cm springen.

Voor Elin word het ook echt erop of eronder maar dat zien we dan wel na haar nest.

Maar dat probleem was er niet geweest als de hoogte niet geïntroduceerd was. Dan hadden mensen ervoor gekozen om honden toch op 60 te blijven jagen of eerder te stoppen. Dan was die 50 optie helemaal geen optie. De veteranen klasse is ook doodgebloed omdat er geen animo voor is.

Qua competitie wel eens. Ik denk niet dat je van Dana meer competitie ervaart omdat ze op het randje is dan van Maze die dik onder die 48cm zit. Tegen die BC's en kleine Kelpies maken Dana en ik absoluut geen schijn van kans. Die zijn naast snel ook heel behendig, dan is de Schotse Collie gewoon veel te lomp om die korte bochtjes te halen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:17

Ik was met Elin geen raad gestart als er geen intermediate was toegevoegd. Ik liep destijds fhn en dan had ik het daarbij gehouden (was niet veel geworden denk ik want ligt daar zo goed als stil maar toch).

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat de fci de grens op 48 heeft gezet. Alle landen die al inter hebben hebben de grens volgens mij allemaal op 50. Waarom dat dan niet aanhouden?

Maar goed, we doen het ermee en als het zo is zal Elin gewoon opgetraind gaan worden naar de 60.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:58

XxDiandraxX schreef:
Ik was met Elin geen raad gestart als er geen intermediate was toegevoegd. Ik liep destijds fhn en dan had ik het daarbij gehouden (was niet veel geworden denk ik want ligt daar zo goed als stil maar toch).

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat de fci de grens op 48 heeft gezet. Alle landen die al inter hebben hebben de grens volgens mij allemaal op 50. Waarom dat dan niet aanhouden?

Maar goed, we doen het ermee en als het zo is zal Elin gewoon opgetraind gaan worden naar de 60.

Er zijn landen waar ie op 48 stond al. Sterkte nog, ik heb me ingezet voor die intermediate klasse (durf zelfs zo arrogant te zijn om te zeggen dat ie er zonder mij pas na dit NK was gekomen) en wilde ‘m op 48 cm. Om dezelfde reden als de fci, geen 2 border collie klassen. En ja, er zijn echt wel bc’s onder de 48 cm. Alleen zijn dat er een stukje minder dan onder de 50 cm.
Mijn Kroaatje is ook kansloos tegen de snelle kleine borders en kelpies trouwens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 05:17

Het zijn er toch al ruim genoeg, ik verbaas me daar iedere keer over. Om maar te zwijgen over de Kelpies, die zijn helemaal rap.

Wel ook een manier om je competitie uit te schakelen, je moet wat hè. :') _O-

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 06:59

KimD schreef:
Het zijn er toch al ruim genoeg, ik verbaas me daar iedere keer over. Om maar te zwijgen over de Kelpies, die zijn helemaal rap.

Wel ook een manier om je competitie uit te schakelen, je moet wat hè. :') _O-

Maar internationaal leggen de kelpies het af. Op de WK’s zijn het alleen maar border collies in de Large. De kelpies hebben in de 50 klasse veel meer kansen. Ze zijn vaak echt een slag kleiner dan de border collies.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:33

Ligt net zoals veel rassen eraan welke lijnen je hebt. Ik kan me er in ieder geval niet druk om maken. Als ik wil winnen moet ik een BC of iets in die trant aanschaffen, dan kan ik meedoen in de top. Of een sheltie, vlinder of wc, dan proberen we het gewoon een verdieping lager. :')

Nee, zonder flauwekul. Ik kies voor een ras omdat ik ze als ras leuk vind en dat ik er niet mee naar het WK en dergelijke kan neem ik voor lief. Dat wist ik toen ik het ras koos.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:09

KimD schreef:
Ligt net zoals veel rassen eraan welke lijnen je hebt. Ik kan me er in ieder geval niet druk om maken. Als ik wil winnen moet ik een BC of iets in die trant aanschaffen, dan kan ik meedoen in de top. Of een sheltie, vlinder of wc, dan proberen we het gewoon een verdieping lager. :')

Nee, zonder flauwekul. Ik kies voor een ras omdat ik ze als ras leuk vind en dat ik er niet mee naar het WK en dergelijke kan neem ik voor lief. Dat wist ik toen ik het ras koos.

Dat snap ik, maar we hadden het erover waarom de FCI voor 48 cm gekozen heeft. Juist om de niet BC rassen een kans te geven :)
Ik heb de laatste jaren best behoorlijk het WK gevolgd en de top 3 bestaat eigenlijk altijd uit border collies....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:03

Ja logisch, die zullen ook altijd het veld blijven domineren. Met een jaar of vijf heb je ook een I klasse vol met Borders. Aangezien je die in alle geuren en kleuren mag fokken.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:41

KimD schreef:

Ik ook hoor, anders had ik geen aussie moeten nemen want die legt het ook af tegen de borders en de kelpies.

Ik hoop toch, ookal is dat niet het idee achter de nieuwe inter klasseert dat elin net onder de 48 word gemeten.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:38

Ik vind het ook jammer dat Skye net buiten de boot gaat vallen en nu naar large moet. Gelukkig wisten we al een tijdje dat het eraan zat te komen en zijn we gaan trainen op 60. Merk dat hij er eigenlijk geen moeite mee gehad heeft. Latten laten liggen is nog wel een dingetje, maar dat was het al toen hij nog 50 sprong.
Nu loop ik met hem nog maar weinig wedstrijden en focus ik me vooral op Lux. Die zat overigens perfect in medium :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:28

Elin is vandaag hermeten, net aan intermediate. Toch blij mee! De rest van de dag zullen we maar snel vergeten met drie diskwalificaties.. -O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:31

Ik twijfel heel erg of ik Dana morgen zou laten meten, als ik zie hoe coulant ze meten. := Er kwamen vandaag honden als inter terug dat ik dacht HOE DAN?! Maar ik heb alsnog niet de illusie dat ze inter gemeten zal worden, ik verwacht nog steeds dat het erop is.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:47

Ik wilde gewoon dat ze zo snel mogelijk gemeten zou worden (of toch in elk geval voor haar nest maar dat is, hopelijk, al binnenkort) zodat ik wist waar ik aan toe zou zijn en waar ik na haar nest weer naartoe moet trainen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:50

Laat ik maar met het slechte nieuws beginnen, Dana is large gemeten, het was een klote meting en ik had het ook (nog) niet moeten doen maar toch niet naar mezelf geluisterd en laten meten. Stom, stom. Dus ik ga nog één keer laten hermeten op een later moment en als daar weer large uitkomt is de carrière klaar alhoewel daar ook heel veel mensen iets anders over zeiden afgelopen weekend maar hart en hoofd zijn het zeker niet eens! Ik ga er maar eens goed over nadenken maar momenteel neig ik meer naar de hart keuze.

Dan over naar het goede nieuws, we hadden best een goed weekend!

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet eens meer wat precies bij welke ronde hoort maar wat heb ik heerlijk gelopen! Behalve zaterdag, mijn hemel wat een krengen van parcoursen waren dat zeg, behalve JP2. Kon er niks leuks aan ontdekken. :') Er zaten in iedere ronde goede stukken van de honden en van mezelf maar die waren niet door te komen. _O-

Zaterdag & zondag stuk voor stuk heerlijke parcoursen, die van Patrick heerlijk 1e graads rechtoe rechtaan, die van Arjen wat krap maar niet minder leuk, lekker uitdagende wissellijn naar de palen toe. Op zondag het eerste parcours van Arjen vond ik heerlijk, veel te technisch voor een 1e graad maar precies in mijn straatje. Het tweede parcours was het tegenovergestelde, rechtoe, rechtaan, nul uitdaging maar wel lekker om te lopen. Het VP van Jurgen vond ik wel weer leuk, wat krapjes naar mijn smaak maar niet onlogisch of gevaarlijk, heerlijk gelopen!

Ik had vooral veel net nietjes, een laatste lat, een flyer, één lat in het parcours, een hond die zijn neus stootte in de palen (zelf niet eens gezien!) Maar bovenal een handler die struggles heeft met 45kg minder en tot vier keer toe tegen een sprong liep. _O- op zaterdag gebeurde me dat tot twee keer bij Jurgen, op zondag tot twee keer bij Patrick op dezelfde sprong. Het is een talent!

Volgens mij hebben de honden vier, vijf of zes U'tjes gelopen, normaal is Kay van dat soort dingen als een havik bijhouden maar die was zaterdag & zondag thuis. Dana heeft er nu sowieso zeven en aangezien ik vooralsnog bij mijn hart keuze blijf ga ik die op U'tjes promoveren op AE als ik een beetje mijn best doe. <3

Het waren waanzinnig drukke dagen en met drie honden was een uitdaging maar heerlijk! En gelukkig waren er andere lopers die ervoor zorgde dat ik op tijd in de goeie ring stond te verkennen. :')

Omdat mijn wederhelft er niet was zijn er jammer genoeg niet overal filmpjes van maar wel een deel voor de mensen die het leuk vinden.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:16

Lekker gelopen Kim!
Ik kom er nu dus achter dat ik je zondag heb zien lopen en zelfs nog je zonnebrand heb geleend haha :+

Ik was zondag dus een dagje komen kijken op de wedstrijd.. had toch geen plannen met Pasen en een vriendin en enkele van de club waren er dus ik dacht maak er een mooi dagje supporteren van :D was met het heerlijke weer ook echt geen straf trouwens..

Begint nu ook wel te kriebelen om zelf eens te gaan starten met mn hond.. maar ben bang dat het nog te vroeg is.. sws moeten de palen og beter.. maar vooral ook te vroeg mbt tot zijn reactiviteit en enthousiasme..

Zit er nu aan te denken om bij de ARL een licentie aan te vragen.. dat is toch wat kleinschaliger en een leuke opstart om mee te beginnen.. en qua kosten ook super te doen..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:57

Lekker bezig Kim!

Ik.ga 11 juni een debutanten wedstrijd starten. Zolang de palen niet bevestigd zijn start ik nog geen officiële wedstrijden, maar het oefenen met de sfeer en mijn zenuwen zijn wel goed voor Bo

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:15

Ziet er goed uit!

Hier ook zin om weer fanatiek te beginnen.
Privé is er heel veel geweest en daardoor ligt alles stil. Allemaal negatief maar we kruipen er langzaam weer uit.

Met de honden gaat het wel goed maar laatste tijd dus eigenlijk niks gedaan

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:28

Ik was er dus zaterdag en dat was niks voor mijn graad 1 hond. Vooral het VP en jumping 1 waren verschrikkelijk. Gelukkig waren de graad 3 parcoursen echt heel gaaf! Helaas 3 disken, 1x een heel stoute hond en 2x 1 klein foutje wat met Csiva gelijk een Disk is.
Ben benieuwd wat we komend weekend voorgeschoteld gaan krijgen…

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:49

Licor schreef:
Lekker gelopen Kim!
Ik kom er nu dus achter dat ik je zondag heb zien lopen en zelfs nog je zonnebrand heb geleend haha :+

Ik was zondag dus een dagje komen kijken op de wedstrijd.. had toch geen plannen met Pasen en een vriendin en enkele van de club waren er dus ik dacht maak er een mooi dagje supporteren van :D was met het heerlijke weer ook echt geen straf trouwens..

Begint nu ook wel te kriebelen om zelf eens te gaan starten met mn hond.. maar ben bang dat het nog te vroeg is.. sws moeten de palen og beter.. maar vooral ook te vroeg mbt tot zijn reactiviteit en enthousiasme..

Zit er nu aan te denken om bij de ARL een licentie aan te vragen.. dat is toch wat kleinschaliger en een leuke opstart om mee te beginnen.. en qua kosten ook super te doen..

Ach! Dat meen je? :') Wat grappig zeg! _O-

Machie schreef:
Ik was er dus zaterdag en dat was niks voor mijn graad 1 hond. Vooral het VP en jumping 1 waren verschrikkelijk. Gelukkig waren de graad 3 parcoursen echt heel gaaf! Helaas 3 disken, 1x een heel stoute hond en 2x 1 klein foutje wat met Csiva gelijk een Disk is.
Ben benieuwd wat we komend weekend voorgeschoteld gaan krijgen…

Die parcoursen waren écht knudde, als een aspirant keurmeester dit had ingediend als examen waren ze zeker niet geslaagd. :=

Er zijn op die parcoursen over de hele dag evenveel U'tjes gevallen als bij de andere keurmeester in de S/M klasse op één parcours. Zelfs de hele langzame stabiele honden kwamen niet door. Het VP was sowieso ellende, die schutting stond in een hoek waar je U tegen zei en dan die ellendige witte kattenloop. Ik had er deze keer godzijdank geen last van met mijn honden maar bij de junioren was het maandag alweer dik prijs op de kattenloop.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:52

Licor schreef:
Lekker gelopen Kim!

Ik heb ARL gelopen en loop het inmiddels al een aantal jaren niet meer maar wij zijn daarmee gestopt omdat die parcoursen helemaal nergens meer op sloegen qua veiligheid en logica. Als je dan op 'landelijk' niveau traint zijn die parcoursen levensgevaarlijk voor de hond. Dat icm de veelal slechte toestellen die de meeste clubs hebben, hebben ons toen doen besluiten te stoppen.

Met onze langzame, echt recreatie hondjes hebben we daar wel fantastische eerste jaren gehad maar toen wisten we niet beter.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:59

Is mss wel iets om in overweging te nemen want ik heb ook geen klein leuk recreatie hondje maar een flinke mechelaar :+

Aan de andere kant is het wel een mooie gelegenheid om te oefenen met de hele entourage op een wedstrijd.. gewoon puur voor de ervaring en niet voor Utjes of wat dan ook.. denk er zelfs over om de eerste wedstrijd met een speel te lopen (en een dk dan uiteraard) om goed te kunnen belonen en gewoon ervaringen op te kunnen doen.. we komen van ver dus dat zou al weer een hele nieuwe mijlpaal zijn ongeacht hoe we lopen haha

Ik ga er nog even over denken.. heb sws nog tijd zat want de palen zijn toch not niet bevestigd..

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:00

De ARL ken ik niet. Wat houd dat in?

Ik vond de 2de graad parcoursen zondag erg leuk, eerste graad inderdaad wat aparte dingen voorbij zien komen.

Waar ging er mis bij het meten kim? Bij mij ging dat erg fijn en rustig juist en gaven de hond echt even tijd om te wennen een gerust te stellen.