Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:31

Wat een enige kuikens Floss!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:00

Amaris schreef:
Ik heb misschien wel een idee... ik zou die witte legkip erbij krijgen. Als ik deze nu eens een tijdje op stal in een box hou... en ik zet Binkie daarbij. Dan kan ik ze met zn tweeen terug plaatsen.

zou dat kunnen werken?

Ik denk het wel, maar ik denk ook, als ze eenmaal teruggeplaatst zijn bij jou thuis, dat je dan wel 2 groepjes gaat krijgen ipv 1 groep.
Maar liever 2 groepjes, dan 1 verstoten kipje die niets mag...
Ik hoop dat het lukt!

Antheman schreef:
Resie, mijn New Hampshirekip, is aan de leg *\o/* Ze heeft me een Paasei gegven :D De bovenkant wit, het midden bruin en de onderkant ook weer wit. Opstartprobleempje denk ik :D

Dat vráágt gewoon om een foto! *-:)

Nu nog minidot aan de leg.... :D

@ Pieteritus: Goed fort heb je voor je kippen! daar komt geen roofdier in! (en geen kip uit!)

Speedster schreef:
Ik weet nu zeker dat ik de sensor van het deurtje wat moet bijstellen, vanavond zaten Pientje en Grijs heel sipjes op hun veranda voor een gesloten deur te koekeloeren -O-. En Grijs nog protesteren ook toen ik het deurtje ff open deed en haar tegen haar derriѐre duwde zodat ze naar binnen zou gaan :=.

Ik heb zó beeld bij dit verhaal! _O-
Wat sneu-heu!!!!!!
Voor de rest wel heel tevreden met die opener?

---

Hier gingen de dames dus heel stoer pas om half 5 gisteren naar buiten, de Grote Boze Wereld in! Zo leuk om te zien!
Moest ze om zeven uur wel naar binnen vegen.... ze snappen nog niet dat je bij schemer niet meer buiten mag spelen...

Vanmorgen had ik ze om zeven uur 'wakker gemaakt' (als in: schuur binnen komen, lamp aan, warmtelamp uit en ze uit hun slaapplek hengelen)
Dan moet er eerst gerekt en gestrekt worden, dus minipootjes steken naar rechts en minivleugeltjes gaan naar links, alles goed los schudden en dan huppen ze naar beneden, om te drinken.
En meteen door naar buiten, om te eten. Ze zijn voor de donder niet bang! (behalve voor mij dan :+ , maar daar wordt aan gewerkt)

Net bij de dierenarts toch maar antibiotica gehaald, want die twee die sinds zaterdag niezen, niezen nog steeds... Geen snot, geen dikke ogen, alleen genies.

Maar ben totally in love met die dames <3
Nu nog namen.... :D

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:51

Wat leuk die kleintjes, doen ze zelfs aan ochtendgymnastiek :D. Lijkt me toch wel heel leuk, om de propjes zo te zien opgroeien, en al helemaal als ze van eigen broedsel zijn!

Voor de rest ben ik wel super tevreden over de opener, ik vind het echt heerlijk! 's Morgens in het weekend hoor ik de dames al kwebbelen buiten en kan ik me nog lekker eens omdraaien. Ze moeten even wat vertellen als ze naar buiten komen, de wereld een fijne dag wensen en dan zijn ze na een paar minuutjes weer stil :). Gelukkig leggen ze hun eieren pas in de late ochtend en vroege middag, want dat moet toch wel wat luidruchtiger verkondigd worden :D.

Ik heb wel al het touw helemaal moeten vervangen omdat het kapot geknapt was, maar nu zit er super stevig nylon koord in en dat houdt het wel. Dus hij is al een paar keer open geweest. Ook de gevoeligheid van de sensor moet je in het kastje afstellen, vandaar dat ik dat na vier keer afstellen nogal uitgesteld heb om het een vijfde keer te doen. Het kastje hangt namelijk aan de onderkant van hun veranda, dus dan kan ik op mijn rug onder het hok kruipen met een hoofdlampje op, gewapend met twee schroevendraaiers en me dan niet laten afleiden door kippedames die op mijn buik springen of ineens van wel heel dichtbij in mijn gezicht komen vragen wat ik aan het doen ben :+. Dat is het nadeel met kipjes tam maken, dan worden ze ook steeds brutaler, haha!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:22

Gister voor de kippies 2 grote zakken zand gaan halen zodat ze lekker kunnen zandbadderen. Maar het zijn echte kiekens, want ipv dat te doen, gingen ze haastig beginnen pikken... (er staat trouwens altijd een bakje met grit ter beschikking). Achja, moeten zij maar weten dan, ik heb mijn plicht gedaan. :=

Ik had het zand trouwens eerst in een lage doos gekapt, zodat het wat bij elkaar zou blijven en ze er langer plezier van zouden hebben, maar dat leken ze dus echt niet te snappen. Mja, wie stonden er niet vooraan in de rij toen het verstand werd uitgedeeld? :=

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:46

Hoihoi, ik kom even uit de meeleesmodus,

Vandaag is een van onze 3 kippen gesneuvelt. We willen er wel weer graag 1 bij, maar waar kan je kippen kopen? behalve van marktplaats. Hoeveel kost een kip?. We hebben bruine legbatterij kippen. En hoe introduceer je een nieuwe kip?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:51

Wat jammer van je kip!

Op marktplaats staan ook advertenties van pluimveehandelaren, als je niet bij een particulier wilt kopen. Een doorsnee htk-kip zal rond een tientje kosten.

Ik kan je sowieso afraden een enkele kip erbij te zetten, dus neem er als het kan twee bij. 's Avonds in het donker op stok erbij zetten schijnt het best te werken.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:01

Ja, was even schrikken hoe we haar aan troffen :(
Oh ik wil best van iemand particulier kopen hoor. Maar ik dacht misschien zijn er nog bekende pluimveehandelaren die jullie kennen in omgeving Apeldoorn. Of hebben bokkers kippen te koop. We zoeken wel goed legkippen namelijk :)

Oke dan kijk ik voor 2 kippen. We hebben plek voor 4 kippen dus 2 erbij kan ook.
Waarom savonds op stok erbij zetten dan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:04

Wat sneu voor je kip!
Idd is 't het best om geen kip alléén erbij te zetten, altijd 2. Omdat ze nogal vijandig kunnen doen (nouja, zeg maar gewoon: dat doen ze).
's Avonds erbij op de roest zetten ivm dat ze dan het minste stress hebben en kippen zijn de slimsten niet, dus die denken dan dat ze allang met zijn vieren waren.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:09

Oke , super bedankt voor de info. Gaat het dan die nacht verder wel goed? En kunnen ze daarna ook los op het erf lopen? of moet je ze in de ren laten voor een paar dagen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:12

snachts doen kippen niets. Dan gaan ze op 'standby' zeg maar.

ik denk dat je beter de kippen de ruimte kunt geven, de nieuweling moet wel weg kunnen als ie nog gepest wordt.

of je moet haar een dagje in het hok laten zodat ze weet dat dat haar nieuwe huis is

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:16

Ja, ik denk dat ik de 2 nieuwe tegen die tijd wel 2 nachtjes in de ren laat. De kippen die we al hadden er bij of los op het erf?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:27

Kijk anders eens op het kippenforum, misschien staan daar kippies tussen bij jou in de buurt!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:31

Ja, we hebben een boer gevonden in onze omgeving. Misschien als ik het red dat we vanavond nog 2 ophalen. Anders dit weekend.

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:41

Hallo,
ik meld me hier ook even na al een tijdje een stille meelezer te zijn :)
wij hebben een groot kippennachthok gemetseld met een grote ren erbij.

morgen halen we 2 kippen op die al samen woonden. nu heeft iemand die ik ken een leuk zijdehoender haantje(van 2013) te koop.
Zou het haantje erbij kunnen? Het is een ander ras en ze kennen elkaar nog niet.

Heeft iemand zijdehoenders? Ons hek van de ren heeft gaten van ongeveer 5 cm. breed, kan het haantje daar doorheen?

Thanks!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:30

Wij hebben 2 kippen er bij hoor! 2 mooie gezonde dames, fotos komen nog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:43

Leuk! Succes met ze en ik ben benieuwd naar de foto's! Hebben ze namen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:56

tuttifrutti schreef:
Zou het haantje erbij kunnen? Het is een ander ras en ze kennen elkaar nog niet.

Mijn haan is een zijdehoenhaan. Prachtig dier. En een goede haan.

Maar met de bruinen erbij was t wel steeds hommeles. De laatste keer met de hampshires ging wel goed. Henk dekt veel, de wyandotjes, maar de hempies probeert hij ook. En Toos uiteraard. Ik moest vanmiddag in de rijbak 2 neukende kippen ontwijken, was t bijna exit Henk en Toos 8-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:53

Lijkt utopia daar wel bij jou _O-

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:58

Haha, geweldig! Maar dan waren ze tenminste op het hoogtepunt gestorven :').

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:19

Amaris schreef:
Lijkt utopia daar wel bij jou _O-

8-)

Zo leuk al dat kippen gedoe hier. <3

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:07

Whoop whoop! Mijn kipkuikens komen als ik ze roep!!
Jajaja, de drie hersencelletjes werken!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:12

Makkelijk dat ze komen als je roept. Bij mij komen ze alleen als ik een geel biksbakje met graan meeneem. Andes is het doei doei.

Bij mij zijn eergister kuikens in de broedmachine uitgekomen. Degene die 4 a 6 wou hebben heeft zich afgemeld dus opzoek naar een nieuw baasje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:21

ik roep de dames nooit. Ze komen altijd uit zichzelf naar huis. Lekker makkelijk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:54

Ik was net bij de c1000 hier in de buurt, daar hebben ze paaskuikens.... oohhhh.... <3
en een broedmachine ernaast staan en daar was net een kuikie uit het ei aan het klauteren <3

Je zou toch zo een paar van die donsjes mee willen nemen!

De witte legkip die ik zou krijgen... ik weet het niet... de stalhouder doet lastig, en ik heb geen zin in discussie met hem dus ik laat het idee van 'nieuwe kip met Binkie in een box laten wennen en met zn tweeen terugplaatsen' varen.

Ik denk dat ik het maar even bij de drie kippies hou die ik nou heb.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:12

Krijg de fotos niet zo snel erop. Maar ze heten Snuggels en Ookniewies.