Een nieuwe kat in 2020, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Re: Een nieuwe kat in 2020, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:45

Ah hopen dat je dan een goed evenwicht kan vinden met vers vlees en brok! Pip was 7 september 2,2kg en Myka 2kg. Ze zijn in 1 maand ongeveer 800gr gegroeid beide. Volgensmij is dat nog wel oke. Ik zal de dierenarts ook gelijk vragen wat ze er van vind als we er langsgaan voor castratie.

Oh dat is inderdaad wel even oppassen met de naaktjes. Misschien wel handig om er bij te zeggen inderdaad!

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:56

oh my.. mijne waren 16 augustus 2.16 en 2.46 kilo :') toen waren ze 4 maanden en 4 dagen :') Denk dat ik reuze sphynxen ga hebben... Benieuwd wat ze wegen met de castratie... (Zijn vandaag precies 5 maanden *\o/* heb ze alweer 2 maanden en 1 dag.. voelt veel langer :+ )
Ga ik indd doen! lijkt me zo pijnlijk. Dan maar even koud en snel ophalen (en miss plaids/slaapzak mee geven ofzo..)

Ik vind de jouwe echt zo <3

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:49

Ik zie ook een beetje op tegen de castratie. Zo sneu. :( Maar wel heel belangrijk.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 17:49

Coco was met 9 maanden al 4.5e kilo maar hij is dan ook huge :') geen idee wat hij nu weegt.

Hier krijgen ze onbeperkt brok dus eigenlijk geen idee hoeveel je het best kan voeren.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:27

Wat betreft voeding:
Ik zou toch de brok iets beperken en daar bv eens 10% vanaf halen. En dan kijken of het een beetje binnen de perken blijft.

Overigens zou ik eerder meer natvoer en minder brok voeren: natvoer bevat minder kcal/gram dus je mag daar qua volume meer van geven. Wat je kunt doen is nu eens berekenen hoeveel je voert in kcal ipv in gram. En dan je natvoer wat verhogen en brok wat verlagen (verlaging brok dan mogelijk net iets meer dan de stijging van natvoer, zodat ze afvallen, mits nodig).
Voordeel is dat de katten dan voller gevoel hebben, maar je wel minder kcal voert.

Is ook het een en ander over te vinden op catmoneo.nl :)

Edit: zag even over het hoofd dat ze nog geen 5 maanden zijn. Dan zal het voor nu wel meevallen en zou ik niet drastisch iets veranderen (als is meer natvoer altijd goed). Als ze gecastreerd zijn zou ik het gewicht wél goed in de gaten houden. Want castratie = meer eetlust, maar metabolisme omlaag.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:38

Sfinxen eten altijd enorm veel, mijn schoondochter heeft er eentje en ze is zelf dierenarts, dat scharminkel (vergeleken met mijn Turkse Van van 5,5, kilo) eet 2 x zoveel als mijn Van! (beweegt 10 x zoveel als mijn Van, die 3/4 van haar leven slaapt)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:58

Mijn naaktcavia eet ook meer als de harige... kachel warm blijven stoken :)

Vanavond ga ik écht de pb sturen :')

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:03

SimoneeM schreef:
Wat betreft voeding:
Ik zou toch de brok iets beperken en daar bv eens 10% vanaf halen. En dan kijken of het een beetje binnen de perken blijft.

Overigens zou ik eerder meer natvoer en minder brok voeren: natvoer bevat minder kcal/gram dus je mag daar qua volume meer van geven. Wat je kunt doen is nu eens berekenen hoeveel je voert in kcal ipv in gram. En dan je natvoer wat verhogen en brok wat verlagen (verlaging brok dan mogelijk net iets meer dan de stijging van natvoer, zodat ze afvallen, mits nodig).
Voordeel is dat de katten dan voller gevoel hebben, maar je wel minder kcal voert.

Edit: zag even over het hoofd dat ze nog geen 5 maanden zijn. Dan zal het voor nu wel meevallen en zou ik niet drastisch iets veranderen (als is meer natvoer altijd goed). Als ze gecastreerd zijn zou ik het gewicht wél goed in de gaten houden. Want castratie = meer eetlust, maar metabolisme omlaag.

Nog meer eetlust -O-

Morrie schreef:
Sfinxen eten altijd enorm veel, mijn schoondochter heeft er eentje en ze is zelf dierenarts, dat scharminkel (vergeleken met mijn Turkse Van van 5,5, kilo) eet 2 x zoveel als mijn Van! (beweegt 10 x zoveel als mijn Van, die 3/4 van haar leven slaapt)

:')

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:24

Ja castratie is om te huilen. Onze poes met al goede eetlust ervoor is ehh. Een beetje ontploft na de castratie. Kon dr wegrollen.. nu gelukkig netjes afgevallen na dieet :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:47

Mijn kater is te dik. Hij krijgt nu een beetje meer nat voer omdat Nishi veel meer krijgt maar wel minder brok. Als ze te dik zijn minder ik altijd de brok. Vlees kom ik nauwelijks aan de hoeveelheid. En dat gaat gelukkig goed. T is alleen lastig voeren met 2 totaal verschillende voer behoeftes. Gelukkig kan Lanah wel mee op t schema van Nishi. Kito zal nooit slank worden maar dat hoeft niet. Hij rent en raced rond en zijn buikje wordt weer minder nu de brok minder is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:07

Nou mufasa is gehaald hoor!
In het asiel ontsnapte die en was ie even foetsie.
Meneer hing verstopt tussen de hokken en de muur in :')
Afbeelding

Maar hij is thuis!.

Afbeelding
Afbeelding

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:25

SimoneeM schreef:
Wat betreft voeding:

Aah thanks voor de tips! Goede tip idd om even om te rekenen naar kcal. Ik denk dat ik het voor nu iig nog even zo laat en dat ik de voeding ga aanpassen na de castratie volgende maand. :)

Zo hee Lukie. :o Wat kunnen ze zich in rare bochten wringen he. Ik hoop dat hij zich snel een stukje veiliger voelt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:01

Wow die heeft zich in een mooie positie geplaatst.
Hopelijk is ie snel minder bang.

Mijn 5 ling:
Afbeelding

En Lanah die hier blijft wonen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:30

Knappies. en lanah heeft een lief koppie. <3

Ik had even ander natvoer gehaald bij de dierenwinkel omdat mn voerbestelling nog niet binnen was. Nou de dames hebben er keurig omheen gegeten. :')

Afbeelding

Ik had almo nature gehaald (Wat opzich nog niet zo'n rommel is). Maar nee hoor, deze katten willen alleen maar het beste. }:)

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:38

Hier doen ze een moord voor almo. Al gebruik ik nu meer van schesir (spullen in nature broth. Jelly enzo vindt ik niks xD) mjah ze doen tot nu toe overal een moord voor... Makkelijke eters tot nu toe gelukkig. Vanaf morgen weer vers vlees beginnen. Zullen vast helemaal blij zijn :+

Ze zijn zo lief samen. Al zitten ze soms wel onder de krassen :+
Afbeelding

BTW heerlijke kleur en vacht heeft zij zeg fair!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:42

Hahaha volgensmij kan je jouw sphynxen alles voorschotelen. :') Ze zijn wel heel erg leuk hoor. <3 Ik vind vooral de kleur prachtig. Leuk die donkere voetzooltjes.

Jaa, de kleur lilac is echt heel mooi. <3 In elk licht ziet het er weer anders uit. Ze lijkt ook af en toe ook heeel licht tabby in haar vacht te hebben (streep over de rug, ringen op staart). Ben benieuwd of dat nog wat meer tevoorschijn komt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:43

Sfinxen zijn zo cool <3

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:00

Gelukkig wel ja :+ Al vonden ze hun snoepje int begin maar raar.. nu als ik het zakje open komen ze meteen aanrennen! (Purizon snacks)

En dank jullie <3 Vindt dit bij hun ook t mooist qua kleur. beter dan die bleke of rode ondanks dat ik van die kleuren hou met vacht xD haha. Moet ook wel zeggen dat ik op kleur een nest ben gaan zoeken :P (nja schoonzusje vond dit nest) Al wordt ik soms wel gek van ze hoor... maar dat zal je vast ook wel met andere rassen hebben xD (De hypere ik ren door het hele huis en maakt me niet uit wat er in de weg staat of dat ik over/op je moet springen buien... :+ )

Lilac is gewoon geweldig! Benieuwd of je die tabby vacht een beetje op de foto kan krijgen <3

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 19:03

Zo herkenbaar dit Fair _O- ander natvoer kan écht niet

Die Sfinxen zijn zo leuk <3

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:05

ik schrik me altijd rot als de sfinx van mijn schoonfamilie ineens op me springt.
Ik heb de tegenpool van de sfinx, een Turkse Van, die slaapt echt 23 van de 24 uur en komt niet op schoot, doet geen rare dingen. s'Morgens vroeg rent ze een half uurtje achter propjes papier aan en midden in de nacht nog een keer.
Volgende week gaat ze een weekje naar een kattenpension en daar zitten ook een paar sfinxen, misschien kan ze van hen afkijken wat spelen ook alweer is.....

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:07

Haha ja die buien zijn herkenbaar. :P Maar daar zijn ze kitten voor haha. :D

Even nog een aantal foto’s van afgelopen week. De eerste foto beschrijft hun karakters wel. Pip doet meestal raar en Myka kijkt ernaar. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:29

Sphinxen <3 Ooit zou ik toch wel zo'n leuker willen. Al moet ik zeggen dat mijn haarballen ook echt steeds grappiger worden :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:11

Vanmorgen heb ik Pjotr weggebracht om gecastreerd te worden. Het was nog even spannend om alles echt ingedaald was, maar gelukkig mocht hij blijven. Hij werd wel nog naar de dierenarts getild langs mij en toen zei hij heel zielig miauw. Nou, dan heb je mij al te pakken hoor. _O-

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:14

Oh erg is dat he! Maar komt goed hoor, zeker bij katers is het een simpele ingreep.

Toen Loki moest was t helemaal erg, die wilde NIET in een hokje zitten. Mauwde de hele boel bij elkaar. Die hebben ze voor ie aan de beurt was maar los in de behandelkamer laten lopen :’)

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:30

Oh gosh. Daar zeg je me wat. Ik denk dat ik snel gebeld ga worden om ze op te halen.. Want vooral Mikki is nogal luid.. En hij in een hokje.. of half verdoofd.. Ik denk echt dat hij alles bij elkaar mauwt :+ (als hij in zn reismand zit is hij ook VRESELIJK!!! Rijdt echt niet relax... En niet perse in de auto dat hij erg vindt. Maar het opgesloten zitten vindt hij echt NIKS :') ) Tobi kan er ook wat van maar is minder dramatisch...

En dat mauwtje als hij voorbij komt zou me echt breken xD Zo schattig en sneu :+

Hoelang van te voren maken jullie de afspraak eigenlijk? over een maand moeten de mijne. Maar geen idee vanaf wanneer ik kan bellen voor een afspraak te maken... xD