Ik heb thuis een halve Cuy gehad. Ze was 1700 gram ongeveer. Erg leuk beestje was het! Ze was enkel bang in drukke sithouaties, wanneer ze met een grote groep in de ren gingen ofzo.
Wij zijn weer een stap verder in de gewenning aan 'de mens'; als ik of mijn man van buiten naar binnen kom of 's ochtends beneden worden wij vrolijk gegroet met 'hallo mens, heb je ook wat lekkers?' Gepiep
Is het echt zo dat de schuwheid per ras verschillend is ?
Wat ik wel heb gemerkt is dat bijv mijn vorige mannelijke cavia's veel dapperder waren dan de dames nu en de mannen waren ook peruvian volgens mij. Ik heb nu 1 langharige dame ertussen zitten en die is het minst schuw.
Als ik Coco van DD bij mij thuis zag die was zo tam en mak heerlijk gewoon.
Als het zo is dat het ras en geslacht gebonden is dan zal ik daar denk ik in de toekomst wel rekening mee houden.
Dat klopt, al zijn er natuurlijk altijd weer uitzonderingen op de regel, haha. Mannetjes zijn vaak wat brutaler dan de dametjes, persoonlijk heb ik wel voorkeur voor beertjes. Ik heb US en CH teddys gehad, CH Teddys zijn echt enorm rustig, gevolg door de US. Heb ook peruufjes gehad, maar man, die waren echt zenuwachtig. Ik hoor ook dat borsteltjes zenuwpeesjes kunnen zijn. Het is natuurlijk ook wel zo dat het verschil maakt wat de cavia gewend is. Een buitencavia is over het algemeen schuwer dan eentje die in de huiskamer zit. Heb je ze veel vast of niet. Hier zorgen onze meiden er altijd wel voor dat de kleintjes al flink in de hand zijn geweest, voor ze naar een nieuw baasje verhuizen.
Hier zijn de Rexen het rustigst en de binnencavia's zijn handtammer dan het buitenspul. Coco is nog steeds tam
Ik heb net eerst maar de waterbak bij de mannen (Coco en Goldy) met stenen 'ingebouwd', want dat ding ligt elke ochtend steevast om (en dus leeg). Goldy heeft altijd vreselijk dorst, dus ik hoop dat ie nu langer blijft staan. Als hij weer dagelijks leeg is dan zuipt er eentje nogal (ik gok Goldy) en moet ik een grotere bal neerzetten.
Hier merk ik wel verschil hoor nu pak ik ze ook niet dagelijks vast. Gaan sowieso 2 keer per week in de ren met verschonen dus dan heb ik ze wel allemaal vast. Maar ik heb nu Lunkaryas en die zijn toch een stuk rustiger en tammer.
Wij zijn nu al een beetje aan het rondkijken voor een cavia erbij. Crispy heeft nu een bult die los zit en recht tegen over zit nu ook een bult die vast zit. Het gaat hard nu. Ze is niet ziek eet echt heel goed maar dat schijnt normaal te zijn omdat de tumoren die groeien veel energie kosten.
Dus nu zoeken wij iets erbij wat tam is mocht iemand iets weten ....
Ik heb nog een zwart gladhaar vrouwtje met een creme streep over de zijkant (japannertje) die is redelijk tam; heel nieuwsgierig en komt direkt naar je toe, maar oppakken vind ze nog wel eng. Ze zit nu ook buiten, dus komen dan sowieso niet veel in handen.
Ik heb hun buitenstuk nu over de hele lengte van de achtertuin gemaakt. Ze kunnen van de winter dus over 15x5 meter beschikken Overigens heeft de eekhoorn ook het schuurtje van de dames ontdekt, want de plank met voer en andere spulletjes was een rommeltje. De bak met brokken was het deksel af, dus daar moet ik ook iets anders op verzinnen (voorlopig ook maar een steen er op).
Moet ik binnenkort ook maar doen voor de eerste keer, maar blijf het altijd eng vinden doe het al jaren bij de kippen (ging de vorige keer met 1 nagel niet zo goed, in het leven geknipt arme kip... ) maar om het nou ineens bij die ienieminie nageltjes te doen vind ik spannend...
Stefaaah
Geplaatst: 22-11-14 14:33
Ik ga straks de nageltjes ook knippen, blijft spannend Zeker de zwarte nagels, en laat er eentje net veel zwarte nagels hebben...
vuurneon
Geplaatst: 22-11-14 14:45
Ik heb alleen maar zwarte nagels dus ik vraag mij af of ik uberhaupt wat zie aan vaten of dat ik het maar op de gok doe...
Najoveh
Geplaatst: 22-11-14 19:25
Mag ik me hier ook melden? Ik heb 2 caviaventjes. Loki, een gladhaar met te lange haren voor een gladhaar ^^ van 5 jaar oud en Bran is een knappe US-teddy van sonja's caviafarm van een half jaar oud. Bran is Loki's 3e vrienje. Eerst zat hij samen met borsteltje Kovu. Helaas overleed die op 4 jarige leeftijd en toen is er terug een jong beertje bijgekomen, Chavez, een erg grappige zwart borstel/peruf mix. Chavez is helaas na een paar maanden gestorven en toen zat Loki dus terug alleen en ondertussen ontdekte ik ook dat hij blind geworden was. Na wat dubben wat het beste voor hem zou zijn heb ik beslist om er terug een jong beetje bij te zetten en dat was de beste beslissing die ik kon maken! Het klikte onmiddellijk tussen de 2 en ze zijn nog steeds super leuk samen
Loki en Bran zitten altijd buiten. Ik zit erover te denken om ze voor de winter toch te gaan binnen halen. Dit omdat Loki al wat ouder wordt en ik bang ben dat de winter te zwaar voor hem wordt. Ook lijkt het mij gewoon super gezellig om ze binnen te hebben! Dan heb je er veel meer contact mee. Het enige is dat ze dan kleiner zouden komen te zitten. Nu zitten ze in een 160x70 hok, binnen kan ik max een 120 kooi kwijt. Ze zouden wel vaker los kunnen want in de winter kunnen ze buiten eigenlijk nooit loslopen. Ook zal het waarschijnlijk meer werk geven met verschonen om alles fris te houden Wie heeft hier zijn cavia's binnen? Valt dat mee?
Ik heb er momenteel 6 binnen zitten ( in de huiskamer) en ik verschoon de slaapplaatsen om de dag en het hele hok om de 2 a 3 weken (hok is wel haast 4 m2 )
vuurneon
Geplaatst: 22-11-14 21:14
Ik heb ze binnen en verschoon 2 keer per week de hele bak Qua werk valt mij het reuze mee en ik ruik ze absoluut niet op deze manier. Op dit moment heb ik ze op vlas zitten
Ik heb er 16 binnen in een flat. Naja binnen het is meer een soort bijkeuken aan het huis. Niet zo warm als binnen want is onverwarmd. Ik verschoon 1 keer per week het hele hok en 1 keer per week het hok bijwerken. Meeste plasjes en poepjes weghalen en wat nieuwe bodembedekking erbij. Ruik praktisch niks! Al heb ik weleens begrepen dat beren meer stinken dan zeugjes ik heb 15 zeugjes en 1 castraat dus dat weet ik niet zo goed.
Dat heb ik ook al gehoord ja. Ik heb eigenlijk altijd beertjes gehad dus ik kan ook niet vergelijken. Ik zal uit eindelijk wel merken hoe vaak nodig is als ze binnen staan zeker Ik heb al een paar soorten bodembedekking op mijn lijstje staan om uit te proberen: zaagsel (zitten ze nu op), vlas, van die kartonstukjes en fleece met handdoeken en kranten onder. Ben benieuwd!
Ik heb bedxcel gehad (het karton), het werd echt snel nat en vies.
Ik heb ze op zaagsel, niet altijd praktisch met de lange haren maar hoef ze nu maar twee keer in de week te doen. Maar het ligt eraan welk merk zaagsel ik heb, dus ik heb altijd dezelfde.
Ik heb ze ook en lange tijd binnen gehad, toen zaten ze op bedding met zaagsel als onderlaagje.. Ik verschoonde 1 keer in de week helemaal, en dan haalde ik zo af en toe nog de ergste plekken eruit, en gooide ik wat nieuw erbij. Ik rook ze ook niet moet ik zeggen!
Nog een vraag van mij. Normaal staan mijn cavias ook in de winter buiten sinds twee jaar, maar omdat mijn ene cavia nu al zo oud is, vind ik het fijner om ht hem makkelijk te maken door hem binnen te zetten, ook is het voor mij wat makkelijker om hem te controleren op zn verstopte anaalzak etc. Alleen binnen zitten ze wel in een kleiner hok, namelijk zo'n plastic kooi van een meter. Wat zouden jullie aanraden, buiten houden of binnen?
Ik denk niet dat ik nog een hok aan ga schaffen, dan komt mn totaal op vier. En daarbij hebben wij geen ruimte voor een groot binnenhok. Ze komen wel dagelijks in een rennetje trouwens.
vuurneon
Geplaatst: 24-11-14 13:43
Ik heb een kooi van 1.20 en heb dan ook nog in de kooi verhogingen gemaakt zodat ze nog meer ruimte hebben dus dat kan je sowieso doen; gewoon in de hoogte ook werken, dan krijgen ze al meer oppervlak erbij, zonder dat jij een grotere kooi nodig hebt.