Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:25

Hier ook nooit problemen op wandeling ivm lekkere geurtjes. Maar op tapijt 50cm van u neus 20tal verschillende loopse teven… kan het hem niet kwalijk nemen :P

Het is maar pas sinds enkele jaren toegelaten en snap eigenlijk niet waarom dit veranderd is. Voor de keurmeester zelf is dit ook niet zo leuk altijd. Heb al verschillende verhalen gehoord dat keurder pauze inlast om naar toilet te gaan voor handen, arm te gaan wassen….

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:31

Hier op show er echt geen last van gelukkig. Maar hoor wel veel die er klagen indd over t tapijt enzo. Baco is er eigenlijk niet van onder de indruk. Maar nu reageren ze hier sowieso geen van allen tenzij ze dekrijp staan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:39

Bij agility moest je vroeger met een loopse teef achteraan starten met matje onder de kont, dat hoeft inmiddels ook niet meer.

Sommige lopers geven het wel netjes aan bij de lopers die voor ze en achter ze moeten lopen / wachten. Andere doen dat niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:27

Ik train mijn reuen hier gewoon op. Die hebben gewoon te luisteren. Zowel mijn reuen die ik van pup heb als mijn reuen die ik ouder ben beginnen trainen of niet bij mij wonen. Als ik zeg we gaan staan en ons concentreren, dan hoeft die neus echt niet te zakken.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:16

KimD schreef:
Ik ben dan zo iemand die het kat op het spek bind blijkbaar. Ik ga met mijn loopse teef ook overal wandelen. Mijn honden horen onder appèl te staan, reu, teef, pup, loops of niet, en dat verwacht ik van andere honden ook. En al heb ik mijn teef aangelijnd, nog geregeld staat er een reu bij ons die van honderden meters een veld, bos of weg doorsteekt. Vind dat echt compleet onacceptabel. Als ze zich niet weten te gedragen komen ze niet van de riem.:=

Hier kan ik niet anders dan het volledig met je eens zijn natuurlijk! Absoluut, hier is hier en als een hond honderden meters bij je vandaan gaat achter een teef/een kat/ een hert en noem het nog meer aan dan hoort hij aan de riem.
Maar ik verbied mijn hond niet om een hond te gaan begroeten als we ze passeren in een losloopgebied, hij komt netjes als ik dat geen goed plan vind om wat voor reden dan ook. En hij Duikt er ook zeker niet bovenop. Maar heb wel moeite met de verwijten en de stress die sommige eigenaren van teefjes dan hebben want ja de teef is loops en dat moet de eigenaar van de reu maar ruiken dan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 21:24

kanjerroos schreef:
KimD schreef:
Ik ben dan zo iemand die het kat op het spek bind blijkbaar. Ik ga met mijn loopse teef ook overal wandelen. Mijn honden horen onder appèl te staan, reu, teef, pup, loops of niet, en dat verwacht ik van andere honden ook. En al heb ik mijn teef aangelijnd, nog geregeld staat er een reu bij ons die van honderden meters een veld, bos of weg doorsteekt. Vind dat echt compleet onacceptabel. Als ze zich niet weten te gedragen komen ze niet van de riem.:=

Hier kan ik niet anders dan het volledig met je eens zijn natuurlijk! Absoluut, hier is hier en als een hond honderden meters bij je vandaan gaat achter een teef/een kat/ een hert en noem het nog meer aan dan hoort hij aan de riem.
Maar ik verbied mijn hond niet om een hond te gaan begroeten als we ze passeren in een losloopgebied, hij komt netjes als ik dat geen goed plan vind om wat voor reden dan ook. En hij Duikt er ook zeker niet bovenop. Maar heb wel moeite met de verwijten en de stress die sommige eigenaren van teefjes dan hebben want ja de teef is loops en dat moet de eigenaar van de reu maar ruiken dan?

Maar ik neem aan dat je je hond niet op aangelijnde honden af laat lopen? Ook in een losloopgebied niet..

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:36

Nee dat zeker niet, maar niet alle gebieden zijn even overzichtelijk waardoor je elkaar soms pas op het laatste moment ziet. Zodra ik een aangelijnde hond passeer of een paard oid lijn ik mijn hond aan, kleine moeite en ik ben het eens dat als je je hond roept hij gewoon hoort te komen, daarin sta ik hetzelfde als jullie! Ik snap alleen echt niet goed waarom je met een aangelijnde loopse teef moet gaan wandelen in een losloopgebied en het vervolgens de eigenaar van een reu verwijt dat die daar los loopt en komt kijken. Overigens niet alleen loopse teven maar ook niet sociale honden.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:42

Och. Over loslopende loopse teven kan ik wel een boekwerk schrijven inmiddels. Nog offense naar iedereen hier. :D

Maar eerlijk? Ik vind dat een loopse teef niet van de lijn hoort te komen. Vooral niet in gebieden waar honden los mogen. Ik heb al te vaak gehad dat Jip als een goedsul op een normale manier ging begroeten en uitnodigen tot spel, waarbij vervolgens de teef er voor ging staan. En dan vervolgens uitgefoeterd worden door de teven eigenaar. :Y)

Dus nee. Een loopse teef hoort niet los. Het maakt niet uit waar. En dan kan de reu nog zo goed luisteren of onder apel staan, maar de reu is altijd de boosdoener op de een of andere manier.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:43

kanjerroos schreef:
Nee dat zeker niet, maar niet alle gebieden zijn even overzichtelijk waardoor je elkaar soms pas op het laatste moment ziet. Zodra ik een aangelijnde hond passeer of een paard oid lijn ik mijn hond aan, kleine moeite en ik ben het eens dat als je je hond roept hij gewoon hoort te komen, daarin sta ik hetzelfde als jullie! Ik snap alleen echt niet goed waarom je met een aangelijnde loopse teef moet gaan wandelen in een losloopgebied en het vervolgens de eigenaar van een reu verwijt dat die daar los loopt en komt kijken. Overigens niet alleen loopse teven maar ook niet sociale honden.

Omdat ik bijvoorbeeld op dinsdag nog 11 of 12 andere honden bij me heb? En als ik 'gewoon thuis' wandel heb ik ten alle tijden nog 6 andere honden bij me.

Of moet ik tijdens de loopsheid alles maar binnen houden?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:57

Zo vind ik het van bepaalde verenigingen/kc's ook apart dat je niet welkom bent met een loopse teef.
Honden/reuen horen maar te luisteren, ookal loopt er een loopse teef, direct een goede training lijkt me :+

Mijn ene club is het daar mee eens en bij de andere mag je gewoon 3/4 weken niet koment trainen

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:03

Nee zeker niet, en ik denk ook niet dat je mijn berichten op zo een manier kan opvatten dat ik dat suggereer toch?
Correct me if i’m wrong want wil helemaal niemand veroordelen maar ik begrijp, net als wat cupcakes hierboven schrijft, niet dat dit altijd maar het probleem van de reu moet zijn. Die kan er, kort door de bocht, ook niks aan doen dat jij met zo een grote roedel rondloopt en er daarom wel voor kiest om in een losloopgebied te gaan lopen.
Ik ga er dan ook wel voor het gemak van uit dat jij, rustig gedag zeggen zonder opdringerig gedrag ook geen probleem vindt bij jouw loopse hond? Dan hoef je de voorbeelden die ik noem namelijk ook niet persoonlijk te nemen toch?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 22:04

kanjerroos schreef:

T zou je verbazen hoe weinig loslopers sociaal zijn..
Veel komen onstuimig op andere honden afgevlogen. Das verre van sociaal.
Zowel Djessey als chicka hier pikken dat echt niet van een andere hond. Terwijl als diezelfde hond op een rustige en daadwerkelijk sociale manier kennis komt maken of alleen even kort snuffelt en doorloopt er niks aan de hand is.
Maar je moet eens horen hoevaak ik dan te horen krijg dat mijn honden niet sociaal zijn. En dan loop ik expres alleen in aanlijnplichtgebieden..
maar een niet zo’n sociale hond heeft net zoveel recht om in een losloopgebied te lopen. Aangezien loslopen geen verplichting is. In principe is t zelfs de bedoeling dat honden niet op andere gebruikers van t gebied afgaan. Dus op onverzichtelijke plekken, met een hond die dus wel ergens gaat kijken, moet je dan eigenlijk je hond naast je houden of aanlijnen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:15

Ik wilde helemaal geen discussie starten. Ik heb zelf nooit teven gehad en was oprecht benieuwd, zeker nu ze zelf ook intacte reuen had.

Wel lees ik veel dat reuen maar te luisteren hebben. In de basis helemaal mee eens (geldt voor iedere hond) maar het blijft een dier en daar zit altijd nog een stuk natuur in. Om deze reden onze eerste hond gecastreerd want die werd zo gefrustreerd als er loopse teef in het dorp was, die ontsnapte zelfs een keer uit onze achtertuin (voor een JR een hele onderneming). Probleem was met castreren meteen verholpen maar zoals ik hier lees had ik dan een slecht opgevoede hond. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:22

kanjerroos schreef:
Nee zeker niet, en ik denk ook niet dat je mijn berichten op zo een manier kan opvatten dat ik dat suggereer toch?
Correct me if i’m wrong want wil helemaal niemand veroordelen maar ik begrijp, net als wat cupcakes hierboven schrijft, niet dat dit altijd maar het probleem van de reu moet zijn. Die kan er, kort door de bocht, ook niks aan doen dat jij met zo een grote roedel rondloopt en er daarom wel voor kiest om in een losloopgebied te gaan lopen.
Ik ga er dan ook wel voor het gemak van uit dat jij, rustig gedag zeggen zonder opdringerig gedrag ook geen probleem vindt bij jouw loopse hond? Dan hoef je de voorbeelden die ik noem namelijk ook niet persoonlijk te nemen toch?

Er is geen probleem als je reu gewoon luistert, want dan komt ie niet in de buurt van mijn (aangelijnde) loopse teef.

Ik kan de vraag ook omkeren natuurlijk, waarom zou het mijn probleem zijn als je reu niet luistert?

Eens met Kim dat je een aangelijnde altijd laat passeren zonder gedoe, of dit nou in een losloopgebied is of niet. Je weet niet waarom deze aangelijnd. Uitgezonderd als je een situatie mist en je niet op tijd bent, maar dan hebben we het over seconden en niet minuten. Kan altijd wel eens gebeuren.

Maar over het algemeen respecteer je een aangelijnde hond wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:39

StalMelyn schreef:
Ik wilde helemaal geen discussie starten. Ik heb zelf nooit teven gehad en was oprecht benieuwd, zeker nu ze zelf ook intacte reuen had.

Wel lees ik veel dat reuen maar te luisteren hebben. In de basis helemaal mee eens (geldt voor iedere hond) maar het blijft een dier en daar zit altijd nog een stuk natuur in. Om deze reden onze eerste hond gecastreerd want die werd zo gefrustreerd als er loopse teef in het dorp was, die ontsnapte zelfs een keer uit onze achtertuin (voor een JR een hele onderneming). Probleem was met castreren meteen verholpen maar zoals ik hier lees had ik dan een slecht opgevoede hond. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.

Maar dan is een hond die op bijvoorbeeld een paard jaagt ook niet slecht opgevoed? Want dat is ook nog altijd zijn natuur. Of een terriër die konijnen jaagt etc?

Bedoel dat overigens niet boos, maar ik vind het altijd grappig dat mensen het over instinct of natuur hebben zodra het over een loopse teef / reu verhouding gaat en ongewenst gedrag maar het een stoute of slecht opgevoede hond is als deze jaagt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 22:53

Ik zeg nergens slecht opgevoed hoor. Sommige reutjes hebben er meer last van dan een ander. Net als indd jachtinstinct. Maar dan zul je er zelf op moeten anticiperen zodat de hond geen (over)last veroorzaakt bij een ander.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:55

En ik vind het grappig dat mensen verwachten dat honden 100% altijd luisteren en dat een reu absoluut niet in de war kan/mag zijn door de geur van 20loopse teven op 1 plek. :+
Om dit dan te vergelijken met loslopen vind ik appels met peren ..
Of geloof absoluut dat in sommige gevallen instinct (hormonen, jacht, bijten, etc) de overhand kan nemen op de opvoeding. Ben ook soms onbedoeld een (nog hardere) bitch als mijn hormonenweek er is :P

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:56

Instinct geldt voor alles. Ik wil alleen maar aangeven dat dat bij sommige honden niet te onderdrukken is en dat dat niet perse met opvoeding te maken heeft. Wij hebben gecastreerd en probleem was over en hadden geen andere wegloop problemen.
Heb je een (jacht)hond die overal achteraan gaat moet deze inderdaad aangelijnd blijven. (Jacht)instinct is een van de reden dat ik bepaalde rassen niet zal nemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 23:00

xLaraaj schreef:
En ik vind het grappig dat mensen verwachten dat honden 100% altijd luisteren en dat een reu absoluut niet in de war kan/mag zijn door de geur van 20loopse teven op 1 plek. :+
Of geloof absoluut dat in sommige gevallen instinct (hormonen, jacht, bijten, etc) de overhand kan nemen op de opvoeding. Ben ook soms onbedoeld een (nog hardere) bitch als mijn hormonenweek er is :P

Dat mag ie absoluut. Alleen ik wil er geen last van hebben. Net als t niet luisteren. Helemaal prima. Maar ook dan wil ik er geen last van hebben.
Dus of ik in aanlijn of losloop zou lopen moet er wel vanaf t baasje alles aan gedaan worden om overlast te voorkomen.
Mijn honden lopen om o.a. Die reden aangelijnd.
Is gewoon een luie manier van “opvoeden” in mijn geval. Hoewel ze absoluut moeten luisteren aan de lijn, laat ik die lijn er wel aan om wat marge te hebben zodat ze anderen niet tot last zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:03

xLaraaj schreef:

In een showring kan ik me het wel voorstellen, dan blijft de geur ook veel meer hangen natuurlijk. Het 'lucht' niet maar hoopt zich op. Als je dan een reu hebt die net gedekt heeft of er meer last van heeft kan ik me voorstellen dat dit een uitdaging is.

Maar verbieden lijkt me ook geen optie aangezien je dan met een reu in het voordeel bent tegenover een teef.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:04

@stalmelyn; denk juist dat dit soort discussies het topic interessanter maken dan het altijd met elkaar eens zijn toch? Juist van andere meningen leer je

@kiwiwitje: ik ben het gewoon met je eens hè? Vind zeker ook dat je je hond aanlijnt als je een aangelijnde hond passeert, net als ik eerder zei over paarden etc. Maar er zijn zoveel gebieden waar je met je hond aangelijnd kan lopen, ik snap niet zo goed waarom dan een losloopgebied op te zoeken en vervolgens de hond die los loopt te veoordelen? Ik vind zeker niet dat een losloopgebied betekent dat je hond niet hoeft te luisteren of maar kan doen wat ie wil, maar een paar meter voor je lopen en wat snuffelen moet kunnen toch? In jouw voorbeeld dus niet in een bos waar het wat minder overzichtelijk is.

@kimD. Eens! Alleen een hond leren dat ie niet mag jagen/drijven zonder dat jij daar om vraagt is goed te trainen. Hoe een reu reageert op een loopse teef is toch ingewikkelder te voorzien als je niet zelf in het bezit bent van een teef. Ik vind het niet gek dat ie dan even ‘verward’ is, nogmaals uiteraard binnen de perken en niet zoals je voorbeeld over complete velden over rennen. Ik heb het puur over passeren tijdens een wandeling

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:13

CupCakes_ schreef:
Och. Over loslopende loopse teven kan ik wel een boekwerk schrijven inmiddels. Nog offense naar iedereen hier. :D

Maar eerlijk? Ik vind dat een loopse teef niet van de lijn hoort te komen. Vooral niet in gebieden waar honden los mogen. Ik heb al te vaak gehad dat Jip als een goedsul op een normale manier ging begroeten en uitnodigen tot spel, waarbij vervolgens de teef er voor ging staan. En dan vervolgens uitgefoeterd worden door de teven eigenaar. :Y)

Dus nee. Een loopse teef hoort niet los. Het maakt niet uit waar. En dan kan de reu nog zo goed luisteren of onder apel staan, maar de reu is altijd de boosdoener op de een of andere manier.

Maar dan moet ik een loopse teef maar 5 dagen per week 8 uur per dag thuis in de bench laten omdat iemand anders er eventueel last van heeft dat lyn loops is? Terwijl zij en ik gewoon aan het werk zijn.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:16

KimD schreef:
In een showring kan ik me het wel voorstellen, dan blijft de geur ook veel meer hangen natuurlijk. Het 'lucht' niet maar hoopt zich op. Als je dan een reu hebt die net gedekt heeft of er meer last van heeft kan ik me voorstellen dat dit een uitdaging is.

Maar verbieden lijkt me ook geen optie aangezien je dan met een reu in het voordeel bent tegenover een teef.

Zo bedoelde ik hzt inderdaad ook. Denk op 3 jaar tijd heb ik maar 2x dankzij schuimbekken opgemerkt. Voor de rest zeg ik ook dat een hond onder appel moet staan en aangelijnde honden gerust moet laten. Charlie heeft van die dagen dat luisteren niet zo wilt of tegen het einde als hij moe wordt. Dan is dat zijn keuze en simpel: aanlijnen.

@kiwiwitje: geef je 100% gelijk. In België is eigenlijk alles aanlijnplicht. Als er iemand in mijn zicht komt zoals fietser, loper etc fluit ik direct terug en lijn ik aan of laat aan de kant zitten. Mensen hebben mij al zo hard bedankt dat ik niet wil weten wat doe al meegemaakt hebben :P

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:19

@Kanjerroos, klopt maar ben een beetje huiverig voor online discussies/debatten. Het kan snel anders overkomen dan bedoeld wordt en mensen durven online ook wat harder te zijn dan wanneer je zo een gesprek in het echt hebt. Voor je het weet slaat een topic helemaal om en dit is zo een leuk topic.
Gelukkig is een ieder gewoon respectvol en ondanks meningsverschillen mogen deze er ook gewoon zijn in dit topic.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:28

Ik vind gewoon dat iedereen verantwoordelijk is voor z’n eigen beesten. Als mijn loopse teef aan t werk is ver van de Paden in aanlijn gebied moet dat wat mij betreft geen probleem zijn. En als er een keer show minder gaat door loopse teven dan is dat ook maar zo in mijn mening. Klote is het wel meer het is niet zo dat het het einde betekent van een show carrière voor een hond. Bedoel het is toch een hobby ofzo en hobby’s gaan wel eens fout. En als een hond op mijn lyn wil rijden trap ik m eraf :P want lyn gaat nooit voor een reu staan dus als er op haar gereden wordt zo ineens is die hond al 10x te opdringerig geweest