Oh wat leuk Indy! Ik wil mijn koningin ook weer zien Als het weer het toelaat morgen ga ik checken of mijn bijen nu wel broed in de BK hebben en boven wat leger loopt... Gelukkig had jij goed gegokt!
Marcella
Geplaatst: 04-05-23 22:59
De bijen. En wat gekregen vond ik wel erg aardig. Van de 20 volken heeft hij er nog maar 4 over.
Mijn nieuwe kast is vandaag binnengekomen Dus daar ben ik heel blij mee. Wel zat het weer tegen, dus even geen controle.
Ik zat te denken; ik heb nog een (luxere) variant suikerdeeg over, en die moet op voor september. Kan je daar een aflegger ook mee bijvoeren ipv ze ramen voer te geven, of is dat geen goed idee?
Daar kun je een aflegger prima mee opstarten. Als wij geen voer ramen over hebben, zetten we er een voerbak op voor suiker water of inderdaad een plak voer deeg.
Moet nodig even afmaken en op plek van bestemming zetten.
Moonfight
Geplaatst: 05-05-23 22:50
Gaat lekker bij iedereen zo te lezen! Klinkt als een fijne dag in de bijen Nickeltje! En bij jou ook IndyMouse!
Hier halen ze ook flink honing! 2 hk al vol, nog 3 geplaatst. Maar vanavond spotte ik opeens een zwerm in de boom! Geschept, zitten nu in een zesramer.
Toch bijzonder altijd hoe die bijen op zo'n hoop zitten als een soort half-vloeibare substantie.
Ik hoop dat de mijne ook de honing weer een beetje op de juiste plek weten te bezorgen. Ik moet helaas wel wachten met wat voor mezelf kunnen oogsten denk ik. Eerst de 'rommel' van broed in de HK opruimen.
Century
Geplaatst: 06-05-23 19:28
Ik ben vandaag weer even gaan kijken Goed nieuws, de koningin zit nu eindelijk beneden! Dus bovenin alleen nog maar gesloten broed en oude larven. Onderin nieuwe, jonge larven. Ze hebben nu wel vier ramen van de BK vol met honing en stuifmeel zitten (het moet ergens heen), en ook twee ramen van de HK. Eén daarvan is nooit bebroed geweest, dus ik ga die straks lekker kapen voor mezelf. De rest moet ik vervangen als al het broed is uitgelopen. Wat ik nu wel heb gedaan is nog een HK er bovenop. Als ze het goed doen moeten ze dan liever daar de honing opslaan. Dan kan de andere HK langzaam leeglopen en de broedkamer kan nu weer vol worden gebouwd met broed.
Ik heb een zestal doppen weggehaald. Ik wil eerst het een beetje meer op orde hebben, en ik ga over anderhalve week op vakantie voor enkele dagen, dus ze moeten eventjes wachten. (of is dat niet verstandig, toch liever eerder doen?) Ik ga daarna een aflegger maken en mijn nieuwe kast in gebruik nemen
Nickeltje
Geplaatst: 06-05-23 22:09
Indy_Mouse, jouw BEEP, wat voor abonnement heb je om data over te krijgen?
Indy_Mouse_9
Geplaatst: 06-05-23 22:26
Nickeltje schreef:
Indy_Mouse, jouw BEEP, wat voor abonnement heb je om data over te krijgen?
Geen. Ik zat in een beam vanaf de UT van the Internet of things (de standaard geloof ik), maar die hebben ze volgens mij begin dit jaar uitgezet. Mijn data werd iig ineens niet meer verstuurd. Sinds vrijdag zit ik op het KPN netwerk. Die hebben een soort developer account waarmee je 3 apparaten gratis mag verbinden. https://beepsupport.freshdesk.com/nl/su ... 0000359830 Het is wat omslachtig maar werkt wel. De handleiding mist 2 stukken, nl het invullen van een Secret bij het aanmaken van de flow (uit m’n hoofd), en het koppelen van de devices aan de flow - een stap net voor de destination stap. Bij de Secret kan je invullen wat je wilt, ik ben niet tegengekomen waar je m aan de andere kant zou moeten invullen. Het koppelen van devices en flow is een kwestie van klikken en selecteren, maar je moet ff weten dat het nodig is
Century, had je belegde doppen? Eitjes of larven in koninginnegelei? Zo nee kan je het wellicht nog even laten wachten tot na je vakantie. Zo ja zou ik je volk denk ik splitsen voor je vertrekt. Belegde dop -> zwerm is maar 7 dagen tenslotte. En het zou jammer zijn als je ze kwijt bent.
Hier nog een filmpje van mijn geschepte zwerm van 2 weken geleden.
En voor de sfeer een ‘vliegplank vibes’ Ongeveer een minuut af- en aanvliegende bijen. Dit is de vliegplank van de kast van de zwerm.
Ohja - dat filmpje met mijn koningin dat ik hier eerder postte had ik op openbaar staan. Kennelijk komt het dan ergens in een lijstje waar willekeurige mensen het zien, dus ik had ineens meer dan 500 views en 3 nieuwe subscribers.
Oew, die heb ik met telefoon wisselen en opruimen van contact lijst misschien wel opgeruimd...
Century
Geplaatst: 07-05-23 14:03
Wat leuk die filmpje, bijen zijn maar rare beesten haha.
Ik had nog geen belegde doppen volgens mij, alleen lege, maar ik heb niet heel goed gekeken of er wat in zat zal ik eerlijk zeggen. Ik ben maar vijf dagen weg, dus als ik alle doppen nog wegbreek vóór mijn vakantie moet het goed gaan lijkt me.
Al is het misschien fijner voor de gemoedsrust om het toch komend weekend te doen. Als ze wel gaan zwermen en ik ben er niet, dan is het ook wat jammer natuurlijk, want dan kan ik ze ook niet scheppen. Ik zit te denken aan een broedaflegger omdat ik de koningin nooit kan vinden. Dan dus ramen met doppen over te zetten, maximaal twee doppen. Is dat een idee? Dit is mijn eerste keer dat ik een volk splits Ik kan dan niet controleren of alles goed is gegaan omdat ik dan daarna op vakantie ga, dus pas daarna weer. En er is altijd kans dat ik per ongeluk de koningin als nog mee overzet...
Moonfight
Geplaatst: 07-05-23 16:47
Dat hadden wij ook het eerste jaar Century. Konden de Q nooit vinden dus poging tot broedaflegger waar de Q toch bij zat. Uiteindelijk goed gekomen door redcellen bij het originele volk. Maar ideaal was anders .
Vandaag controle om te kijken wie er gezwermt had. Dader gevonden, 2 gesloten moerdoppen maar ook een aantal met jonge larve erin en zelfs een redcel. Maar komt vast goed als die gesloten doppen uitlopen.
Ander volk had speeldopjes met gelei en mini larve erin... tis ons kleinste volk dus zwermen zou volgens ons niet ideaal zijn. 3 dagen geleden een hk gekregen maar blijkbaar net iets te laat. Doppen maar even weggehaald en kijken volgend weekend weer.
Wij gaan eind mei 16 dagen weg, super onhandig! Niet mijn keus kwa timing, vakantie met familie. Dus hopen dat we iedereen gesetteld kunnen krijgen voor die tijd.
Century
Geplaatst: 07-05-23 17:02
Op vakantie in deze tijd is inderdaad erg onhandig Het komt nu ook zo uit voor mij omdat er een event is waar we heen gaan. Gelukkig maar vijf dagen.
Ga je die doppen en redcel dan laten zitten Moonfight? Ben je niet bang dat er nog een nazwerm komt dan?
Ik vind het leuk om te lezen hoe jullie het doen allemaal
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Wel splitsen en dan broedaflegger en hopen dat de koningin er niet bij zit? Of toch proberen de koningin te vinden en dan een veger maken? (of nog steeds een broedaflegger maar dan met zekerheid dat de koningin er niet bij zit). Koningin vinden is echt heel lastig, ik heb haar maar 1x gezien in het afgelopen half jaar...
En dan dit doen vóór mijn vakantie (komend weekend dan), of erna? (dinsdag 23 mei)?
Wij proberen altijd broed aflegger te maken. Raam voor raam kijken we samen twee keer aan twee kanten na voordat we die overhangen of af slaan. Meestal gaat dat goed. Vaak zien we de Q echt niet...
- Twee ramen broed met doppen + twee ramen voer overzetten (of ik voer bij), maar ik sla de bijen af. Mocht de koningin er dan bij zitten, dan zit ze in het oude volk weer terug. - Ik sla bijen af vanuit de honingkamer om in het nieuwe volk te zetten; deze heeft dan jonge bijen om te helpen met het broed verzorgen, en de koningin zit er dan zeker niet bij.
Is dat een idee? Hoeveel bijen heeft het nieuwe volk nodig? Want het oude volk heeft natuurlijk ook nog wel wat jonge bijen nodig; al heeft die ook gewoon de koningin en broed dat kan uitlopen natuurlijk.
Indy_Mouse_9
Geplaatst: 07-05-23 20:01
Dat was wat ik ook dacht. Maar, ik zou dan denk ik wel het deel met het meeste broed en de Q naar een andere plek verplaatsen, zodat de vliegbijen op je aflegger terugvliegen.
Hoeveel bijen een volk nodig heeft vind ik ook erg moeilijk
Moonfight, het klinkt wel alsof het hiermee goed moet komen. Maar aan de andere kant weet je het nooit met die streepjes… trekken zomaar hun eigen plan…
Als wij een broed aflegger maken, hebben we twee ramen met voer. Meestal rest van het winter voer. Dan twee ramen ramvol broed, deze twee met zo veel mogelijk gesloten broed. En dan nog twee ramen met minder broed, maar wel een mengsel van verse eitjes en larven. Daarmee zit de zesramer vol. Afhankelijk van of de ramen die we over gehangen hebben vol bijen zaten, als dat reeds vier ramen zijn met aan beide zijdes veel lopende bijen, dan zijn we klaar. Als het minder bijen zijn, dan slaan we nog twee volle ramen met bijen af. Onze broed aflegger staat ongeveer 50 meter van het hoofdvolk af, dus de vliegbijen gaan nog terug. Daarom is het fijn als je dus veel lopende bijen op de ramen had zitten en genoeg voer in de kast onder er dus even geen vliegbijen zijn met nieuw voer.
Ik kan mijn kast niet zomaar verplaatsen, dus ik zal gewoon moeten zorgen dat aflegger zich redt tot ze zelf vliegbijen hebben.
Ik moet dus wel vier ramen broed geven begrijp ik?
Het risico van de ramen met bijen en al overzetten is dat de koningin daar dan vast tussen zit met wat pech, maar dat ik haar niet kan vinden. Dan heb ik dus straks een volk zonder koningin en zonder doppen (wat Moonfight ook had). Dat is niet handig. En met dat ik nu vooral honing in de BK heb, heb ik niet zoveel ramen met broed. Of ik moet een HK-raam met broed even in een broedkamer hangen tijdelijk, dat kan ook.
Wij geven tenminste drie, liefst vier ramen broed, zodat het hoofdvolk ook echt het gevoel heeft dat er een zwerm vertrokken is, of dat ze in elk geval weer veel ruimte ervaren. Je kan de aflegger er ook gewoon naast zetten. Als je niet meerdere kilometers kunt verplaatsen, zijn de vliegbijen toch echt gewoon terug naar het hoofdvolk. Daarom is voldoende gesloten broed ook belangrijk, die gaan dat gaat opvullen omdat de bijen die je op de ramen meegenomen hebt, versneld vliegbijen zullen gaan worden in het nieuwe volk