Wie heeft er een Welsh Corgi?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: Wie heeft er een Welsh Corgi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:34

Hoi Bambi1995! Wat leuk dat je interesse hebt in de Corgi :) Het zijn hele leuke, gezonde honden. De enige gezondheidsproblemen waar Corgi's vaak gepaard mee gaan zijn rugproblemen, heupdysplasie, PRA (oogaandoening) & Degeneratieve Myelopathie. (Meer info http://www.welshcorgiclub.nl/?page_id=151) Ikzelf fiets niet met mijn Corgies, zou het niet durven, stel je valt per ongeluk op ze of rijdt over hun pootjes.. :=

Qua opvoeding zijn het vrij simpele honden. Ze gaan wel door een typische puberperiode is onze ervaring. Dan moet je echt streng maar rechtvaardig zijn! Het is niet zo'n leuke periode, maar eens je er door bent heb je een maatje voor het leven. Onze Cardigans doen het erg goed op de hondenschool bij gehoorzaamheid. Ja, ze doen wel alles op 'hun' manier en blijven best eigenwijs soms ;) Het zijn geen slaafse Border Collies, al hebben ze wel de juiste portie intelligentie!

Ze zijn zeker geschikt voor de hondensport. Er zijn wel enkele Cardigans en Pembrokes die het goed doen in de agility en flyball bijvoorbeeld. Mantrailing vinden de meesten ook heel leuk. Ik vind dat dit ras wel eist dat je iets met ze gaat doen door hun intelligentie. Zeker Ophélia eist wel wat uitdaging. Die heeft ook een boel meer energie dan onze pup Ginny. Qua evt. problemen met de rug - je moet zelf goed aanvoelen wat de hond kan en wat niet. Sowieso is een vereiste bij bv. agility dat de sprongen laag staan zodat ze zo min mogelijk belastend zijn.

Aangezien het National Puppy Day is in Amerika, toch nog eens ons knap meisje spammen tussen de lente bloemetjes <3
Afbeelding
De kleine meid is inmiddels haar eerste tandje kwijt. Gaat heel goed tussen haar en Ophélia. Onlangs was mijn moeder vergeten de deur te sluiten van de kamer waar Ginny eet (de honden eten apart, Ophélia kan soms wel pittig zijn op vlak van eten).. Ophélia ging dus op inspectie en mijn moeder hoorde gegrom vanuit de kamer. Gaat ze kijken... Weet je wie gromde? Ginny! :') En Ophélia droop het braafjes af, haha. :P

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:59

Bambi1995 schreef:
Hallo allemaal, ik kom mij hier melden. Ik heb nog geen eigen hond maar ik ben erg geïnteresseerd in Welsh Corgi's. Ik heb wat vraagjes:

Is het een relatief gezond ras?
De corgi is relatief gezond. Wel komt er HD, PRA en DM voor binnen het ras. Ook zijn ze vanwege hun lange ruggen natuurlijk gevoeliger voor rugproblemen zoals Hernia's.

Fietsen jullie wel eens met een corgi?
Ik heb wel eens met Clooney gefietst. Hij vindt dat superleuk, maar om hem in een nette draf naast de fiets te kunnen laten lopen kun je niet erg hard fietsen.

Hoe zijn ze in de opvoeding?
Eigenwijs, werkwillig, grappig, koppig, zeer intelligent. Clooney was een draak van een puber. Ik heb bij hem echt soms met mijn handen in het haar gezeten. Harley heeft dat eigenlijk nauwelijks gehad. Ze hebben wel echt een consequente baas nodig. Want ze nemen zo een loopje met je. Het blijven herders, alleen hebben ze een paar kortere pootjes. Maar qua karakter zijn ze eens zo groot.

Zijn ze geschikt voor hondensport? of is het te zwaar voor hun rug?
Ze zijn zeker geschikt voor verschillende soorten hondensport. Ik loop met Clooney in de FCI Obedience en met Harley ga ik dat dit jaar ook nog doen(hij moet nog 1 basiscursus afronden). Met Clooney heb ik ook een tijdje behendigheid gedaan, vond hij superleuk. Maar inderdaad, zoals Jackytje ook schrijft; hindernissen echt laag. En zeker de paaltjes en de A-wand zijn erg belastend voor hun lijf. Het kan wel, maar het is echt van belang om met beleid te trainen en dan liefst ergens waar ze bekend zijn met de bouw van een corgi. Dan is hoopers misschien wel meer geschikt. Speuren of mantrailen vinden ze over het algemeen ook erg leuk en kan ook goed met hun bouw. Flyball zou ik ook iets voorzichter mee zijn, want zo abrupt stoppen en draaien met hun lange lijfjes is ook erg belastend. Er zijn ook corgi's die koeien, schapen of eenden drijven als sport. Corgi's zijn van nature werkhonden en met hun intelligente en energie zou ik er zeker iets mee gaan doen. Ze zijn echt wel veelzijdig!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:08

Kunnen jullie voorbeelden noemen hoe je streng maar rechtvaardig opvoed?

Apporteren kan geen kwaad met hun lichaam?

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:29

Streng maar rechtvaardig is in mijn ogen: Nee is nee, ja is ja. Niet een keer toestaan en de volgende keer niet. Maar naar mijn mening moet je zo eender welk dier zo opvoeden. ;) Ook gewoon geduld hebben en uitgebreid belonen als ze het wel gewoon doen.

Adopteren kan geen kwaad (als ze dat al willen doen, Ophélia ziet er steeds het nut nog niet van in :+ )

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:53

Inderdaad, zoals Jackytje zegt.. Ja is Ja en Nee is Nee. Maar dan ook echt altijd. Leer ze gewenst gedrag aan, laat zien welk gedrag je wel wilt hebben en beloon ze hiervoor.

Apporteren kan geen kwaad. Tenzij je hem tennisballen wilt gaan laten apporteren. Het achter een tennisbal aanrennen en abrupt stoppen/kort draaien om hem een bal te laten pakken. Dat is wel heel belastend. Maar ook hier honden die van nature niet apporteren. Dit moet ik ze echt aanleren. Zowel Clooney als Harley pakken niet graag apporteerblokken in hun bek. Clooney apporteert ondertussen hout en metaalapport, maar alleen zijn eigen :') Een vreemd blok pakt hij niet in zijn bek. Harley ben ik nu het hout apport aan het aanleren, maar ook hij vindt dat erg moeilijk.

Er staat trouwens ergens op YouTube een filmpje van een pakwerkende corgi, dat is echt zo hilarisch. In plaats van op de arm, pakt die op de kuit, maar zo gaaf om die hond te zien werken.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:11

Oeh, dat filmpje ga ik eens zoeken. Klinkt hilarisch! Ik ken trouwens iemand die met meerdere corgis UV examen heeft gedaan. Wat dat betreft kunnen ze echt wel naast de fiets lopen.

Rea heeft haar allerbeste vriendinnetje de Whippet te logeren. Dat is wel echt feest in huis. Ik zal vanmiddag eens foto's plaatsen.

Hoe was het op show gegaan Ikke? Ik heb het helaas niet gered om te komen kijken.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:06

Bonna; mwah...hij had 1ZG. Op zich een mooi keurrapport maar afgerekend op zijn staart. Harley draagt deze te hoog in het gaan en dat mag niet. Dus ik ben bezig hem op commando te leren zijn staart laag te houden, maar dat is nogal wat voor mijn helder lichtje _O-

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:12

Oh dat kan ik mij zo voorstellen. Rea draagt haar staart het liefst in een krul op de rug 8)7 . Misschien ook maar vast gaan oefenen.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:15

Haha ja Harley doet dat dus ook :Y)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:56

Ik vind het wel jammer dat je zo om de rug moet denken. Terwijl ik wel echt wil werken met de hond. Maar verder vind ik het leuke honden.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:26

Bambi1995 schreef:
Ik vind het wel jammer dat je zo om de rug moet denken. Terwijl ik wel echt wil werken met de hond. Maar verder vind ik het leuke honden.

Tsja, dat is iets waar je mee akkoord gaat als je een corgi in huis neemt :D
Ik laat de mijne momenteel zwemmen, om zo goede rugspieren op te bouwen. Er zijn nu eenmaal sporten/activiteiten die je voor de gezondheid voor het beessie liever achterwege laat :j

Ikke89 schreef:
Bonna; mwah...hij had 1ZG. Op zich een mooi keurrapport maar afgerekend op zijn staart. Harley draagt deze te hoog in het gaan en dat mag niet. Dus ik ben bezig hem op commando te leren zijn staart laag te houden, maar dat is nogal wat voor mijn helder lichtje _O-

_O- Lekkere mafkees is het ook :') Verder we een mooie dag gehad? :)

Jackytje schreef:
Streng maar rechtvaardig is in mijn ogen: Nee is nee, ja is ja. Niet een keer toestaan en de volgende keer niet. Maar naar mijn mening moet je zo eender welk dier zo opvoeden. ;) Ook gewoon geduld hebben en uitgebreid belonen als ze het wel gewoon doen.

Adopteren kan geen kwaad (als ze dat al willen doen, Ophélia ziet er steeds het nut nog niet van in :+ )

Mee eens. Ja is ja, nee is nee. Geen veranderingen daarin, en iedereen moet dezelfde regels hanteren in het gezin (Dus niet dat het van jou niet mag, maar van de ander wel :+)

Ik denk ook niet dat adopteren kwaad kan :)) Al heb je je handen al wel vol aan 2 corgi's :')

Haha, zonder ongein, apporteren zou ik ook niet zomaar doen. Zoals gezegd, het abrubte stoppen/kort draaien is niet bevorderlijk. Jarvis heeft wel wat aanleg ervoor, maar zolang ik hem het niet leer doet hij het ook niet _O-

Jarv mag morgen model staan bij een fotoworkshop die ik volg *\o/* Ik heb alvast weer even wat dingen met hem getraind, ik denk dat het wel goed komt morgen :))

Afbeelding

Afbeelding

Oh, en nog even terugkomend op je vraag Ikke89, ik gebruik de canon 70D in combinatie met de 70-200 f/2.8 van Canon :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:30

Ik dacht dat jij een typo had gemaakt Tigress, zie nu pas dat ik adopteren heb geschreven ipv apporteren :') Ik zat er ook weer met mijn koppie bij.

Wat die staart betreft.. Ophélia is ook zo eentje. Draagt staart liever hoog.
Afbeelding

Veel succes met je fotoworkshop trouwens, Tigress! Hier heel binnenkort fotoshoot met de 2 Corgi dames, ging normaal door in het Hallerbos. Maar ze zijn echt enorm streng geworden.. Doodzonde. Kan dus zijn dat ik het laat doorgaan hier in de buurt, niet zo'n sprookjeseffect, maar ach.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:31

We hebben wel een supergezellige dag gehad ja :) De reu van de fokker van mijn heren werd BOB. Die besloot vlak voor de erering dat het wel tijd was om een duik in de sloot te nemen toen we ze even gingen uitlaten _O-

Dankje Tigress! Ik ben echt fan van jouw fotos!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:18

Het geeft ook niet dat ik mij moet aan passen. Er zijn nog genoeg dingen te doen. Ik ben wel echt helemaal verliefd op het ras haha.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:19

Bambi1995 schreef:
Het geeft ook niet dat ik mij moet aan passen. Er zijn nog genoeg dingen te doen. Ik ben wel echt helemaal verliefd op het ras haha.

En welk van de twee heeft je voorkeur? :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:35

Tigress schreef:
Bambi1995 schreef:

En welk van de twee heeft je voorkeur? :)

Ik denk Pembroke

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:38

Sowieso is de Pembroke (meestal) nog ietsje korter qua rug dan een Cardi, waardoor je je misschien al nét iets meer kunt permitteren, maar durf er mij niet over uit te spreken echt. Het is en blijft vooral goed nadenken over wat je hond al dan niet aankan en zelf je boerenverstand een beetje gebruiken :P

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:31

En toch hoef je ook weer niet te voorzichtig te zijn hoor! Het allerbelangrijkste is om ze eerst goed uit te laten groeien voor je ze veel belast en om goed naarbje hond te kijken. Maar dan kunnen veel dingen best wel. Ik ga voor de zekerheid Rea laten rontgenen, omdat de rug natuurlijk wel een risicopuntje is, maar als het er allemaal goed uitziet gaan we lekker nog wat intensiever frisbeeen en er misschien ook nog wel flyball bij doen. Goed en rustig opbouwen, dat wel. Corgis zijn wel gewoon werkhondjes hoor, ik ga mij echt geen zorgen maken om een keer ballen gooien of een apport.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:26

En oppassen met traplopen, hoge afstapjes zoals de auto etc.

Mini Reünie met paar pups van het nestje :D .

Bella en Alicia (nu heet ze Puk).
Afbeelding

Sophie (Hermione), Puk (Alicia) en Bella
Afbeelding
Gizmo (harry) en Sophie (Hermione).
Afbeelding

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:19

Ik las in een rassenboek dat corgi's soms dominant kunnen zijn naar andere honden. Hoe ervaren jullie dit?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:30

Rea is een aardige regeltante ja. Ik heb haar vooral geleerd om andere honden te negeren en ze zoekt het gelukkig dus ook niet op. Ze kan wel gewoon goed met andere honden hoor, maar het moet soms even begeleid worden.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:23

Dominant wil ik het niet noemen, maar hoewel mijn honden sociaal zijn vinden ze niet elke hond leuk. Zeker Clooney houdt niet zo van ongecastreerde reuen met een beetje macho houding. Harley is iets gemakkelijker hierin.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:08

Dominant zou ik het ook niet perse willen noemen. Zusje (pembroke) is wel zeker van zichzelf en laat ook niet over zich heen lopen, geeft wel haar grenzen aan. In een eerste ontmoeting reageert ze 9 van de 10x positief op andere honden.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:48

Hier ook zo'n regeltante aka bemoeizuchtige teef :+ Zij is HEEL specifiek in wie ze mag en wie niet, vooral aan de leiband. Los is het al beter, dan is het misschien even scharmutseling maar eens de rangorde een beetje bepaald is, dan is het meestal oké.

Ginny is tot nu toe anders dan Ophélia, veel socialer naar jan en alleman. Maar het is uiteraard nog een pup. :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:26

Hoeveel geld hebben jullie eigenlijk betaald voor een corgi als ik vragen mag?