Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:54

Haha ik had van t weekend ook weer gesleuteld aan de kooi.. Hijs nu nog voller heb er een plateau bij en onderin extra matten erbij. Beide trappen eruit en nu moeten ze verplicht moeite doen hihi.

Zal m zo wel even showen.

Ik moet nog even een half jaartje wachten.. Dan komen er opvangertjes bij (hoop ik) :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:13

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3 Was weer een bewogen weekendje.. hihihihihihihi :D

Edit: Ik vergeet te laten zien hoe leuk ze het vinden dat er beneden extra ruimte is _O-

Afbeelding

Scheeltje!!

Super leuke foto's trouwens Ronnie! En je kooi ziet er weer flitsend uit!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:06

S_en_Z: Ahh wat leuk!! Zijn ze lief als ze samen slapen he. Je kooi ziet er mooi uit, wel een gedoe om alles schoon te maken en al die matjes enzo te wassen denk? :P Ik vind dat loshalen elke keer zo irritant en weer terug hangen.

Opvangers? :P Waarom moet je daar een half jaar mee wachten?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:17

:z

Zo lief in dr knuffelbedje

Afbeelding

Moest ik even delen

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:22

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:32

Ronnie25 schreef:
S_en_Z: Ahh wat leuk!! Zijn ze lief als ze samen slapen he. Je kooi ziet er mooi uit, wel een gedoe om alles schoon te maken en al die matjes enzo te wassen denk? :P Ik vind dat loshalen elke keer zo irritant en weer terug hangen.

Opvangers? :P Waarom moet je daar een half jaar mee wachten?

Valt op zich wel mee.. je wordt er handig in.. en vaak is niet alles tegelijk smerig hoor.. wat echt naar urine of naar rat ruikt dat gaat er uit.. wat nog kan dat hangt nog een weekje. :o

Heb extra hangmatten liggen en heb een hele hoge stapel washandjes.. dus kwestie van alles ff in een soppie.. ff afspoelen.. en dan hop wasmachine in (hier gaat alles daarna in de droger).. Werkt prima eigk :P

De plateaus neem ik af met een nat doekje zonder iets.. en als ze er echt (veel) op geplast en gepoept hebben haal ik er wel eens een plateau uit.. alleen heb al 2 dolgedraaide schroeven (echt wtf...? :') ) dus dat doe ik zo min mogelijk.

Ik denk ook wel dat hoe schoner je het houdt des te meer zooi ze maken.. maargoed.. druppels aan tralies en plakplateaus vind ik ook niet vies.. dus ik houdt het wel bij.

Gaat best aardig moet ik zeggen :)

Nou heb bij wat opvangen en rattery's wat meer info gevraagd wbt opvangratjes.. maar omdat het mijn 1e ratjes zijn vinden ze allemaal dat ik eerst maar eens ze op moet zien groeien.. en ze mee moet maken.. voor ik andere ratten adopteer. (om een lang verhaal kort te maken.. hihi) En ik denk ook wel dat ze daar geen ongelijk in hebben. Zou zonde zijn als ik te snel teveel hooi op mn vork neem :)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:49

Ronnie25 schreef:
http://dieren.marktplaats.nl/overige-di ... ind=1&fs=1

Dit lijkt me zo vet! Hamsterratten :). Alleen volgens mij zijn ze veel moeilijker dan de normale tamme rat. Schijnt wel dat ze een stuk ouder worden.

En wilder, ze blijven hun natuurlijk instinct houden. Een vriendin van mij had een hamsterrat dame en man beide zeer shuw naar mensen toe en zelfs na een jaar bleven ze hun wilde kant houden kunnen alleen vast gepakt worden bij aanhechting staart dus ik vind ze zeer zeker niet geschikt als huisdier. (En die vriendin van me heeft 30 jaar ervaring in de dierenbranche zowel exotisch als normale dieersoorten ik overgens 10 jaar nu )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:52

Ik vind ze niet zo leuk moet ik je zeggen hihi :P

Wat een prijs vragen ze daarvoor zeg

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:25

Mijn ene ratje dat vroeger altijd rustig was is nu veel banger en terughoudender (dat komt denk ik sinds ik een paar weken terug toen hij ziek/ verstopping in keel denk ik heeft gehad hem gedurende heel de nacht opnam om het slijm etc af te vegen wat hij natuurlijk absoluut niet leuk vond..) en nu ging hij lopen met een stukje doritos en natuurlijk probeerde ik dat af te pakken maar meneer vond dat niet leuk en is het een echte jacht geworden en ik veronderstel dat hij nu mij nog minder leuk zal vinden..
Wat kan ik doen dat hij mij meer vertrouwd? Het ratje dat eerst bang was en terughoudend was tegenover mij is nu veel socialer als het ratje dat nu banger is..

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:21

S_en_Z: Oke ja dat is ook wel logies. Zou het ook eerst nog een tijdje aankijken. Hoeveel heb je er nu? 4 toch.
Niet dat je hele huis straks vol zit met ratten haha :P

Nathas: Ja het is wel heel gaaf, maar als ze niet tam zijn/worden vind ik er weinig aan. Had jaar of 3 geleden gezien op discovery dat ze deze ratten gebruiken om bommen op te sporen in afrika. Maar ging wel 2 jaar training aan vooraf. Wel erg gaaf hoor! Maar inderdaad is het heel wat anders dan gewone ratjes.

friends_f_e: Rustig aan, laat lekker zn ding doen. Komt vanzelf wel weer denk ik.
Ik heb ook wel eens een 'gevecht' om iets wat ze te pakken krijgen en ze niet mogen. Als ik ze dan oppak (en ze weten dat ik het ga afpakken) beginnen ze helemaal te krijsen. Echt bizar, maar daarna is het gelijk weer goed normaal...

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:29

@friends_f_e: Lekker veel tegen kletsen en bij je nemen. Heb je een oude trui of vest ofzo? Doe die iedere dag ff aan en neem je ratje lekker bij je. Geef hem eten uit je hand, kroel hem ook lekker als ie gewoon in de kooi loopt. En veel voor de kooi staan tegen ze praten. Dan moet het vanzelf wel weer goed komen ;)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:30

Zo zit bailey naast zn toekomstige vrouwen :+

Afbeelding

Mooi banaantje eten
Afbeelding

Hok staat tussen de kast
Afbeelding

Stiekem doen
Afbeelding

Schurfie eerder op de dag <3 , haar favoriete slaapplek in de kast
Afbeelding

Spam dit hele topic met foto's. Zal nu wel weer even rustig aan doen.. :o :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:32

Hihihi foto's vinden we helemaal niet erg hoor :D

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:36

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:07

ja cute he hihi

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:23

Tijdje niet hier geweest, ga alles zo weer even doorlezen.
Leuke foto's komen er voorbij!!

Ik zit een beetje in een dilemma.

Ik heb 4 vrouwtjes en 2 mannetjes. Nou zit ik eraan te denken om beide mannetjes te laten castreren zodat ze met zn allen kunnen zitten.
Helaas ben ik mijn grootste vriendje ooit verloren aan een operatie aan een tumor. Ook hij is toen gecastreerd en dat is wel goed gegaan.
Maar ik ben zo bang dat het bij mijn huidige ratten mis gaat. Wat zouden jullie doen?
En hoe groot is de kans dat ze het goed met elkaar kunnen vinden?

Alvast bedankt!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:58

ik ben geen voorstander van operaties die medisch gezien (of qua gedrag) niet noodzakelijk zijn... dus ik zou het niet doen :)

Hoe oud zijn je mannetjes? En je vrouwtjes? En na een eventuele castratie moeten ze sowieso nog 6 weken apart zitten van de vrouwtjes, omdat er anders nog een kans bestaat dat ze de vrouwtjes bevruchten...

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:32

_Dribbel: Tja het ligt eraan, als het niet nodig is dan hoeft het niet. Maar als je ze er heel graag bij wil dan zal het wel moeten.

Die van mij is op dit moment onder het mes bij de dierenarts. Hoop datie er goed uit komt. Blijft een risico, hierna is het ook voor mij nog maar afwachten of hij geaccepteerd word door de vrouwtjes :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:53

Tsja puur om bij vrouwtjes te zetten zou niet mijn keuze zijn bij een rat laten castreren. Ik laat ze echt puur alleen castreren als het medisch nodig is of als ze bijvb teveel hormonen hebben dat ze er agressief van worden.

En 9 van de 10 x gaat het over het algemeen wel goed met een man bij vrouwen. Weet niet hoe het zal gaan met 2 castraten in 1 groep.. ik heb namelijk alleen castraties gedaan dus vanwege agressieviteit of medische klachten en hierna deed ik altijd 1 castraat in een vrouwengroep.. Deze mannen konden over het algemeen andere mannen niet uit staan maar na de castratie ging het gewoon goed bij de vrouwen.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:53

@Ronnie: gebruikt je DA wel gasnarcose? Dat is echt ongeloofelijk belangrijk dat dat wel gebeurd namelijk bij ratjes :j

PS: ik heb trouwens al veel ratjes laten opereren, en doormiddel van gasnarcose (en gewoon een geschikte DA uiteraard) ben ik tijdens operaties/castraties etc nog nooit ratjes verloren. Gasnarcose is echt heel belangrijk, gezien ratjes na die tijd zichzelf niet goed warm kunnen houden. Door gasnarcose kunnen ze veel makkelijker wakker worden en kunnen ze dus sneller hun eigen tempratuur weer beter regelen. Het is ook belangrijk om na een operatie/castratie etc je ratje goed warm te houden. Het beste kan je een duna klaarmaken met daarin een lekkere laag fleecestof ofzoiets. Nogmaals succes!! Laat je het ons even weten Ronnie als je ratje weer thuis is? :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:00

En vraag hoe de nazorg geregeld is. De kliniek waar ik altijd heen ga met mijn ratjes heeft als nazorg standaard een couveuse klaar staan voor de ratjes, zodat ze makkelijker/sneller op temperatuur zijn... en in het reismandje kan je altijd een snuggle safe leggen :)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:02

Das idd ook nog wel een goeie tip. Zo'n snuggle safe is ideaal hoor daarvoor (al had ik dan een iets ander ding ervoor :P ) maar bij jou heb ik hem gezien Veer, en zodra ik weer eigen ratjes heb wil ik ook zo'n ding aanschaffen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:40

Als "vervanging" voor een snugglesafe kan je ook bv. een plastic flas van de frisdrank vullen met warm water en in een handdoek ofzo wikkelen... voordeel van de snuggle safe is dat het een paar uur warm blijft... :)

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:09

Ronnie25 schreef:
http://dieren.marktplaats.nl/overige-di ... ind=1&fs=1

Dit lijkt me zo vet! Hamsterratten :). Alleen volgens mij zijn ze veel moeilijker dan de normale tamme rat. Schijnt wel dat ze een stuk ouder worden.

Ze zijn inderdaad niet geschikt als huisdier. Als je ze überhaupt tam wilt krijgen moet je vanaf de derde week al elke dag 4 keer hanteren. En dan nog zijn ze niet helemaal tam te krijgen. Ook ruiken ze heel erg en zijn erg op geur gesteld. Een vreemd persoon kan ze dan ook niet vasthouden omdat ze die geur niet kennen. Ze schijnen trouwens ook te gillen 's nachts. Het is nou eenmaal geen huisdier maar een ''wild'' dier. Dus helaas geen goed plan vrees ik :n
Maar je hebt gelijk over het opzoeken van dingen, daar zijn ze heel goed in.